Asumuksen viihtyvyys + virikkeet?

Tee-se-itse -puuhasteluun, projekteihin ja nikkarointivinkkeihin keskittyvä keskustelufoorumi

Asumuksen viihtyvyys + virikkeet?

ViestiKirjoittaja CCMinna » 21 Heinä 2006, 19:04

Ajattelin kysyä hieman siitä miten voisin saada Aragornin kaapista viihtyisämmän ja mukavamman. Olen miettinyt että näiden MDF levyjen päälle pitäisi saada jotakin koska tällä hetkellä ne ovat vaikeasti puhdistettavia. Eli siis Aragornin asumuksessa jokainen taso (paitsi alin) on tavallista MDF-levyä ilman mitään päällystettä tms. On aika ikävän näköistä ja samoin, kuten jo sanoin, puhdistaminen on suht hankalaa kun pinta on noin karkea ja nestettä imevä. Tämä siis poissulkee rätillä pissojen yms. puhdistuksen. Onhan minulla tuota sanomalehteä tuossa päällä, mutta pääseehän sinne alle hiekkaa yms. <br> <br>Mitä te käytätte siilien asumuksen pohjalla? Muovimattoa? <br> <br>Olen myös tullut siihen tulokseen että nämä Aragornin puiset rampit ovat huonoja puhdistuksen takia koska nekin imevät nestettä itseensä ja vaikka yrität kuinka niitä puhdistaa, kakat ja pissat jäävät näkymään "mukavina" läiskinä ja näyttää siltä kuin tuota kaappia ei olisi ikinä puhdistettu. Onko teillä ideoita miten saisi nämä rampit myös helpommin puhdistettaviksi? <br> <br>Olen myös tähän mennessä käyttänyt pahvisia kenkälaatikoita hiekkalaatikkona ja pesäkoppina, mutta ne vievät todella paljon tilaa (hiekkalaatikkona oleva laatikko on sellainen 30x30cm kokoinen loota). Voiko muovisia laatikoita käyttää vai ovatko niiden reunat liian teräviä oviaukon operoinnin jälkeen? <br> <br>Mietin myös että pitäisi saada Aragornille hieman virikkeitä. Ara on sen verran pieni siili että maitotölkki-tunneleita olen kokeillut käyttää. Aragorn ei vain ole ollut näistä hirveän innostunut. Kyllä se niiden läpi kulkee, mutta ei se sen mielestä tunnu olevan mikään hauska "leikki" tms. <br> <br>Mietin jos laittaisin tuonne kaappiin hieman virikkeiksi ja maistiaisiksi kasveja pikkuisissa ruukuissa. Ne miellyttäisivät silmääkin mukavasti ja toisivat hieman uusia tuoksuja Aragornille. <br> <br>Mitä kasveja voi huoletta käyttää? Siis mitkä eivät ole myrkyllisiä tai ole muutoin siilille vaarallisia? Maustekasvit (minttu, persilja yms.)? <br> <br>Muina virikkeinä Aralla on tällä hetkellä juuri tuo hiekkalaatikko (joka on sen mielestä älyttömän hauska paikka), juoksupyörä ja fleece silppua. (tosin Aragorn ei ole tajunnut mitä ideaa fleece silpulla on) <br> <br>Mitä mieltä olette näistä uudistuksista/mietinnöistä? Ovatko täysin päättömiä? ;-)
CCMinna
Member
 
Viestit: 224
Liittynyt: 03 Elo 2005, 11:48
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Kude » 21 Heinä 2006, 19:09

Eivät ole päättömiä :) Muuta en osaa vastata kun en ole asiaan perehtynyt...
Kude
Member
 
Viestit: 549
Liittynyt: 29 Loka 2005, 12:01
Paikkakunta: Suomi, Finland

ViestiKirjoittaja laululintu » 21 Heinä 2006, 19:22

Minäkään en ole asiaan niin perehtynyt.. sun kannattaisi mennä ihan kukkakauppaan kyselemään että mitä ne suosittelisi :) <br>Minäkin tarivisin elmolle hieman virikkeitä sen asumukseen, koska musta tuntuu että se on hieman ikävystynyt. <br>Mites muuten ton ruokailun kanssa kun olen antanut elmolle nyt jauhomatoja ja eilen ja tänään ei elmo ollut syönyt niistä paljon mitään. En sitten tiedä että olisiko elmo vähän kipeä kun ei ole ollut niin aktiivinen ja ei syö niin paljon. Vai olisikohan vika jossain muussa...
laululintu
Member
 
Viestit: 293
Liittynyt: 01 Syys 2005, 20:30
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja Nea » 21 Heinä 2006, 19:28

Meillä on siilikaapin kerroksien pohjalla muovimaton palaset ja siinä päällä vielä sileää vahakangasta, joka on helppo puhdistaa. Ns. suttukerroksissa on vielä sanomalehteä ja hyvin toimii. <br> <br>Rampit ovat meilläkin puiset, mutta ne on maalattu moneen kertaan maalilla, joka hylkii likaa ihan hyvin. Lisäksi kun liukuesteenä on kylpyhuoneen mattoa, liat tassuista jäävät pääosin siihen ja se on taas helppo pestä. <br> <br>Muovilaatikot käyvät varsin hyvin hiekka- ja nukkumalaatikoiksi. Jos reunat tuntuvat jäävän teräviksi, voit laittaa niihin esim. teippiä suojaksi. <br> <br>Meillä käytetään kuitenkin puisia marsunkoppeja ja eläinkaupasta ostettuja kulmahiekkalaatikoita (eivät muuten vie niin paljon tilaa...). Ovat nätit, siistit ja suht. edullisetkin :) <br> <br>Meilläkään tytöt eivät niinkään "leiki". Virikkeinä on erilaisia putkia, fleecepesiä, palloja, puukaaria ja hiekkalaatikoita, mutta hauskinta heistä on kuitenkin vapaana lattialla juoksentelu. Kokeile vaikka piilotella kuivattuja sirkkoja siilille etsittäviksi tai rakenna lattialle pahvilaatikkosokkeloita. Usein aktivointi lattialla on helpompaa kuin kaapissa... Tosin jos siilu osaa pitää asumuksensa suht siistinä niin mikäpä estää piilottelemasta herkkuja sinnekin? <br> <br>Kasveihin en ota mitään kantaa... Idea kuulostaa kyllä hauskalta, mutta luulen, ettei niistä välttämättä siilille muutamia vaahtiksia enempää iloa ole, kun ei siili kuitenkaan kasvinsyöjä ole. Kaikki uusi tutkittava tosin on yleensä ottaen hyvästä. Josko kokeilet ensin vaikka yhdellä mintunlehdellä? :)
Nea
Member
 
Viestit: 830
Liittynyt: 25 Elo 2005, 00:37
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja CCMinna » 21 Heinä 2006, 19:55

Siis en tarkoittanut sitä että Aragornin on pakko syödä niitä kasveja, vaan tarkoitin sitä että JOS se päättää niitä hieman maistella niin se ei kupsahda suoraan siltä seisomalta. ;-) <br>Ja tämä kasvi idea tulikin siitä että saisi Aragornille hieman tutkittavaa. Multahan aina haisee hasuskalle, samoin kasveista lähtee kivasti tuoksuja jne. <br> <br>Eivätkö nämä kulmahiekkalaatikot ole avonaisia? Se ei oikein nimittäin Aralle sopisi koska se rakastaa hiekkakylpyjä ja se hiekka tahtoo tulla peräti umpinaisesta (no oviaukkoa lukuunottamatta) pahvilaatikostakin ulos kun poika oikein pöllyyttää sitä hiekkaa.
CCMinna
Member
 
Viestit: 224
Liittynyt: 03 Elo 2005, 11:48
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Nea » 21 Heinä 2006, 20:15

Siis joo ja mie meinasin sitä et meillä ei tytöt oo ollu koskaa oikee kiinnostunu mistää kasveista, mitä oon koittanu tarjota vaahtistelumateriaaleiks - kenties just siks et hyönteissyöjää ei välttis nii rehut kiinnosta :D <br> <br>Mutta just joku mikä oikeesti tuoksuu mielenkiintoselle, esim. toi minttu vois kyllä toimia :) <br> <br>Kulmalaatikot on tosiaan aikas avonaisia, mutta meillä se ei oo haitannu tahtia. Kylpyjä otetaan mielellään ja hiekkaa toki lentelee välillä oikein rapisemalla ympäärinsä, mutta kun siivoon kaappia ni kietasen sanomalehdet vaan rullalle nii et hiekat jää sinne sisälle ja sit koko hela hoito roskapussiin :) Meillähän on alimmaisessa kerroksessa juuri tuo hiekkis juoksupyörän kera nii pahimmat sotkut tehään sinne, mutta sanomalehdet helpottaa siivousta kummasti.
Nea
Member
 
Viestit: 830
Liittynyt: 25 Elo 2005, 00:37
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja NamiSiili » 21 Heinä 2006, 20:37

Meillä on kolmikerroksinen siili(kulma)kaappi, jossa on puiset rampit. Nami ei ole kertaakaan sinne mennyt, joten jos joku on kiinnostunut kaapin ostamaan, niin sähköpostiosoitteeni löytyy jäsen-kohdasta! ;) <br>Rampit olen maalannut valkoisella öljymaalilla,ja niissä on jäätelötikkuja ja hiottua grippinauhaa liukuesteenä. Mutta kun ajattelen ramppeja käytössä, niin maalarina suosittelisin maalaamaan rampit aika-ajoin pesunkestävällä kosteantilan maalilla, niin ne eivät näytä niin suttuisilta. Ja se maali on ihan lateksimaalia, joten tuoksut häipyy nopeasti! :) Niin ja toki kannattaa kaappien lattiapinnat maalata myös, jos tuntuu että ne imevät kamalasti kosteutta.
NamiSiili
Member
 
Viestit: 101
Liittynyt: 07 Joulu 2005, 17:45
Paikkakunta: Tampere/Atala

ViestiKirjoittaja Mishe » 22 Heinä 2006, 00:19

Olen laittanut pahvilaatikoiden sisälle sanomalehdistä leikattuja pitkiä suikaleita ja pienen totuttautumisen jälkeen siilut ovat älynneet ruveta meuhkaamaan rahisevissa leikkipaikoissaan. Pohjalle olen vielä laittanut kuplamuovin erikoistehosteeksi. Meillä myös tykätään juosta yli erilaisista paperilautasista, jotka käännän väärinpäin lattiaa vasten ja teippaan kiinni. Vessapaperihylsyistä olen teippaillut erilaisia tasoja ja esteitä, joiden yli siilit voivat kiipeillä. <br> <br>Kevättalvella kasvatin isoon matalareunaiseen laatikkoon rairuohokentän virikkeeksi, se tosin kasvoi aika ylipitkäksi kun olin viikon matkoilla palleroiden kanssa. Nyt kesällä olen kerännyt luonnosta koivunoksia ja kun ne yhden yön ovat sisällä, kuivuvat lehdet vielä rapiseviksi ja myös tuoksu voimistuu. Manta on lisäksi ihan selvästi kukkaistyttö, kukkivan tuomenoksan tuoksusta se piti kovasti. Ajattelin käydä tässä joku päivä ostamassa sille ruusuja kukkakaupasta nuuskittavaksi. <br> <br>Meillä nyt uusin lelu, keinulauta, on hankkinut vakaan suosion Romeon suunnalta. Se on mukautunut juoksureitille ihan yhdessä yössä. Jos jollain sattuu olemaan tarpeeton, niin voisin muuten ostella myös toisen tälläisen vempeleen. Puutavarasta on muutenkin yllättävän helppo nikkaroida siilille virikeleluja, eikä niiden tarvitse välttämättä olla arkkitehtuurisia mestariteoksia. <br> <br>Ensi viikolla saapunee ostamani katollinen, heiluriovinen kissan kulma-wc, josta aion tehdä hiekkakylpyuimalan ja jonka myötä toivottavasti myös hiekan määrä lattialla vähenee.
Mishe
Member
 
Viestit: 43
Liittynyt: 06 Joulu 2005, 19:49
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja tini » 22 Heinä 2006, 04:52

Kissanruoho voisi olla rairuohon lisäksi mukava "ruohoniitty"
tini
Member
 
Viestit: 1788
Liittynyt: 21 Elo 2004, 05:14
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Pauliina R » 23 Heinä 2006, 13:34

Hiekkalaatikkona Sulolla oli välillä muovinen jäätetö astia.. >> niitä muovisia paketeita..
Pauliina R
Member
 
Viestit: 47
Liittynyt: 18 Helmi 2006, 10:46
Paikkakunta: Länsi-Pakila, Helsinki

ViestiKirjoittaja Lily » 23 Heinä 2006, 15:21

Muuten onko joku tehny itte juoksupyörän..Ku mulla on materiaali niinku tiedos mut en oikee älyy et miten se sitte kasataan.. Osaisko joku auttaa?
Lily
Member
 
Viestit: 47
Liittynyt: 22 Heinä 2006, 20:18


Paluu Nikkarointi & vinkit