APUA! Uudelle siilille yllätyspoikaset

Siilinkasvatukseen keskittyvä yleinen keskustelufoorumi

ViestiKirjoittaja Anitta2 » 10 Heinä 2007, 14:57

Ihan hyvältä näyttää nuo poikasten painot. Minulla oli yhden poikueen painot 2 viikon ikäisenä 35,58,59,63 grammaa eli pienin oli noin puolikas suurimmasta.
Nythän sitten pitäisi aloittaa poikasten käsittely eli pitää niitä päivittäin kädessä. Minulla ainakin osa poikasista palloili kun niitä liikutti liian nopeasti. Kädessä kyllä rauhoittuivat pian imeskelemään sormia, jolloin laitoin Nutriplussaa sormiin, mistä poikaset sitten nuoleskelivat sitä. Kovin paljon en tuota Nutriplussaa kaikkiaan ole antanut, koska kolmen poikueen jälkeen tuubi painaa 112 grammaa. Alkuperäinen sisältöpaino on ollut 120,5 grammaa.
Mukavaa aikaa poikasten kanssa. Nythän alkaa ihanimmat viikot kun niitä saa käsitellä.
Anitta2
Member
 
Viestit: 1039
Liittynyt: 29 Marras 2004, 12:26
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja jonzuukkeli » 19 Heinä 2007, 23:03

voi apua!!!
Tiitu-siili karkasi aitauksestaan minun vaatekaappiini ja pyöräytti aika monta poikasta sinne tänään 19.7.
Olen aivan järkyttynyt.
Raskaus oli tiedossa, mutta pitikö synnytyksen tapahtua juuri silloin kun Tiitu pääsi karkaamaan!
Olisiko kellään tietoa tai ajatusta, uskaltaisiko Siili perheen milloin siirtää tiitun omaan aitaukseen jossa on tiitun haju? Totta kai siirrän muutaman vaatteen samalla aitaukseen jossa on poikasten ominais haju..
Silloin saisin vaatekaappini jälleen käyttöön...
jonzuukkeli
New member
 
Viestit: 8
Liittynyt: 08 Heinä 2007, 12:00

ViestiKirjoittaja Natsuko » 20 Heinä 2007, 10:11

Mä sanoisin, että sen muutaman viikkoa menee, kuten tässä ketjussakin on jo puhuttu. Mamma kun stressaa niin herkästi.

Sanokaa joku fiksumpiki jotain :D
Natsuko
Member
 
Viestit: 346
Liittynyt: 17 Marras 2006, 17:59
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Anitta2 » 20 Heinä 2007, 11:40

En minäkään menisi siirtämään poikasia ettei emo hermostu. Vaatekaapin lähelle voisin kyllä laittaa pienen pahvilaatikon pehmusteineen, jos vaikka emo itse siirtäisi poikaset toiseen paikkaan.
Kolmen viikon ikäisenä poikaset alkavat tulla ulos pesästä, joten silloin ehkä uskaltaisi siirtää ne toiseen paikaan. Tosin minä vaan tekisin aitauksen vaatekaapin eteen ja antaisin pesueen asettua siihen.
Anitta2
Member
 
Viestit: 1039
Liittynyt: 29 Marras 2004, 12:26
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja jonzuukkeli » 20 Heinä 2007, 18:07

kiitoksia. Eilen illalla me jo laitettiin sellanen mukava aitaus ettei emo nyt karkaisi toiseen paikkaan ja asetu yksin sinne elelemään. Tuota laatikko paikkaa kannattaisi ainakin kokella, mutta riskinä taitaa olla se että Tiitu jättää jonkun "ei niin suositun" poikasen vanhaan pesään tai kun poikaset alkaa ärsyttämään sitä; se menee itse sinne leppuuttamaan hermoja.
aluksi kait kannattaapi siirtää muilta hyllyltä omat vaatteet toiseen paikkaan, koska paikka taitaa pian alkaa haista aika pahalle...
Jos jollain on lisää ideoita, niin kertokaa ihmeessä!
jonzuukkeli
New member
 
Viestit: 8
Liittynyt: 08 Heinä 2007, 12:00

ViestiKirjoittaja Anitta2 » 20 Heinä 2007, 18:45

Siiliemo pitää pesän puhtaana eikä se haise. Vaatteet kannattaa kaapasta kerralla, mutta ehkä jättää jotain varjoksi jos ei kaikkea tarvitse muutamaan viikkoon.. Aitaukseen emolle ruokaa ja hiekkalaatikko. Emo voi ruveta kovinkin siistiksi poikasten aikana, eikä halua kakata poikasten lähelle. Minulla on ollut hiekkalaatikko kauimmaisessa nurkassa poikasista katsottuna ja ruoka/vesiastia lähellä poikaspesää. Viikon kuluttua voi pesään kurkata eli silloin voi laittaa toisen pesäkopin, koska sitten voi jo tarkistaa että kaikki poikaset on samassa paikassa. Muutaman viikon kuluttua emo voi välillä lepäillä muualla kun poikasten vierssä tulee liian kuuma. Kaapissa ei varmaan ilma vaihdu kovin tehokkaasti. Emo kyllä lisää ja vähentää fleesejä ym sen mukaan miten kuuma on. Ja muistahan että emo tarvitsee nyt enemmän ruokaa, että jaksaa imettää poikasia.
Anitta2
Member
 
Viestit: 1039
Liittynyt: 29 Marras 2004, 12:26
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Aaposti1 » 20 Heinä 2007, 22:37

En osta ikinä siiliä eläinkaupasta! HUH! HIH!

Onnea poikasten kanssa! KAIKKILLE!
Aaposti1
Member
 
Viestit: 28
Liittynyt: 18 Heinä 2007, 17:17
Paikkakunta: Suomi

ViestiKirjoittaja Anitta2 » 01 Elo 2007, 14:16

Mitäs yllätyspoikasille nykyään kuuluu. Onko kaikki mennyt hyvin.
Anitta2
Member
 
Viestit: 1039
Liittynyt: 29 Marras 2004, 12:26
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja enfys » 01 Elo 2007, 23:24

kaikki mennyt kuitenkin pieniä takapakkeja huolimatta oikein hienosti. :)
yhdessä vaiheessa alkoi pikkuisten paino laskemaan ja Memmalta hädissäni kyselin neuvoja apuruokintaan. onneksi oli vain väliaikaista tuo painon lasku.
Nyt isoin poikasista painaa 162 grammaa ja pienin 117 grammaa. ja ikää siis 5 viikkoa ja 3 päivää, noin. 2 tyttöä ja 2 poikaa, jos nyt on oikein ollaan tulkittu... :D

syövät kovasti kaikkea mahdollista, rouskuttavat mielellään kuivaakin ruokaa. vessassa eivät ole vielä oppineet käymään ja tykkäävät tutkiskella ja juoksennella ympäriinsä. aika hurjan sotkun siis saavat aikaiseksi.

osaatteko muuten antaa jotain vinkkejä, millä saisi käsien pureksimisen loppumaan? vai loppuneeko tuo itsestään kun hienot terävät hampaat menettävät uutuudenviehätyksensä?
aluksi näykkivät käsiä ja sormia, jne. vain haistelun ohella, mutta nyt tarrataan kiinni kovinkin lujasti. riippuen tuoksusta.

kuvia saapuu pesueesta tännekin kun vain hovikuvaaja saa ne mieleisikseen.

<em>mode muokkasi, koska siilien myynti-ilmoitukset palstalla kiellettyjä. </em>
enfys
Member
 
Viestit: 13
Liittynyt: 25 Kesä 2007, 21:10

ViestiKirjoittaja minge » 08 Elo 2007, 20:05

olen seurannut noiden pienten yllätyspoikasten elämän alkua tämän keskustelun kautta useaan kertaan.

<em>mode muokkasi tekstiä</em>
minge
New member
 
Viestit: 1
Liittynyt: 08 Elo 2007, 19:52

ViestiKirjoittaja Morso » 16 Elo 2007, 13:34

Onnea vaan poikasten kasvatukseen enfys! Toivottavasti pysyvät kunnossa! Todella mielenkiintoinen tää palsta... sä voisit vaikka pitää päiväkirjaa, jossain omalla sivullas? Tää on meinaan tosi mielenkiintosta luettavaa!

T: JT
Morso
Member
 
Viestit: 24
Liittynyt: 09 Elo 2007, 16:10

ViestiKirjoittaja enfys » 18 Elo 2007, 12:08

Iih. Pahoitteluni tarkoituksettomasta myynti-ilmoittelusta. Olen mainostanut meidän poikasia niin paljon että lipsahti. :)

Kiva kuulla Morso että nämä vipeltäjät kiinnostavat. Mies innostui heti väsäämään meille nettisivuja, joten ehkä nekin julkaistaan jossain vaiheessa.

Meillä kaikki sujuu edelleen hyvin. Ei olla saatu aikaiseksi etsiä uusia koteja vielä, varmaan alitajuntaisesti ei haluta luopua pienistä. Muutenkin kesä ollut hirmuista hässäkkää ja nyt rakas kissamme Roosakin sairaana. :(

Kaikki poikaset jo n. 250 grammaisia möhköjä ja nimikseen saivat Alma, Wilma, Pyry ja Leevi (aka Kirppu).
enfys
Member
 
Viestit: 13
Liittynyt: 25 Kesä 2007, 21:10

ViestiKirjoittaja baba » 30 Elo 2007, 22:57

En ehkä huomannut, jos jossakin viestissä luki jo tästä ko. eläinkaupasta. Eli mikä kauppa oli kyseessä? Mistä sitä tietää esittääkö henkilökunta vai ovatko vilpittömiä siinä ,etteivät tietäneet siilin odottavan? Minulle oli tosi selvää heti aluksi, etten hanki eläinkaupasta. Useat kauppiaat rahastavat siileillä, ottavat halvalla myyntiin salakuljetettuja eläimiä tai niiden poikasia.
Kaikkea hyvää teille tietenkin!
baba
New member
 
Viestit: 8
Liittynyt: 30 Elo 2007, 22:40
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Tazze » 31 Elo 2007, 10:03

Eläinkaupan nimeä ei saa laittaa palstalle näkyviin. Epäilen ettei henkilökunta tiennyt että siili odotti poikasia. Mutta osaavat henkilöt eivät olisi pitäneet sukukypsiä siilejä toistensa seurassa joten olisi heidän pitänyt ainakin tietää että raskaus on mahdollinen.
Tazze
Member
 
Viestit: 63
Liittynyt: 27 Kesä 2006, 14:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: APUA! Uudelle siilille yllätyspoikaset

ViestiKirjoittaja Ihana&Lumi » 01 Heinä 2013, 21:48

Hei, jatkan tähän samaan ketjuun. Meidän tyttösiilimme Ihana sai tänään poikaset, jotka eivät olleet suunniteltuja, mutta arvasimme kyllä että poikasia on tulossa (kun on tyttö- ja poikasiili talossa, kaikenlaista voi tapahtua, vaikka "turvatoimet" olisivat hyvät). Minulle kyseessä ovat ensimmäiset siilivauvat kotona ja olenkin nyt tämän foorumin kautta hankkinut tietoa poikasten hoidosta, emon ravinnosta jne.
Yksi asia mietityttää, enkä ole löytänyt vastausta, vaikka olen selannut keskusteluita. Ihanan pesästä kuului tänään piipitystä, eli poikaset ovat syntyneet. Ihana on nuori siili, vasta kuusikuinen, eli äidiksi vielä kovin pikkuinen. Koska pesään ei saa katsoa, mistä tiedän, että kaikki on hyvin? Entä jos maitoa ei eritykään nuorelta emolta? Mistä tiedän, saattavatko poikaset tarvita apuruokintaa? Ihanan nisät olivat hieman turvoksissa ennen synnytystä, mutta vain hieman...
Olen kuullut, ettei pesään saa ensimmäisen viikon aikana kurkata, mutta saattaa mennä parikin päivää ennen kuin emo lähtee syömään pesästä. Olen todella hermostunut onko emo kunnossa. :( Ilmeisesti en voi tehdä muuta kuin odottaa ja toivoa parasta?
Ihana&Lumi
New member
 
Viestit: 4
Liittynyt: 01 Heinä 2013, 21:27

EdellinenSeuraava

Paluu Siilinkasvatus



cron