Jauhomadoista

Siilien ravintoon ja ruokintaan keskittyvä keskustelufoorumi

ViestiKirjoittaja Siru » 11 Syys 2006, 19:32

Selvä, kiitos Anitta! Porkkanaa olen antanut, mutta pitäisi laittaa madot ehkä lämpimämpään paikkaan :)
Siru
Member
 
Viestit: 90
Liittynyt: 19 Kesä 2006, 14:54
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja timoset » 12 Syys 2006, 18:47

Meillä taas koteloituvat ihan liian nopeasti, on koppiksia ja alieneita vaikka miten paljon, ja suuri osa madoista köllöttelee c-asennossa. :/ Onneksi on silti niitä eläväisempiäkin ja koko ajan sikiää lisää. <br> <br>Ei noita jaksa jääkaappiinkaan laittaa hitaampaa kehitystä varten. Antaa olla, riittääpähän suvunjatkajia. ;)
timoset
Member
 
Viestit: 30
Liittynyt: 09 Heinä 2006, 20:31
Paikkakunta: Suomussalmi

ViestiKirjoittaja MariK » 13 Syys 2006, 19:13

kiitos kovasti vastauksesta Anitta2! <br>Äidin syy siihen miksi ei eläviä öttiäisiä on, että kun se pelkää että ne leviää huusholliin ja nakertelee vaatteita ym, jos pääsevät kaappeihin. Olisiko se edes mahdollista niin käydä, jos vaikka yksi mato karkaa purkista ja eksyy johonki kaappiin tms?? <br>Joo, siilini onkin saanut purkkisirkkoja ja matoja, silkkiperhosentoukkia ja sen semmosta... <br>Elikkä ei haittaa vaikkei saisikaan elävää ravintoa...?
MariK
Member
 
Viestit: 203
Liittynyt: 07 Elo 2006, 13:28
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Anitta2 » 13 Syys 2006, 20:51

Jos elävät öttiäiset on pakastettu ja antaa niitä siilille (sulatettuina tietysti) niin eiköhän ne ole jokseenkin yhtä hyviä kuin elävät. <br>Minulla tulee joskus jauhomatoja runsaasti ja pakastan ylimääräiset ja niitä sitten syötän siilille ajan kanssa. Pakastetut jauhomadot voi antaa ilman että tarvii vahtia niiden karkaamista. <br>Kyllä minulla on jokunen jauhomato karannut, mutta eipä ne taida vaatteista välittää. Jos ostan kaupasta isomman erän matoja niin pakastan nekin, tai ainakin osan niistä.
Anitta2
Member
 
Viestit: 1039
Liittynyt: 29 Marras 2004, 12:26
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja MariK » 14 Syys 2006, 07:12

Kiitos. Toivottavasti saan äidin suostumaan...
MariK
Member
 
Viestit: 203
Liittynyt: 07 Elo 2006, 13:28
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Kaisa » 14 Syys 2006, 08:27

Jauhomadot, eli oikeasti jauhopukit eivät tee tuhojaan vaatekaapissa. Jauhopukki on kotoperäinen hyönteinen ja niitä saattaa löytää kotoaan esimerkiksi jauhopussista, vaikka kotona ei koskaan olisi ollutkaan matoja. <br> <br>Matofarmia ei siis kannata pitää välttämättä keittiössä, vaan jossain toisessa huoneessa.
Kaisa
Member
 
Viestit: 3367
Liittynyt: 27 Elo 2003, 15:11
Paikkakunta: Laukaa

ViestiKirjoittaja Katinka » 14 Syys 2006, 12:46

Nyt on meillä vihdoinkin viimeinenkin jättis saavuttanut alien-vaiheen :) Mitenköhän kauan ylipäänsä kestää kun koppikset alkavat munia? En ole vielä havainnut mitään koppislootassa. Pikkukoppikset sen sijaan toimivat: Tavoitin taaskin yhden pariskunnan "itse teossa!" <br>Meillä säilytetään farmit vessassa, eivät ole kenenkään tiellä.
Katinka
Member
 
Viestit: 1132
Liittynyt: 06 Loka 2004, 20:41
Paikkakunta: PK-seutu

ViestiKirjoittaja Katinka » 16 Loka 2006, 08:58

Uskomatonta, mutta totta: Jättiskoppislootasta löytyi pikkumatoja! Niitä kiemurteli sekä turve- että kauraryynipuolella :)
Nyt vaan seuraillaan lähtevätkö ne kasvamaan.
Katinka
Member
 
Viestit: 1132
Liittynyt: 06 Loka 2004, 20:41
Paikkakunta: PK-seutu

ViestiKirjoittaja Katinka » 22 Joulu 2006, 09:24

Eilen annoimme Muskalle ensimmäiset oman farmin jättikset. Hyvin ovat kasvaneet ja hyvin myös maittoivat.
Katinka
Member
 
Viestit: 1132
Liittynyt: 06 Loka 2004, 20:41
Paikkakunta: PK-seutu

ViestiKirjoittaja karsakas » 27 Marras 2007, 21:54

Tää nyt on vähän outo kysymys xD :D, eli tarvitseeko muita hyönteisiä jos antaa pelkkiä purkitettuja ? Kiva jos vastailette!
karsakas
New member
 
Viestit: 5
Liittynyt: 25 Marras 2007, 15:09

ViestiKirjoittaja Nea » 28 Marras 2007, 00:38

Ei periaatteessa, mutta kovin kalliiksi käyvät esim. jauhikset ja sirkat purkkiversioina pidemmän päälle ja enemmän vaihtelua ruokavalioon toki saa, kun tarjoaa myös sellaisia ötököitä, joita ei purkitettuna saa (vahakoisan toukat, torakat, jättikset...).
Nea
Member
 
Viestit: 830
Liittynyt: 25 Elo 2005, 00:37
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Kutri » 28 Marras 2007, 09:28

Jos kysyit tuota siksi että sua inhottaa ne elävät niin voin kyllä lohduttaa että niihin tottuu kyllä pahempikin matokammonen.. (nim. kokemusta on..) Ne on mun mielestä nimittäin karmeita pirulaisia enkä olisi ikipäivänä uskonut omia korviani nyt kun vielä totean että minä jopa syötän nykyään ELÄVIÄ matoja kädestä meidän siilille.. Jos joku olisi vuosi sitten mulle tuon kertonut niin olisin varmaan saanut sydärin..mutta nyt ei tunnu madot enää missään.. :)

ja tosiaan yhdyn tuohon Nean edelliseen viestiin että todellakin tulee halvemmaksi..onhan noita siilistejä ollut jotka ovat päättäneet että purkkimatoja vaan mutta kas kummaa se mielipide on sitten vaihtunut kun siili tulee taloon ja kun on maksanut ensimmäisen "purkkisatsin" ;)
Avatar
Kutri
Member
 
Viestit: 1293
Liittynyt: 01 Elo 2007, 14:40
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja karsakas » 29 Marras 2007, 08:07

Kiitti vastauksista! Veikkaan että jatkossa sitten ostan vähän molempia, mutta ihan niitä eläviä enemmän. Tälläkin hetkellä kuitenkin ihan eläviä :), ei ne nii kamalia toisaalta ookkaan..
karsakas
New member
 
Viestit: 5
Liittynyt: 25 Marras 2007, 15:09

ViestiKirjoittaja lafleur » 29 Marras 2007, 17:02

Mä oon ihan innoissani noista madoista! Ne on nyt olleet meillä vähän yli viikon (50g) ja ovat aikalailla hengissä :) Muutama semmonen kummallinen mustunut on ilmestynyt, kaitpa ne on kuolleita? Ku jotku ku ei liiku niin ne on koteloitumassa niin en oo uskaltanu heitellä roskiin..
Nyt alieneita on 13, mitenköhän moni niistä kasvaa koppiksiksi asti? Onko yleistä että niitä kuolee tossa vaiheessa?
Mietin vaan että varmaan pakko sittenkin pakastaa osa matosista ettei tule sataa koppista.. Ja kaitpa niitä koppiksiakin saa syöttää jos ensin pakastaa ne? Vaikkakin Randa varmaan rakastaisi ruuan jahtaamista, on sellaisia merkkejä osoittanut.
Enää ei ällötä enkä ole nähnyt painajaisia matosista. Ovat aika söpöjä itse asiassa, varsinkin siinä vaiheessa kun ovat koteloitumassa! Jännää :P
Mutta edelleen pelkään että ne lähtis lentämään.. Koppikset siis. Se olis hirveetä.
lafleur
Member
 
Viestit: 376
Liittynyt: 13 Elo 2007, 02:17
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja Anitta2 » 29 Marras 2007, 17:19

Hyvä, että pystyt matosia kasvattamaan. Mustuneet ovat yleensä kuolleita ja kuivuneet. Ne kannattaa nyppästä pois. Minusta ne haisee pahalle. Suurin osa alieneista kasvaa koppiksiksi. Matofarmiin saa kyllä olla parikymmentä koppista. Jos et tahdo liikaa koppiksia, niin anna alieneita Randalle, kyllä se söi niitä ainakin meillä. Alienit on siitä hyviä, että ne ei karkaile kiposta (ainakaan ennenkuin muuttuvat koppiksiksi). Koppiksia voi antaa myös elävänä kunhan laittaa ne siilin kanssa vatiin tms, mistä ne ei pääse karkuun
Anitta2
Member
 
Viestit: 1039
Liittynyt: 29 Marras 2004, 12:26
Paikkakunta: Helsinki

EdellinenSeuraava

Paluu Ravinto & ruokinta



cron