Ehdottomat siilihankinnat.

Tee-se-itse -puuhasteluun, projekteihin ja nikkarointivinkkeihin keskittyvä keskustelufoorumi

Ehdottomat siilihankinnat.

ViestiKirjoittaja Leia » 31 Heinä 2005, 17:26

Olen hankkimassa siiliä, ja kaikki ostokset olisi mukavaa tehdä ennen kuin siili jossain hamassa tulevaisuudessa tapsuttelee talossa. Mitkä siis ovat niin sanottuja ehdottomia hankintoja, ja mistä mitäkin saa? Olisin kiitollinen hyvistä vinkeistä ja varoituksista. ;) <br> <br>( En ole aivan varma, kuuluko tämä viesti tähän osioon, mutta yrittänyttä ei laiteta. )
Leia
Member
 
Viestit: 218
Liittynyt: 31 Heinä 2005, 16:03

ViestiKirjoittaja oliver » 31 Heinä 2005, 17:55

Luulen, että tämä välttämättömien hankintojen lista vähän riippuu listan tekijästä mutta tässä minun versioni - kokemusta vajaa 2 vuotta, 4 siiliä + 2 poikuetta. <br>Ehdoton on juoksupyörä, halkaisija n. 40 cm. Siis oltava riittävän suuri. Siileilläni on koko huone reviirinä mutta silti juoksevat pyörässä pitkiä aikoja. Saa yhdistyksen kautta silloin, kun Marcin ja kumppanit ehtivät tehdä. Palstalla ilmoituksia myös otsikolla Juoksupyöriä myytävänä. Itsekin voi tehdä. Kaupastakin kuulemma saa mutta koon kanssa oltava tarkkana (usein liian pieniä). <br>Ruoka- ja juoma-astiat. <br>Vessa- ja/tai hiekkalaatikko. <br>Jonkinlainen pesäkolo - meillä yksi nukkuu pelkän fleecekankaan alla, toinen pahviputkessa ja kolmas kankaiden alla vesivanerista tehdyssä pesässä, siis paikka mihin ryömiä/kaivautua nukkumaan. Lisäksi hyvä olla erilaisia tunneleita ja kiipeilypaikkoja, niistä siili tykkää. Siis oman mielikuvituksen mukaan virikkeitä siilille.
oliver
Member
 
Viestit: 438
Liittynyt: 23 Syys 2003, 21:20
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Kikke » 31 Heinä 2005, 18:01

Ehdoton on tietysti asumus ;) Se on kuitenkin helppo väsätä itse vaikka vanhasta vaatekaapista :) <br> <br>*Fleeceä saa kangaskaupoista, yleensä olen itse marssinut kangaskauppojen "jämä loossille", missä on kaikenmoista kangasta halvalla. <br> <br>*Kupit. Vesikuppi, raksukuppi sekä tuoreruokakipot. Kippoja ja kuppeja löytyy vähän joka liikkeestä, huomioi myös kukkaruukkujen aluslautaset ;) Kuppi saisi mielellään painaa jonkin verran, ettei se kaadu. Samoten se ei saa olla mahdottoman korkea reunainen, että siilillä olisi hankala syödä siitä. <br> <br>* Juoksupyörä. Itsetehty tai joltakin ostettu. Pääasia, että se löytyy. <br> <br>* Pesäkoppi. Eläinkaupasta hankittu, itse väsätty, pahvilaatikko.. Mielikuvitus on rajana ;) <br> <br>* Vessalootat. Suosittelen vierailua omassa eläinkaupassasi tai sitten voit tilata netistä. Esim: <a href="http://www.luppakorvat.fi/" target="_blank" rel="nofollow">http://www.luppakorvat.fi/</a> Vaihtoehtosesti voit käyttää vessalootana myös irtokarkkilaatikoita. Kylkeen reikä ja kah, loota on valmis. Vessahiekka on myös hyvä olla olemassa.. <br> <br>* Allas jossa voit siilin pestä. Lavuaarikin kyllä käy ;) Siilille voi varata oman pyyhkeen. <br> <br>* Kynsisakset. Pieneläimille tarkoitetut pienet kynsisakset eläinkaupasta tai marketista. <br> <br>Tässäpä alkuun, joku saa jatkaa. Hankintoja nimittäin riittää, kun täytyyhän sitä ostaa itselle siilipaita, "olipas tuolla yhdessä kaupassa kiva siilikukkaruukku, oli pakko ostaa viisitoista siilikorttia kun oli niiiiin halvalla, jotenkin tarttui matkaan hillittömän iso siilipehmolelu kalliista leluliikkeestä, joka ei edes mahdu mihinkään.." ;) <br> <br><i>EDIT oliverin kanssa samoilla linjoilla näköjään ;)</i>
Kikke
Member
 
Viestit: 2550
Liittynyt: 11 Marras 2003, 16:56
Paikkakunta: Rovaniemi

ViestiKirjoittaja Leia » 31 Heinä 2005, 18:17

Asumus, pesäkoppi, vessaloota, kynsisakset ruoka- sekä juomakupit ynnä muut löytyvät edesmenneen siilin jäljiltä - vanerista tehty pikkutalo ei vain ollut ainakaan edelliselle siilillemme sopiva, hän kun tuppasi vauhtitassuna kiipeämään sen katolle (arvoitukseksi jäi, miten siili pääsi niin korkealle) ja pyrki pienistä ikkunoista läpi. :) <br> <br>Siilitavaraakin olen jo alkanut keräillä vuosia sitten - koristesiilejä sun muita tarttuu mukaan vähän joka puolelta. ;) <br> <br>Onko kuljetusloota (miksi niitä kutsutaankaan?) kuinka tarpeellinen? Entä mitä hiekka- ja ruokamerkkejä suosittelette? Otan nyt tässä samalla kaikesta selvää. ;)
Leia
Member
 
Viestit: 218
Liittynyt: 31 Heinä 2005, 16:03

ViestiKirjoittaja oliver » 31 Heinä 2005, 18:38

Liikun siilien kanssa melko harvoin. Meillä kuljetuslaatikkona toimii styroksinen kylmälaukku. Kissojen ja isommat jyrsijöiden boksit on joillain tietääkseni käytössä. Boksin koko riippuu kuljettavan matkan pituudesta ja kuljetustiheydestä. Ratkaistava on myös missä siili kuljetuksen jälkeen on. Täytyykö kuljetusboksiin mahtua myös ruoka-astiat? Oleellista on ettei siilin tule kesällä liian kuuma eikä talvella/tuulisella ilmalla kylmä. <br>Hiekkana käytän paakkuuntuvaa, ei mikrohiekkaa. Merkki jääköön nyt mainitsematta. On käynyt sekä tytöille että pojille.
oliver
Member
 
Viestit: 438
Liittynyt: 23 Syys 2003, 21:20
Paikkakunta: Finland


Paluu Nikkarointi & vinkit