Siilikaapit

Tee-se-itse -puuhasteluun, projekteihin ja nikkarointivinkkeihin keskittyvä keskustelufoorumi

ViestiKirjoittaja Wawa » 02 Heinä 2008, 09:59

"We suggest an absolute minimum of a 24"x24" cage, or the equivalent square footage."

Tällainen teksti oli Hedgehog.com-sivustolla, joten
se on oikeasti ihan totta, että ulkomailla siilin tila-suositukset ovat
paljon toivottua pienemmät.
Wawa
Member
 
Viestit: 375
Liittynyt: 27 Helmi 2008, 20:12

ViestiKirjoittaja Natsuko » 02 Heinä 2008, 12:00

Onneksi tuossa lukee ehdoton minimi. 24" on siis 60 senttiä, eli alaa tulee vain 0,36 neliötä.
Natsuko
Member
 
Viestit: 346
Liittynyt: 17 Marras 2006, 17:59
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja tini » 02 Heinä 2008, 19:28

Hurjaa ajatella mihin gerbiilipurkkeihin ulkomailla siilejä laitetaankaan!
Suomessa on aika monen muun lemmikin kohdalla paremmat tilasuositukset verrattuna ulkomaihin. Hyvä suomi! :)
tini
Member
 
Viestit: 1788
Liittynyt: 21 Elo 2004, 05:14
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Anitta2 » 03 Heinä 2008, 09:49

Kyllä Suomessakin osataan :(
Juuri näin ilmoituksen

"Siilipaketti sisältää:
Siiliterraario 75 x 50 x 35 cm"

Millähän tuollaiset saisi pois ilmoittelusta. Ja kun nimenomaan mainostetaan, että siiliterraario.
Anitta2
Member
 
Viestit: 1039
Liittynyt: 29 Marras 2004, 12:26
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Wawa » 03 Heinä 2008, 10:42

Kannattaa vierailla sivulla, ja katsoa kuvat.
Wawa
Member
 
Viestit: 375
Liittynyt: 27 Helmi 2008, 20:12

ViestiKirjoittaja Kati_O » 04 Heinä 2008, 19:10

Anitta2: juu, surullista kyllä tuollaista 'tietoa' siilin asunnon koosta on ainakin aikaisemmin levitetty jopa eläinkaupan taholta :( Itse ostin jokin aika sitten terraarion jonka mitat olivat likimain samat, ja joka oli entiselle omistajalleen myyty siiliterrana eläinkaupasta.
Kati_O
Member
 
Viestit: 153
Liittynyt: 25 Syys 2004, 13:06
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Tanjuk » 09 Elo 2008, 13:47

jatkanpa tähän ketjuun, eli mitä mieltä olette sellaisesta ratkaisusta, että siilikaapin ovet olisivat huurrelasia?
Tällöin siis läpi ei varsinaisesti näe.
Sisälle ajattelimme hankkia valaistuksen, jotta päivärytmi varmasti pysyisi.

Löysimme vaan aivan mahtavan hienonkokoisen kaapin (100x60cm yksi "kerros) jossa siilit saisivat hulppeat tilat, molemmille tulisi 4 kerrosta eli 2,4m2/siili.
Mutta ovet tosissaan ovat huurrelasia:/

Itseämme ei ratkaisu häiritse, emme siis juurikaan kyttäile siilejä ovien läpi. Mietin vaan, josko tämä siiluraisia jotenkin voisi haitata?

Onko kellään kokemusta ovien teettämisestä? Minkä hintaiseksi tällainen mahtaisi tulla?
Tanjuk
Member
 
Viestit: 61
Liittynyt: 14 Elo 2007, 18:09
Paikkakunta: turku

ViestiKirjoittaja merjah » 09 Elo 2008, 14:09

Meillä mittojen mukaan teetetyt lasiovet (koko noin 51 x 97 cm per ovi) maksoivat pari vuotta sitten 142 e. Ne ovat täysin lasiset ilman mitään puisia tms. reunoja, vain saranat ja vetimet ovat metallia. Minusta läpinäkyvä ovi on huurrelasista parempi. Ainakin Osku kurkkii mielellään lasin takaa ja kerjää ruokaa ohikulkijoilta.
merjah
Member
 
Viestit: 829
Liittynyt: 27 Loka 2004, 10:10
Paikkakunta: Kuopio

ViestiKirjoittaja Nea » 10 Elo 2008, 21:12

Joo, en myöskään suosittelisi huurrelasisia ovia siilikaappiin, koska niistä siili ei kuitenkaan näe läpi kunnolla, ja muistaakseni jo eläinsuojelulaissa sanotaan, että pikkueläimilläkin on oltava mahdollisuus nähdä asumuksestaan ulos ja näin osallistua halutessaan ympäristön tapahtumiin (juurikin esim. tuo Merjan kuvailema ruuan kerjäys). Ja voihan sen omalle kohdalleenkin kuvitella, ettei välttämättä olisi kovin mukavaa olla suljettuna suht pieneen umpinaiseen tilaan vailla mahdollisuutta nähdä sieltä ulos tai itse huomata vuorokaudenaikojen muutoksia.

Saisiko nuo huurrelasit vaihdettua tavallisiin esim. lasiliikkeessä tai sitten ihan vain vaihdettua kaappiin ovet? Itse sahautimme siilikaappimme puisiin oviin aukot huonekaluja valmistavassa yrityksessä (30e?) ja asennutimme aukkoihin lasit lasiliikkeessä (30e?). Kuva: <a href="http://www.tahdenlennon.net/images/taloaitaus2.jpg" target="_blank" rel="nofollow">http://www.tahdenlennon.net/images/taloaitaus2.jpg</a>

EDIT. Lisäys: ja yhteen aitauksen lisäsiipenä toimineeseen pikkukaappiin teimme oven alusta asti pleksilevystä ja jalkalistasta. Hintaa tuli ehkä max kolmisenkymppiä, jollen ihan omiani muista. Kuva: <a href="http://www.tahdenlennon.net/images/kidetalo.JPG" target="_blank" rel="nofollow">http://www.tahdenlennon.net/images/kidetalo.JPG</a>
Nea
Member
 
Viestit: 830
Liittynyt: 25 Elo 2005, 00:37
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Tanjuk » 10 Elo 2008, 22:26

Hei!
Kiitos kovasti mielipiteistä ja huomioista.

Tuon kaapin saamme onneksi ostettua myös ilman ovia, ja olen itse puuseppä, joten tuo toisten ovien tekeminen ei ole varsinainen ongelma, kunhan vaan oikealta työltäni ehdin;)

Täytynee siis jättää tuo "helppo versio" eli valmiit huurrelasiovet väliin, ettei sentään kriminaaleiksi ruveta! Meillä siilit eivät juuri kurki ovistaan ainakaan minun hereilläollessani (tällähetkellä molemmilla omat lasioviset kaapit) vaan seurustelu ja ruuan kerjäys tapahtuu siilien juostessa vapaana, siksi (ja myös laiskuuttani;)) mietin kelpaisiko huurrelasi.

Aika halvalla olette kyllä lasit saaneet! Itse olen tehnyt terroja, joiden oviaukon koko on 80X40, ja halvimmat lasit turussa teetettynä tuli maksamaan 60e/terra. Isompiin terroihin sitten moninkertaisesti, kun lasin pitää olla paksua.

Onko teillä millaisia kokemuksia pleksistä siileillä? Terroissa se naarmuuntuu kovin helposti, mutta miten siilien kanssa?

-Tanja, Aku ja Susse
Tanjuk
Member
 
Viestit: 61
Liittynyt: 14 Elo 2007, 18:09
Paikkakunta: turku

ViestiKirjoittaja Kutri » 10 Elo 2008, 22:39

Meillä on siilikaapin ovet pleksiä. Lasit oltaisiin haluttu mutta 6 eri puljusta kysyttiin hintoja ja halvimmillaan olis ollut 180e luokkaa joten pleksit sai kelvata. Pelkkä lasi ei juuri kai maksa mutta jos sen täytyy olla karkaistua lasia jolloin siihen pystyy poraamaan reiät saranoiden vuoksi niin sillon maksaa. Jos tekee puusta ensin kehikot ja siihen vasta lasit kuten Nealla niin sillon pääsee halvemmalla.

Hyvin on toimineet kyllä ne meidän pleksiovet ja on mun mielestä ihan varteenotettava vaihtoehto. Tosin ne kyllä naarmuuntuu helposti. Siilit niitä ei ole naarmuttaneet ollenkaan koska meillä siilit ei "kipee" ovee pitkin. Kaappi on paras paikka niiden mielestä eikä sieltä haluta pois joten sitä ongelmaa ei ole että siili kynsisi pleksiä. Naarmut tulivat asentamisen yhteydessä vaikkakin niissä pidettiin suojia ja ihan tässä käytön yhteydessä, siivoamisen ja muun häsäämisen yhteydessä. Pleksi on tosi herkkää materiaalia niin sen vuoksi tulee helposti naarmuja mutta ei se meillä niin kovasti ole haitannut edes ulkonäöllisestikään. Tässä vielä kuva meidän kaapista: <a href="http://www.suomensiiliyhdistys.fi/gallery/displayimage.php?album=lastup&cat=6&pos=3" target="_blank">http://www.suomensiiliyhdistys.fi/gallery/displayimage.php?album=lastu p&cat=6&pos=3</a>
Avatar
Kutri
Member
 
Viestit: 1293
Liittynyt: 01 Elo 2007, 14:40
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja Nea » 11 Elo 2008, 00:28

Itse en lasioviin totuttuani ole ollut kauhean ihastunut tuohon pleksioveen, mutta kyllä se asiansa ajaa. Vähän on turhan hemppuva ja taipuileva kehikosta huolimatta, eikä työstäminen ollut helppoa sekään, joten täysin tyytyväinen en lopputulokseen kyllä ole ollut. Ja tosiaan naarmuja tuli jo tekovaiheessa, vaikka kuinka koitettiin varoa. Hiekkistä ei tuon pikkukaapin sisällä ollut, joten hiekan mahdollisesti aiheuttamista naarmuista ei ole kokemusta.

Puusepän taidoillasi kuitenkin varmasti saat hienon oven suht helposti aikaiseksi, hyvä ettei aiheuttanut sen enempää ongelmia :)

Itse aloin epäillä tuota hinta-arviotani - olisiko se lasien teettäminen sittenkin ollut 30e per ovi eli 60e yhteensä? Hyvin mahdollista, mutta pahan hintaisena en ko. projektia joka tapauksessa pitänyt.

Siis pelkkä 80x40 cm:n kokoinen lasioviko teillä päin maksaa 60e? :o Ilmeisesti sellainen liukuovisysteemi kuitenkin? Meidän tuosta paikallisesta lasiliikkeestä saa kokonaisia lasiterroja (kokoluokka 80x40x30) muistaakseni about 35 eurolla, eli jonkun verran taitaa olla vaihtelua paikkakunnittainkin tuolla lasista pyydettävällä hinnalla. No, toki siihen liukuovitukseen vaaditaan hieman enemmän työtäkin kuin terran silikoonaukseen, mutta kuitenkin.

EDIT. Lisäys.
Nea
Member
 
Viestit: 830
Liittynyt: 25 Elo 2005, 00:37
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja tini » 11 Elo 2008, 01:21

Meidän siilikaappiin makso liukuovet 180e :D Se liukuovitus siinä maksaa ja jos ottaa lukot vielä niihin kuulumaan, niin tulee extraa.
Siinä saa tosiaan lasin ylhäältä ja alhaalta kehystettynä kelkka"raudoilla" ja näppärät urat, joissa isompikin lasioviki kulkee kelkkojen päällä jäämättä jumiin :)
Kyselin silloin noita ovia teettäessä usemmastakin liikkeestä ja nuo oli halvimmat ovet mitä löysin. Toki pelkkä lasi on ostettuna halvempaa (tai jos sen laittaa puukehikkoon), mutta liukuovet on <3 säästää tilaa ja on kauniit katella :)
tini
Member
 
Viestit: 1788
Liittynyt: 21 Elo 2004, 05:14
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Tanjuk » 11 Elo 2008, 07:44

Tarkastin nuo terran lasien hinnat ja siihen 60euroon kuului myös mittaan pätkityt alumiiniset liuku-urat ja niihin luistoa antamaan ne fiber-"liuskat".
Lasit oli tietty hiottu reunoista mutta mitään muuta niissä ei ollut, esim kahvaa tai lukkoja.

No mut täytyy pohdiskella, luultavasti päädymme tuohon puukehikko, jossa lasit -malliin.
Vitsit oon innoissani että saan kerrospinta-alan nostettua sinne 100x60cm:iin! On varmaan hieman helpompi siivota kuin tämänhetkiset systeemit:)
Tanjuk
Member
 
Viestit: 61
Liittynyt: 14 Elo 2007, 18:09
Paikkakunta: turku

ViestiKirjoittaja Wawa » 16 Elo 2008, 09:03

Eli jos ottaisi puukehikkoon lasin tai pleksin, niin hinta olisi?
Wawa
Member
 
Viestit: 375
Liittynyt: 27 Helmi 2008, 20:12

EdellinenSeuraava

Paluu Nikkarointi & vinkit