Minä, siili ja allergiani

Yleinen siilikeskustelufoorumi

ViestiKirjoittaja Amanda » 30 Kesä 2009, 21:30

Jos pitää siiliä pestä allergian takia usein, niin kannattaako sitten pitää edes sitä siiliä? Siili raukka kärsii enemmistä pesuista, että kannattaa sitäkin ajatella kuin itseään.

Ja komppaan lafleuria ja tiniä noissa allergia asioissa.
Amanda
Member
 
Viestit: 1620
Liittynyt: 12 Touko 2004, 18:57
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja pimpe » 01 Heinä 2009, 11:06

Meillä pipan iho hilseili runsaasti ja siihen ollaan käytetty just helokkiöljyä ja humilac suihketta, on auttanu tosi hyvin. Ni en kamalasti haluais pestä. Kerran unohdin suihkuttaa kylvyn jälkeen (silloin kun iho oli pahimmillaan) ja pippa raapi illalla itteensä niin kuuluvasti et oikein piti mennä kurkkaan ennenkun hokasin ongelman. ei kyllä enää ole tarvinnut niin paljon huolehtia ku tuntuu iho olevan ihan hyvässä kunnossa muttei oikeen uskalla riskeerata.
pimpe
Member
 
Viestit: 16
Liittynyt: 08 Syys 2008, 17:03
Paikkakunta: tampere

ViestiKirjoittaja Sam » 01 Heinä 2009, 21:04

Eläinlääkäri sanoi että liian vähärasvainen ruoka voi aiheuttaa siilillä iho ongelmia mm. kuiva iho. Jos mm. siiliä laihduttaa.

Ymmärrätte kirjoituksen väärin usein sanalla. Täytyy muistaa että siiliä pestään harvoin ja vain jos se on likainen. En suosittelisi jos minulla ei olisi asiasta kokemusta.

On todettu että jotkut altistavat allergialle, joten en kyllä ymmärrä mitä haet ...
Sam
Member
 
Viestit: 258
Liittynyt: 24 Maalis 2009, 16:18

ViestiKirjoittaja Amanda » 01 Heinä 2009, 21:49

Ja liian rasvainen ruoka aiheuttaa sairauksia. Siileillä pitäisi olla mahdollisimman vähärasvaista ruokaa, nekun eivät ole frettejä. Kukas eläinlääkäri tälläistä väitti?
Amanda
Member
 
Viestit: 1620
Liittynyt: 12 Touko 2004, 18:57
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja lafleur » 01 Heinä 2009, 22:08

Niin no tietenkin LIIAN vähärasvainen ruoka aiheuttaa ongelmia. Kaikki eläimet tarvitsevat rasvaa ravinnossaan. Mutta missä sitten se raja menee mikä on liian rasvaista ja mikä liian rasvatonta?

Luulisin että helokkiöljy tipat iltaisin ruuan kanssa ajavat siilin rasvatarpeen. Mutta enpä ole vielä eläinlääkäri niin en voi tietää. Toisaalta on niillä lääkäreilläkin ihan omat koulukunnat ja mielipiteet asioista.
lafleur
Member
 
Viestit: 376
Liittynyt: 13 Elo 2007, 02:17
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja Anitta2 » 02 Heinä 2009, 07:44

Meillä Lara rupesi hilseileen kovasti siinä vaiheessa kun olin vaihtanut liharuuan pääasiassa keitettyyn kanafileeseen. Ei auttanut kosteusuihkeet. Lisäsin sitten helokkiöljyn 2 tippaan päivässä ja kohta Laran iho parani ja samalla kuivat korvat myös.
Oma ihonikin rupesi kutisemaan ja kuivumaan kun muutin rasvattomaan ruokavalioon. Lääkärin kanssa keskustellessa hän suositteli öljyn lisäämistä ruokavalioon.
Kannattaa kokeilla tuota helokkiöljyä. Minä en oikein uskonut siihen ennenkuin näin ja nyt laitan joskus sitä omaankin ruokaan.
Anitta2
Member
 
Viestit: 1039
Liittynyt: 29 Marras 2004, 12:26
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Sam » 02 Heinä 2009, 13:07

Täytyy vielä varmistaa eläinlääkärin nimi, minusta oli erikoistunut lajiin.
Siili ei ollut minun vain tutun siili. CANOFITE VET :Bakteerien, sienten, hiivojen ja korvapunkin aiheuttama ulkokorvantulehdus. Bakteerien ja sienten aiheuttamat ihotulehdukset.
Luulen että sekin on yksilöllistä, joten kokeilemalla se oikea suhde löytyy. (rasvan määrä siilin ruuassa)

Miten fretti liittyy siiliin en oikein ymmärrä .....
Sam
Member
 
Viestit: 258
Liittynyt: 24 Maalis 2009, 16:18

ViestiKirjoittaja pimpe » 04 Heinä 2009, 20:03

no niin nyt sitte alkaa tapahtuun... Pojalle lääkäri tilattu:( pelottaa niin pirusti et mitä sieltä tulee...
Apua! jos tulee luopumistuomio niin mitä mä teen???? kuulostan hieman epätoivoiselta:) mutta niin kyllä olenkin.
erään muun käynnin yhteydessä tuli puhetta eläinlääkärin kanssa ja sano kanssa et saattaa olla monta tekijää minkäyhteisvaikutuksesta pojalle on puhjennu "allergia" ja et luopuminen saattaa olla ainoa todellinen apu ja et sitä siilin ihoa kannattaa putsata ja hoitaa nyt hyvin, tottakai myös kaikki paikat pitää puhtaana ja pitää siili kiinni"häkissään" (ennenkun kukaan pelästyy, meillä ei ole häkkiä,vaan oli e-lääkärin sanat) ja kun puhuin siskoni kanssa ääneen et minne saan siilin jos näin käy niin lääkäriaseman työntekijä sanoi vinkkinä et eläinkaupat ottaa Mielellään siilejä kun niitä on niin harvoin tarjolla? oon kyllä saanu sen käsityksen et eläinkaupoissa ei oo siilillä kauheen hyvät oltavat? eli sinne en ainakaan vie? nii ja pitääkö ees paikkansa? en oo koskaan ees ajatellu et eläinkaupat ottais eläimiä? tää nyt meni jo aiheen ohi mutta kirjoitimpa kumminkin:)
pimpe
Member
 
Viestit: 16
Liittynyt: 08 Syys 2008, 17:03
Paikkakunta: tampere

ViestiKirjoittaja Sam » 04 Heinä 2009, 20:23

^^ Ilmoita jos joudutte luopumaan siilistä. Laitatko tiedot siilistä, voisin harkita ottaa. En suosittele eläinkauppaa, siilit eivät kuulu sinne. Heillä ei ole tarjota yleensä suosituksen mukaan tiloja yms..
soile.kokkonen@gmail.com
Sam
Member
 
Viestit: 258
Liittynyt: 24 Maalis 2009, 16:18

ViestiKirjoittaja Kutri » 04 Heinä 2009, 20:28

Täällä palstalla on osio uutta kotia odottavat siilit <a href="http://www.suomensiiliyhdistys.fi/forum/index.php?&action=vthread&forum=10&topic=2283" target="_blank">http://www.suomensiiliyhdistys.fi/forum/index.php?&action=vthread&foru m=10&topic=2283</a> jonne saa ilmoittaa tiedot mikäli siilistä joutuu luopumaan. Ilmoituksen voi jättää Merjalle osoitteeseen: merjansiilit"ät"gmail.com
Avatar
Kutri
Member
 
Viestit: 1293
Liittynyt: 01 Elo 2007, 14:40
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja lafleur » 04 Heinä 2009, 21:49

Toivottavasti ette joudu luopumaan siilistänne. :(

Minulla on ilmennyt siiliallergia, mutta olen aina ollut sitä mieltä että en sen takia lemmikistäni luovu. Poikaystävälläni on kissa-allergia, mutta hänellä on silti kissa. Allergiaoireet on meillä molemmilla päivittäisiä, mutta otan mieluummin ne kuin luovun lemmikistäni.

Tottakai tilanne on yksilökohtainen ja varmasti jokainen vanhempi haluaa pitää lapsensa terveenä eikä aiheuttaa kärsimystä esim. allergian muodossa. Monet lääkärit myös ovat tosi hanakoita sanomaan että luovuttava on, jotkut jopa ilman mitään todisteita oikeasta allergian aiheuttajasta.

Miettikää rauhassa, se on teidän päätöksenne. En oikein osaa sanoa selkeästi mitä ajattelen, mutta yritän kai sanoa, että minun mielestäni luopuminen ei ole mikään pakko, ellei allergiaoireet ole niin pahoja että henki menee tukkoon. Mutta se on jokaisen oma päätös.

Voimia teille, toivotaan että lääkäri keksii allergialle jonkun muun syyn.
lafleur
Member
 
Viestit: 376
Liittynyt: 13 Elo 2007, 02:17
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja Natsuko » 05 Heinä 2009, 12:03

Komppaan lafleuria sen verran, että pelkkien nuhaoireiden tai ihottuman kohdalla voidaan vielä puhua niiden "sietämisestä", joka on jokaisen oma päätös. Hengitystieoireet ovat puolestaan asia erikseen, eikä niiden kanssa kannata leikkiä. (seuraava lääkäriltä kuultua) Keuhkot jatkuvasti rasittuessaan alkavat muodostaa arpikudosta, mikä pitkään jatkuessaan aiheuttaa sen, että keuhkot eivät kykene laajenemaan normaalisti, jolloin henkilö ei voi esimerkiksi liikkua juuri lainkaan, ettei hengästy. Tämä siis tapahtuu useiden vuosien kuluessa, mutta kyseisen syyn takia itse luovuin astman laukaisseesta chinchillastani. Pyron kanssa sen sijaan selvitään lukuisilla fleeceillä minun ja siilin välissä ja zyrtecillä, mikäli piikit pääsevät pistämään. Tuollaiset pikkuoireet vielä sietää ihan hyvin. :)

Mikäli poikanne oireet pysyvät nuhana eikä esimerkiksi astma pääse puhkeamaan, voitte hyvin harkita siilin pitämistä. Kysykää kuitenkin asiaa myös häneltä (kuten varmasti teettekin) ja varmistakaa, ettei poika suostu siilin pitoon vain siksi, että muu perhe niin haluaa. Toivotaan parasta :)
Natsuko
Member
 
Viestit: 346
Liittynyt: 17 Marras 2006, 17:59
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Sam » 05 Heinä 2009, 16:35

^^ Olen samaa mieltä.

Toivottavasti ette joudu luopumaan siilistä, se olisi ikävää.
Sam
Member
 
Viestit: 258
Liittynyt: 24 Maalis 2009, 16:18

ViestiKirjoittaja pimpe » 05 Heinä 2009, 21:27

toivottavasti e jouduta luopuun siilistä mutta äitinä ajattelen myös että on väärin jos poika joutuu oireilemaan äidin lemmikin takia. Ei tule olemaan helppoa luopua mutta en voi enkä myöskään halua että lapsi kärsii mitään oireita. niinku sanoin jo aikasemminkin olisi eri asia jos oireet olis itsellä tai miehellä. Ja olen kanssa ikäväkseni tavannu lääkäreitä jotka tutkimatta on ollu sitä mieltä että kyllä se johtuu lemmikistä, pois ne heti ja se siitä! etten sen perusteella kyllä päätöstä tee. mutta kattoo nyt sitten mitä tapahtuu...

Kiitos kaikille jotka mun valitusta jaksatte tukea ja kommentoida:) yllättävää kuinka kivalta tuntuu lukea muitten kommentteja, vinkkejä ja terveisiä. ja varmasti valittelen täällä asiantiimoilta kun vain viisastutaan ttä vähän:)
nii ja kiitos sam ja kutri uuden kodinhankinnan vinkeistä:)otan varmasti yhteyttä jos on tarvis.
pimpe
Member
 
Viestit: 16
Liittynyt: 08 Syys 2008, 17:03
Paikkakunta: tampere

ViestiKirjoittaja pimpe » 31 Heinä 2009, 19:24

hei taas! niin siinä sitten kävi että pippa etsii uutta kotia! tiedot on lähetetty merjalle. <strong>Sam</strong>
jos vielä kiinnostaa niin ota ihmeessä yhteyttä:) pirittaku@gmail.com tai 0409102667
pimpe
Member
 
Viestit: 16
Liittynyt: 08 Syys 2008, 17:03
Paikkakunta: tampere

EdellinenSeuraava

Paluu Siilikeskustelu