hasselpähkinä...???

Siilien ravintoon ja ruokintaan keskittyvä keskustelufoorumi

hasselpähkinä...???

ViestiKirjoittaja Pippuri » 28 Marras 2003, 14:40

Mää oon syöttänyt mun siilille hasselpähkinää ja luin vasta nyt ettei sitä saisikaan antaa, joten haittaako se paljon???
Pippuri
Member
 
Viestit: 18
Liittynyt: 19 Marras 2003, 15:45
Paikkakunta: oulu

ViestiKirjoittaja Kikke » 28 Marras 2003, 16:12

Ihan suoraa vastausta ainakaan minä en osaa kyllä tähän antaa, mutta sen verran tiedän, että osa pähkinöistä on aika "tujua tavaraa", liekö tuo siitä johtunee? Ja rasvaahan niissä on runsain määrin, joten hirveitä määriä en kyllä syöttäisi mitään pähkinää.. Mutta josko joku asiantuntevampi vastaisi tuohon kysymykseen hieman paremmin. Älä kuitenkaan ainakaan enää syötä sitä ettei satu vahinkoja..
Kikke
Member
 
Viestit: 2550
Liittynyt: 11 Marras 2003, 16:56
Paikkakunta: Rovaniemi

ViestiKirjoittaja Wawa » 07 Huhti 2008, 14:02

Tuolla siilin ravinto-kohdassa lukee: ei hasselpähinää.

Toki joittenkin vatsa voi sitä hyvinkin sietää.
Toisten siilien vatsa menee sekaisin kasviksista,
tai hyla-tuotteista. Jos siitä ei
tullut ripulia, tai muuta, niin enpä oikein osaa sitten sanoa.
Ei kuitenkaan kannata syöttää enempää.

Tiedän, että tämä on vanha keskustelu, mutta jollekkin
uudelle siilistille tästä voi olla apua!:)
Wawa
Member
 
Viestit: 375
Liittynyt: 27 Helmi 2008, 20:12

ViestiKirjoittaja Nea » 07 Huhti 2008, 18:06

Enpä tiedä onko tuo vatsan sekaisin meneminen niinkään se suurin ongelma, vaan se, että pähkinät takertuvat helposti siilin kitalakeen tai hampaiden väliin ja niitä voi olla vaikea saada irrotettua (kukapa siili sitä vapaaehtoisesti kitaansa ammolleen avaisi ;) ), jolloin pahimmillaan vaaditaan eläinlääkärireissu ja siilin rauhoitus toimenpiteen ajaksi. Tämänhän vuoksi esim. monilla amerikkalaisilla siilisivustoilla pähkinät ja siemenet sekä niitä sisältävät siilinruuat (esim. Vitakraft) kuuluvat kiellettyjen ruoka-aineiden listalle.

Toisekseen pähkinät ja siemenet eivät kuulu siilin luontaiseen ruokavalioon ja ovat varsin rasvaisia. Niinpä niitä ei omastakaan mielestäni tarvitsisi välttämättä tarjota siilille ollenkaan - jauhomadot ovat paljon luontaisempia herkkupaloja hyönteissyöjälle ;)
Nea
Member
 
Viestit: 830
Liittynyt: 25 Elo 2005, 00:37
Paikkakunta: Finland


Paluu Ravinto & ruokinta