ötököistä.

Siilien ravintoon ja ruokintaan keskittyvä keskustelufoorumi

ötököistä.

ViestiKirjoittaja kara » 25 Kesä 2009, 03:46

Itse olen tähän asti ruokkinyt meidän simoa vain kuivatuilla, purkki jauhiksilla ja sirkoilla. Simo on nyt ollut meillä noin. 1,5kk ja mietin, että ostaisin tuolle kokeeksi eläviä öttiäisiä (itse olen lievästi, jos näin voi sanoa, ötökkäkammoinen ja en ole vielä eläviä rohjennut ostaa) ja olisi muutama kysymys.

Pitäisikö ötököitä 'elättää' jossain, ja miten? Jonkin sortin boxi ja sinne pohjalle jotai leseitä/jyviä (mitä?). Eli kaiken näköinen info elävistä ötököistä, niiden 'hoitamisesta' sun muusta kelpaa! :)
ja itse kun en vielä ole siilistelyn saloista perillä, niin haluaisin myös tietää että mitä eroa jättiksillä ja normi jauhiksilla on (kuin kokoero, ja (kuulemma) jättikset purevat mutta juu)? jotain ravintoaine eroa?

Eli tietämätön aloittelija kaipaa apua.
Kiitos jo etukäteen. :D
kara
New member
 
Viestit: 3
Liittynyt: 01 Kesä 2009, 22:26
Paikkakunta: suomi

ViestiKirjoittaja 3mma » 25 Kesä 2009, 21:50

Eli sinne pohjalle laitetaan yleensä puurohiutaleita, neljänviljan, kaurahiutaleita tms.
Ja karkkilaatikot, siis muoviset ja muut muovilaatikot ovat hyviä. Niin ja tuoreruokaa (esim. omenanpala, porkkanaa tms) kannattaa myös laittaa.

Ja jauhisten kasvattamisesta on varmaan aika paljon aiheita, laita hakusanaksi vaikka "jauhomatojen kasvatus" tai "jauhisten kasvattaminen" tms.

Itse en ole koskaan kuullut että jättikset purisivat o_o
Enpä tiedä sitten... No, niillä on sitä kokoeroa aika roimasti jne... Ravinto-arvoja en osaa sanoa.

EDIT:
Ja siis tuoreruokaa kannattaa vaihtaa aina vaikka joka päivä ja joskus (aika harvoin kai) siivoilla boxit.
3mma
Member
 
Viestit: 63
Liittynyt: 10 Tammi 2009, 01:11
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja eve_ » 26 Kesä 2009, 11:18

Joo, siis jauhisten kasvatus on aika helppoa ja sillä kannattaa vaikka aloittaa . Ensin ostat kaupasta vaikka 100 :n kappeleen paketin jauhiksia . Sitten laitat ne muoviseen rasiaan (esim. johonkin vanhaan karkki rasiaan) . Sitten laitat sinne pohjalle esim. leseitä ja vähän jauhoa . Piilopaikoiksi jauhiksille kannattaa laittaa munakennon palasia . Sitten ruokaa niille pitää antaa päivittäin , hyvää ruokaa on esim. omenanpalat, porkkana, kurkku, salaatti jne. (kostea ruoka) . Sitten kun jauhiksetkoteloituvat , tulee niistä sellaisia valkoisia "alieneita" . Silloin alienit erotellaan toiseen rasiaan, jossa niiden annetaan olla niin kauan kunnes ne muuttuvat koppakuoriaisiksi , ns. alieneita ei tarvitse ruokkia , koska kotelona ne eivät syö mitään . Mutta taas sitten koppakuoriaisille annetaan ravintoa, siinä oli lyhyt selostus (:
Tähdenlennon sivuilla on laaja ja hyvä tietopaketti hyönteisten kasvatukseen: <a href="http://www.tahdenlennon.com/index_ruokahyonteiset.htm" target="_blank" rel="nofollow">http://www.tahdenlennon.com/index_ruokahyonteiset.htm</a>
eve_
Member
 
Viestit: 19
Liittynyt: 24 Marras 2008, 16:20
Paikkakunta: Finland


Paluu Ravinto & ruokinta



cron