Hyönteisruokavalion 'pakollisuus' - vain

Siilien ravintoon ja ruokintaan keskittyvä keskustelufoorumi

Hyönteisruokavalion 'pakollisuus' - vain

ViestiKirjoittaja Pride » 24 Helmi 2006, 16:11

Morjens siilit ja siilien ystävät! <br> <br>Paljon on siilistä jo omaksuttu tietoa, mutta ruokavalion suhteen syntyi vielä kysymyksiä. Ja epävarmana en siiliä lähde hommaamaan. :) <br> <br>Luonnossa siili on sekasyöjä (kaikki kelpaa!), mutta käsittääkseni se silti luokitellaan hyönteissyöjäksi. Siillit syövät hyönteisiä proteiinin takia, mutta eiväthän nuo sitä edes itse tiedä, vaan vaistot ja aistit ajavat siilit syömään pikkumönkeröitä. :) <br> <br>Proteiini on taas siilille hyvin tärkeää valtavan iho-/piikkipinta-alan takia. Olenko oikeassa? <br> <br>Mutta onko hyönteisruokavalio pakollinen myös lemmikkisiilelle? Vai voiko jauhomatoja syöttää erikoisherkkuna? Luulisi, että proteiinipitoista ruokaa, jonka siilin vatsa kestää - löytyy yllinkyllin. <br> <br>Moni varmaan vastaa nyt, että "meillä menee eniten jauhomatoja ja sirkkoja", mutta ajattelin ottaa siilinpoikasen ja luulisi, että nälkä ajaa ruokakipolle, vaikkei siellä sitä jauhomatoa aina olisikaan. Ymmärtäähän sen, että jauhomadot ja sun muut ovat suurta herkkua ja jos on mistä valita, niin matoja ja sirkkoja! :) <br> <br>Auttakaahan miestä hädässä. :)
Pride
New member
 
Viestit: 1
Liittynyt: 24 Helmi 2006, 15:49

ViestiKirjoittaja Memma » 24 Helmi 2006, 16:30

Ei käsittääkseni siili proteiinia tarvitse piikkiensä takia ja ihoa siilillä ei juurikaan ole sen enempää kuin muillakaan otuksilla, sillä on venyvä iholihas, joka mahdollistaa oudot asennot. Hyönteisissä kuten madoissa ja sirkoissa on kitiiniä joka on siilin kalkkia. Lisäksi kitiini toimii kuituna, joka taas pitää mahan toiminnassa. Lisäksi siili saa monenlaisia vitamiineja hyönteisistä, esim. niiden sisälmyksistä, kun taas ihmisten ruokaeläinten sisälmykset ovat siileille liian väkeviä. <br> <br>Siilin luontaisesta ruokavaliosta on ollut palstalla ennenkin juttua ja tutkimusten perusteella on todettu, ettei siilit luonnossa juurikaan syö kasviksia. Niiden mahoista on löytynyt kasvinosia hyvin vähän ja siitä päätelty, että nämä ovat joutuneet sinne lähinnä vahigossa hyönteisten metsästyksen yhteydessä. Ihan vaan verratakseni, ihminen ei voi käyttää suurinta osaa kasvikuidusta eli selluloosaa hyväkseen, mutta vehnää ihminen sulattaa. Siili taas ei ilmeisesti pysty sulattamaan edes vehnää lyhyen suolistonsa vuoksi ja siksi herää epäilyjä siilistä varsinaisena sekasyöjänä. <br> <br>Panoittaisin siilin ruokavaliossa hyönteisten määrää ja niiden tärkeyttä. Vähärasvaista jauhelihaa, kasviksia tms voi lähinnä käyttää joidenkin ravintoaineiden turvaamiseksi ja mahan täytteeksi, kun kotioloissa siili ei kuitenkaan liiku yhtä paljon kuin luonnossa, mutta kyllä hyönteiset sitä tärkeintä ravintoa - ja luonnollisinta - siilille on.
Memma
Member
 
Viestit: 1342
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 15:26
Paikkakunta: Paimio

ViestiKirjoittaja zoozoo » 24 Helmi 2006, 16:39

On todettu että siilit usein lihoo helposti ja kun siili on lihava on se alttiimpi sairauksille. "kissanruuat" monesti lihottaa ja näitä jotkut liiallisesti tarjoilee siileille. Öttiäiset on on osa siilin ruokavaliota ja muuta sitten siihen päälle.
zoozoo
Member
 
Viestit: 1499
Liittynyt: 07 Touko 2004, 09:36
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja tini » 24 Helmi 2006, 17:31

Siilihän on pääosin hyönteissyöjä, vaikka sekasyöjäksi luokitellaankin. Ja se mikä on luonnollista ravintoa, tulisi pitää yllä myös vankeudessa elävillä yksilöillä. Oikeanlainen ruokavalio on yksi pääasioista pitkäikäisyyteen tähdätessä. Näistäkin asioista on ollut täällä paljon keskustelua, haku toimii ;) <br>Memman sanoihin ei ole sen enempää lisäämistä kuin että kyllähän itsekin nälkääsi pistelet poskeesi mitä vaan (vaikka pieniä kiviä, jos muuta ei vain ole saatavilla), mutta se ei vissiin kauhean hyvää tee pitkällä tähtäimellä koko elämän kestävänä? <br>Joten siis; ÖTÖKÖIDEN SYÖNTI KUNNIAAN!
tini
Member
 
Viestit: 1788
Liittynyt: 21 Elo 2004, 05:14
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Kaisa » 24 Helmi 2006, 21:31

Minä olen ajan kuluessa muuttanut siilieni ruokintaa koko ajan enemmän ja enemmän lähes pelkästään hyönteisistä koostuvaksi. Tähän olen päätynyt käyttämällä sitä kuuluisaa maalaisjärkeä ja myös omaa nenääni. <br> <br>Siilin ravinto luonnossa koostuu lähes 100%:sti hyönteisisti, miksi ei siis myös vankeudessa, eli lemmikkinä? Mikä on niin erilaista lemmikkisiilissä, siis lähinnä sen ruoansulatuksessa, että se tarvitsisi erilaista ravintoa kuin vapaana elävä lajitoveri? Maalaisjärjellä vastaus - ei mitään. Siispä hyönteisruokavalio puoltaa paikkaansa. <br> <br>Nenäni puolestaan kertoo, että siilieni maha voi sitä paremmin, mitä enemmän ruokavaliosta on hyönteisiä. Ulosteen määrä on pienempi, se on laadultaan parempaa, eli tiiviimpää olematta kivikovaa ja se ei todellakaan haise niin paljon, kuin jos ravintona on myös esimerkiksi jauhelihaa. Kissan purkkiruoat saavat ulosteen määrän tuplaantumaan ja hajun triplaantumaan. <br> <br>Minulla ei ole mitään tieteellistä tutkimusta tämän tueksi, mutta uskallan väittää, että mahdollisimman monipuolinen hyönteispitoinen ruokavalio, jonka lisänä tulee vähäisiä määriä kerta pari viikossa esim. kasviksia, hedelmiä ja lihaa/kalaa on siilille parasta.
Kaisa
Member
 
Viestit: 3367
Liittynyt: 27 Elo 2003, 15:11
Paikkakunta: Laukaa

ViestiKirjoittaja Soili » 25 Helmi 2006, 12:47

Olen tamaa mieltä tuosta ulosteen haisemisesta. Ystävänikin sanovat, että siilin läsnäoloa ei kämpilläni huomaa mistään hajusta, ja olen vielä aika laiska siivoamaan pökäleitä esim. sohvan takaa. En oikeastaan anna muuta kuin hyönteisiä ja raksuja siilille nykyään, ja raksuja hampaiden takia. Hyönteisiä yritän antaa mahdollisimman montaa laatua. <br>Ihmisillekin on mahdollisimman vähän prosessoitu ruoka hyvää, miksi ei siis siileille?
Soili
Member
 
Viestit: 512
Liittynyt: 06 Maalis 2005, 11:01
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Memma » 25 Helmi 2006, 21:01

Vähän off topicina tuohon Soilin kommenttiin pitää kertoa tutkimuksesta, jonka kuulin jokin aika sitten. Hiirillä oli todettu, että ryhmä, joka söi koko elinikänsä vain luomuruokaa oli laihempia ja elivät pidempään kuin verrokkiryhmä, jolle syötettiin normaalia ruokaa.
Memma
Member
 
Viestit: 1342
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 15:26
Paikkakunta: Paimio

ViestiKirjoittaja riisi » 26 Helmi 2006, 23:37

meillä myös ruokavalio sisältää mahdollisimman paljon hyönteisiä ja ulosteen laatu on hyvää ja määrä vähäistä. haju ei ole ongelma vaikka 3 siiliä mellastaakin kotona(paitsi jos syödään kissantuoreruokaa).
riisi
Member
 
Viestit: 256
Liittynyt: 09 Joulu 2004, 18:36
Paikkakunta: kuopio

ViestiKirjoittaja MiaE » 27 Helmi 2006, 00:31

Mä ihan vaan sitä kysyisin, että onko jotain syytä miksi et hyönteisiä haluaisi tulevalle siilillesi syöttää? Ja yhdyn edellisiin, että kakka haisee pahalle, jos antaa kissojen purkkiruokia. Pari kertaa kokeilin suurinpiirtein kalleimmalla merkillä, ja masu oli silti sekaisin - kaikilla kolmella siilillä!! Yksi ei suostunut edes syömään.. <br> <br>Mun mielipide: jos ottaa siilin, on sille syötettävä siilin ruokaa.. eli hyönteisiä.
MiaE
Member
 
Viestit: 230
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 22:20
Paikkakunta: Riihimäki

ViestiKirjoittaja Kikke » 27 Helmi 2006, 16:20

Kyllähän se niin on, että siilin on niitä hyönteisiä saatava, se on niiden perusravintoa, miksi muuttamaan sitä? Varmasti siili elää muullakin ravinnolla, mutta väärä ravinto edesauttaa mm sairauksien ilmaantumista. Jos hyönteisten taloon tulo kammottaa kovastikin, kannattaa ehkä miettiä onko siili sinulle sittenkään se oikea lemmikki. Hyönteisiin kyllä tottuu, minäkin äärimmäisen ötökkäkammoisena olen sen tehnyt.
Kikke
Member
 
Viestit: 2550
Liittynyt: 11 Marras 2003, 16:56
Paikkakunta: Rovaniemi

ViestiKirjoittaja Anne57 » 27 Helmi 2006, 23:46

Samaa mieltä edellisten kanssa,syötin Topille pienenä kissan tuoreruokaa ja poika lihoi ja haisi.Onneksi on yhdistyksen sivut ,kahlasin niitä läpi ja otin oppia.nyt syötän pääasiassa hyönteisiä joskus kanaa ja myös porkkana-omena sosetta josta Topi tykkää.Pähkinöitä yms. Jauhelihasta olen huomannut kanssa siilin kakan haisevan.Eli öttiäiset siilin suihin.
Anne57
Member
 
Viestit: 119
Liittynyt: 06 Helmi 2005, 18:17
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja CCMinna » 31 Maalis 2006, 01:31

Olen niin onnellinen että tällainen ketju on olemassa koska tässä on aiheena juuri se mitä olen tässä miettinyt. Syy on se, että ostin tässä 2 viikkoa sitten 4 purkkia hyönteisiä (niitä kaikista pienimpiä purkkeja). VIIKOSSA kaikki olivat menneet pilalle. Jauhomadot, sirkat (2 eri sirkka lajia) ja silkkitoukat. Olin aivan kuin puulla päähän lyöty koska nämä purkit kuitenkin maksoivat kokoonsa nähden PALJON. Lisäksi tilasin nämä netistä joten tämän lisäksi tuli postikulut. <br> <br>No... Aloin ottamaan selvää siitä mitä hyönteiset sisältävät ja törmäsin tällaiseen artikkeliin. (englannin kielinen, pahoittelen) <br> <br><i>"For every 100 grams of dried caterpillars, there are about 53 grams of protein, about 15 percent of fat and about 17 percent of carbohydrates. Their energy value amounts to around 430 kilocalories per 100 grams. The insects are also believed to have a higher proportion of protein and fat than beef and fish with a high energy value. <br> <br>Depending on the species, caterpillars are rich in minerals such as potassium, calcium, magnesium, zinc, phosphorus and iron, as well as various vitamins. Research shows that 100 grams of insects provide more than 100 percent of the daily requirements of the respective minerals and vitamins."</i> <br> <br>Eli toisin sanoen hyönteiset sisältävät paljon eri aineita: proteinia, rasvaa, hiilihydraattia ja mineraleja (kaliumia, kalkkia, magneesiumia, sinkkiä, fosforia ja rautaa) sekä vitamineja. <br> <br>Alla olevassa linkissä näkyy pieni taulukko kuinka paljon tietyt hyönteiset sisältävät mitäkin: <br> <br><a href="http://www.angelfire.com/tx/facehugger/insect.html" target="_blank" rel="nofollow">http://www.angelfire.com/tx/facehugger/insect.html</a> <br> <br> <br>Mutta siis... kyse on kuitenkin lemmikistä eikä villistä eläimestä jota yritetään parantaa jotta se myöhemmin voidaan päästää vapaaksi. En ollenkaan kiistä sitä etteivätkö hyönteiset ole ravinnollisesti tärkeitä, mutta totuus on myös se että nämä hyönteiset maksavat MALTAITA. :-/ <br> <br>Eli... mitä jos muulla ravinnolla ja ravinto lisällä saa siilille kaikki nämä ravintoaineet mitä hyönteiset sisältävät - tarvitaanko silloin hyönteisiäKIN? Siis tarkoitan sitä että jos siilin ruokakippoon laitetaan eri ruoka-aineita proteini-, rasva-, hiilihydraatti-, minerali- sekä vitamini pitoisuuden mukaan, silloinhan siilin ruokavalio on monipuolista eikä sisällä vain ja ainoastaan hyönteisiä. Monipuolisesta ruokavaliostahan on täällä ollut paljonkin puhetta. <br> <br>Mitä mieltä olette? Mielipiteitä puolesta ja vastaan?
CCMinna
Member
 
Viestit: 224
Liittynyt: 03 Elo 2005, 11:48
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Anitta2 » 31 Maalis 2006, 06:54

Minullakin meni ensimmäinen sirkkapurkki pilalle, mutta onneksi sain täältä vinkin ja olen pakastanut aina loput sirkat heti purkin avattua. <br>Jauhomatoja kasvatan itse ja joskus ostan kaupasta lisää kun on poikasia ja matoja menee enemmän.
Anitta2
Member
 
Viestit: 1039
Liittynyt: 29 Marras 2004, 12:26
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja MiaE » 31 Maalis 2006, 07:13

Joo hei tosiaan, pakastakaa toi säilykeruoka heti avattuanne sen. Esim. silkkitoukkia menee suhteellisen vähän, joten ne tosiaan pilaantuisivat melkein kaikki jääkaapissa. Sulatukseenkaan ei tarvii varata aikaa kun noin puoli tuntia. (Pakastamisen jälkeen ötökät eivät myöskään haise niin pahalle). Minigrip-pussit ovat tässä loistava keksintö.. <br> <br>CCMinna: Mä en oikein tiiä tosta "monipuolisesta" ruokavaliosta, joka olisi ymmärtääkseni jotain muuta kuin hyönteisiä, mutta josta siili saisi tarvitsemansa vitamiinit. Kuitenkaan, kun siilin maha ei pysty kaikkia ruoka-aineita sulattamaan / käyttämään hyväksi. Lisätyt vitamiinit taas eivät ainakaan ihmisellä imeydy samalla tavalla kuin ruoasta saatavat, joten miksi siis siililläkään? Sitten vielä, että kannattaa mennä mukaan ötököiden kimppatilauksiin. Saksasta me tilataan ainakin tässä Riihimäen seudulla, ja postikuluineen yhden purkin hinnaksi tulee noin 4¤. Okei se on paljon, kun mullakin siilejä on 4, mutta loppupeleissä, jos yhdelle piikikkäälle ostaa, niin ei se kauheen kalliiksi tule. Mä melkein ennemmin maksan vähän enemmän, kun siivoan löysiä kakkoja pitkin kämppää. Jauhelihaa, kalaa, kanaa ja kurkkua mäkin annan vaihtelevasti lisänä, mutta hyönteisistä noitten piikkipallojen ruokavalio silti koostuu =0) Helokkiöljyä saavat lisänä tipan silloin tällöin ihon takia..
MiaE
Member
 
Viestit: 230
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 22:20
Paikkakunta: Riihimäki

ViestiKirjoittaja Memma » 31 Maalis 2006, 08:40

MiaE sanoikin asian mielestäni aika hyvin eli ainakaan ihmisille ei pillereistä "nautitut" vitamiinit imeydy niin hyvin kuin ravinnosta saadut. Esimerkkinä vaikka appelsiini. Yhdessä appelsiinissa on päivän annos c-vitamiinia. Yhdessä pillerissä 20x päivän annos, koska se imeytyy huonommin. Toki pilleri on halvempi kuin appelsiini kun ostaa parilla eurolla kymmeniä tabletteja, mutta onko se sitten parempi tai yhtä hyvä ravitsemuksellisesti kuin appelsiini... <br> <br>Lisäksi on tuo siilin lyhyt suolisto. Ihmiselläkään ei kaikki ravintoaineet ehdi imeytymään ja siilillä on vielä lyhyempi (siis suhteessa) suolisto, joten siilillä imeytyy vielä huonommin. <br> <br>Toki monille lemmikeille syötetään epäluonnollista ruokaa (esim. koirat tuskin törmäävät luonnossa kuivamuonaan), mutta nämä ovat olleet ihmisten kanssa tekemisissä pidempään ja niitä on tutkittu ihan toisella tapaa kuin siilejä. Vieläkään ei esimerkiksi ole kunnolla selvillä syövätkö siilit luonnossa kasvisperäistä ravintoa vai ei. <br> <br>Siis tiivistäen, kyllä siili varmaan pärjäisi tasapainotetulla ruokavaliolla, jossa ei olisi kalliita ötöjä lainkaan, mutta näinkin vähän tunnetun lemmikin kohdalla en tietäisi miten lähteä ruokavaliota koostamaan. Hyönteisissä kun on kaikki hyvä samassa paketissa makua myöden niin siksipä olen valmis siilejäni vähän kalliimmalla ruokkimaan.
Memma
Member
 
Viestit: 1342
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 15:26
Paikkakunta: Paimio

Seuraava

Paluu Ravinto & ruokinta



cron