Havaintoja Suomen luonnonvaraisista siileistä

Keskustelua kaikista luonnonvaraisista siileistä, pääasiassa eurooppalaisista siileistä

ViestiKirjoittaja vera_ » 09 Touko 2009, 09:15

Meillä on pari vuotta asustellut pihalla siili. Jonkun aikaa sitten heräsi taas ja aloitti yölliset seikkailunsa. Siili todella on nopea eläin, välillä ikkunasta katselen kun se viipottaa takapihalla.
vera_
Member
 
Viestit: 228
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 13:01
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Anoona » 09 Touko 2009, 17:42

Täälläkin poikaystävän vanhempien talon ikkunan alla siilit olivat aamu viidestä aamu kahdeksaan pikku siilejä tekemässä, kunnon tuhina kävi. (:
Anoona
Member
 
Viestit: 12
Liittynyt: 23 Maalis 2009, 20:13
Paikkakunta: Hyvinkää

ViestiKirjoittaja Juseve » 09 Touko 2009, 19:20

Meidänkin portaiden alta kuului jo rapinaa. En nähnyt siiliä, oli niin tavaroiden piilossa, mutta ainakin kuuli että se oli siellä. :) Ja Anoona, täällä meilläkin on joskus saatu aikaan siilinpoikasia. :)
Juseve
Member
 
Viestit: 36
Liittynyt: 02 Huhti 2009, 16:42
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja eve_ » 24 Touko 2009, 10:45

Meillä oli eilen takapihalla valtavakokoinen siili, ensimmäisenä sitä kyllä varmaan vertaa afrikkalaiseen , mutta näytti kuitenkin tosi isolta meidän muruun verrattuna .. (: Siellä pihamaalla se vain vipelteli , eikä ollut moksiskaan, jos meni lähelle . On kyllä söpöjä nuo luonnonsiilit , ei siitä mihinkään pääsen (;
eve_
Member
 
Viestit: 19
Liittynyt: 24 Marras 2008, 16:20
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja lafleur » 14 Kesä 2009, 14:47

Meillä on suureksi iloksemme pihapiirissä nyt kolme vakituista vierailijaa. Ovat kaikki oikein jättiläismäisiä mössyköitä. Toivon että ne pysyisivät hengissä ja hyvinvoivina. Hirvittää vain, kun ne tulevat pihallemme tien toiselta puolelta, olen nykyään koko ajan paniikissa kurkkimassa ikkunasta että eikai siili ole ylittämässä tietä. Ajattelin väsätä jonkinlaiset huomio kyltit tuolle pätkälle koska ei nää tajua ajaa hitaasti ja nuo siilit ei paljoa tien pinnasta erotu.

Mulla on pakastimessa yksi kokonainen lokerikko täynnä jättiksiä. En syötä niitä enää Randalle paino-ongelmien takia ja harmitti kun niitä jäi pakkaseen varmaan kilon verran. Mutta nytpä on löytynyt niillekin syöjät. :) Olemme vuosia ruokkineet siilejä rappusten alla. Siihen on väsätty suojaisa ruokintapaikka jonne ei isoilla linnuilla ja kissoilla ole asiaa.

Ihmettelin kun tänään rappusten alla oli siili klo 14. Eikös ne normaalisti liiku öisin? Täytin ruokakupin ja sinne se jäi mussuttamaan.
lafleur
Member
 
Viestit: 376
Liittynyt: 13 Elo 2007, 02:17
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja Kutri » 14 Kesä 2009, 15:06

Varmaan oli siilimamma kyseessä. Aika monet siilivauvat kai syntyvät näin juhannuksen alla. Mammoilla on iso urakka ja hakevat kyllä ruokaa päivälläkin.
Avatar
Kutri
Member
 
Viestit: 1293
Liittynyt: 01 Elo 2007, 14:40
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja lafleur » 14 Kesä 2009, 15:16

Voi että, kamalaa kun ei voi muuta tehdä kuin ruokkia. Voi kunpa vois kertoa sille että jää tähän pihalle asumaan niin on turvassa :p En tiedä miten kestän jos se löytyy joku aamu liiskana tosta tieltä.
lafleur
Member
 
Viestit: 376
Liittynyt: 13 Elo 2007, 02:17
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja Kutri » 14 Kesä 2009, 15:31

Ei muuta ku niitä kylttejä tien poskeen väsäileen.. :)
Avatar
Kutri
Member
 
Viestit: 1293
Liittynyt: 01 Elo 2007, 14:40
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja lafleur » 14 Kesä 2009, 19:06

Mistäköhän sellaiset sais järkevimmin tehtyä? Itse en ole mikään mielikuvituksen tai käsitöiden taitaja joten vinkit vois kelvata :p

Entä onko kenelläkään tietoa miten laillista/laitonta on pistää liikennemerkin tapaisia itse tehtyjä ''varokaa siiliä'' - pylväitä tien poskeen?

Katsoin juuri ikkunasta kun yksi siili lyllersi tien yli. Tie on pienehkö ja keskellä omakotitalo aluetta, mutta kyllä siitä aika usein autot ajelevat. Vain alle minuutti siilin hitaahkon tien ylityksen jälkeen siitä ajoi auto. *puistatus*

Mitäs kaikkea näille luonnonsiileille nyt saikaan syöttää? Tällä hetkellä on tarjolla jättiksiä ja murskattuja pähkinöitä + vesikuppi. Joskus muinoin syöttivät täällä koiran märkäruokaa. Pitäisköhän mun tajota jotain ravitsevampaa, kuten jauhelihaa/kanaa? Tai jotain laadukasta kissan ruokaa?
lafleur
Member
 
Viestit: 376
Liittynyt: 13 Elo 2007, 02:17
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja ans » 15 Kesä 2009, 11:38

Meillä käy kaksi kappaletta syömässä tarjolle laittamiani kissanruokia ja -raksuja sekä raejuustoa. Hyvin maistuu kumpaisellekin ja ovat jo syöneetkin samaan aikaan rakentamassamme ruokintakatoksessa, saas nähdä jos vaikka poikasia olisi/tulisi ;)
ans
Member
 
Viestit: 29
Liittynyt: 28 Touko 2009, 13:01

ViestiKirjoittaja Kutri » 15 Kesä 2009, 12:09

Muistakaas katsoa Tuula Nyströmin sivuilta ohjeita ruokinnasta yms. <a href="http://www2.eduskunta.fi/kerhot/luonto/eurosiili/index.html" target="_blank" rel="nofollow">http://www2.eduskunta.fi/kerhot/luonto/eurosiili/index.html</a> ja suosittelen kyllä myös hankkimaan Tuulan kirjan. Siellä on tosi paljon hyvää tietoa ja vinkkejä miten siiliä voi suojella ja auttaa.
Kirjanhan voi tilata yhdistyksen kautta jolloin se on halvempi kuin kaupassa: <a href="http://www.suomensiiliyhdistys.fi/forum/index.php?&action=vthread&forum=1&topic=4230" target="_blank">http://www.suomensiiliyhdistys.fi/forum/index.php?&action=vthread&foru m=1&topic=4230</a>
Avatar
Kutri
Member
 
Viestit: 1293
Liittynyt: 01 Elo 2007, 14:40
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja lafleur » 15 Kesä 2009, 20:13

Kiitos Kutri! Olen onnistunut tuon linkin missaamaan. Todella paljon hyödyllistä (ja kamalaakin) tietoa. Täytyypä varmaan tilata tuo kirjakin. :)
lafleur
Member
 
Viestit: 376
Liittynyt: 13 Elo 2007, 02:17
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja Kutri » 15 Kesä 2009, 20:49

Lafleur: Juu mulla itellä on se kirja ja vaikka olenkin imenyt siileistä paljon tietoa kuin pesusieni, sieltä löytyi silti semmoisia juttuja mitä minäkään en aikaisemmin tiennyt. :) Kyllä noista siiluraisista kannattaa pitää huolta niiden joilla mahdollisuus on. Itse auttaisin minkä pystyisin mutta meilläpäin ei siilejä ole näkynyt! :(
Avatar
Kutri
Member
 
Viestit: 1293
Liittynyt: 01 Elo 2007, 14:40
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja Kaisa » 16 Kesä 2009, 13:24

Eipä olekaan meidän talo ihan siilitön :) Tänään tuossa vähän ennen puolta päivää näkyi yksi siili viipottavan pitkin talon viertä. Minä tietty kovalla kiirellä sisältä hakemaan sille kissanraksuja, kun varmasti oli evästä etsimässä. Varsin hyvinvoivan näköinen siilurainen ja pulskassa kunnossa. Karkuunhan se raukka yritti minua mennä, vaikka minulla oli kourallinen evästä tarjolla. Ei arvostanut kovinkaan suuresti ruokatarjoiluani - lienee järkytys, että hänet voidaan ottaa kiinni ja pistää nenä ruokaläjän eteen. Täytyykin katsoa sekä Turtian että Nyströmin kirjat tarkemmin läpi, josko sieltä löytyisi hyviä vinkkejä ruokabaarin pystyttämiseen, ihan avonaista emme voi laittaa, kun pihapiirissä viihtyy ainakin kaksi naapuruston kissaa yksinään ulkoilemassa. Niitä en halua yhtään enempää meidän pihaan pyörimään.
Kaisa
Member
 
Viestit: 3367
Liittynyt: 27 Elo 2003, 15:11
Paikkakunta: Laukaa

ViestiKirjoittaja Wawa » 16 Kesä 2009, 14:36

Näinpä kerran koulusta tullessani pilvisenä päivänä, noin +15* astetta, keskellä autotietä pikkusiilin. Tai ei se nyt ihan pieni ollut, mutta laiha. Ajoin sitä sitten vähän siitä tieltä pusikkoon, että josko nukkuisi siellä iltaan asti. Ja suojaan autoilta.

Mutta sitten tuli outo fiilis. Siili meni minua karkuun, ja se tuntui jotenkin oudolta. Kun omaan siiliin on tottunut koskemaan, ja ottamaan syliin, eikä se mihinkään juokse, kun se minut näkee. Mutta tämä meni. Tietenkin. Ja sehän on vain hyvä. Mut se vaan tuntui oudolta, jostain syystä:)
Wawa
Member
 
Viestit: 375
Liittynyt: 27 Helmi 2008, 20:12

EdellinenSeuraava

Paluu Luonnonvaraiset siilit