Tautien tarttuminen siili <->ihminen

Siilien terveyteen, hyvinvointiin ja sairauksiin keskittyvä keskustelufoorumi

ViestiKirjoittaja Kikke » 01 Syys 2005, 10:18

Salmonellaa ei voi saada säilykehyönteisistä, koska ne kuumennetaan "säilömisen" yhteydessä :)
Kikke
Member
 
Viestit: 2550
Liittynyt: 11 Marras 2003, 16:56
Paikkakunta: Rovaniemi

ViestiKirjoittaja Katinka » 01 Syys 2005, 11:24

Minulla on nyt niin kamala räähkä, että olen kyllä vähän vältellyt sylittelemästä Muskaa. Tosin en oikein usko sen tarttuvan siiliin, mutta voihan sitä kuitenkin olla hieman varovainen!
Katinka
Member
 
Viestit: 1132
Liittynyt: 06 Loka 2004, 20:41
Paikkakunta: PK-seutu

ViestiKirjoittaja Anitta2 » 01 Syys 2005, 11:58

Eilen tuli Eelasta kirjallinen tieto: Laralle ei ole salmonellaa. <br>Oli helpottava tieto vaikka Lara ei olekaan ollut mitenkään sairas tai muuten oireillut. <br>Olen kuitenkin etsiskellyt ja lukenut kymmeniä sivuja salmonellasta. Nyt elokuussa oli salmonellaa jossain Lidlin makkarassa. Alkukesällä oli pari salmonellarypästä Porin seudulla ja jollain toisella paikkakunnalla. Jossain salaateissa on ollut salmonellaa. Jopa muurahaisissa (olikohan Espanjassa) on esiintynyt salmonellaa. Voisikohan tuota salmonellaa verrata flunssaan kun se on aika yleistä kuitenkin. Lisäksi se (salmonella) yleensä häviää ihmisestä itsekseen muutamassa viikossa tai kuukaudessa. <br> <br>Siispä siili-ihmiset: sormet pois suusta, imeskelkää varpaitanne ;))
Anitta2
Member
 
Viestit: 1039
Liittynyt: 29 Marras 2004, 12:26
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja laululintu » 15 Loka 2005, 14:20

onko siileillä salmonella piilevänä vai jo puhjennut?
laululintu
Member
 
Viestit: 293
Liittynyt: 01 Syys 2005, 20:30
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja miia » 15 Loka 2005, 18:42

siili voi kantaa salmonellaa eikä sitä huomaa mistään. haulla löytyy aiheesta tarkempi selvitys ja kuinka se tarttuu jne.
miia
Member
 
Viestit: 1274
Liittynyt: 20 Elo 2003, 18:46
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja MariK » 10 Syys 2006, 12:46

Mietin tässä vaan että voiko siilini saada multa nuhan tai flunssan ku mä oon nyt ärsyttäväs flunssas?
MariK
Member
 
Viestit: 203
Liittynyt: 07 Elo 2006, 13:28
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Kaisa » 10 Syys 2006, 15:56

Ihmisten taudit eivät tietääkseni tartu eläimiin, joten ei taida olla aihetta huoleen. Toki jos haluaa pelata varman päälle, niin pitää eläimen ja sen tarvikkeiden käsittelyn minimissä ja huolehtii käsien pesusta ennen käsittelyä. Eikä sitten aivastella siilirukkaa kohti ;)
Kaisa
Member
 
Viestit: 3367
Liittynyt: 27 Elo 2003, 15:11
Paikkakunta: Laukaa

ViestiKirjoittaja MariK » 10 Syys 2006, 17:05

:) Okei... Kiitos vaan vastauksesta.
MariK
Member
 
Viestit: 203
Liittynyt: 07 Elo 2006, 13:28
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja siilimamma » 11 Syys 2006, 22:05

En oikein jaksa uskoa,että lemmikkisiilit kovin herkästi tartuttaisivat ihmisiin mitään tauteja,salmonella nyt on ainoa,joka saattaa ulosteen kautta levitä.Samoin toisin päin,tuskinpa siili saa ihmisestä tauteja useinkaan,kun noudattaa normaaleja tapoja eli ei aivastele eikä yski nuhaisena kohti vaan suojaa suunsa kuten ihmisten keskellä ollessaankin.Jotkut sieni-infektiothan voi levitä myös siileihin,mutta yleisimmät sieni jutut nyt on jaloissa eikä kukaan varpaillaan siiliä käsittele.Itse olen atoopikko ja ihoni on välillä aika rikki,mutta silloin yleensä nosta Sulevin fleesen kanssa syliini ja annan hänen mönkiä ja haistella siinä.Astiat kylläkin pesen keittiössä,mutta eri välineillä kuin omani,juoksupyörä ja hiekkalaatikko pestään kylppärissä,liotan ne niin jätökset ja kiinni tarttunut hiekka lähtee helposti.kamojen pesu on joka toinen päivä ja paperit vaihdan joka päivä,samoin pesen ruokakipot päivittäin.Käytän suojakäsineitä aina käsitellesäni Sulevin kamoja,paperin vaihdoissa ja kippojen pesussa,jo ihan atopianikin takia,siinä sivussa tulee myös "pöpösuojaus".Ja hyvin on pärjätty,ei tauteja eikä lekurikäyntejä(nyt koputetaan maalaamatonta puuta),luojan kiitos.PirjoY ja kumppanit,kertokaas,millä ihmeellä ootte onnistuneet saamaan sontavettä suuhunne?Mulle tuli aikast huvittavia kuvitelmia mieleeni,kun luin niitä!:) <br>Aika hyvin olen myös muistanut pestä käteni ennen ja jälkeen Sulevin käsittelyn.
siilimamma
Member
 
Viestit: 21
Liittynyt: 19 Heinä 2006, 14:20
Paikkakunta: Suomusjärvi

Edellinen

Paluu Terveys & sairaudet



cron