Valaistus

Tee-se-itse -puuhasteluun, projekteihin ja nikkarointivinkkeihin keskittyvä keskustelufoorumi

Valaistus

ViestiKirjoittaja Lizette » 07 Maalis 2006, 17:39

Olen lueskellut aiheita tässä mutta en ole vielä huomannut että valaistuksesta olisi ollut suurempaa puhetta. <br>Eli kysymykseni onkin tämä: millainen valaistus tulisi siilin asumuksessa olla? Olen ajatellut (sitten kun muutetaan isompaan asuntoon ja hankitaan vihdoin siili) rakentaa siilille reilumman kokoisen asunnon lasiovelliseen kaappiin. <br>Päivisin varmasti riittää päivänvalo mutta millaista lisävalaistusta voisi iltaisin ja talvisin tarjota? Siili itse tuskin tarvitsee lisää valoa, yöeläjä kun on ja näin ollen varmaankin hyvän yönäön omaava, mutta olisihan se kiva nähdä itse asukki ettei aina olisi siellä pimeässä =) <br>Olisiko jotkin pienet upotettavat valaisimet, joissa kohtalaisen himmeä mutta silti riittävä valaisuvoima, hyvät jos niitä laittaisi 1-2 per kerros sivuseiniin? sen verran ylös että siili ei niihin pääse käsiksi.Kattoakin ajattelin mutta siinä tulee ongelmaksi se upottaminen....silloin olisi ylemmässä kerroksessa lievä ongelma.... (Paitsi tietenkin ylimmän kerroksen kohdalla). Sivuseinissä johdot ja lampun nurja osa olisi talon ulkopuolella ja näin ollen siilin ulottumattomissa mutta valo ei silti tulisi kohti katsojaa kuten jos ne laittaisi takaseinälle. <br> <br>Entä lämpölamput? Eikös niitä joillekin lemmikeille (matelijoille?) ole? Voisiko sellaisen laittaa vaikka makuukerrokseen lämmittämään tarvittaessa? (Kun jossain ehdotettiin lämpömattoa) Sellaiseen paikkaan että siili ei pääse polttamaan itseään tottakai. <br> <br>Miten olette itse valaisseet asumuksen? Vai oletteko tyytyneet talon ulkopuolelta tulevaan valoon? <br>Rakennusvinkkejä ja -ideoita valoille saa laittaa, kädentaitoja löytyy itseltä ja rakennusapua läheltä jos omat taidot loppuu!
Lizette
Member
 
Viestit: 172
Liittynyt: 07 Maalis 2006, 17:25
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Kaisa » 07 Maalis 2006, 18:03

Meillä asuvat molemmat siilit lasiovellisessa kaapissa ja olemme tyytyneet ihan vallitsevaan normaaliin valaistukseen. Talot ovat meillä olohuoneessa, eli jonkinlaista valoa on aina silloin, kun olemme itsekin hereillä (valot/akvaarion valaistus/TV:n valo), joten erillinen lisävalaistus ei ole ollut tarpeen. <br> <br>Jos talot olisivat muuten pimeämmässä paikassa harkitsin varmaankin talojen ulkopuolella olevaa erillistä lamppua (jalkalamppu tai vastaava), vaikka siitä sitten tulisikin mahdollisesti heijastuksia oviin. <br> <br>Lämpölamppu voisi toimia paremmin kuin lämpömatto, kunhan sen saa laitettua niin, ettei siili pääse siihen itseään vahingoittamaan eikä tekemään lampulle tuhoja.
Kaisa
Member
 
Viestit: 3367
Liittynyt: 27 Elo 2003, 15:11
Paikkakunta: Laukaa

ViestiKirjoittaja Nea » 07 Maalis 2006, 18:57

Meillä siilit majailevat myös lasiovellisessa kaapissa. <br> <br>Mielestäni valaistukseen ei välttämättä kauheasti kannata panostaa, koska monet siilit suosivat mieluummin hämärää ja meillä ainakin siilit juoksevat takaisin koppeihinsa jos valot laittaa illalla päälle niiden hereillä ollessa. <br> <br>Hämärässä (jokin pieni "tunnelmavalo" päällä) ne kyllä tykkäävät jo liikkua :)
Nea
Member
 
Viestit: 830
Liittynyt: 25 Elo 2005, 00:37
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja marcin » 07 Maalis 2006, 23:49

Kyllä mun mielesta siilit tarvitsevat keinovalon Suomen oloissa. Talvi on pimeä aika, ja jos yö kesta lian kauan, silit menettavat päivä (yö?) rytmin. Voi olla että tavallinen olohuone valaistus riita, mutta jos sililla on oma huone, se on taas eri asia. <br> <br>Meillä on Rufuksella ihan tavallinen pöytälamppu (halogeni) tällä hetkellä. Lamppu on kytetty ajastimen että se simulois tavallisen päivän. Jossain vaihessa on tarkoitus korvata se semmosella kirkas-valo lampulla tai jolla loisteputkilla joka voi roikutta hänen aluen yläpuolella.
marcin
Member
 
Viestit: 477
Liittynyt: 16 Elo 2003, 19:15

ViestiKirjoittaja Nea » 08 Maalis 2006, 00:03

Joop, kyllä meilläkin päivällä on ihan valot päällä siinä huoneessa, missä siilit asuvat, mutta herättyään eivät siedä valoa :)
Nea
Member
 
Viestit: 830
Liittynyt: 25 Elo 2005, 00:37
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja tini » 08 Maalis 2006, 00:13

Mä olen miettinyt laittavani uuteen kaappiin sellanen punavalon. Jota siis eläin ei itse edes valoksi miellä, mutta ihmisen silmissä sitten näkyy eläinten touhut ja tohinat ;)
tini
Member
 
Viestit: 1788
Liittynyt: 21 Elo 2004, 05:14
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Kikke » 08 Maalis 2006, 11:09

Meilläkin on pimeänä talvena kyllä pidetty siilien huoneessa valoja ja näin luotu siileille "päivä ja yö". Myös kesällä koitetaan päivän ja yön ero luoda verhoilla, täällä kun tuppaa tuo arska paistamaan yötäpäivää. Yöllä ja illalla ei minusta siilille ainakaan mitään kohdevaloa kannata laittaa, se kun tosiaan enimmäkseen liikkuu hämärällä ja pimeällä. Ainoa yöllä päällä pidettävä lamppu voisi tosiaan olla tuo punavalo. <br> <br>Lämpölamppu ei minusta ole siilien juttu, matto kylläkin, joka sitten voi lämmittää yöllä ja päivällä.
Kikke
Member
 
Viestit: 2550
Liittynyt: 11 Marras 2003, 16:56
Paikkakunta: Rovaniemi

ViestiKirjoittaja Katinka » 08 Maalis 2006, 11:19

Meillä on myös pimeänä aikana siileillä valot päivisin. Illalla valot sitten sammutetaan. Jos joutuu päivisin pitämään valoja päällä, niin hyvä ratkaisu on energiansäästölamppu. Vie sähköä huomattavasti vähemmän kuin tavallinen hehku- tai loistelamppu.
Katinka
Member
 
Viestit: 1132
Liittynyt: 06 Loka 2004, 20:41
Paikkakunta: PK-seutu

ViestiKirjoittaja Iida » 08 Maalis 2006, 14:11

Meillä Elli reagoi valaistuksen puutteeseen yrittämällä horrostaa. Marcinilta sain joskus neuvon ylläpitää päivärytmiä lampun kanssa. (Niinkuin hän tuossa ylempänä itsekin sanoo) Meillä on kanssa ihan tavallinen pöytälamppu valona ja siinä on ajastin. <br> <br>Kyllä se valaistus päivällä on siilille hyvin tärkeä juttu. Vähän kuin, että ihmisellä pitää olla yöllä pimeää.. :)
Iida
Member
 
Viestit: 179
Liittynyt: 28 Elo 2003, 18:06
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja CCMinna » 08 Maalis 2006, 15:57

Onko teillä siis valaistus itse lasikaapissa? :-/ <br>Minulla ei Aragornin kaapissa ole mitään erillistä valaistusta. Auringonvalo valaisee huoneen todella hyvin (valoisin huone koko talossa olohuonetta lukuunottamatta) ja illalla yleensä on myös kattovalo päällä joka on suht kirkas (5kpl 25W lamppua). Riippuu mitä teen iltaisin. Joskus se on päällä ja joskus riittää pelkkä pöytälamppu (ikkunassa) ja työvalo (kirjoituspöydällä). (eli muu huone on hämärä) <br> <br>Ajattelin että katson sitten miten Aragorn näihin valoihin reagoi ja mietin sitten että mitkä valot pidän päällä mihinkin aikaan.
CCMinna
Member
 
Viestit: 224
Liittynyt: 03 Elo 2005, 11:48
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Pirjo Y » 08 Maalis 2006, 16:01

Minna, kyllä siili orjansa opettaa ;-) Mutta tuosta valaistuksesta: olen itsekin innostumassa jonkinlaiseen valokehittelyyn. Pitäisikö soitella Korkeasaaren valaistusasiantuntijalle.... olisihan se mukavaa, kun siilin talossa olisi sellainen erikoisvalo, joka ei estäisi siiliä puuhailemasta, mutta itse näkisi sen touhut.
Pirjo Y
Member
 
Viestit: 1781
Liittynyt: 27 Elo 2003, 19:36
Paikkakunta: Järvenpää

ViestiKirjoittaja Lizette » 08 Maalis 2006, 18:01

Mietin tuossa että jos rakennan talon kirjahyllyyn (tai vastaavaan) niin voisi harkita jotain tämän tyylistä ratkaisua kuin Ikean Tjugofem <a href="http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?topcategoryId=15579&catalogId=10103&storeId=15&langId=-13&parentCats=15579*15748*16235&productId=68013" target="_blank" rel="nofollow">http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?topcatego ryId=15579&catalogId=10103&storeId=15&langId=-13&parentCats=15579*1574 8*16235&productId=68013</a> <br>(toivottavasti linkki toimii) <br>Joskin tuo kyseinen on mielestäni ehkä liian iso ja lampuksi siihen voisi valita jonkin tunnelmavalotyyppisen hämärämmän ratkaisun, niitä kun kaupasta löytyy ihan mukavasti. Itse ainankin vierastan punaista valoa koska kaikki ihme reilusti eriväriset lamput eivät minun silmilleni sovi, aiheuttavat vain päänsärkyä pidemmän päälle...
Lizette
Member
 
Viestit: 172
Liittynyt: 07 Maalis 2006, 17:25
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja NamiSiili » 08 Maalis 2006, 19:46

Meillä Nami ainakin juoksee heti takaisin nukkumökkiinsä jos valot on päällä illalla. Se touhuaa iltaisin pimeässä eteisessä ja keittiössä eikä esim. suostu juoksemaan askeltakaan juoksupyörässä jos on edes hämärä valaistus ja yritän kurkkia sitä. Tähän hänen tahtoonsa olen siis alistunut, enkä "näe" siiliämme kuin iltaisin syliteltäessä.. Muutenhan raukka ei koskaan uskaltaisi tehdä muuta kun äkkiä syödä ja sitten nukkua vaan.
NamiSiili
Member
 
Viestit: 101
Liittynyt: 07 Joulu 2005, 17:45
Paikkakunta: Tampere/Atala

ViestiKirjoittaja CCMinna » 08 Maalis 2006, 23:57

"Minna, kyllä siili orjansa opettaa ;-)" <br> <br>Eikö minua vielä lasketa orjaksi vaikka maksan 13¤ kissanruuasta joka normaalisti maksaa 4¤?? :-/ <br> <br>Meille selvisi tänään että Aragornin asumuksen pleksiovea ei saada tällä viikolla. :-( Saa nyt nähdä miten järjestelen tämän pari päivää kunnes ovi saadaan paikoilleen... Valoahan sinne on tosiaan päästävä ettei siili ole pimeässä kaapissa 2-3 päivää. Siihen en edes suostu. <br>Voi olla että pitää keksiä joku valoratkaisu. Mietitään...
CCMinna
Member
 
Viestit: 224
Liittynyt: 03 Elo 2005, 11:48
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Cupla » 19 Syys 2006, 15:01

Itse kun olen hieman pimeäpelkoinen, niin vessassa on aina valo päällä ja valoa tulee sieltä. Ei tietenkään hirmuisesti, sen verran että vähän näkee itsekkin pimeässä. Haittaako se siiliä? <br> <br>Kyselen, kun siilin pian hankin itsekkin. :)
Cupla
Member
 
Viestit: 31
Liittynyt: 21 Heinä 2006, 17:50
Paikkakunta: Finland

Seuraava

Paluu Nikkarointi & vinkit