Huomio kaikki Lemmikkimessuilla olleet siilistit! TÄRKEÄÄ

Siilien terveyteen, hyvinvointiin ja sairauksiin keskittyvä keskustelufoorumi

ViestiKirjoittaja Tapis » 12 Marras 2008, 12:55

Juttelin Raulion kanssa puhelimessa ja hän sanoi että siilillä on omat loiset jotka eivät muihin lajeihin yleensä tartu. Kissoilla ja koirilla samoja loisia, mutta muilla lajeilla ei ristikkäistartuntaa. On kuulemma todella vähän niitä loisia jotka toisiin eri lajeihin voi tarttua. Eli kissaan eikä ihmiseen ainakaan nuo siilien loiset tartu. (Minä annan kyllä kissalle silti tänään matohäätö kuurin on kuitenkin sen aika muutenkin).
Mutta haittaakaan ei ole jos kaikki saa matokuurin.
Strongholdista tiineille hän sanoi että sitä on käytetty, mutta aina parempi tietysti olisi jos sitä ei tarvitsisi antaa.
Avatar
Tapis
Member
 
Viestit: 557
Liittynyt: 27 Marras 2005, 22:36
Paikkakunta: Nurmijärvi

ViestiKirjoittaja Tarja T ja Siiri » 12 Marras 2008, 13:34

Itse en oireettomalle tiineelle eläimelle Strongholdia pelkästään varmuuden vuoksi antaisi, vähänkin oireilevan kantavan naaraan hoitaisin kuitenkin ilman muuta.
Tarja T ja Siiri
Member
 
Viestit: 677
Liittynyt: 12 Maalis 2004, 19:43
Paikkakunta: Suolahti

ViestiKirjoittaja tini » 12 Marras 2008, 14:36

No tuo nyt rapsuttelee itteään aika kovastikin, joten mielellään en jättäis hoitamatta. Toivotaan, ettei siitä haittaakaan ole.
tini
Member
 
Viestit: 1788
Liittynyt: 21 Elo 2004, 05:14
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Tapis » 12 Marras 2008, 14:41

Jos oikein ymmärsin Raulion puheista, niin jos tänään antaa Stronghold tippaa niin on siinä ja siinä olisko lauantaina ok.
Itse jätän Nevian kotiin varmuuden vuoksi.
Avatar
Tapis
Member
 
Viestit: 557
Liittynyt: 27 Marras 2005, 22:36
Paikkakunta: Nurmijärvi

ViestiKirjoittaja tini » 12 Marras 2008, 17:59

Meilläkin jää siilit kotiin lauantaina. Eläinlääkäriltä sain stronghold-reseptin ja vakuutteluja, että ulkoloiset ovat pääasiassa lajispesifisiä eli vaikka hetkellisesti hyppäisivätkin asumaan muihin eläimiin/ihmiseen, eivät ne pysty lisääntymään "vieraalla perällä" kuitenkaan.
2tippaa on hyvä määrä ja tosiaan voi kantavallekin naaraalle antaa :)
Eli ei sen kummempaa vitsausta meidänkään eläintarhaan tästä tullut (vaikkei ell ollutkaan varma voiko siilistä tarttua oravaan).
tini
Member
 
Viestit: 1788
Liittynyt: 21 Elo 2004, 05:14
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Kutri » 12 Marras 2008, 21:59

Mä jätän kanssa varmaan nyt sittenkin Missyn kotiin myös..meillä kuitenkin treffit tulossa tässä muutaman viikon päästä joten en uskalla nyt riskeerata. :(
Avatar
Kutri
Member
 
Viestit: 1293
Liittynyt: 01 Elo 2007, 14:40
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja Tapsu » 12 Marras 2008, 22:16

Olen jo pitkään ajatellut kirjoittaa eräästä aiheesta ja aluksi toivon, että en pahoita kenenkään aktiivisen siilisesittelijän mieltä.
Nimittäin minusta olisi hyvä hieman rauhoittaa näitä siiliesittelyjä. koska ne yleensä tressaavat siilejä ja ikävimmissä tapauksissa levittävät tauteja, tosin tapauksia on varmaankin ollut hyvin vähän.

Minusta ollisi hienoa, jos palstalla ensin kyseltäisiin jäseniltä, kuinka moni olisi valmis tulemaan johonkin tiettyyn tapahtumaan, ennen kuin sinne mennnään lupaamaan siilistejä esittelijäksi.
Jos itse ei ole halukas kiikuttamaan omaa leimmikkiään ympäri ämpäri aikoina, jolloin se oikeasti haluaisi nukkua, voi moni uhrautua vastoin tahtoaan ja oman lemmikinsä etua.
Toki siilitietoutta on hyvä antaa ja tämä palsta on siinä oiva paikka, mutta onko oikeasti tarpeen olla mukanan kaikissa lemmikkitapahtumissa?
Esitän tälläisen kysymyksen pohdittavaksi ja kuten varmasti olettekin huomanneet, en ole ollut mikään aktiivi esittelijä, koska minusta lemmikilläni on parempi kotona kuin aina lennossa, etenkin päivällä.
Siilitapaamiset ovat eri asia, koska niitä on niin harvoin.
Saatte olla eri mieltä:).
Tapsu
Member
 
Viestit: 574
Liittynyt: 04 Touko 2004, 08:13

ViestiKirjoittaja Natsuko » 12 Marras 2008, 23:27

Myöhäistä iltaa. Aloitetaanpa taas keskustelun purku jostain päästä.

AXILURISTA:

On aika mielenkiintoista, että Raulio on suositellut Axiluria. Puhuttiin tästä Tinin kanssa messuilla ja hän muisteli Raulion sanoneen (joskin jo muutama vuosi sitten), että suun kautta annettava matolääkitys EI pure siiliin. Tieto on toki voinut muuttua silloisesta, koska myös Ivéniltä sain ohjeet Axilurin käyttöön viime syksynä. Onni kuitenkin oli, että tästä puhuttiin, koska sen jälkeen aloin uudelleen ihmetellä Pyron outoa painon heittelyä, jota on kestänyt yli vuoden. Se on saanut Axiluria (jauheena ruoan seassa) kuureina sekä viime että tänä syksynä. Ja koska sillä nyt ON niitä suolinkaisia, itsekin olen menettänyt uskoni Axilurin tehoon siileillä.

TUTKIMUKSESTA:

Hienoa, että täällä on ihmisiä, jotka "tietävät" nämä asiat. Pyrolle ei kuitenkaan ole mitään viljelyitä tehty, koska punkinjämiä löytyi sen KAKKAnäytteestä. Näytteen tarkoitus oli metsästää sisäloisten munia ja kuolleet, lajin tunnistuksen kannalta liikaa hajonneet punkit olivat siinä täysi yllätys. Menemme kahden viikon päästä uusien kakkanäytteiden kanssa lääkäriin, jolloin Pyrosta otetaan myös ihoraaputusnäyte ja se saa uuden Strongholdin. Tämän jälkeen toivottavasti selviää punkkienkin laji.

TARTTUMISESTA:

Suolinkaisista en tiedä sen enempää. Saila Kariolan (joka nyt Pyroa hoitaa) mukaan syyhypunkki ei tartu esimerkiksi ulkoa nurmikolta, vaan vaatii kontaktin sairaaseen eläimeen. Pyro ei ole ollut kontaktissa muihin siileihin sitten kesäkuun Itäkeskuksen esittelyn. Koska sen rapsuttelukin alkoi messuilla laarissa ollessaan, en usko hetkeäkään sillä olleen punkkia aiemmin. Eli JOS tässä nyt on kyseessä syyhypunkki, me olemme saman vitsauksen uhreja kuin kaikki muutkin, emme suinkaan syypäitä tähän sotkuun. Punkin alkuperä tosiaan selviää myöhemmin.

Ja vielä Tapsulle:

Messuja on Suomessa kolmesti (ellen ole ihan väärässä) vuodessa. Eli melkein yhtä usein kuin Tuffarit. Eli harvemmin kuin siilitapaamisia, jos lasketaan pienemmän porukankin tapaamiset. Toki esittelyitä on myös eläinkaupoissa sun muissa, mutta tuskinpa kukaan kovin monessa esittelyssä vuodessa on. Siilin hereilläolo ehkä kerran vuodessa (jos ei käy kuin yksillä messuilla) on toki stressaavaa, mutta kuinka moni täällä voi väittää, ettei ole valvottanut siiliään juuri esimerkiksi tapaamisissa, Tuffareissa sun muissa? Siilin stressaantumiseen vetoaminen on siksi toki aiheellista, mutta myös tekopyhää. Kaikki messuilla olleet voivat myös kertoa, kuinka paljon ihmisiä kiinnostavat edes paikalla olevat esittelijät, ellei näkösällä ole myös siiliä. Siilitietouden levittämikseksi nämä esittelytapahtumat ovat "suurelle yleisölle" parempi tapa kuin pelkän foorumin ylläpito. Tässä oma mielipiteeni.
Natsuko
Member
 
Viestit: 346
Liittynyt: 17 Marras 2006, 17:59
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja tini » 12 Marras 2008, 23:27

Isompia messuja (petexpo, voittajanäyttely, lemmikkimessut) taitaa olla vaan nuo 3 (ei ainakaan muistu mieleen yhtään enempää nyt), lisäksi on stockalla muutaman kerran vuoteen siilit esillä (joista yksikään ei taida olla enää yhdistyksen vetämä keikka). Ja tässä toki puhun vaan pääkaupunkiseudulla olevista esittelyistä, joissa itse olen siileineni ollut mukana, muualla päin suomea näitä taitaa olla harvemmin. Että ei niitä nyt niin kovin usein ole.. Vaikka tää nyt menee täysin ohi tämän aiheen niin selitänpä nyt kuitenkin, että näillä messuilla sitä siilitietoutta nimenomaan jaetaan. Moni eläinkaupasta siilinsä ostanut ei tiedä koko yhdistyksen olemassaolosta. Että ei se tiedon jakaminen pelkästään täällä auta mitään. Eiköhän noita siilitapaamisia tuffarit mukaan lukien ole vähintäänkin sama määrä kun esittelyjä vuosittain.
Esittelyihin yleensä täytyy ilmottautua KUUKAUSIA etukäteen, joten on aivan turha kysellä palstalla "olisiko tulossa esittelijöitä paikalle tuossa 3-4kuukauden kuluttua?". Kukaan ei osaa sillon vielä sanoa menojaan ja pystyväisyyksiään. Ihminen on sellainen eläin, että on mielenkiintoisempaa päästä kouriintuntuvasti tutustumaan lemmikkilajiin ja sen omistajaan kuin lukea netistä tietoa ja katsella kuvia. Ei niistä saa samallalailla käsitystä. Toki messut stressaavat siilejä (ja orjiakin), mutta niin stressaa moni muukin asia.
Siileillä noita tarttuvia tauteja ei juurikaan ole, loisetkin ovat harvinaisempia, koska ihmiset tuppaavat pitämään parempaa huolta "hinnakkaammasta" lemmikistä (valitettavaa, mutta totta).

Ja vielä tuosta axilurista, olin tosiaan kanssasiilistin kuskina joskus kolmisen(?) vuotta sitten Rauliolla ja muistelen Raulion puhuneen, ettei välttämättä siilille suun kautta annettava loishäätö toimisi.
En saanut Rauliota kiinni tänään, jotta olisin voinut kysellä tarkemmin mistä sillon puhuttiin. Toki tieto ja axilurin koostumuskin on voinut helposti tässä ajassa muuttua :) Lisäksi voi vanhalla muisti tehdä jo tepposensa, joten en lähde siksikään tämän nimeen vannomaan ;)
Mutta oli kuitenkin hyvä, että muistiani kaivelin ääneen, niin pääsee Pyrokin eroon kiusauksestaan.

Ja vielä viimeinen lisäys tähän vastaukseen :D
Eli suolinkaiset tarttuu ulosteista. Toki siileillä luultavasti vielä helpommin, kun siinä omassa sonnassa pyöritään ja sitä on piikeissä ja tassuissa jajaja.. Ja kun nuo siilit nyt tuppaa olemaan sellasia kakkakoneita, niin niitä kikkareita on kyllä muidenkin maisteltavaksi.
Ja ulkoloisethan ihan vaan hyppäämällä siilistä toiseen tai vaikka saman fleecen käytön jälkeen :(
tini
Member
 
Viestit: 1788
Liittynyt: 21 Elo 2004, 05:14
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Tapsu » 13 Marras 2008, 07:35

Omasta lemmikistään välittäminen, teköpyhää :) aika mielenkiintoinen näkemys.
Tapsu
Member
 
Viestit: 574
Liittynyt: 04 Touko 2004, 08:13

ViestiKirjoittaja Natsuko » 13 Marras 2008, 08:41

Jos et voi tulla messuille, koska siilisi stressaantuu, mutta viet sen tuffareille, tapaamisiin sun muihin vastaaviin, niin mitäs se sitten on? Tapaamisissa siilejä vielä yleensä viedään lähelle toisiaan, jotta voivat "tutustua". Sekö ei stressaa erakkoeläjää? Toki messuillakin on paljon eläimiä, valoja ja ääntä, joten edelleen on hupaisaa väittää, että siilitapaamiset olisivat jotenkin "parempi" juttu kuin messut.
Natsuko
Member
 
Viestit: 346
Liittynyt: 17 Marras 2006, 17:59
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Kutri » 13 Marras 2008, 09:24

Tapsu: Semmosen kommentin heitän tähän "väliin" että ei toki kukaan siilisti ole sen huonompi jos ei yksinkertaisesti tahdo tuoda siiliä esittelyihin tms. Kyllä semmonen on vapaaehtoista toimintaa ja kaikki ollaan tässä samalla viivalla. On ihan hyvä jos olet Tapsu tuota mieltä ja ajattelet että et halua stressata Juliusta noilla esittelyillä tms. liian usein. Siinä ei ole mitään pahaa.

Itse olen ollut siilieni kanssa paljonkin noissa alajaoston tapaamisissa sekä eläinkauppaesittelyissä täällä tampereella. Myös tuffarit on kierretty. Kauhean usein ei noita tilaisuuksia ole ja meillä sattuu olemaan kumpikin yksilö semmoinen ettei stressaa noista esittyistä tai siitä että herätetään päivällä kun se tapahtuu noin harvoin. Oikeastaan ne tykkäävät kumpikin näissä harvinaisissa tapahtumissa olla muiden siilien seurassa ja tuo meidän tyttöhän on tottunut syntymämaassaan elämään usean naarassiilin kanssa joten sille muiden siilien läsnäolo ei ole pelottavaa tai stressaavaa vaan lähinnä toisinpäin. Yhdessä esittelyssä se kiipesi vieraan tytön syliin itse. Meillä ei ole yhdestäkään tapahtumasta aiheutunut minkäänlaisia stressin oireita kummallekaan joten sen vuoksi näen nuo esittelyt ihan positiivisena asiana, siilitietouden levittämiseksi.

Mielestäni siis siihen että kannattaako kenenkin lähteä noihin esittelyihin, riippuu täysin omasta siilistä. Jotkut on hyviä esittelysiilejä ja jotkut taas eivät sitä ollenkaan ole. Omistajan pitäisi tuntea oma siili sen verran hyvin että tietää onko se oma piikkipallo sopiva semmoiseen touhuun. Jos on agressiviinen, palloitteleva ja erittäin helposti stressaava siili niin tietty on parempi jättää moiset touhut väliin. Olet oikeassa Tapsu siitä että pöpöjä leviää tapahtumissa, se on valitettava tosiasia. Osallistumista täytyy harkita tarkkaan jos epäilee siilin olevan sairas, jos esiintyy edes pikkuisenkin ripulia tms.
Avatar
Kutri
Member
 
Viestit: 1293
Liittynyt: 01 Elo 2007, 14:40
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja Anitta2 » 13 Marras 2008, 09:30

Hiukan ihmettelen nyt Natsukon juttuja. Jos outoa painonheittelyä on ollut jo yli vuoden ja siiliä madotettu vielä nyt syksylläkin, niin miksi tuoda mahdollisesti sairas siili lemmikkimessuille.
Minusta olisi parempi olla viemättä siiliä tapahtumiin silloin, jos on vähänkin epäilystä, että siili ei ole kunnossa. On kovasti ikävää, että toiset jäävät seuraavista tapahtumista sitten pois tuollaisten juttujen takia. Ainakin minä jätän nyt tuffarit väliin. En halua missään tapauksessa olla myöhemmin huolissani mahdollisista tartunnoista kun olen suunnittelemassa poikuetta Iidalle.
Anitta2
Member
 
Viestit: 1039
Liittynyt: 29 Marras 2004, 12:26
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Natsuko » 13 Marras 2008, 13:19

Siilien painohan heittelee aivan normaalistikin. Koska minulla oli eläinlääkärin ohjeet madotuksesta, en luonnollisestikaan epäillyt Pyrolla olevan matoja. Ja koska se muutenkin on varsin pirteän oloinen veikko (sai siitä messuillakin kehuja, kuinka terveeltä näytti), en tietenkään epäillyt sen olevan sairas ja arvelin painonheittelyn olevan normaalia vaihtelua. Jos olisin epäillyt sairautta, olisin vienyt sen lääkäriin. Vai eikö täällä joku tee niin? Madotin Pyron tänä syksynä, koska se oli kesällä ulkona. Se on normaali varotoimi, joka jokaisen siiliään ulkoiluttavan siilistin tulisi tehdä. Se on myös ymmärtääkseni normikäytäntö esimerkiksi narttukoirilla, joita aletaan pennuttaa. Vastuullista toimintaa siilisteilläkin olisi siis siilien madotus ennen astutusta eikä huoli siitä, voiko tulla tapahtumiin. Toki siileillä loisten mahdollisuus ylipäätään on niin paljon pienempi kuin koirilla, että tuollaiseen ylivarovaisuuteen ja varmuusmadotteluun vähän väliä ei ole tarvetta.

En tosiaan missään vaiheessa ihmetellyt asiaa sen enempää, koska oletin Pyron olevan kunnossa. Koska nyt tietysti on mahdollista, ettei Axilur ole alun alkaenkaan toiminut ja lemmikkini on ollut jo vuoden matotartunnan riivaama, syytän luonnollisesti itseäni siitä, etten tajunnut aiemmin. Olen kuitenkin ensisijaisesti huolissani OMASTA lemmikistäni, kuten varmasti kaikki täällä. Tätä tilannetta ei muuta sen enempää oma syyllisyyteni kuin sekään, että täällä vaahdotaan siitä, että eläinlääkärin ohjeiden mukaisesta toiminnastani huolimatta olin niin tyhmä, etten tajunnut, etten saa tuoda sairasta ja loisia kuhisevaa siiliäni julkisille paikoille. Lisäksi toistan edelleen: MINÄ EN OLE TUONUT SYYHYPUNKKIA LEMMIKKIMESSUILLE. Ainoa Pyrosta mahdollisesti levinnyt loinen on suolinkainen ja hilsepunkki, joista kumpikaan ei tervettä siiliä juuri hetkauta, kun tieto tuli näinkin nopeasti ja häädöt saatiin kuntoon.
Natsuko
Member
 
Viestit: 346
Liittynyt: 17 Marras 2006, 17:59
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Marianne » 13 Marras 2008, 13:57

Tapahtumiin voi toki mennä ja tulla ilman siiliäkin. Se on kyllä totta, että ilman siiliä esittelijää ei noteerata (itse ollut muutaman kerran ilman siiliä), ja vain ne, joilla siili on sylissä kiinnostavat.

Voitaisiinko ajatella, että jokainen siili(sti) toisi mukanaan oman laarin tai laatikon, jossa siili on esittelyn ajan, ja yhteisistä laareista luovuttaisiin? Muun ajan siilit on sitten omistajansa sylissä, eikä ota kontaktia toisiin siileihin. Tämä vain silloin, jos haluaa pitää siilinsä muista erossa loistartuntavaaran vuoksi. Tietysti siilien tapaaminenkin on hauska nähdä, mutten niinkään välttämätöntä.

Tosi monissa siileissä on joku sisä- tai ulkoloinen, ilman, että omistaja sitä edes tietää. Kova rapsuttelu ja hilseily tai laihtuminen täytyy tietysti tutkia, mutta toiset loiset voivat ns. aktivoitua vasta, kun siili stressaantuu jostakin oudosta tilanteesta, tai sitten jonkun muun sairauden (esim. kasvaimet) yhteydessä. Punkkeja tms voi olla myös jo syntymästä asti.

Toiset siilit stressaantuu toisia enemmän joka tilanteesta, enkä itse kovin arkaa siiliä viitsisi rasittaa esittely- tai tuffaritilanteella.
Nyt kun omat siilit on lähemmäs 5-vuotiaita, en edes harkitse niiden mukaan ottamista. Annan olla omassa rauhassa ja nukkua päivät. Vaikka meillä nuo ovatkin (varsinkin Nukka) hyvin vähän stressaavaa sorttia, ja siksi hyviä esittelysiilejä.

Esittelyt on kuitenkin tosi tärkeitä juttuja siilitietouden levittämiseksi ja pointsit niille, jotka jaksavat niihin siiliensä kanssa mennä ja tulla. Minä tulen tuffareille edelleen, vaikka siilejä en mukaan otakaan, sen verran siilistin vikaa tuolla korvien välissä edelleen on ;) Ja onhan niitä ihmisiäkin ihana tavata (uusien siilituttavien lisäksi).
Marianne
Member
 
Viestit: 3990
Liittynyt: 17 Elo 2003, 23:04
Paikkakunta: Tampere

EdellinenSeuraava

Paluu Terveys & sairaudet



cron