Siilin päivämenu

Siilien ravintoon ja ruokintaan keskittyvä keskustelufoorumi

ViestiKirjoittaja iida_ » 02 Elo 2009, 15:27

3mma: Acanan sivuilta saa tilattua myös pieniä 400g pusseja, jotka ois ihan hyvän kokosia, eikä kerkee mennä pilalle. Ja ainahan voi myös tilata isomman säkin jonku kaa kimpassa (:

Itse ottaisin tosta sun listasta kissan märkäruoan ja kasvikset pois, kun siili ei oikein niitä tartte. sellainen 4 sirkkaa olisi ok määrä + yksi bambumato ja vaikka kolme silkkitoukkaa lihan lisäksi. Jättiksiä antaisin ehkä yhden päivässä, kun aika rasvaisia ovat. Tosin eri siileille sopii erilaiset annoskoot sen mukaan, miten ne liikkuu öisin.
iida_
Member
 
Viestit: 175
Liittynyt: 28 Elo 2006, 12:20
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja 3mma » 03 Elo 2009, 13:47

Meidän siili juoksee ihan älyttömästi pyörässään, sille ei oikein voi antaa liikaa ruokaa... :o Tai siis kun ei se liho, se on hyvänkokoinen, mutta ei meinaa lihoa.
Tuo märkäruoka on silleen, että siinä on yli 50 % kanaa jne. ja petshop.fin sivuilla luki että se sopii siilille? Kasviksia annan joskus, en aina, mutta poju tykkää porkkanasoseesta.

En tiedä ostanko raksuja enää, kun nehän voi korvata muullakin pureskeltavalla, esim. kanankauloilla. Pitää katsoa.
3mma
Member
 
Viestit: 63
Liittynyt: 10 Tammi 2009, 01:11
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja iida_ » 03 Elo 2009, 21:47

Jep, kanankaulathan on hyvä vaihtoehto kanssa (: kissanruokia en ite anna siksi, että uloste usein niiden jälkeen haiskahtaa tosi pahalle ja ainahan esim. keitetty kana on parempi, kuin kissanruoka (:
iida_
Member
 
Viestit: 175
Liittynyt: 28 Elo 2006, 12:20
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja rafu » 03 Elo 2009, 23:37

kertokaa kun menette ostamaan noita ruokia niin montako ostatte ja kauanko ne kestää esim 3 tölkkiä purkki sirkkoja,kolme omena sosetta,royal canin raksuja 3 pussia ja kestää 3 viikkoa
rafu
Member
 
Viestit: 32
Liittynyt: 22 Touko 2009, 14:33

ViestiKirjoittaja 3mma » 09 Elo 2009, 22:19

Rafu: itse suosittelen tilaamaan purkkiötökät netistä, koska usein eläinkaupoissa hinta on n. kolminkertainen. ;)
Itse pakastan nuo aina lähes heti purkin avaamisen jälkeen, nii säilyvät paremmin. Ja sain tuosta yhdestä purkista pakasteeseen reilu kymmenen "pakettia". Purkki oli semmoinen sekotus, jossa oli bambumatoja, isoja ja keskikokoisia sirkkoja. Ja oliskohan n. 4 sirkkaa tai esim. 2 sirkkaa ja 2 bambumatoa ollu yhessä paketissa.
Porkkanasosetta itse ostan, miltei ainoa sose mitä ostelen siilille. Niin juu, kyllähän siitä aika pitkäksi aikaa riittäisi mutta ne säilyvät noin pari päivää vain, jonka jälkeen en itse uskalla antaa. Siis jääkaapissa avattuna. Kerralla ostan 2-4 purkkia yleensä.

Ja purkkiötököiden tilaaminen tulee postikulujen kannalta halvemmaksi tilata enemmän kerralla. :)
3mma
Member
 
Viestit: 63
Liittynyt: 10 Tammi 2009, 01:11
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Kutri » 09 Elo 2009, 22:47

Ostan yleensä 70-100e:lla hyönteisiä kerralla Petshopista ja kyllä ne pari kuukautta ainakin riittää! ;) Meillä on kaksi siiliä tosin ja silloin tällöin poikaset päälle niin saattaa olla 6 syöjää kerralla..Ostan hyönteisiä siinä suhteessa kun ruokalautasellekin laitan eli sirkkojahan menee eniten ja toukkapurkit riittää pidempään kun niitä laitetaan kerralla vain pari. Madot kasvatan itse.
Avatar
Kutri
Member
 
Viestit: 1293
Liittynyt: 01 Elo 2007, 14:40
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja rafu » 11 Elo 2009, 14:27

Kiitos tuo valaisi mukavasti mutta kokoajan tulee lisää kysymyksiä päähän ja tällä kertaa jatko kysymys tohon edelliseen eli jos ostatte petshopista niin mitä sieltä otatte(nimi) kun kattoo niitä niin siinä alkaa olla aika vaikeaa päättää mitä ottaa :) kiitos!
rafu
Member
 
Viestit: 32
Liittynyt: 22 Touko 2009, 14:33

ViestiKirjoittaja Anitta2 » 11 Elo 2009, 16:12

Minä olen ostanut Petshopista lämpökuivattuja kenttäsirkkoja,
Zoo Med Can O' Mini Cricketsejä sekä Zoo Med Can O' Pillarsseja.
Myös joitain pakastekuivattuja sirkkoja ja jauhomatoja olen ostanut aikaisemmin, mutta olen vaihtanut ne lämpökuivattuihin sirkkoihin ja eläviin jauhomatoihin.

Nyt siellä näkyy olevan Schesir Kanafile -purkkiruokaakin, jota olen ostanut aikaisemmin marketista foliopussissa.
Anitta2
Member
 
Viestit: 1039
Liittynyt: 29 Marras 2004, 12:26
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Natsuko » 11 Elo 2009, 17:52

Me on tilattu Petshopista vähän vaikka ja mitä. Lämpökuivattuja ja pakastekuivattuja sirkkoja, pakastekuivattuja jauhiksia, silkkitoukkia ja heinäsirkkoja, Zoo Medin ja Lucky Reptilen sirkkoja, Zoo Med pillarseja, Lucky Reptile bambumatoja (Bamboo Worms), etanoita testattu molemmilta, katkarapuja isoja ja pieniä Lucky Reptileltä jne. :)

Tällä hetkellä "peruscombo" on Zoo Medin sirkkoja ja pillarseja sekä Lucky Reptilen bambumatoja ja etanoita noin kerran kuussa. Siihen päälle pakaste- tai lämpökuivattuja ötököitä tarpeen mukaan ja harvakseltaan katkarapuja. Lasku pyörii siinä viidessäkympissä yleensä.
Natsuko
Member
 
Viestit: 346
Liittynyt: 17 Marras 2006, 17:59
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja cairnhullu » 13 Elo 2009, 10:22

Meillä siili ei tykkää muista ötököistä ku isoista ja pienistä jauhiksista ja sit etanoista. No kaikkea ei ole vielä tultu kokeiltua mutta sirkat, jotkut kuoriaiset (en nyt muista mitkä) ja toukat eivät ole maistuneet.
Mutta tyttö on hulluna herneisiin, vesimeloniin ja perunaan :D
cairnhullu
New member
 
Viestit: 3
Liittynyt: 13 Elo 2009, 10:20
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Jennimaria » 13 Elo 2009, 14:11

Kuten Kutri:kin kertoi tekevänsä, mekin tilataan petshopista kerralla n.80-90euron satsi. En ole koskaan tehnyt tarkkaa tilastoa, kauanko tuollainen satsi kestää, ehkä pitäisi. Tänään tulee uusi paketti, nyt voisi olla hyvä hetki kirjata kulutus ylös ;)
Jennimaria
Member
 
Viestit: 218
Liittynyt: 18 Helmi 2007, 17:09

ViestiKirjoittaja Kutri » 14 Elo 2009, 08:57

Kyllä niitä sirkkoja ja muita tulisi tarjota tiukasti vaan niin siili oppisi niitä syömään, jauhomadot ovat niin rasvaisia että siili tarvitsee kyllä muitakin hyönteisiä eikä tuo vesimeloni, herneet ja peruna ole sen luontaista ravintoa. Ainakaan kauhean usein ei kannata tarjota.
Avatar
Kutri
Member
 
Viestit: 1293
Liittynyt: 01 Elo 2007, 14:40
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja 3mma » 30 Elo 2009, 11:50

Nyt ajattelin kuitenkin tilata noita Acanan raksuja kun Denverin maha ei tykkää jos se syö esim. kokonaisen tai edes puolikkaan kanankaulan. Mikä niistä olisi sopiva? ACANA Prairie Feast Cat vai Grasslands Catia? :)
3mma
Member
 
Viestit: 63
Liittynyt: 10 Tammi 2009, 01:11
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Kutri » 30 Elo 2009, 12:34

Jos olet tilaamassa tuolta Acanan verkkokaupasta noita raksuja niin tilaa mieluummin Orijen Adult Cattia.. ;) Se on parempaa kuin Acana koska Acanan raksut ovat muuttuneet..
Avatar
Kutri
Member
 
Viestit: 1293
Liittynyt: 01 Elo 2007, 14:40
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja 3mma » 30 Elo 2009, 14:14

Ai oho sitä on pienemmissä pusseissa ;) Ongelmana oli se pakkauskoko, kun on vain yksi siili niin 2,5 kg pussi menisi pilalle, mutta nyt on ratkaisu ongelmaan. Kiitos!
3mma
Member
 
Viestit: 63
Liittynyt: 10 Tammi 2009, 01:11
Paikkakunta: Finland

EdellinenSeuraava

Paluu Ravinto & ruokinta