Monipuolinen ruoka siilille

Siilien ravintoon ja ruokintaan keskittyvä keskustelufoorumi

ViestiKirjoittaja lafleur » 14 Loka 2008, 18:22

Olen samaa mieltä Natsukon kanssa. Jos on hankkinut itselleen lemmikin, on ehdottoman velvollinen hoitamaan ja ruokkimaan sitä sen tarpeiden mukaisesti. Kun kerran olet siilin hankkinut, ei ole mikään syy ettei sinulla riitä rahaa hankkia sille kunnollista ruokaa. Siilisi pitäisi olla sinulle perheenjäsen ja mennä siis muiden menojen edelle, kyllä sitä aina saa säästettyä sen 4e/öttiäispurkki.

Itse asiassa, jos syötät esim. 10g ötököitä/vrk, ja 35g purkin saa alle 4 eurolla, menee niihin keskimäärin viikossa vain 8e. Se on vähemmän kuin leffalippu tai muutama karkkipussi..

Ympäri Suomea saa tilattua esim. Petshopista kaikkia mahdollisia hyönteisiä hyvään hintaan, myös Turussa siis. Suosittelen tätä vaihtoehtoa. <a href="http://www.petshop" target="_blank" rel="nofollow">www.petshop.</a> Tätä halvemmalla ei taida löytyä muualta. Käy edes tutustumassa heidän hintoihin ja tuotteisiin.
lafleur
Member
 
Viestit: 376
Liittynyt: 13 Elo 2007, 02:17
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja Natsuko » 14 Loka 2008, 20:52

Voisin vielä kompata sen verran, että itse olen opiskelija. Myönnettäköön, että eräänkin kerran olen kiristellyt hampaita rahojen kanssa, mutta silti on itsestään selvää, että siili saa ruokansa. Miten joku voi elää itsensä kanssa tietäen, että hoitaa eläintään tieten tahtoen huonosti?

Tämä siis oli täysin OT ja tarkoitettu siihen, että täällä on vähän turhaa toivoa myötätuntoa, jos joustaa räikeästi siilin hyvinvoinnista.
Natsuko
Member
 
Viestit: 346
Liittynyt: 17 Marras 2006, 17:59
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja pirzu » 15 Loka 2008, 00:26

Sen verran voisin ottaa kantaa tähän keskusteluun, että laskiskelin tuossa, kuinka paljon meillä menee rahaa siilin ruokiin. Tein noin 4 kk sitten tilauksen Petshopista ja nyt vasta tartti tilata uusi satsi. Maksoin tuolloin noin 55 ?, joka tekee kuukautta kohden 13,75 ?. Ei ollenkaan paha mielestäni. Raksuja ei ole vielä kertaakaan tarvinnut ostaa, kiitos eläinkauppojen näytepussien ja kasvattajan antaman raksupakkauksen :)

Kuukaudessa ei kovin paljon broilerin jauhelihaa/suikaleita mene, viime kuussa ostettiin kaksi pakettia suikaleita, maksoivat noin 5 euroa yhteensä. Lisäksi kasvatamme jauhomatoja, joille en hintaa kyllä osaa laskea. Syötämme niille kissanraksuja, salaattia, porkkanaa, muita kasviksia mitä sattuu kaapista löytymään sekä kaurahiutaleita. Mitään näistä ei mene kovin paljon öttiäisille, joten hinta ei ole päätä huimaava. Kaurahiutaleetkin riittävät pariksi kuukaudeksi, ellei pidemmäksikin aikaa!

Syy ei siis voi olla siinä, etteikö rahat riittäisi siilin ravintoon. Kun jättää muutaman baari-illan väliin, niin on rahaa useaksi kuukaudeksi siilin ruokintaa varten ;) Meillä on kaksi opiskelijaa maksamassa pikkuisen murkinoita, eikä kertaakaan ole tarvinnut valittaa rahojen loppumisesta. En valittaisi, vaikka joutuisin yksin maksamaan, sillä kyse ei ole isoista summista.

Toivottavasti surenkorento saat vaihdettua siilisi ruokavalion sille terveempään suuntaan!
pirzu
Member
 
Viestit: 55
Liittynyt: 25 Tammi 2008, 23:35
Paikkakunta: Pori

ViestiKirjoittaja surenkorento » 15 Loka 2008, 13:17

Rakas siilini ei ole ollut minulla kovinkaan kauaa, ja alkutietoni siilin ruoasta on paljon muuttunut tämän forumin avulla. Olisin kiitollinen jos minua ei heti syyllistettäisi eläinten huonosta kohtelusta, minulla on niitä aina ollut enkä koskaan ole niiden ruoissa säästellyt tai niitä jättänyt huonekoristeiksi. Kysyn neuvoa minusta kaupunkini huonon siilinruokatarjonnan takia, en siksi että pääsisin halvimmalla! Kiitos kuitenkin neuvoista ja mielipiteistä, mutta luullakseni kysymykset ovat aina hyviä!

Koiranruoan valitsin siksi, että kävin kaupungin kaikki eläinruokaa myyvät liikkeet läpi, joihin minulla oli mahdollisuus päästä, siis suunnilleen keskustan alueella. Ja olen ollut hyvin pettynyt jopa eläinliikkeiden napsutarjontoihin kissoille, sillä niissä on ollut valitsemaani pienikokoisten nappuloiden koostumusta enemmän rasvaa ja vähemmän proteiinia. Siis eläinliikkeessä! (kin)

Kasvattaja neuvoi antaessaan siilin, että kissan purkkiruoka on hyvä siilille. Kokeilin Almo Naturea, mutta se kun ei mennyt monen päivän aikana (siis tietenkin vaihdoin purkkia joka päivä) suihin, ja taas 'moskamössö' meni kuin sudelle. Olen tiennyt koko ajan että se ei ole hyvä, mutta löytämistäni kuitenkin paras tähän mennessä. Annan hyönteisiä siis joka päivä (korjaus edelliseen) vähintään kuivattuna (isoja sirkkoja ja pieniä jauhiksia) mutta elävinä kaupungin tarjonnan mukaan erilaisia muutaman kerran viikossa. Olen siis pyrkinyt vaihtamaan ruokavalion melkein kokonaan ötökkäpainoiseksi, kunhan löydän niillekin oikean tasapainon ravintoarvojen suhteen.

Kuitenkin: kasvattaja suositteli (niinkuin monet täällä) syöttämään hieman myös naksuja hampaiden kunnossa pitämiseksi, mutta koska siilini pitää niistä paljon, en laita niitä kerralla tarjolle liikaa. Tähän mennessä olen käyttänyt erilaisia mahdollisimman proteiinipitoisia ja kevyitä vaihtoehtoja (vehnättömiä) sekä siilinruokaa pohjalle (jos nälkä vielä jää, sitäkin hieman maistetaan). En ole antanut vielä koirannappuloita, siksi kysyinkin niiden laadusta. Ne menevät kyllä vanhempieni koirille, eivät roskiin.

Raha ei ole ollut kysymys, en ymmärrä miksi siitä minua moititaan. Ja se herkku, joka sisälsi kasviksia ja lihaa, on vauvanruokaa, jota haluan kokeilla, että kasviksiakin herralle saattaisi maistua. Olen tarjonnut hylaviiliä ja -raejuustoa, mutta kun niitä ei syödä, olen siirtynyt seepiansuomuun. Ja tiedän kyllä rahaa kuluvan tähän lemmikkiin, maksoin lähes 200 euroa onnettumuuden takia siilini jalan amputaatiosta, ja esim. edesmenneen koiranpentuni synnynnäisen polvivian epäonnistuneesta leikkauksesta 650 euroa yms. Minulla on myös seitsemän papukaijaa, ja kaikki saavat asianmukaista ruokaa ennemmin kuin minä.

Kiitos linkistä, käyn asioimassa nettiruokalassa.

En vain ymmärrä saamaani minusta negatiivista vastaanottoa, ei kai tähänastisessa ruokinnassa tai hoidossa kuitenkaan ole pahemmin vikaa ollut, tai virheet on korjattu mahdollisimman nopeasti tietämyksen lisäännyttyä.
surenkorento
Member
 
Viestit: 20
Liittynyt: 21 Huhti 2008, 22:55
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja lafleur » 15 Loka 2008, 20:14

Pahoitteluni omasta puolestani jos loukkaannuit. Itse tulistun helposti ja olen lopen kyllästynyt törmäämään ihmisiin jotka syöttävät/hoitavat siiliään väärin, enkä ole ainoa.

Ensimmäisessä viestissäsi :

''Sillä on aina tarjolla napsuja ja nykyään siilimömeröäkin syödään silloin tällöin, mikä aluksi mahdonta.. Lempiruokaa ovat sheban liha ha lohi-liha -ruoat, mutta yritän antaa niitä vain enintään joka roinen päivä. Hyönteisiä (sirkkoja annan muutaman kerran viikossa tai joka päivä jos on tullut ostettua kerralla enemmän.''

En voi olla saamatta tästä kuvaa, että syötät siilillesi pääasiassa shebaa ja siilimömeröä. Hyönteisistä sirkkoja muutaman kerran viikossa. Tämä ei ihan vastaa sitä miten siiliä tulisi ruokkia. Olen pahoillani että ymmärsin näin väärin viestisi.

Toisessa viestissäsi :

''Olen yrittänyt syöttää melkein pelkästään kyllä hyönteisiä, mutta työttömänä en voi niitä tarjota pelkkänä ruokana.''

Tämä on kyllä aika ristiriidassa tuon vaikutelman kanssa mitä ensimmäisestä viestistäsi saa. Ja rahttomuuteen viittaa tuo kommenttisi työttömyydestä.

Mehän ei täällä tunneta sinua ollenkaan, näemme vain sen mitä kirjoitat. Väärinkäsityksiä sattuu, minuakin on ymmärretty väärin eri keskustelupalstoilla, kun viestini viestittää jotain muuta mitä olen tarkoittanut.

Älä pahastu ja kysy ihmeessä lisää neuvoja. Uskon kyllä että löydät loistavan ruokavalion siilillesi kun perehdyt esim. mainitsemani kaupan tuotteisiin.
lafleur
Member
 
Viestit: 376
Liittynyt: 13 Elo 2007, 02:17
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja Katinka » 16 Loka 2008, 08:10

Kyssäri taas kaikille: Mistä tilaatte nykyään elävät sirkat, ja mahd. vielä edullisesti?
Katinka
Member
 
Viestit: 1132
Liittynyt: 06 Loka 2004, 20:41
Paikkakunta: PK-seutu

ViestiKirjoittaja Kutri » 16 Loka 2008, 08:13

Petshopista ainakin saa..
Avatar
Kutri
Member
 
Viestit: 1293
Liittynyt: 01 Elo 2007, 14:40
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja Katinka » 16 Loka 2008, 09:08

Kiitos! Nyt taidan olla ihan sokea, eilen nimittäin tein sinne purkkitilauksen enkä huomannut noita eläviä ollenkaan! *nolostuu*
Katinka
Member
 
Viestit: 1132
Liittynyt: 06 Loka 2004, 20:41
Paikkakunta: PK-seutu

ViestiKirjoittaja Kutri » 16 Loka 2008, 10:46

Täältä: <a href="http://www.petshop.fi/foods/live_food_insects/" target="_blank" rel="nofollow">http://www.petshop.fi/foods/live_food_insects/</a> laita äkkiä viestiä sinne että joko ovat ehtineet pakkaan sun tavarat, jospa saisit vielä noi sirkatkin lisättyä sun tilaukseen.. ;)
Avatar
Kutri
Member
 
Viestit: 1293
Liittynyt: 01 Elo 2007, 14:40
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja Katinka » 16 Loka 2008, 11:49

Sain jo aamulla tilausvahvistuksen että tavarat ovat keräyksessä, ja katsoin myös että nuo elävät sirkat toimitetaan kotiovelle pk-seudulla, postimaksu on eri. Tilaamani purnukat sen sijaan menevät joko postiin tai matkahuoltoon. Taidan tilata eläväiset ensi kerralla kun purkit ovat huvenneet siilien suihin!

Mutta, Kutri: Kiitos avustasi!
Katinka
Member
 
Viestit: 1132
Liittynyt: 06 Loka 2004, 20:41
Paikkakunta: PK-seutu

ViestiKirjoittaja Issu » 18 Loka 2008, 14:27

Petshopin sivuille on ilmestynyt kissanruokaa nimeltä petreet- kanaruoka, oletteko kokeillut, jos olette niin millaiseksi olette todenneet sen? Mitä te muuten syötätte niille "kasvattimadoillenne" eli esim. jauhiksille?
Issu
Member
 
Viestit: 191
Liittynyt: 15 Syys 2008, 19:31
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Wawa » 18 Loka 2008, 15:04

Meillä eläville madoille annetaan porkkanaa, salaattia, ym.(vaikka salaatissa ei ole paljoa ravinteita, niin sitä kuitenkin lisänä)
ja murustettua kissannappulaa.
Olen kuullut, että näkkileipä olisi homehduttanut koko laatikollisen...
Wawa
Member
 
Viestit: 375
Liittynyt: 27 Helmi 2008, 20:12

ViestiKirjoittaja Natsuko » 18 Loka 2008, 17:12

Näkkileivän lisääminen jättijauhomatoihin aiheutti meillä tosiaan massiivisen homereaktion, jonka johdosta koko setti meni susille. Täällä jauhisten pohjana on 4-viljan hiutaletta, johon lisäillään vaihtelevasti porkkanaa ja salaattia tuoreeksi sekä raksuja, kalanruokaa ja kerran jopa kuivasirkkojen jämät (!!) kuivana. Kaikkein perehtyneimmät taitavat sekoitella vielä vähän vitamiineja ja monipuolisempaa evästä joukkoon. Sirkkojen kasvatuksessa olen kuullut myös maitojauheen käytöstä.
Natsuko
Member
 
Viestit: 346
Liittynyt: 17 Marras 2006, 17:59
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Issu » 06 Joulu 2008, 12:11

Onko sen siilin kanan pakko olla jauhelihaa? Itse olen ihan keittänyt rintafileitä ja joskus suikaleita. Mitä ovat vahakoisan toukat?:O
Issu
Member
 
Viestit: 191
Liittynyt: 15 Syys 2008, 19:31
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Anitta2 » 06 Joulu 2008, 12:40

Ei tarvitse olla jauhelihaa. Minä ostan rintafilettä, keitän sen ja silppuan pieniksi muruiksi. Osan annan tuoreeltaan, loput pakastan. Osan kyllä syön aina itse myös.

Vahakoisan toukat on noin jauhomadon kokoisia, vaaleita toukkia. Vahakoisa on koiperhosen tyyppinen lentävä hyönteinen. Toukat muuten pitä säilyttää vesivallin sisällä, etteivät leviä ympäri huushollia. Toukat myös syövät itsensä nopeasti läpi ohuesta muovista ja liikkuvat nopeasti ja kiipeilevät seinillekin.
Anitta2
Member
 
Viestit: 1039
Liittynyt: 29 Marras 2004, 12:26
Paikkakunta: Helsinki

EdellinenSeuraava

Paluu Ravinto & ruokinta