Siilikaapit

Tee-se-itse -puuhasteluun, projekteihin ja nikkarointivinkkeihin keskittyvä keskustelufoorumi

ViestiKirjoittaja Luttana » 16 Elo 2008, 11:12

Saanko kysyä, että miksette käytä verkkoa lasin paikalla ovissa? Itse ajattelin tässä joskus ostavani vanhan vaatekaapin ja tekeväni sinne tasot jos niitä ei ole. Sitten ajattelin leikata oviin kuviosahalla reiät niin, että reunoille jää riittävästi (20-30cm) itse ovea ja laittavani verkon tuohon. Näin ilma ainakin vaihtuu hyvin ja siilin touhuja pääsee seuraamaan.

Eli sitä haen takaa, että onko lasin tms käyttämiselle jotain muuta perustetta kuin ulkonäöllinen, että se näyttää paremmalle kuin verkko?

Ja sitten lasista. Itse olen aiemmin terraariojuttuja harrastaneena hakenut lasia lasiliikkeistä niin, että se on ollut ns. kakkoslaatua. On paljon halvempaa kuin ykköslaadun lasi eikä eroa kyllä kauheati ole. Hieman saattaa kakkoslaadussa olla jotain vääristymiä, mutta kyllä on terralasinakin ajanut asiansa ja tosiaan halvempaa.
Luttana
Member
 
Viestit: 72
Liittynyt: 02 Maalis 2008, 14:16
Paikkakunta: Oulu

ViestiKirjoittaja Amanda » 16 Elo 2008, 12:59

Mä uskon, että kyse on justiinsa ulkonäöstä, mutta myös siitä että siilit kiipeää verkkoa pitkin.
Samasta syystä, kun ei häkkiäkään siilille suositella.

Meillä ainakin Siiri on kauhea kiipeilijä ja varsinkin jos on verkkoa niin sitä pitkin pitää yrittää kiivetä pois ja siinähän menee jalat ja selkä kun tippuu.
Amanda
Member
 
Viestit: 1620
Liittynyt: 12 Touko 2004, 18:57
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Wawa » 16 Elo 2008, 17:27

Minun siilini kiipeää verkkoa pitkin.
Wawa
Member
 
Viestit: 375
Liittynyt: 27 Helmi 2008, 20:12

ViestiKirjoittaja Tanjuk » 16 Elo 2008, 19:38

Meille ei verkko käy, koska mulle puhkesi vuosi sitten paha astma, ja valitettavasti saan siiluraisistakin aikamoisia oireita.
Tästä syystä yritämme estää siilipölyn lentelyä kaikin mahdollisin tavoin ja siilien asustelu lasiovien takana auttaa tässä.
Lisäksi helposti horrosteleva Susse pysyy paremmin lämpimänä tuuletusten aikana kun ovissa on lasit.

(Astman vuoksi meille on uudet isommat kaapitkin piikkilöisille tulossa, kun en pysty niin paljon siilien kanssa touhuilemaan kuin ennen:/
Saan siis nykyisin vaan "parhaat palat", eli pienet sylittelyhetket vastapestyn siilin kanssa, siilien virallisena "huoltajana" toimii armas aviopuolisoni<3 )
Tanjuk
Member
 
Viestit: 61
Liittynyt: 14 Elo 2007, 18:09
Paikkakunta: turku

ViestiKirjoittaja Issu » 16 Syys 2008, 17:53

Mä olen ajatellut tuollaista kaappia kanssa,kuulostaisi hyvältä. Osaako kukaan kertoa ohjeita sen tekemiseen tai suositella hyvää paikkaa josta sen voisi ostaa? 2 kerroksinen olisi hyvä.
Issu
Member
 
Viestit: 191
Liittynyt: 15 Syys 2008, 19:31
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Nea » 16 Syys 2008, 18:20

Mä olen meidän sivuille keräillyt joitain noiden omien siiliasumusten rakentamisessa hyväksi havaittuja vinkkejä: <a href="http://www.tahdenlennon.net/siilitalo.htm" target="_blank" rel="nofollow">http://www.tahdenlennon.net/siilitalo.htm</a>

Siilitaloja myydään joskus täällä palstalla käytettyinä, muutoin joutuu melkeinpä itse nikkaroimaan. Kaappeja voi saada halvalla esim. kierrätyskeskuksista, Huuto.netistä ym.

Kysele ihmeessä lisää, jos jotain tarkemmin haluat tietää :)
Nea
Member
 
Viestit: 830
Liittynyt: 25 Elo 2005, 00:37
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Issu » 16 Syys 2008, 19:25

Selvä, kiitos. Varmasti kysynkin :) Siili nyt jokatapauksessa tarvitsee uuden asumuksen ja juoksupyöräkin pitäisi tehdä tai ostaa :S
Issu
Member
 
Viestit: 191
Liittynyt: 15 Syys 2008, 19:31
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Issu » 16 Syys 2008, 19:32

Mulla olis kotona sellanen kirjahylly mitä en tarvitse, suurinpiirtein samaa korkeutta ku toi sun sivuilla oleva kaappi mutta se ei ole mikään kovin syvä, jos nyt mainitten oikein, eli se ei taida soveltua? Kyllä sä varmaan tiedät millainen normaali kirjahylly on :)
Issu
Member
 
Viestit: 191
Liittynyt: 15 Syys 2008, 19:31
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Issu » 16 Syys 2008, 19:38

Löysin aika hyvän huutonetistä! :D Maksaa vain 20 euroa. Mitat: Leveys 145 cm, syvyys 60 cm ja korkeus 2m :)
Issu
Member
 
Viestit: 191
Liittynyt: 15 Syys 2008, 19:31
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja pirzu » 17 Syys 2008, 00:12

Hyvältä kuulostaa :) Eikä ole pahan hintainenkaan! Silloin, kun me etsittiin sopivaa kaappia (vitriiniä siis ihan), niin ei meinannut löytyä mistään. Onneksi lopulta löytyi, maksettiin siittä 43 ? ja oikeastaan siittä tuli meidän vitriinikaappi, kun se oli paremmassa kunnossa kun mitä vanha kaappi :D Meidän siilikaapissa syvyys taitaa olla jotain 40 cm:n luokkaa muistaakseni, mikä on ihan riittävä, että toi 60 cm on tosi hyvä!
pirzu
Member
 
Viestit: 55
Liittynyt: 25 Tammi 2008, 23:35
Paikkakunta: Pori

ViestiKirjoittaja Issu » 17 Syys 2008, 16:36

Jep. Se on vaan aika kaukana. :S Täytyy nyt katsoa. Tiedättekö yhtään paljonko se tulisi maksamaan yhteensä kun ostaa siihen lasiovet?
Issu
Member
 
Viestit: 191
Liittynyt: 15 Syys 2008, 19:31
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Issu » 17 Syys 2008, 16:37

Niin ja miten olette kyselleet kierrätyskeskuksista millaisia kaappeja tai vitriinejä siellä olisi?
Issu
Member
 
Viestit: 191
Liittynyt: 15 Syys 2008, 19:31
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja polle » 18 Syys 2008, 15:57

Meillä yhdistettiin kaksi vanhaa kirjahyllyn hyllykköä, tuli ihan kivan kokoinen leveyttä on noin 70cm ja syvyys 60cm korkeus 150 cm.
Hyllyjä jouduttiin vähän fiksaamaan,mutta kaapille ei hintaa juuri tullut kun kyselin tutuilta vanhoja hyllyjä ja ovina pleksit ja lasia.
Omaa työtä hieman oli,mutta kyllä sen arvoistakin.
Minä säästin lasit sen takia kun en vielä tiedä kuinka kylmäksi uusi kämppä talvella menee niin ainakin vähän pysyisi lämpö paremmin sisäpuolella.
Uusi asukki on ainakin tykännyt juoksennella hyllyjen välillä.
polle
New member
 
Viestit: 9
Liittynyt: 13 Syys 2008, 18:09
Paikkakunta: jyväskylä

ViestiKirjoittaja Issu » 18 Syys 2008, 20:08

Hei onko kukaan huomannut katsella pet shopin kaappeja? Itse katselin juuri tätä Lucky Reptile Furni-Tarrium, Pyökki 120x60x80cm, miltä kuulostaisi? Saisinkohan itse väsättyä siihen vielä toisen kerroksen siilin nukkumapaikaksi? :)
Issu
Member
 
Viestit: 191
Liittynyt: 15 Syys 2008, 19:31
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Natsuko » 18 Syys 2008, 21:26

Mistä näit terraarion mitat? Tuo 120 cm x 60 cm pohjapinta-ala ei täytä lakisääteistä neliömetrin minimiä. Se ei sovi siilin asunnoksi, jos siili ei pääse lähes vapaasti liikkumaan häkin ulkopuolella.
Natsuko
Member
 
Viestit: 346
Liittynyt: 17 Marras 2006, 17:59
Paikkakunta: Finland

EdellinenSeuraava

Paluu Nikkarointi & vinkit