Ehdotus tietoa siileistä osion täydentämiseksi

Siilinkasvatukseen keskittyvä yleinen keskustelufoorumi

Ehdotus tietoa siileistä osion täydentämiseksi

ViestiKirjoittaja MiaE » 24 Loka 2005, 23:39

Eli..kun toi raskaus ja poikasasiat on meillä tällä hetkellä joka päiväinen puheenaihe, tuli vaan mieleen, että olisko mitään, jos joku täydentäis esim. tota tietoa siileistä osiota siilien raskauksista..Siis mitä siihen kuuluu, mitä kannattaa ottaa huomioon jne. Tiiän kyllä, että näitä keskusteluja on tosi paljon aiheesta, mutta joskus, kun tarvis nopeesti tietoa, on sitä vaikeetakin etsiä. Toisaalta, toi raskaus ja poikaset on niin laaja asia, että siitä vois laittaa ihan uuden otsakkeen. Mä oon nyt esim. yrittäny etsiä tietoa tosta raskauden jälkeisestä veren vuotamisesta pissan yhteydessä..en sitte tiiä menenkö koko ajan ohi, mutta mä en löydä sanaakaan siitä mistään. Perjantaina synty meiän paaperot, ja eilen yöllä oli vielä pissan vieressä verta. Ei nyt kauheeta lammikkoo mutta silti. Kauan siis pitää vielä odotella ennenku täytyy lääkäriin alkaa kiikuttaa toista. Hyvin Lyyli syö, mutta koska en pysty sitä yhtään nyt tarkastaan sattuneesta syystä, en tiedä onko se ok..hyvin se näytti kävelevän ainaki äsken ku kävi syömässä. (Vähäkö mua hävettää, jos tällainen on jo jossain enkä ole vaan löytänyt..) Kyseisestä veren vuotamisesta en olis tienny ellei Tarja olis siitä mua valistanut..(Vaikka olen kaikenmaailman tiedot yrittäny onkia..Muutenki noi keskustelut menee monesti mitä meiän siileille kuuluu jutusteluun..mikä ei tod. ole paha, niitä on kiva lukea, kukaan ei saa nyt ymmärtää väärin. Mutta silti, semmonen nopeesti / helposti luettava fakta olis varmaan monille muilleki tarpeellinen. ) Ja niin..mä ajattelin, että tähän otsakkeen allehan vois laittaa kommentteja sivuista, päivitysehdotuksia jne..en nyt usko, että niitä paljoa, mutta kuitenkin..
MiaE
Member
 
Viestit: 230
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 22:20
Paikkakunta: Riihimäki

ViestiKirjoittaja zoozoo » 25 Loka 2005, 08:55

Ne tapaukset joissa siili on ostettu eläinkaupasta, ja sitten ne synnyttää lattialle, on niitä juttuja jonka takia en suosittele ostamaan siiliä eläinkaupasta. (en muista onko Mian tapaus sellainen) <br>Kasvattajalta ostettaessa orja saa itselleen tukihenkilön jonka puoleen kääntyä. Kukaan kasvattaja ei laita "asiakasta" tuollaiseen tilanteeseen, että siili synnyttää lattialle. Kun taas poikue on suunniteltu on aikaa varautua synnytykseen ja kasvattajille on tulossa tietopaketti synnytyksestä. <br>Siilien synnytyksissä on niin paljon riskejä, on koettu, ettei kannatakaan suositella kasvattamista kaikille jollei ole tosissaan ajatellut asiaa. Tämän takia en laittaisi "etusivulle" tietopakettia siilien synnytyksistä. <br>Totta on, että tieto on hajallaan mutta tämäkään viestini ei anna mitään avuja päivitykseen, eli näin sitä harhaillaan...
zoozoo
Member
 
Viestit: 1499
Liittynyt: 07 Touko 2004, 09:36
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja Marianne » 25 Loka 2005, 09:11

Kasvattajat ovat kokoamassa vähitellen siilien kasvatuksesta laajahkoa "tietopakettia", jonka kaikki kasvattajiksi haluavat voivat sitten jollain tavalla saada (ei olla vielä päätetty, miten). Koska kasvatus on vielä niin alkutekijöissään, menee tämän tiedon ja kokemusten keräämiseen kuitenkin jonkin verran aikaa (varsinkin, kun siitä halutaan saada sen verran kattava, että mahdolliset ongelmatilanteet tulevat esille). Toivottavasti tämä on koottuna ensi vuoden puolella... <br> <br>Kasvatustoimikunnan puoleen voi kääntyä myös aina esim. sähköpostilla, jos on jotain kysyttävää tai pohdittavaa. <br>Yhteystiedot löytyvät tuolta "yhteystiedot ja hallitus"- osiosta. <br>Hätätilassa minulle ainakin saa vaikka soittaa. <br>Kasvatus-osiosta kannattaa vaikka itselleen koota ne tärkeimmät asiat, ennenkuin tämä koottu "paketti" on valmis. Siellä on kuitenkin suurin osa siitä tiedosta ,mitä meillä tällä hetkellä on. <br> <br>Verenvuodosta löytyi kyllä muutamista kohdista mainintoja mm Tarjan kommentti: <br><a href="http://www.suomensiiliyhdistys.fi/forum20/index.php?&action=vthread&forum=2&topic=1475&page=3" target="_new" rel="nofollow">http://www.suomensiiliyhdistys.fi/forum20/index.php?&action=vthread&fo rum=2&topic=1475&page=3</a>
Marianne
Member
 
Viestit: 3990
Liittynyt: 17 Elo 2003, 23:04
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja NiinaH » 25 Loka 2005, 10:19

Minä olen kyllä sitä mieltä, että kaikenlainen tiedon pimittäminen tai panttaaminen on huono asia. Se ei ole mielestäni oikea tapa yrittää vaikuttaa kasvatuksesta kiinnostuneiden valintoihin. Silloinhan niitä ongelmia helpommin tulee, kun ei ole etukäteen saanut tietää asioista. Tietojen ja kokemusten tulisi olla kaikkien saatavilla. Ei ole mitään järkeä siinä, että ihmiset tekevät samoja virheitä yhä uudelleen, kun niiltä oltaisiin voitu helposti välttyä jos vaan asiasta olisi avoimesti kerrottu.
NiinaH
Member
 
Viestit: 101
Liittynyt: 07 Helmi 2005, 16:50
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja zoozoo » 25 Loka 2005, 10:26

Ed textit: <br> <br>-Kun taas poikue on suunniteltu on aikaa varautua synnytykseen ja kasvattajille on tulossa tietopaketti synnytyksestä <br> <br>-Kasvattajat ovat kokoamassa vähitellen siilien kasvatuksesta laajahkoa "tietopakettia", jonka kaikki kasvattajiksi haluavat voivat sitten jollain tavalla saada. <br> <br>Kukaan ei pimitä tietoa, mutta kyseisen laajahkon opuksen teko on kesken. Jos aikoo kasvattaa poikueen ei tiedon saaminen ole siis ongelma. Jos siis olet kiinnostunut kasvatuksesta aloita ottamalla yhteyttä kasvatus yhteyshenkilöihin. Olen varma ettei kukaan halua pimittää yhtään mitään.
zoozoo
Member
 
Viestit: 1499
Liittynyt: 07 Touko 2004, 09:36
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja MiaE » 25 Loka 2005, 12:09

Kiitos.. En kuitenkaan ole se, jonka poikaset syntyi lattialle. Olen kysynytkin neuvoa Tarjalta ja Tiinalta (kiitos vaan kovasti heille) =0)..mutta just se, kun ei haluaisi koko ajan häiritä (musta tuntuu, että kyselen joskus vähän liikaakin, kun haluan tietää ja tietää ja tietoa ja tietoa.) Mutta hyvä, jos joku tietopaketti on tulossa. =0)
MiaE
Member
 
Viestit: 230
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 22:20
Paikkakunta: Riihimäki

ViestiKirjoittaja NiinaH » 25 Loka 2005, 13:28

<i>Siilien synnytyksissä on niin paljon riskejä, on koettu, ettei kannatakaan suositella kasvattamista kaikille jollei ole tosissaan ajatellut asiaa. Tämän takia en laittaisi "etusivulle" tietopakettia siilien synnytyksistä. </i> <br> <br>Jaaha, ymmärsin ilmeisesti tämän virkkeen sitten väärin. Luulin, että tässä sanotaan, että "sivuille ei haluta laittaa siilinkasvatusohjeita, jotta ihmiset eivät niistä saisi päähänsä alkaa tekemään poikasia." Näin minä tämän ymmärsin. Edelleen olen sitä mieltä, että tietoa pitäisi saada jo ennen kasvatuspäätöksen tekemistä. Miten voi tehdä hyvän päätöksen jos ei ole kunnollista tietoa sen pohjalle?
NiinaH
Member
 
Viestit: 101
Liittynyt: 07 Helmi 2005, 16:50
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Nea » 25 Loka 2005, 13:48

No näköjään tässä keskustelussa on viitattu meihin, meillähän ne poikaset synty lattialle... Sen siitä saa, kun sinisilmäisenä ei osaa epäillä laillisesti toimivaa eläinkauppaa (eikä asiaa muuten auta se, että täälläki ko. paikan nimi on pakko tietyistä syistä sensuroida...). Hyvin on kuitenkin poikasten kanssa pärjätty, kiitos yhdistyksen. <br> <br>Meille annettiin heti paljon tietoa (suurkiitos vielä siitä) ja itse etsin lisää Kasvattajat-osiosta ja kyselin ircissä yms. Vaivaahan siinä tietysti vähän enemmän joutuu näkemään kuin siinä, että vain lukisi valmiin tietopaketin... Hyvä, että sellainen on tekeillä. Säästyy kasvattajienkin hermot kun ei koko ajan joku ole kyselemässä samoja (tyhmiä) kysymyksiä :)
Nea
Member
 
Viestit: 830
Liittynyt: 25 Elo 2005, 00:37
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja MiaE » 25 Loka 2005, 14:56

Sepä se..musta tuntuu, että tosiaan kasvattajilta menee hermot, kun kaikki heitä pommittaa samoilla kysymyksillä uudelleen ja uudelleen. Ja edes tiivistetty tietopaketti näillekin sivuille olisi mielestäni silti asiallinen..(varsinkin yllätysraskauksien varalle). =0)
MiaE
Member
 
Viestit: 230
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 22:20
Paikkakunta: Riihimäki

ViestiKirjoittaja Marianne » 25 Loka 2005, 15:17

Tiivistetysti tietoa löytyykin, varsinkin näistä keskusteluista : <br> <br><a href="http://www.suomensiiliyhdistys.fi/forum20/index.php?&action=vthread&forum=2&topic=516" target="_new" rel="nofollow">http://www.suomensiiliyhdistys.fi/forum20/index.php?&action=vthread&fo rum=2&topic=516</a><br> <br><a href="http://www.suomensiiliyhdistys.fi/forum20/index.php?&action=vthread&forum=2&topic=489" target="_new" rel="nofollow">http://www.suomensiiliyhdistys.fi/forum20/index.php?&action=vthread&fo rum=2&topic=489</a><br> <br>ja sitten sitä tietoa on hajallaan ympäri kasvatus-palstaa (ja kannattaa tutustua myös jenkki-sivustoihin). <br> <br>Siitä "oppaasta" ei tule mitään tiivistelmää, koska tiivistämällä ei saada niitä kaikkia mahdollisia (ja mahdottomiakin) tilanteita esille, mitä voi tapahtua... tai olla tapahtumatta.
Marianne
Member
 
Viestit: 3990
Liittynyt: 17 Elo 2003, 23:04
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja miia » 25 Loka 2005, 16:44

miaE: ei kasvattajilta mene hermot jos asioista kyselee. mie ite koin aikoinani saman enkä tosiaan osannu ootta et siili ois pieniin päin. mie neuvon parhaani mukaan nykyisiä ja tulevia kasvattajia. siksihän toimikunta perustettiin jotta sieltä saa neuvoja senkun kysyy.
miia
Member
 
Viestit: 1274
Liittynyt: 20 Elo 2003, 18:46
Paikkakunta: Finland


Paluu Siilinkasvatus