Siilin starttiruokapaketti

Siilien ravintoon ja ruokintaan keskittyvä keskustelufoorumi

Siilin starttiruokapaketti

ViestiKirjoittaja Lizette » 22 Maalis 2006, 16:42

Kun nyt näitä siilitavaroita yms. on jo hankkinut olen ruvennut miettimään että mitä ruokaa sitä varaisi siilille ennen sen tuloa? Kasvattajalta saa tottakai tiedon mitä on syönyt siellä ja niitä ruokia ajattelin hankkia mutta mitä muuten voisi hankkia valmiiksi? <br>Koska kotoa löytyy kaksi kissaa niin kissanruokaa kyllä löytyy ennestään, samoin siilille sopivia vihanneksia yms, mitä nyt jääkaapissa on meille ihmisille. <br>Lemmikkiexpressissä on aika hyvä valikoima ötököitä yms. <a href="http://www.lemmikkiexpress.fi/" target="_blank" rel="nofollow">http://www.lemmikkiexpress.fi/</a> Ajattelin sieltä tilata jonkin verran ainankin, olisiko hyviä vinkkejä? Olisiko hyvä tilata pieniä satseja montaa eri laatua? <br>Miten itse varauduitte siilin tuloon ruuan suhteen? Oliko joku ihan ylimääräistä vai olisitteko kaivanneet jotain lisää?
Lizette
Member
 
Viestit: 172
Liittynyt: 07 Maalis 2006, 17:25
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Amanda » 22 Maalis 2006, 16:49

Kimppatilauksesta kannattaa tilata useita erilaisia ötököitä. <br>Sitten ainakin jauhomatoja ja sirkkoja voi mahdollisesti ostaa eläinkaupoista. <br>Noi siilin kuivaruuat ei kaikille siileille maistu, mutta voihan niitäkin kokeilla, ja märkäruokaa meillä ollaan ainakin syöty. <br>Jauheliha tulee kanssa ehkä mieleen ja porkkanasose :)
Amanda
Member
 
Viestit: 1620
Liittynyt: 12 Touko 2004, 18:57
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja riisi » 22 Maalis 2006, 16:52

kissan raksumerkit, joita poikanen syö saa todellakin kasvattajalta. Purkki ötökät kannattaa tilata etukäteen. Itse teen silleen et tilaan n. kerran kuussa 100eurolla purkki ötököitä (sirkkoja, pillarsseja) kimppatilauksissa, koska se tulee halvemmaksi kuin ostella aina eläin kaupasta yhdelle viikolle riittävä määrä purkkeja. <br>Myös jos haluaa matofarmin perustaa, niin matoja voi ostaa etukäteen ja aloittaa jo niiden kasvatus :)
riisi
Member
 
Viestit: 256
Liittynyt: 09 Joulu 2004, 18:36
Paikkakunta: kuopio

ViestiKirjoittaja tini » 22 Maalis 2006, 16:55

Pieniä pikkusiilinsuuhunsopivia matoja ja sirkkoja ainakin (purkissa tai elävinä), vähärasvasta jauhelihaa.. Mitään ihmeellisiä ei kannata ostella ennenkuin kasvattajalta kysyy mitä siellä on syöty, jotta ainakin pikkusiilille maistuu. Toiset pienet saattavat olla ronkeleita uudessa kodissa ja sitä suuremmalla syyllä, mitä vieraampaa ruoka on :)
tini
Member
 
Viestit: 1788
Liittynyt: 21 Elo 2004, 05:14
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Lizette » 31 Touko 2006, 14:23

Purkkitilaus alkaisi pikkuhiljaa olemaan ajankohtainen ja kyselisinkin että kuinka paljon niitä kannattaisi tilata? <br>Ajattelin ostaa montaa erilaista pikkusiilin suuhun sopivaa ötökkää, mutta mikä olisi hyvä määrä? <br>Pieniä purkkeja varmaankin on järkevämpi tilata, ei sitten avatussa purkissa joudu pitkään olemaan.... <br>Entä kuinka pitkälle purkkiötöissä on päiväykset? Jos tilaisi vaikka kahden tai kolmen kuukauden satsin, onnistuuko? Itse olisin valmis ostamaan vaikka puolen vuoden safkat kerralla :D Mutta alussa taitaa olla parempi ostaa pienempi määrä jotta näkee mistä siili tykkää syödä ja sitten sen mukaan tilata lisää. <br>Mitä itse tilaisitte ja kuinka paljon? Kaikki ehdotukset otetaan ilolla vastaan! Pistäkää vaikka ihan esimerkkiä, laatu, määrä, koko jne =) Helpottaisi kummasti tulevaa orjaa! <br> <br>Eläviä ötököitä menen hakemaan lähempänä siilin saapumista Mäntsälän läheltä Tiia´s Petsiltä. Ihan vain siksi että suurin osa joutuu pakkaseen heti kun päästään kotiin :D Siellä luultavasti on hieman paremmassa ruuassa olleita ötöjä kuin ulkomailta tilatessa...*Totuttelee vielä hieman ötököihin, jauhikset kaikissa olomuodoissa menee jo*
Lizette
Member
 
Viestit: 172
Liittynyt: 07 Maalis 2006, 17:25
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Anitta2 » 31 Touko 2006, 14:36

Kaupasta olen ostanut vain purkin kerrallaan. Kimppatilauksessa 5-10 purkkia. Päiväykset on olleet yleensä pitkälle eteenpäin, noin vuoden verran. Tosin täällä eräässä ketjussa on juttua että ulkomailta tulleissa purkeissa on ollut vanhentuneita ja päivämäärät viilattu pois. <br>Jos et ole varma miten siilisi mieltyy kyseisiin ruokiin niin kannattanee tilata melko vähän aluksi. Samalla näkee mikä menekki on. <br> <br>Avatun purkin sisältö kannattaa pakastaa heti. Minulla meni eka purkki piloille muutamassa päivässä jääkaapissa. Toinen ötökkälaji ei kelvannut joten hukkaan meni sekin. Onneksi sitä olikin vain yksi purkki. <br> <br>Jotku tilaavat purkkeja kymmeniä kerralla kimppatilauksena. <br> <br>Keskusteluissa on melko paljon juttua purkkiötököistä. Kannattaa lukea niitä mahdollisimman paljon.
Anitta2
Member
 
Viestit: 1039
Liittynyt: 29 Marras 2004, 12:26
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Memma » 31 Touko 2006, 14:50

Purkeissa on ollut päiväystä vaihtelevasti. Lähiaikoina Reptilicalta tilatuissa pillarseissa on päivämäärä mennyt vanhaksi ja siitä on saanut tapella - tuloksetta. Joissa sirkoissa voi olla päiväystä vuodeksikin eteenpäin. Muutamaksi kuukaudeksi kannattaa kuitenkin tilata, koska kimppoja ei ole aina tarjolla ja kuitenkin itse tilaamisessakin menee oma aikansa. <br> <br>Itse lähtisin tilailemaan ihan kaikkea maistiaisiksi ja tuotteita, joihin siili on jo tottunut enemmänkin. Meillä on aina varastossa punaisia ja keltaisia zoomedin sirkkoja, pillarseja ja silkkitoukkia exoterralta. Etanoista meillä ei pidetä ja madot tarjotaan elävänä. Siinä kai suunnilleen koko tarjonta tölkkiötököitä, jollei oteta huomioon, että sirkkoja on montaa eri kokoa ja näköä tarjolla. <br> <br>Määrästä sen verran, että esim. keltaisessa tölkissä sirkkoja on laskujeni mukaan n.35kpl. Siitä jos tarjoaa 3-5 päivässä niin tölkki riittää viikoksi, puoleksitoista. Muut tölkit riittävät pidempään (paitsi punaiset sirkat vähemmän aikaa). Siitä voi laskeskella kuinka usein olisi tilaamassa ja kuinka paljon silloin kannattaa kerrallaan tilata. Itse tilaan aika isoja määriä kerralla. Sirkkoja ainakin 20prk ja muita 5-10prk riippuen tuotteesta ja koosta. Minulla tosin onkin kaksi siiliä ja tällä hetkellä viisi. <br> <br>Nämäkin örkit kannattaa pakastaa avaamisen jälkeen, koska yksi siili ei syö purkkia viikossa tyhjäksi. Viikon yksi tölkki kestää jääkaapissa avattuna.
Memma
Member
 
Viestit: 1342
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 15:26
Paikkakunta: Paimio

ViestiKirjoittaja zoozoo » 31 Touko 2006, 16:07

Kestäiskin purkki viikon. Neljään siiliin uppoaa ötökkää niin julmetusti. Alankin taas kohta miettiin täydennyksiä...
zoozoo
Member
 
Viestit: 1499
Liittynyt: 07 Touko 2004, 09:36
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja Kaisa » 31 Touko 2006, 19:29

Yksi pieni purkki kestää yhdellä siilillä yhden viikon, kahdella puoli viikkoa, neljällä... pari päivää, jne. <br> <br>Reptilican kautta tilattuna tällä hetkellä tuntuu tosiaan olevan ongelmia noiden parin tuotteen päiväysten kanssa ja muutenkin on ollut "outoa" toimintaa havaittavissa. Ei tässä siitä sen enempää, mutta haulla Reptilica kimppatilaus löytyy varmasti aiheesta useita kommentteja. <br> <br>Meillä siilien yhden päivän annos voi olla esimerkiksi tämmöinen: <br>- 6 sirkkaa (eläviä tai sitten zoomedin keltaisesta purkista tai vastaava exoterran sirkka) <br>- 6 catepillaria <br>- 20 - 30 jauhomatoa <br>- 4 - 5 vahakoisaa <br>- vajaa teelusikallinen raksuja <br> <br>Toisinaan korvaan osan hyönteisistä <br>- nautajauhelihalla (raakana) tai <br>- kanan- tai kalkkunan jauhelihalla (kypsänä) tai <br>- kypsällä kalalla (lohi/sei) tai <br>- parilla hyvin huuhdotulla katkaravulla <br> <br>Lisukkeeksi satunnaisesti <br>- raejuustoa, pinjan siemeniä, maissia, banaania
Kaisa
Member
 
Viestit: 3367
Liittynyt: 27 Elo 2003, 15:11
Paikkakunta: Laukaa


Paluu Ravinto & ruokinta



cron