Siili ja koira

Yleinen siilikeskustelufoorumi

Siili ja koira

ViestiKirjoittaja liisamari tuiskunen » 04 Touko 2014, 16:16

Meille on tulossa koiranpentu ja tosiaan on tuo siilikin...?
Eli siis mun siilin "aitaus" on mun huoneessa ja se koira tulis nukkuun mun huonees (äidin allergian takia) että se ei pääse äidin sängyn lähelle öisin. Niin tota kun siili on yöeläin niin häiritseeköhän koiran oleminen ja nukkuminen samassa huoneessa valvovaa siiliä (estelle on viä kaikenlisäks tällänen aran puoleinen :? ) tai siili koiraa? Onko kellään neuvoja? Auttaisiko jos laittaa kompostiaitaa vielä siilin aitauksen ympärille (että koira ei hyppää siilin aitaukseen :shock: ) ja sit siitä viä katto siihen.. :wink:

Oli kyllä aikas epäselvää selitystä mutta toivottavasti joku ymmärsi sen verran että tietää mitä haen takaa :)
liisamari tuiskunen
Member
 
Viestit: 33
Liittynyt: 12 Elo 2013, 16:06

Re: Siili ja koira

ViestiKirjoittaja Yuuki » 05 Touko 2014, 10:01

Siilin & koiran omistajat kertovat varmasti omia kokemuksiaan (meillä vain siili, joten tottumisesta en osaa sanoa). Asumuksesta voin kuitenkin sanoa muutaman sanan, eli siilin asumuksen tulee olla sellainen, ettei koira pääse siilin käsiksi. Esim. kaappi toimii hyvin.
Avatar
Yuuki
Member
 
Viestit: 154
Liittynyt: 23 Touko 2010, 15:46
Paikkakunta: Helsinki

Re: Siili ja koira

ViestiKirjoittaja liisamari tuiskunen » 07 Touko 2014, 16:13

Kiitos vastauksesta :) Onkos täällä ketään joka omistaa koira ja siilin? Ois kiva kuulla neuvoja :))
liisamari tuiskunen
Member
 
Viestit: 33
Liittynyt: 12 Elo 2013, 16:06

Re: Siili ja koira

ViestiKirjoittaja Maru » 07 Touko 2014, 23:24

Moikka!
Omistan sekä siilin että koiran, koira asuu vanhemmillani mutta olemme usein siilin kanssa kylässä. Siiliä pidän aina omassa huoneessa, ettei koira pääse sinne hääräämään. Yhdessä saatamme joskus käydä pienempää otusta
ihmettelemässä, mutta en koskaan jätä heitä kahdestaan. Siili on myös juossut vapaana koiran kanssa lattialla, valvottuna, mutta koira ei ole kiinnostunut ollenkaan siilistä. Yleensä koira käy nukkumaan kun huomaa siilin
jonkun sylissä tai lattialla, kai se tajuaa ettei siitä ole leikkikaveriksi. Suosittelen kaappia kuten Yuuki, että piikkipallo saa olla rauhassa eikä utelias pentu pääse tekemään tutkimuksiaan yksinään! Toivottavasti neuvoista oli edes vähän apua, vaikkei koko ajan eläimet samassa taloudessa ole.
Maru
New member
 
Viestit: 4
Liittynyt: 23 Kesä 2013, 23:46

Re: Siili ja koira

ViestiKirjoittaja liisamari tuiskunen » 08 Touko 2014, 19:12

Ajattelin kun mulla on sellanen iso puinen laatikko vähän niinku koirien pentulaatikko :D (iso siis)
Niin laitettais mun huoneeseen ruokapöytä ja sen päälle essun koti niin koira ei ainakaan yletä sinne.

Mutta häiritseeköhän yöllä noiden oleminen samassa huoneessa toisiaan kun toinen on yöeläin ja toinen päiväeläin..? :)
No kaikesta selvitään :)
liisamari tuiskunen
Member
 
Viestit: 33
Liittynyt: 12 Elo 2013, 16:06

Re: Siili ja koira

ViestiKirjoittaja JenniEr » 10 Touko 2014, 10:26

Itse en uskaltaisi ehkä laittaa siilin kotia mihinkään korkealle, koska on mahdollisuus, että se kuitenkin saa päähänsä karata.. Täällä on siilit keksineet hullumpaakin kun karata aitauksesta ja moni juttu on edelleen mysteeri, että miten on onnistunut :D

Itselläni on 6 siiliä ja koirat 7 ja 8 v, pystykorvasekoitus ja jättirotusekoitus. Siilit on kaikki omissa kaapeissaan, mutta pääsevät iltaisin juoksemaan vapaana lattialle/aitaukseen, eikä koiria kyllä kiinnosta siilit tippaakaan.. Ei ole koskaan kiinnostanut, mutta se on varmasti kiinni ihan koirasta. Enemmänkin olen huolissani koirista, kun siilit saa aina välillä päähänsä käydä härkkimässä niitä. Siili käy siis vaahtopallon toivossa haistelemassa hännästä, tassuista tms ja tulee vaan itsepintaisesti perässä, jos koira siirtyy kauemmaksi. Lopulta yleensä koira luovuttaa ja siirtyy sohvalle tms siilin ulottumattomiin, joskus joutuu laittamaan siilin takaisin kaappiin. Tuota härkkimistä ei onneksi tapahdu kovin usein, ei kestäisi omat hermot :)

Myöskään siilien yöaktiivisuus ei ole ollut ongelma ja samalla lailla koirat nukkuu yöt kuin osan päivästä välittämättä TV:stä ym äänistä. Koiran karvat sen sijaan on ja isomman koiran karvanlähtöaikaan siilien vapaana juoksua joutuu rajottamaan, kun tuolla koiralla on pitkä karva ja sitä löytyy silloin joka paikasta, vaikka kuinka harjaisi kerralla enimpiä pois. Alkuun myös, kun tuli ensimmäinen siili, niin koiria kiinnosti hirveästi siilin herkut, kanankaulat ym, ja niitä yrittivät sinnikkäästi siilikaapista mm. raapimalla ovia. Oppivat onneksi nopeasti pois siitä, mutta edelleen siilien herkut häviää, jos niitä löytyy siilin jäliltä lattialta.
JenniEr
Member
 
Viestit: 38
Liittynyt: 20 Joulu 2010, 18:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Siili ja koira

ViestiKirjoittaja liisamari tuiskunen » 10 Touko 2014, 11:45

Kiitos vastauksesta tosta olikin paljon apua. Meille tulee bichon frisee ja siitä ei onneksi juurikaan karvaa lähde :)
Pitää vaan keksiä joku aitaus systeemi tohon aitauksen ympärille =D Vaikka Estelle ei ole ikinä edes yrittänyt päästä pois kodistaan eikä muutakaan ovelaa ole keksinyt. Edes sillon kun se sais olla vapaana niin se kipittää äkkiä kotiin :D
Ainoa asia mikä minua on vain mietittänyt on tuo että häiritseekö ne yöllä toisiaan kun joutuu olemaan yöllä samassa kohtuu pienessä huoneessa (mäki kyllä oon siin samassa huoneessa) mutta kiva kuulla että ei teillä ainakaa :)
liisamari tuiskunen
Member
 
Viestit: 33
Liittynyt: 12 Elo 2013, 16:06


Paluu Siilikeskustelu