Todella surullista...

Yleinen siilikeskustelufoorumi

Todella surullista...

ViestiKirjoittaja Madagascar » 27 Maalis 2007, 19:36

Matkapassissa tuli juuri ohjelmaa miten jossain päin maailmaa syötiin Siiliä ja mätkittiin niitä kepillä hengiltä. Nyt olisi palautteen paikka tv-kanavalle, vai kuinka usein sieltä tulee ohjelmaa missä mätkitään kissoja, koiria tai hevosia brutaalisti hengiltä?? Olen todella pettynyt.. onneksi en tätä itse joutunut katsomaan...
Madagascar
Member
 
Viestit: 36
Liittynyt: 28 Tammi 2006, 09:40
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Kitty » 27 Maalis 2007, 19:39

Hui :( Ai afrikkalaisia kääpiösiilejä? :o Vai ulkosiilejä? :<
Kitty
Member
 
Viestit: 766
Liittynyt: 26 Loka 2005, 16:53

ViestiKirjoittaja Madagascar » 27 Maalis 2007, 19:45

Tarkempaa en tiedä millaisia siilejä kun en itse sitä onneksi nähnyt, mutta tässä ohjelman esittely...Ilmeisesti Afrikkalaisia kun Kamerunista on kysymys..

Matkapassi: Hyvät ja pahat ruuat
Ti klo 19.00


Tutut matkapassioppaat kuljettavat katsojansa tänään maailman parhaimpien ja pahimpien herkkujen äärelle. Kierros vie Tokion sakebaareista, Kamerunin sademetsiin ja Karibian saarille. Makumatka vaatii rohkeaa luonnetta ja vahvaa vatsaa.

Todellista uskallusta vaatii päivän aloittaminen lepakkokeitolla ja lepakon verellä. Marokossa maistellaan kamelihampurilaisia, mutta Intian valtameren saarilla ja Kamerunissa ruuan eteen on tehtävä töitä. Luvassa on <strong>siilinmetsästystä</strong> ja patojen rakentamista katkarapuja varten.

Maistuisivatko sinulle suussa sulavat termiitit Etelä-Afrikassa? Tai söisitkö hyvällä ruokahalulla viidakon rottia Ghanassa? Ja päälle ravitsevaa hedelmäpirtelöä Venezuelassa, tosin sillä poikkeuksella, että tässä pirtelössä on myös lisättyä proteiinia ? kalanmunia ja härän silmiä.

Tuttukin juoma voi maistua kummalta, sillä esimerkiksi Nepalissa tee maustetaan voilla. Tunisissa Ian maistaa yhtä maailman vanhimmista alkoholijuomista, joka valmistetaan käymisteitse taatelipalmun mahlasta. Justine Shapiro valmistaa pastaa Italissa, mutta Megan McCormickin kohtalo on epäreilumpi, sillä hänelle tarjoillaan sian kohtua ja sukupuolielimiä.
Madagascar
Member
 
Viestit: 36
Liittynyt: 28 Tammi 2006, 09:40
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Kitty » 27 Maalis 2007, 21:37

Juuri valkovatsoja? Kamalaa! Inhoan niitä tyyppejä.. :/
Kitty
Member
 
Viestit: 766
Liittynyt: 26 Loka 2005, 16:53

ViestiKirjoittaja Tapsu » 28 Maalis 2007, 19:58

Yäk ihminen on pahin peto kaikista varsinkin, jos eläin pitää mätkiä kuoliaaksi.
Tyttäreni teki viime viikolla marsuista enkunesitelmää. Samana iltana
meillä tuli aukiolevasta telkkarista matkapassi, missä näytettiin ilmeisesti indoneesialaista herkkua.Pöytään tarjoiltiin "hienosti koristettua" marsua. Taru tietysti tunnisti englantilaisen sanan ginnybig, miten sitten kirjoitetaankaan. Katsoimme miehen kanssa toisiimme ja sanoimme, että ei mitään erikoista ja vaihdoimme kanavaa.
Siitähän Taru olisi saanut hyvän lopetuksen esitelmäänsä : lemmiikkinsä kyllästynyt voi vaikka valmistaa siitä aterian.
Tapsu
Member
 
Viestit: 574
Liittynyt: 04 Touko 2004, 08:13

ViestiKirjoittaja Natsuko » 28 Maalis 2007, 20:13

Mistä tiedät että siilit "mätkittiin hengiltä"? Ainakaan tuo ohjelman esittely ei sitä kerro. Mitä siilin syömiseen tulee, pitäisi taas muistaa että maailmaan mahtuu monta eri kulttuuria. Aasiassa syödään mustit ja mirrit, me syömme itse hindujen pyhät lehmät jne. Ei kai se ole Ylen (?) vika, jos Afrikassa syödään siilejä? Samassa ohjelmassa on myös mm. kamelia ja sikaa esitelty.

En todellakaan kannusta eläinrääkkäykseen missään päin maailmaa mutta itselleni on myös vaikeaa sokeasti syyllistää ketään siitä, että hän syö minun "lemmikkiäni".
Natsuko
Member
 
Viestit: 346
Liittynyt: 17 Marras 2006, 17:59
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Kitty » 28 Maalis 2007, 20:13

Huoh, julmaa.. :( *pudistaa päätään*
Kitty
Member
 
Viestit: 766
Liittynyt: 26 Loka 2005, 16:53

ViestiKirjoittaja Tapsu » 28 Maalis 2007, 20:21

Ei ollut tarkoitus syyllistää ketään. Kulttuureja on monenlaisia, mutta
eläimen lopettaminen pitäisi tapahtua mahdollisimman nopeasti ja kivuttomasti kaikissa maissa.
Tapsu
Member
 
Viestit: 574
Liittynyt: 04 Touko 2004, 08:13

ViestiKirjoittaja Natsuko » 28 Maalis 2007, 20:24

Totta kai pitäisi. Siksi sanoinkin, etten hyväksy eläinrääkkäystä. Ja kysyin myös ketjun aloittajalta, mistä hän sai tiedän eläinten mätkinnästä kun ei itse ohjelmaa katsonut.
Natsuko
Member
 
Viestit: 346
Liittynyt: 17 Marras 2006, 17:59
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja MiaE » 28 Maalis 2007, 20:47

Joo mulla on kanssa kilpikonna niin tekee kyllä tosi pahaa kattoo, ku jossain syödään niitä..ja ilman muuta on "ällöä", jos kerran siilejäkin syödään..Mutta niinhän se on että maassa maan tavalla, ja voihan noita syömisjuttuja boikotoida niin ettei itse syö kyseisiä elukoita. En ole itse vegetaristi, mutta pyrin syömään paljon kasviksia lihan sijaan. (Kiitos ystäväni valistuksen :) )

MUTTA niin "härski" luonne olen silti, että jollain tavalla mua kiinnostaa eri kulttuurit ja perinteet jne. joten haluan kyllä tietää asioista..vaikka se pahaa tekeekin, mutta oppiipahan katsomaan maailmaa eri kulmista ja muiden silmin.

Siltikin, mielestäni kyseisten ohjelmien pitäisi tulla ensinnäkin myöhään illalla ja toiseks niissä pitäisi olla joku varoitus alussa, että ohjelma sisältää sitä ja tätä. Madworldissa ainakin sensuroitiin kohta, jossa koira tapettiin ja sen jälkeen syötiin..Ei ollu kuulemma kaunis näky.

On sekin muuten hassua, että meidän siileille kasvattamat ötökät ovat jossain paikoissa suurta herkkua ihmisten kesken..Munkin kaveri maisto "jauhomato" koppakuoriaisia kerran, ei kuulemma ollut herkkua :)
MiaE
Member
 
Viestit: 230
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 22:20
Paikkakunta: Riihimäki

ViestiKirjoittaja Tapsu » 28 Maalis 2007, 20:55

Joo alussa voisi olla varoitus, että saattaa järkyttää joitakin herkkiä ihmisiä. Minä olen ainakin yliherkkä kaikelle tappamiselle, puhumattakaan kidutuksista tai sen tapaisesta. Tulee paha olo pitkäksi aikaa, jos sellaista näkee. Kaukosäätimestä onneksi saa kanavan nopeasti toiseksi.
Seuraava voi järkyttää jotakin. Eräänä päivänä tämän vuoden puolella kuljin työmatkalla isohkon mieshenkilön ohi, bodarin näköisen. Kyseinen herra "koulutti" boksereitaan. Varmasti tarvitsevat kovaa kuria opetuksessa, mutta eivät varmaan sentään potkimista. En unohda koskaan sen toisen koiran ilmettä, kun omistaja potki koiraansa. Minut huomattuaan hän kysyi koiraltaan: eihän vain sattunut?
En uskaltanut muuta kuin pudistaa päätäni, mutta ilta oli pilalla, kun mietin niitä koira parkoja.
Tapsu
Member
 
Viestit: 574
Liittynyt: 04 Touko 2004, 08:13

ViestiKirjoittaja Kitty » 28 Maalis 2007, 21:25

Minäkään en voi katsoa mitään tuollaista, enkä aio tehdä sitä.. :( Kovin eläinrakasm kun olen...
Kitty
Member
 
Viestit: 766
Liittynyt: 26 Loka 2005, 16:53

ViestiKirjoittaja Soili » 28 Maalis 2007, 21:40

Mitähän ulkomaalaiset tykkää, kun täällä pistetään Petteri Punakuono palviksi.
Soili
Member
 
Viestit: 512
Liittynyt: 06 Maalis 2005, 11:01
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Marianne » 29 Maalis 2007, 09:56

<em>MUTTA niin "härski" luonne olen silti, että jollain tavalla mua kiinnostaa eri kulttuurit ja perinteet jne. joten haluan kyllä tietää asioista..vaikka se pahaa tekeekin, mutta oppiipahan katsomaan maailmaa eri kulmista ja muiden silmin.</em>

Tämä on oikea asenne, muttei ollenkaan härskiä!! Itse opiskelen kulttuuriantropologiaa ja perinteentutkimusta, ja kaikennäköistä on kyllä tullut vastaan. Väkivaltaa tai kiduttamista ei kuitenkaan pidä edes kulttuurin nimissä hyväksyä.

Kikkekös siitä kertoi, kun Rovaniemellä tuli englantilaisia grillillle syömään tietämättään porokebabia, ja opas sitten sanoi, että te syötte nyt petteri punakuonoa, niin jäi kyllä sapuskat englantilaisilta heti siihen. Poron syöminenkin voi olla jo tosiaan toisille liikaa.
Marianne
Member
 
Viestit: 3990
Liittynyt: 17 Elo 2003, 23:04
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja Tapsu » 29 Maalis 2007, 19:12

Niin tieto ei yleensä ole pahitteeksi päin vastoin, mutta kyllä se myös lisää tuskaa. Tieto mitä lapsille annetaan täytyy ainakin olla lapsen ikätasoon ja herkkyyteen sopivaa.

En ole muuten koskaan pitänyt poromerkintöjen katsomisesta. Ja kyllä ihmisellä pitää olla oikeus kieltäytyä syömästä vaikkapa sellaista eläintä, johon hänellä on jonkinlainen tunneside, kuten esim. Petteri Punakuonoa. Itse en söisi missään nimessä marsua ja poronlihasta taas en pidä:). Suosin myös luomulihaa, jos mahdollista.
Tapsu
Member
 
Viestit: 574
Liittynyt: 04 Touko 2004, 08:13

Seuraava

Paluu Siilikeskustelu



cron