Mitkä kissojen purkkiruoat käy?

Siilien ravintoon ja ruokintaan keskittyvä keskustelufoorumi

Mitkä kissojen purkkiruoat käy?

ViestiKirjoittaja Zalamanteri » 20 Tammi 2008, 22:51

Eli mitkä kissojen purkkiruoat käy siilille ja saako tavallisesta marketista? Entä katkaravut voiko niitä antaa??ja missä muodossa? Voiko jauheliha olla nauta-sika vai pelkkää naudan jauhelihaa? Kiitos tiedoista jo etukäteen!!
Zalamanteri
New member
 
Viestit: 8
Liittynyt: 16 Tammi 2008, 00:15

ViestiKirjoittaja Marianne » 21 Tammi 2008, 09:21

Kissojen purkkiruokia ei kannata paljon siileille antaa. Jos antaa, niin eläinkaupan Almo Nature on parasta laatua, muissa on kaikennäköistä moskaa tai vehnää, jota siilille ei saa antaa. Purkkiruoan syöttämisestä siilin uloste on runsaampaa ja haisevampaa...

Katkarapuja voi antaa pakkasesta sulatettuna.. mutta mieluimmin eläimille tarkoitettuja, sillä ihmisten katkaravut ovat suolaisia. Suolaa ei saa siilille antaa.

Jauhelihasta käy kaikki: nauta, sika, kana, kalkkuna ja nauta-sika. Kannattaa muistaa, että jos haluaa säästää siiliä rasvamaksalta yms ikäviltä rasvataudeilta, syöttää mieluimmin kanaa ja kalkkunaa, sillä ne ovat vähärasvaisia. Nauta-sika on toki halvinta, mutta ei niin paljon halvempaa kuin kalkkuna, että sitä kannattaisi syöttää ainakaan suuria määriä. Rasvan määrän huomaa, kun lihaa paistaa...

Luepa tämä ketju, paljon hyödyllistä tietoa:
<a href="http://www.suomensiiliyhdistys.fi/forum/index.php?&action=vthread&forum=4&topic=1216" target="_blank">http://www.suomensiiliyhdistys.fi/forum/index.php?&action=vthread&foru m=4&topic=1216</a>
Marianne
Member
 
Viestit: 3990
Liittynyt: 17 Elo 2003, 23:04
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja Zalamanteri » 21 Tammi 2008, 14:24

Kiitos tiedosta! missä myydään eläimille tarkoitettuja katkarapuja? en ole nähnyt??
Onkos missään lueteltu esim kuinka paljon maito tuotteita saa antaa? tuo minun siili kun tykkää tuosta kissojen maidosta..
Eli onko jokin määrä mikä on hyvä siilille per. ruokailu?
Zalamanteri
New member
 
Viestit: 8
Liittynyt: 16 Tammi 2008, 00:15

ViestiKirjoittaja Jennimaria » 21 Tammi 2008, 15:25

Katkarapuja saa eläinkaupasta ja netistä. Itse olen tilannut tuolta petshop.fi
Maitoa ei siilille saa antaa ollenkaan. Maidonvastikkeet ja laktoosittomat raejuustot yms ovat sitten asia erikseen.
Jennimaria
Member
 
Viestit: 218
Liittynyt: 18 Helmi 2007, 17:09

ViestiKirjoittaja Zalamanteri » 21 Tammi 2008, 18:57

Puhuinkin kissoille tarkoitetusta maidosta sitähän saa antaa.. Tiedän että pitää olla laktoositonta mutta onko esim. laktoositon viili tai maustamaton laktoositon jugurtti hyvä siilille?
Zalamanteri
New member
 
Viestit: 8
Liittynyt: 16 Tammi 2008, 00:15

ViestiKirjoittaja Marianne » 21 Tammi 2008, 18:58

Niitä voi antaa, mutta pääjuomana vesi. Eikä suuria määriä,
Marianne
Member
 
Viestit: 3990
Liittynyt: 17 Elo 2003, 23:04
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja Zalamanteri » 04 Helmi 2008, 12:53

itse olin kanssa hiukka epäilevä että siilille antaa kissan purkkiruokaa, mutta eniten leukani revähti kun ed. omistaja kertoi että eläinlääkäri oli sanonut että siili pärjää kissanruualla (marketti kamaa fiscarsin) että se saa siitä kyllä kaiken!! Milloinhan kissan ruuissa on hyönteisiä?? aika jännää.. onneksi sain opetettua siiliä syömään muutakin siis siilin ruokaa.. kissan ruokia ei olla tarjottu..
Zalamanteri
New member
 
Viestit: 8
Liittynyt: 16 Tammi 2008, 00:15

ViestiKirjoittaja Kutri » 04 Helmi 2008, 13:13

Jos saisin käsiini sellaisen eläinlääkärin joka moista neuvoo ja vileä kaikenlisäksi eläinlääkärin tittelin takaa niin antaisin huutia ja luunapin!!! :(
Avatar
Kutri
Member
 
Viestit: 1293
Liittynyt: 01 Elo 2007, 14:40
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja lafleur » 04 Helmi 2008, 14:03

Niin no, kaitpa se siili hengissä pysyisi, mutta ei varmasti voisi hyvin ja kärsisi tod.näköisesti sairauksista. Ehkä se ed. omistaja muisti väärin. Tai muisti sen mitä halusi muistaa.. Se on ihan inhimillistä että ihmiset kuulee mitä ne haluaa kuulla.
lafleur
Member
 
Viestit: 376
Liittynyt: 13 Elo 2007, 02:17
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja Kutri » 04 Helmi 2008, 15:00

Minä kyllä luulen että juuri noin se eläinlääkäri on sanonut..mulla alkaa olemaan jo sen verran huonoja kokemuksia eläinlääkäreistä että olen huomannut että kun hieman eksoottisemman lemmikin (jokin muu kuin kissa tai koira) kanssa menee eläinlääkäriin niin eläinlääkäri neuvoo vaikka ei tietäisi koko eläimestä hölkäsen pöläystä. Lääkärin pitäisi pystyä tunnustamaan että ei tiedä ja ottaa selvää asiasta ennen kuin menee sanomaan mitään peruuttamatonta, joskus väärä neuvo saattaa olla hengenvaarallinen kun eläinlääkärin ominaisuudessa ollaan.

Meillä muutamia kuukausia sitten eläinlääkäri neuvoi maakilpikonnan kanssa että ei haittaa vaikka syö hiekkaa kilokaupalla terraariossa, suoli siinä vaan puhdistuu..luojan kiitos en uskonut vaan kysyin vielä muualtakin ja kuulin että suoli tukkeutuu välittömästi tälläisestä ja silloin hiekka pitäisi vaihtaa kokonaan toiseen jos tuollaisia taipumuksia on tai sitten pitäisi antaa parafiini-öljyä että hiekka tulee pihalle.

Myös samaisen konnan kanssa on jos kuinka monta eläinlääkäriä kymmenen vuoden yhteistaipaleen aikana nähty ja monta hullunkurista neuvoa/kommenttia eläinlääkäreiltä kuultu. Sydän sykkyrällä odotan että mitäs sitten kun siilin kanssa joudutaan joskus lääkärikeikka tekeen kun kilpikonnakin näyttää tuottavan vaikeuksia sekä myös papukaijat..(huokaus)
Avatar
Kutri
Member
 
Viestit: 1293
Liittynyt: 01 Elo 2007, 14:40
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja lafleur » 04 Helmi 2008, 19:12

:(
Mutta niinhän se on, että peruseläinlääkäri saa koulutuksen vain koirista, kissoista, possuista, hevosista ja lehmistä. Tietty on sitten noita eksoottisiin erikoistuneita, mutta Viikissäkin niitä taitaa olla vain yksi (Norjasta) ja taitaa hänen eksoottiset olla lähinnä käärmeitä ja liskoja.
Tosi höhelöä että jotkut neuvoo vaikkei tiedä mitään :(
lafleur
Member
 
Viestit: 376
Liittynyt: 13 Elo 2007, 02:17
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja Natsuko » 04 Helmi 2008, 19:42

Anteeksi nyt, mutta eiköhän se ole ihmisten perusominaisuus, että selitetään ummet ja lammet, vaikkei asiasta mitään tiedetä ;) Se oman älykkyyden rajallisuus on monelle liian kova paikka myönnettäväksi. Harmillisen usein tuota tapaa lääkäreillä ja eläinlääkäreillä, joiden sanaa uskotaan, jos ei itse aihetta tunneta.
Natsuko
Member
 
Viestit: 346
Liittynyt: 17 Marras 2006, 17:59
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja miia » 05 Helmi 2008, 16:30

valitettavasti noita tuntuu olevan jotka luulevat tietävänsä vaikka ei tiedäkkään aivan liian paljon varsinkin noitten eksoottisimpien eläinten kohdalla.
onneksi on poikkeuksiakin ja niitä jotka ottavat asioista selvää uudempien lajien kohdalla. täällä päin oli aikoinaan sentään sen verran "viisaita " eläinlääkäreitä että sanoivat suoraan ettei ota siiliä tutkittavaksi kun eivät osaa hoitaa. onneksi yks poikkeus löytyi joka osaa:)
monelle on tosiaan jäänyt uskomus iilin pärjäävän pelkällä kaupan kissan ruualla. itellä on yks siili joka tuli pari vuotiaana mulle ja kkärsii toistuvista munuais ongelmista . eläinlääkäri(sellainen joka tietää asioista) epäili munuais vauriota kun siili parka oli syönyt pienestä asti pelkkää kaupan kissan raksua ja sitä halvinta tietysti.
miks ottaa ns. kallis lemmikki jos ei oo sit varaa syöttää sille kun halvinta moskaa joka ei edes sovellu siili paralle.
miia
Member
 
Viestit: 1274
Liittynyt: 20 Elo 2003, 18:46
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja kiag » 08 Helmi 2008, 10:59

Ei tuo meidänkään eläinlääkäri ollut ikinä hoitanut siiliä, mutta otti selvää kuitenkin niistä. Ja jos nyt on kapia hoitanut marsuilla ja muilla pienillä niin eiköhän se siili mennyt ihan niillä samoilla aineilla.Hirveästi se kyseli kyllä pennuista ja siilien elämästä muutenkin :) Se sentään myöns ettei ole siiliä ikinä hoitanut.

Mutta kyllä täälläkin löytyy huonoja kokemuksia eläinlääkäreistä ketkä väittää että tietää mutta sitten kun kysyy jotain niin tulee vaa ympäripyöreita vastauksia.
kiag
Member
 
Viestit: 42
Liittynyt: 03 Joulu 2007, 11:41

ViestiKirjoittaja Marianne » 08 Helmi 2008, 12:16

Tää keskustelu on mennyt nyt taas ihan raiteiltaan, mutta pakko kommentoida, että mulla oli kerran iso ongelma, kun lääkärit eivät suostuneet hoitamaan siiliä (tarvitsi haavaansa antibiootit, ja tiesin jopa merkin ja annoskoon itse). Oli vaikea saada reseptiä, kun puhelimessa jo käskettiin soittamaan muualle, kun "ei tiedetä" siileistä mitään. Ajankohta oli vielä huono, kesälomat ja juhannus.
Mielummin pyytää sitten vaikka konsultoimaan jotain tietävää lääkäriä (täältä voi ottaa numerot mukaan lääkärille) ja antamaan lääkkeet ja hoidon, kun että jättää hoitamatta kokonaan.
Marianne
Member
 
Viestit: 3990
Liittynyt: 17 Elo 2003, 23:04
Paikkakunta: Tampere


Paluu Ravinto & ruokinta