Muutama kysymys

Siilien ravintoon ja ruokintaan keskittyvä keskustelufoorumi

Muutama kysymys

ViestiKirjoittaja Luttana » 03 Huhti 2008, 12:03

Eli käykö ns. liitujauhe siilin kalkintarpeeseen? Liitujauhetta käytetään matelijoille samaan tarkoitukseen ja mulla on jäänyt pussi jemmaan, jossa viiminen käyttöpäivä on 10/2010, joten jos tuo käy niin voisin pölyttää ruokaötökät/sekottaa muuhun ruokaan.

Itse syötän mahdollisimman vähän kissan kuiva- ja märkäruokia. Siilini saa joka päivä jättijauhiksia 2-3 ja sirkkoja tai torakoita sitten enemmän. Lisäksi kuivattuja silkkiperhosen toukkia, sekä sekä sillointällöin muita ötökkäherkkuja. Lisänä sitten lihatuotteista jauhelihaa (vähärasvainen nauta, kana, kalkkuna), kananlihaa, kalkkunaa, kalaa...Joista kalaa, kanaa ja kalkkunaa eniten. Lihatuotteista teen isomman satsin kerralla ja pakastan parin päivän annospusseihin eli pari päivää esmes kanaa, sitten pari päivää kalaa jne. Muista tuotteista pilttiä vaihdellen makuja, raejuusto pisti massun sekaisin eli sitä ei enää, kuivattuja katkarapuja, hedelmiä jne. Kissojen kuivaruokaa pistän muutaman raksun ja joskus annan märkäruokaa. Kuulostaisiko tuo olevan tarpeeksi monipuolista?

Riittääkö vitamiinien saantiin pelkkä Nutriplus ?geeli vai pitäisikö antaa vielä Nekton reptiä/Nutrobalia? Mikäli tuo liitujauhe ei käy kalkinlähteeksi, niin mikä olisi hinta/laatu ?suhteeltaan hyvä kalkkivalmiste? Ja tosiaan olen kokeillut "luonnollisempia" kalkinlähteitä mm. raejuustoa (laktoositon), mutta massu menee löysälle :(
Luttana
Member
 
Viestit: 72
Liittynyt: 02 Maalis 2008, 14:16
Paikkakunta: Oulu

ViestiKirjoittaja Marilyn » 03 Huhti 2008, 12:50

muokkasin oman kysymykseni pois, koska se poikkesi aiheesta enkä lukenut Luttanan tekstiä loppuun :D
Marilyn
Member
 
Viestit: 165
Liittynyt: 07 Helmi 2005, 18:49

ViestiKirjoittaja Wawa » 03 Huhti 2008, 14:44

Jauheesta en tiedä, mutta ainakin Pirskatti-monivitamiinitableteissa
on kalkkia. Jos et syötä paljoa kuivaruokaa, niin se olisi
hyvä vaihtoehto. Eläinkaupoista löytyy, 1 neljäsosatablettia
siilille.

Kyllä kuulostaa tosi monipuoliselta, hyvää työtä, Luttana.
Wawa
Member
 
Viestit: 375
Liittynyt: 27 Helmi 2008, 20:12

ViestiKirjoittaja Luttana » 03 Huhti 2008, 15:00

Jos tuo käsite liitujauhe on outo, niin se on siis kalsiumkarbonaattia ja sitä tosiaan käytetään matelijoille nimenomaan kalkki -lisänä. Eli maalaisjärjellä voisi olettaa, että käy samaan tarkoitukseen siilillekki. Jospa tekisin niin, että antaisin liitujauheen ja Nutrisal plussan, kunnes loppuvat ja siirryn sitten Pirskattiin :) Helpompi antaa yks tabun palanen ku kahta eri ainetta...
Luttana
Member
 
Viestit: 72
Liittynyt: 02 Maalis 2008, 14:16
Paikkakunta: Oulu

ViestiKirjoittaja Nea » 03 Huhti 2008, 15:24

Uskoisin, että liitujauhe eli kalsiumkarbonaatti sopii siilille yhtä lailla kuin matelijoillekin, koska sen tarkoituksenahan on tasapainottaa hyönteissyöjien ruokavalion kalsium-fosfori -suhdetta (hyönteiset ja mm. liha kun sisältävät paljon enemmän fosforia kuin kalsiumia, jolloin Ca-P -tasapaino uhkaa järkkyä). Ainoa miinuspuoli lienee se, että liitujauheessa ei sitten muita mineraaleja tai vitamiineja olekaan, eli ne olisi sitten kaikki saatava monipuolisen ruokavalion mukana.

Itse varmaan käyttäisin tuon yhden pussin loppuun ja ostaisin sitten jotain muuta lisäainevalmistetta, joka sisältää muitakin vitamiineja ja mineraaleja. Siileillehän suositellaan matelijoiden lisäainevalmisteita (juurikin mainitsemasi Nutrobal ja Nekton rep), koska ne eivät sisällä fosforia, toisin kuin monet koirille ja kissoille tarkoitetut valmisteet.

Meillä on tällä hetkellä käytössä Nutrobal ja olen ollut tyytyväinen sen hinta-laatusuhteeseen. Purkki maksoi reilun 20e, vaan onpa se kauan kestänytkin (ja kestää yhä edelleen).

Nutriplus on hyvin energiapitoinen geeli, joka on tarkoitettu esim. leikkauksesta tai synnytyksestä toipuville eläimille. Sitä en siis vakituisesti käyttäisi, etenkään kun se on suunnattu ennemminkin kissoille ja koirille kuin hyönteissyöjille.

Muuten siilisi ruokavalio kuulostaa mukavan monipuoliselle, hyvä hyvä :) Kissojen kuivaruokaa tosiaan kannattaa säännöllisesti hyödyntää ns. siilin hammasharjana (auttaa ehkäisemään plakin kertymistä), sillä hammasongelmat ovat siileillä valitettavan tavallisia.
Nea
Member
 
Viestit: 830
Liittynyt: 25 Elo 2005, 00:37
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Luttana » 03 Huhti 2008, 16:13

No Nutrobal on tuttua tavaraa ja sitä voisin ostaakkin sitten jatkossa. Sitäkin minulla puolikas purkki oli, mutta heitin menemään kun päiväys oli mennyt vanhaksi. Oletko antanut sitten Nutrobalin lisänä vielä kalkkivalmistetta?

Eli jatkossa sitten Nurtobalia (+kalkki jos tarvis) :)

Kuivaruokaa olen antanutkin muutaman raksun juuri tuosta syystä, että putsaa hampaita. Olen havainnut, että meillä koiralla ainakin raksujen syöminen "ei turvotettuna" on auttanut hampaiden kunnossa pysymiseen. Tosin luitakin annamme, mutta harvemmin. Ikää on syksyllä 10 vuotta eikä ole tarvinnut hammaskiveä poistattaa ja eläinlääkäri aina kehuu purukaluston erinomaista kuntoa :D Verrata voi siskon 6wee rotikkaan, joka kulkee säännöllisesti lääkärillä hampaiden takia...
Luttana
Member
 
Viestit: 72
Liittynyt: 02 Maalis 2008, 14:16
Paikkakunta: Oulu

ViestiKirjoittaja Kutri » 03 Huhti 2008, 20:02

Meillä on kilpparin takia tota liitujauhoo ja sitä sillon tällön ollaan ripoteltu Nallenkin ruuan päälle vaikka nutrobalia käytämmekin.. :)
Avatar
Kutri
Member
 
Viestit: 1293
Liittynyt: 01 Elo 2007, 14:40
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja Nea » 03 Huhti 2008, 20:22

Nutrobal itsessään sisältää aika paljon kalsiumia eli sen pitäisi kyllä uskoakseni riittää ainoaksi lisäravinnevalmisteeksi :) Johanna Raulion mukaan sopiva annostus siilille olisi noin lusikankärjellinen vuorokaudessa.
Nea
Member
 
Viestit: 830
Liittynyt: 25 Elo 2005, 00:37
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Luttana » 03 Huhti 2008, 23:47

Kiva kuulla, että kokeneempien siilistien mielestä sapuskavalikoima on ok ^_^ Vaihdan vielä Nutrobaliin tuon vitamiinijutun niin on sekin sitten ns. viimisen päälle kunnossa :)

Meidän Wiljosta on kuoriutunu kunnon peto ja isommatkin (n. 4cm) torakat pääsee hengestään ilman apua :D Se tuntuu rakastavan sitä, että saa metsästää sapuskansa ja tuleepahan liikuntaakin siinä samalla.
Luttana
Member
 
Viestit: 72
Liittynyt: 02 Maalis 2008, 14:16
Paikkakunta: Oulu

ViestiKirjoittaja Wawa » 04 Huhti 2008, 19:22

Onko teillä huone, vai häkki ja jos on semmoinen koppi, niin onko siinä ovi, tai kansi?

Me ei nimittäin olla syötetty Lolalle ikinä eläviä ötököitä, sillä
ne varmaan karkais sieltä.
Wawa
Member
 
Viestit: 375
Liittynyt: 27 Helmi 2008, 20:12

ViestiKirjoittaja Luttana » 04 Huhti 2008, 21:15

Mulla on tapana antaa elävät torakat eläinhuoneen toisessa päässä, missä ei ole mitään tavaraa, jonka alle torakka pääsis piiloon ja sit itse vahdin kunnes torakka on paremmissa suissa, ettei torakka pääse livohkaan :)

Wiljolla on asumuksenaan taikakuutioista ja kokolattiamuovimatosta tehty 175x70cm aitaus, missä oleilee kun kukaan ei ole vahtimassa. En ole siitä vain kääntäny etummaista reunaa, niin ei voi sinne antaa noita torakoita :/ Torakathan on siitä mukavia, ettei ne kiipeile...Ainakaan nuo mun torakat. Ne toisen lajiset sihisevät torakat kyl kiipee. Voisihan sitä kokeilla antaa elävää vaikka sängynaluslaatikossa. Siin on sen verti reunoja, ettei noi mun torakat tule yli :)

Wiljo tosiaan näyttää nauttivan suuresti, kun saa jahdata elävää ruokaa :) Siitä kuoriutuu oikee pieni peto :D
Luttana
Member
 
Viestit: 72
Liittynyt: 02 Maalis 2008, 14:16
Paikkakunta: Oulu

ViestiKirjoittaja Wawa » 05 Huhti 2008, 08:27

Mulla on nimittäin kaveri, jolla on eläviä jauhomatoja.
Haluisin antaa niitä, mutta äiti ei anna. Ne ei kuulemma pääse
kupista pois. Mutta onnea vaan uuden siilin omistajalle!:)
Wawa
Member
 
Viestit: 375
Liittynyt: 27 Helmi 2008, 20:12

ViestiKirjoittaja Marilyn » 05 Huhti 2008, 09:52

Miksei äitis anna antaa siilillesi eläviä jauhomatoja? Ei ne siitä purkista karkuun pääse, ei minulla ainakaan päässy koskaan karkuun jättijauhomadot tai minijauhomadotkaan.. :)
Marilyn
Member
 
Viestit: 165
Liittynyt: 07 Helmi 2005, 18:49

ViestiKirjoittaja lafleur » 05 Huhti 2008, 11:21

Ymmärrän hyvin ettei äitisi anna, Wawa.
Meilläkin käytiin pitkät keskustelut kun aloitin matojen kasvatuksen ja varsinkin silloin kun matoja löytyi jostain missä niiden ei pitänyt olla.
Mutta jos niitä antaa suoraan lusikasta jollain tasaisella alustalla mihin ne eivät voi kadota niin ei niistä ole mitään haittaa.
Itse en kuppiin jättäisi koska haluan olla varma että ne menevät Randan suuhun eikä pesimään talon perustuksiin..
Mutta yritä kertoa äidillesi että siilin on hyvä saada välillä elävääkin ruokaa, ja siilitkin (yleensä) nauttivat elävistä öttiäisistä paljon enemmän kuin pakastetuista. :)
lafleur
Member
 
Viestit: 376
Liittynyt: 13 Elo 2007, 02:17
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja Wawa » 05 Huhti 2008, 11:41

Mä olen yrittänyt selittää. Lola on vieläpä mun
huoneessa ja vaikka kuinka monta kertaa kaverikin
on yrittänyt selittää, että ne ei pääse kupista.
Olen myös pyytänyt, että kasvatettaisiin sirkkoja.
Haluaisin, että se saisi vähän eläviäkin öttiäisiä, koska
ne olisi tuoreita. Pidetään nyt vaan peukkuja pystyssä.
Wawa
Member
 
Viestit: 375
Liittynyt: 27 Helmi 2008, 20:12

Seuraava

Paluu Ravinto & ruokinta