Saan siilin syksyllä

Yleinen siilikeskustelufoorumi

Saan siilin syksyllä

ViestiKirjoittaja Aerosmithfani » 11 Heinä 2011, 21:34

Saan siis siilin syksyllä ja ensimmäinen siili ois kyseessä. Kannattaako mun ottaa poikanen vai ihan aikuinen? Ja ku suositellaan laittamaan kaikki tavarat valmiiks ku siili tulee kotiin, nii mitäs jos saa esimerkiks sen terraarion/aitauksen siltä jolta ostaa siilin? Meil on akvaario ja kalat syö hyönteisiä, niin voiko siilit ja kalat syödä samoja hyönteisiä?
Aerosmithfani
Member
 
Viestit: 11
Liittynyt: 11 Heinä 2011, 21:30
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Aerosmithfani » 11 Heinä 2011, 22:09

Ja pitääkö siilillä siis olla juomakuppi vai juomapullo?
Aerosmithfani
Member
 
Viestit: 11
Liittynyt: 11 Heinä 2011, 21:30
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Marianne » 11 Heinä 2011, 23:43

Siili syö hyönteisiä, muttei välttämättä kalojen hyönteisiä. Siileille on mm jauhomatoja, sirkkoja, torakoita, muurahaisenmunia, pillarrsseja yms yms... niitä saa eläinkapoista tai itse kasvattamalla.

Välttämättöminä tavaroina pidetään siilin tilaa (oma huone, aitaus, kaappi), missä on vähintään 1 neliömetri pinta-alaa, + juoksupyörä (iso) Jos siilin mukana tulee sen koti, niin on hyvä varmistaa, että se on tarpeeksi iso. Jotkut eläinkaupat myyvät siilipaketteja, joissa on mukana AIVAN LIIAN PIENI terraario. Siihen ei siili kuulu.

Siili juo mieluummin kupista, ja vesi vaihdetaan joka päivä. Pullot on jyrsijöitä varten.
Marianne
Member
 
Viestit: 3990
Liittynyt: 17 Elo 2003, 23:04
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja emuli10 » 12 Heinä 2011, 09:42

Mä haluisin Afrikan kääpiösiilin mutta vanhemmat ei anna! :( Se muka haisee liian pahalle ja siinä on muka tosi tosi tosi kova hoitaminen eikä sen kanssa muka voi leikkiä!
emuli10
New member
 
Viestit: 2
Liittynyt: 12 Heinä 2011, 09:40

ViestiKirjoittaja Mia ja Freyja » 12 Heinä 2011, 09:53

Minulla oli tuo sama ongelma kun ensimmäistä kertaa siilin halusin ja asuin kotona, Äiti ei oikein suostunut juuri noiden samojen syiden takia. Omaan asuntoon päästessä tuli kyllä siili melkein heti asukkaaksi talouteen. :)

Kyllähän tuo siilin pissa ja kakka haisevat, sillon kun ovat vasta tehtyjä. Meillä ei ainakaan kakat haise enää kuivumisen jälkeen. Huoneeseen tietenkin on kyllä jäänyt sellainen "siilin-haju", mutta en ainakaan itse sitä enää huomaa.

Meillä siili on sellaisessa aitauksessa jossa on sanomalehteä lattian suojana ja siivoan sen kunnolla kerran viikossa ja tietenkin päivittäin vaihdan kakkaiset ja pissaiset paperit pois.
Siilin hoitaminen ei ainakaan omasta mielestäni ole ollut hirveän kovaa hommaa, vaikka päivittäin pitää niitä papereita pari vaihtaa. Juoksupyöränkin saa helposti pelkällä vedellä puhtaaksi.

Eihän tuo siili nyt niitä parhaimpia leikki kavereita ole, mutta meilläkin köllötellään sohvalla samalla kun siili kaivelee kyljen vieressä peiton alla. Ja lattialla on helppo siilin kanssa touhuta. Meidän Freyjakin on oppinut tulemaan luokse lähietäisyydeltä kun koputtaa sormella lattiaa.
Mia ja Freyja
Member
 
Viestit: 17
Liittynyt: 08 Marras 2010, 18:49
Paikkakunta: Lahti

ViestiKirjoittaja Aerosmithfani » 12 Heinä 2011, 11:22

Kiitos Marianne ja muut! :)

Olis vielä sellanen kysymys et voinko laittaa sen siilin omaan huoneeseeni, haiseeko liikaa?
Aerosmithfani
Member
 
Viestit: 11
Liittynyt: 11 Heinä 2011, 21:30
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Moonasiili » 12 Heinä 2011, 15:37

Minulla on ainakin siilini omassa huoneessa,kyllä se sitten alkaa haisemaan jos aitausta/kaappia ei puhdista. Me vaihdetaan sanomalehdet suunnilleen joka toinen päivä :D
Moonasiili
New member
 
Viestit: 8
Liittynyt: 06 Maalis 2011, 21:03
Paikkakunta: Kemi

ViestiKirjoittaja Bella » 13 Heinä 2011, 13:59

Itsellänikin siilit (kaksi) makuuhuoneessa eikä haise kun päivittäin vaihtaa sanomalehdet ja pyyhkii rätillä :) Mun tytön jätökset ja pissat ei haise kuivuessaan millekään mutta pojan pissa on kyllä nenää pistävä! Miehet vaan haisee pahemmalle ;)
Se mitä kannattaa miettiä jos olet kovin herkkäuninen ei kannata nukkua samassa huoneessa siilin kanssa, varsinkin jos on sellainen yksilö joka juoksee pyörässä koko yön ja touhuaa paljon, mun poju pitää sellaista meteliä yöllä että! Mutta siihen itselleni auttaa tuuletin/ilmanpuhdistaja joka hyrisee öisin niin ei häiritse kolinat :)
Bella
Member
 
Viestit: 133
Liittynyt: 02 Syys 2009, 11:03
Paikkakunta: Turku / Tukholma

ViestiKirjoittaja Aerosmithfani » 13 Heinä 2011, 23:15

Joo, kiitos paljon kaikille :) En oo kovin herkkäuninen, et ihan hyvin varmaa kävis.
Aerosmithfani
Member
 
Viestit: 11
Liittynyt: 11 Heinä 2011, 21:30
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Veeera » 16 Heinä 2011, 14:11

Mulla on poikasiili ja me nukutaan samassa huoneessa ja se on mun korvan vieressä sen siilikaappi ja en oo ollenkaan herkkäuninen ja ihan ilman uniongelmia olen selvinnyt ;) Meillä juoksupyörä pestään aina, kun se on likanen, siilikaappi kunnolla kerran viikossa ja paperit vaihdan aina, kun on tarve (<em>mitä yleensäkin joka toinen päivä juoksupyörä ja hiekkis kerroksesta</em>

Tsemppiä sulle ja onnea tulevan siilin johdosta! :)
Veeera
New member
 
Viestit: 7
Liittynyt: 18 Huhti 2011, 09:57

ViestiKirjoittaja Aerosmithfani » 17 Heinä 2011, 18:04

Kiitos Veeera :)
Aerosmithfani
Member
 
Viestit: 11
Liittynyt: 11 Heinä 2011, 21:30
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja suffe » 17 Heinä 2011, 21:08

Saan luultavasti siilin syksyllä. Haluaisin tietää moneltako siilit yleensä heräävät illalla ja menevät aamulla nukkumaan. Ja voiko niitä joskus herättää iltapäivällä.
suffe
New member
 
Viestit: 2
Liittynyt: 16 Heinä 2011, 20:14

ViestiKirjoittaja tini » 18 Heinä 2011, 01:50

Siilit heräävät yksilöstä riippuen n. 21-23 välisenä aikana, meillä osataan alkaa odottaa entisen työni vuoksi ruokaa kuppeihin jo klo 20 kieppeillä, joten siilit alkavat niihin aikoihin heräillä uniltaan. Siilin voi satunnaisesti herättää myös iltapäivisin, mutta ei usein. Siili on yöeläin eikä sille ole terveellistä valvoa epänormaaliin aikaan.
tini
Member
 
Viestit: 1788
Liittynyt: 21 Elo 2004, 05:14
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja suffe » 18 Heinä 2011, 10:07

ok. Kiitos tini
suffe
New member
 
Viestit: 2
Liittynyt: 16 Heinä 2011, 20:14

ViestiKirjoittaja munkki123 » 11 Syys 2011, 11:19

Haluaisin siilin, mutta en tiedä voinko ottaa sitä kun meillä on kissoja ja koiria. Enkä tiedä paljon ne maksavat.??
munkki123
New member
 
Viestit: 1
Liittynyt: 11 Syys 2011, 11:17

Seuraava

Paluu Siilikeskustelu