Monipuolinen ruoka siilille

Siilien ravintoon ja ruokintaan keskittyvä keskustelufoorumi

ViestiKirjoittaja Issu » 26 Helmi 2009, 16:56

Mä olen antanut aina välillä pikkujauhiksia, mutta jotenkin tykkään antaa siilille noita isompia. Pitäisikö siis antaa molempia?
Issu
Member
 
Viestit: 191
Liittynyt: 15 Syys 2008, 19:31
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja nemmi » 06 Maalis 2009, 08:23

Onko laktoositon tai hyla jogurtti hyvä siilille. Esim. Maustamaton tai banaani jogurtti.
nemmi
Member
 
Viestit: 14
Liittynyt: 30 Loka 2008, 19:58
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Natsuko » 06 Maalis 2009, 10:35

Ei missään nimessä ole!!! Maustetuissa joguissa on suunnilleen 10 grammaa sokeria desilitrassa (mikä ymmärrettävästi on aivan järjetön määrä). Myös maustamattomassa jogussa on muutama gramma sokeria desiä kohti.

Jos haluat antaa siilille välillä maitotuotteita, laktoositon ja rasvaton viili on hyvä vaihtoehto. Jogurtti taas ei ole siilin ruokaa.
Natsuko
Member
 
Viestit: 346
Liittynyt: 17 Marras 2006, 17:59
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Marianne » 06 Maalis 2009, 12:59

Muistetaan aina se perusjuttu, että hyönteiset on siilin pääasiallinen ravinto. Siili on kuitenkin sekasyöjä, joten se todennäköisesti syö nälkäänsä mitä vain, myös kaikkea, mikä ei ole sille hyvää ravintoa.

Nuo villisiilit vetelee roskiksista vaikka mitä, eräs siili oli syönyt kaupungilla oksennustakin...
Marianne
Member
 
Viestit: 3990
Liittynyt: 17 Elo 2003, 23:04
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja nemmi » 21 Maalis 2009, 15:35

Pitääkö viilin olla maustamatonta vai käykö jolu maku viili. Vai onko niissä maku viileissä liikaa sokeria?
nemmi
Member
 
Viestit: 14
Liittynyt: 30 Loka 2008, 19:58
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Natsuko » 21 Maalis 2009, 16:05

Itse en makuviilejä harrasta, mutta uskallan veikata sokeripitoisuuden olevan korkea. Lisäksi kaikki mausteet ovat siililtä kiellettyjä, joten sekin jo kieltää syöttämästä siilille maustettua viiliä.
Natsuko
Member
 
Viestit: 346
Liittynyt: 17 Marras 2006, 17:59
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Marianne » 22 Maalis 2009, 05:15

Makuviileissä on n. 7 palaa sokeria / purkki. Eli ehdottomasti makeuttamatonta, tavallista viiliä.
Marianne
Member
 
Viestit: 3990
Liittynyt: 17 Elo 2003, 23:04
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja Sam » 26 Maalis 2009, 20:22

Issu: 3 katkarapua

^^ Mistä olet ostanut ja minkälaisia, miten olet ne tarjonnut siilillesi?
Sam
Member
 
Viestit: 258
Liittynyt: 24 Maalis 2009, 16:18

ViestiKirjoittaja Jennimaria » 26 Maalis 2009, 21:23

noita rapuja saa ihan purkeissa, samoin kuin muitakin ötököitä.. zoo medillä ja herp dinerillä ainakin on...
Jennimaria
Member
 
Viestit: 218
Liittynyt: 18 Helmi 2007, 17:09

ViestiKirjoittaja nemmi » 30 Maalis 2009, 19:08

Kun tuolla tietoa siileistä ion toi ravinto osio, niin siellä sanotaan että keitettyä jauhelihaa voi antaa, mutta eikö paistettu käy.
nemmi
Member
 
Viestit: 14
Liittynyt: 30 Loka 2008, 19:58
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Miumau » 30 Maalis 2009, 19:48

Itse tapasin aina ennen paistaa kananjauhelihan mutta nyt kun kokeilin tuota keittämistä, niin totesin sen olevan oikeastaan helpompi tapa. Liha kypsyy tosi nopeasti ja kätevästi. Mutta oletan että tuo keittäminen on laitettu sinne sen vuoksi, että se on kaikista terveellisin tapa kysentää liha. Siitä ei synny mitään "sivutuotteita"..
Miumau
Member
 
Viestit: 198
Liittynyt: 12 Heinä 2004, 21:03
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Kutri » 30 Maalis 2009, 21:44

Paistettukin käy! Ylimääräiset rasvat ja nesteet voi "kaataa" pois pannulta ja laittaa vaikka lihat talouspaperin päällekin huilaamaan paiston jälkeen niin ei tartu kovin kiinni pakastimessa.
Avatar
Kutri
Member
 
Viestit: 1293
Liittynyt: 01 Elo 2007, 14:40
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja Sam » 31 Maalis 2009, 18:44

Meillä Nasu on todella nirso , vain tietyt ruuat neidille kelpaa. Ostin vaikka mitä herkkuja, ei kelpaa =(.
Sam
Member
 
Viestit: 258
Liittynyt: 24 Maalis 2009, 16:18

ViestiKirjoittaja Juseve » 08 Huhti 2009, 17:32

Heips! En omista siiliä, mutta sen hankinta on vähän mielessä. Joten minulla olisi kysymyksiä:

Ovatko purkitetut/kuivatut hyönteiset siis kuolleita? :D Ehkä hieman tyhmä kysymys mutta en tiedä, sillä en mielellään pitäisi kodissani eläviä hyönteisiä. Voisiko niitä tilata ihan suomalaisilta? Olen lukenut mm. foorumeilta, että eläinkaupan hyönteiset ovat aika kalliita. Mielelläni en tilaisi elukoita muista maista.

Siilille vissiinkin annetaan kaikki ruoat samaan aikaan, joten kannattaisiko olla monta ruokakuppia mihin laittaisi eri ruoat eri kuppeihin? Voiko ruokia sekoittaa?

Voiko siilille antaa muroja, maustamatonta jogurttia, marjoja, koiranruokaa(murskattuna) ja koiranmakkaraa? Aivankuin jollain siiliyhdistyksen foorumeilla olisi lukenut että joku antaa siilille koiranmakkaraa...?

Kuinka paljon rahaa ruokaan menee noin kuukaudessa?

Ja tämä sitten ei yhtään liiku ruokaan mutta kysyn tässä sivussa:

Käykö siilit tekemässä tarpeet hiekkalaatikkoon, vai kakkivatko ne noin vaan sinne minne tulee?

Mihin aikaan siilit heräävät suunnilleen? Jos siili herää kauhean myöhään, voisiko sitä yrittää ajoittaa aikaisemmalle että voisi esim. leikkiä siilin kanssa?


Kiitos jos vastaatte! ^^ Olen siis 96-syntynyt tyttö Oulusta joka miettii hieman siilin ottamista. :)
Juseve
Member
 
Viestit: 36
Liittynyt: 02 Huhti 2009, 16:42
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Memma » 08 Huhti 2009, 20:28

Purkitetut/tölkitetyt/kuivatut jne. hyönteiset ovat kuolleita, eri tavoilla valmistettu kauan säilyviksi. Näitä saa tilattua Suomesta kohtuuhintaan osoitteesta <a href="http://www.petshop.fi" target="_blank" rel="nofollow">www.petshop.fi,</a> eläinkaupoissa ovat kalliimpia.

Ruoat voi laittaa kaikki samaan kuppiin. Kuivaruoka kannattaa laittaa eri kuppiin, koska jos sitä jää syömättä niin ei tarvise heittää pois.

Siilille ei kannata antaa koiranruokaa, koska siinä on huonompi koostumus kuin kissanruuassa. Kissan märkäruokiakaan ei kannata antaa, koska silloin uloste haisee extrapahalle ja sitä tulee yllin kyllin. Siili ei tutkimusten mukaan syö luonnossa kasviksia, ei siis marjojakaan. Jotkut kuitenkin antavat kasviksia, itse en näe sitä tarpeelliseksi, jotku kasvikset saattavat olla jopa haitallisia, kuten käy ilmi uusimmasta Siliumista (jäsenlehti, voi kysellä hallitukselta, en tosin tiedä keneltä nykyään...).

Siilin ruokintaan kuluva summa riippuu monesta tekijästä, kuten siitä mistä ruuat ostaa ja mitä siilille tarjoaa, kasvattaako itse jne. Itse arvioisin, että pääosin ostohyönteisillä elävä siili kuluttaa siinä 40e kuukaudessa ruokaan.

Suurin osa siileistä kakkii siinä missä hätä on suurin, usein juoksupyörään, jolloin koko eläin saattaa olla siinä ihtessään. ;) Jotkut tekevät enemmän tai vähemmän tarpeitaan laatikkoon, mutta sen varaan ei kannata laskea.

Riippuu siilistä mihin aikaan se herää. Itselläni on ollut yksi yksilö (ep) joka oli lähes joka päivä myös päiväsaikaan hereillä. Yksi, joka heräsi vain kun oli pimeää ja hiljaista, joka talvella saattoi tarkoittaa viittä iltapäivällä, mutta meni heti takaisin piiloon kun tulimme töistä kotiin. Yksi heräilee siinä yhdeksän, kymmenen aikoihin. Siilit harvemmin leikkivät, vaan niiden kanssa oleminen on niiden puuhastelujen seuraamista ja sylissä pitämistä, hoitamista. Ep:t ovat kyllä seurallisia ja leikkisiäkin, mutta mielestäni ep ei sovellu vielä ikäisellesi nuorelle rajuutensa ja aggressiivisuutensa vuoksi. Siiliä ei kannata varsinaisesti ruveta herättelemään aikaisemmin, mutta sitä voi koittaa houkutella esille ruualla ja pimeydellä, hiljaisuudella. Herätteleminen aina rasittaa eläintä turhaan.
Memma
Member
 
Viestit: 1342
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 15:26
Paikkakunta: Paimio

EdellinenSeuraava

Paluu Ravinto & ruokinta