Siilitalon "alusista" ?

Tee-se-itse -puuhasteluun, projekteihin ja nikkarointivinkkeihin keskittyvä keskustelufoorumi

Siilitalon "alusista" ?

ViestiKirjoittaja Issu » 23 Helmi 2009, 11:38

Niin, mitä te olette laittaneet siilitalonne kerrosten lattioille? Oman siilini kaappi on aikalailla valmis, 2 kertaa menty lakalla läpi, mutta haluan että pissa ei pääse imeytymään lattiaan, koska eihän se lakka kaikelta suojaa. Eli mitä teillä on lattialla, entä portaissa ettei siili luisu alas?


Ja asia olisi kiireellinen joten nopeita vastauksia, kiitos!:)
Issu
Member
 
Viestit: 191
Liittynyt: 15 Syys 2008, 19:31
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Issu » 23 Helmi 2009, 12:07

Eikö kukaan muka tiedä?!
Issu
Member
 
Viestit: 191
Liittynyt: 15 Syys 2008, 19:31
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja lafleur » 23 Helmi 2009, 12:26

Aiheesta on ollut runsaasti keskustelua tällä palstalla, joten voisit käyttää sitä haku toimintoa kuten tällä aiemminkin sinua ja muita on neuvottu. Voisit myös olla hieman kärsivällisempi vastauksia odotellessasi, ei työssä käyvät ihmiset ole välttämättä koneen äärellä siilineuvoja jakelemassa arkipäivänä klo 11..

Minä käytän alustana vahakangasta. Siitäkin on ollut montaa mielipidettä ja perustelua että mitä tulisi käyttää, ehdotan siis että käytät hakutoimintoa.

Muistattehan että siilillä on herkkä nenä, ette voi siis pistää sitä kaappiin ennenkuin lakkahuurut ovat kokonaan häipyneet.
lafleur
Member
 
Viestit: 376
Liittynyt: 13 Elo 2007, 02:17
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja Nocu » 23 Helmi 2009, 13:18

kts. Siilikaapit-keskustelu. Kolmannella sivulla olen kertonut melko tarkasti mitä kaikkea omaan kaappiini olen laittanut.

"Eli vessoihin tarkoitettu muovimatto oli 51? (4metrin rullasta 1m.) Sitä tuli ostettua 60cm*400cm pätkä joka oli n.30?
Sitten liimaa, joka on tarkoitettu mattojen kiinnittämiseen litran pönikkä 16?. "

ko. matto on hyvin kestävää, ja sitä saat esim K-raudasta.
Vahagangas saattaa olla hiukan turhan ohutta. Painotus sanalla "saattaa". Toiset tykkää toiset ei.

Ja tosiaan, kannattaa vastaisuudessa käyttää haku-toimintoa, ettei foorumi täyty samoista kysymyksistä useassa topicissa ;)
Onnea uuden siilitalon rakentamiseen ja laitathan kuvia o/
Nocu
Member
 
Viestit: 44
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 17:04
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Marianne » 23 Helmi 2009, 13:47

ja imevänä kaiken päällä sanomalehti on hyvä, kangas on rajallinen imeen kuitenki ja lehdet on kätevä vaihtaa..
Marianne
Member
 
Viestit: 3990
Liittynyt: 17 Elo 2003, 23:04
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja Issu » 24 Helmi 2009, 13:48

Hmm. Kaappi on kumminkin valmistettu "tuoreesta" puusta, joten kyllä se jonkin aikaa väkisin haisee. Kauankohan tuo lakka sitten haisee?:o

Ja anteeksi että olin kärsimätön, käytän nyt sitten hakua :)
Issu
Member
 
Viestit: 191
Liittynyt: 15 Syys 2008, 19:31
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Nocu » 24 Helmi 2009, 13:53

Itse käytin OsmoColorin puuvahaa. Ohjeissa mainittiin, että kuivamisaika 12h.
Täysin 100% kuivuminen taisi viedä viikon verran. Jolloin ei enää hajuhaittoja pitäisi olla.

Jotenkin olisi muistikuva, että sama pätee lakkoihin.

Ja toivottavasti käytit lapsille/eläimille turvallista lakkaa.
Nocu
Member
 
Viestit: 44
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 17:04
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Issu » 24 Helmi 2009, 14:32

Ei se ollut lastenlakkaa vaikka pyysinkin äidin sitä ostamaan. Se oli normaalia huonekalulakkaa, päässyt kuulemma tiukoista testeistä läpi, mahdollisimman myrkytöntä?

Se lakka on sellasta ku puolihimmeä kalustekiva lakkaa. Sarjaa M1, eli vissiin mahdollisimman vaaratonta. Hitto jos se ei sovikkaan ni...
Issu
Member
 
Viestit: 191
Liittynyt: 15 Syys 2008, 19:31
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Nocu » 24 Helmi 2009, 14:58

No jos ko. tökötti on myrkytöntä, sen luulisi riittävän.
Ja tosiaan tuo kuivuminen lakkojen kanssa on tapauskohtaista.
Eli riippuu ilmastoinnista ja lämpötilasta missä kaappi on, että kauan siinä kuivumisessa kestää.

Sitten kun pystyt itse nuuhkimaan kaappia läheltä ilman, että päätä alkaa särkeä.
Ja kun ei tule sitä pistävää tuoksua niin kyllä uusi asukki kaappiin voinee muuttaa.

Jos kysyttävää tulee kaappien teosta lisää laita tuonne <a href="http://www.suomensiiliyhdistys.fi/forum/index.php?&action=vthread&forum=6&topic=3654" target="_blank">Siilikaapit</a> <- ketjuun
Nocu
Member
 
Viestit: 44
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 17:04
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Issu » 24 Helmi 2009, 15:04

Noc, katso tämä sivu: <a href="http://www.tikkurila.fi/files/99/KIVA_KALUSTELAKKA_kiiltava_puolikiiltava_ja_puolihimmea_FI-FIN_.PDF" target="_blank" rel="nofollow">http://www.tikkurila.fi/files/99/KIVA_KALUSTELAKKA_kiiltava_puolikiilt ava_ja_puolihimmea_FI-FIN_.PDF</a>

Miltä lakka susta vaikuttaa?

Kiitos :) Oon ihan paniikissa, että tarviiko mun nyt sit lähtee viemää sitä kaappia hiottavaks :(
Issu
Member
 
Viestit: 191
Liittynyt: 15 Syys 2008, 19:31
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Nocu » 24 Helmi 2009, 16:01

Itse en ymmärrä noiden kemiallisten nimien/arvojen päälle paljoakaan. Mutta tässä on tyhmän vertailu <a href="http://www.tikkurila.fi/files/99/KIVA_KALUSTELAKKA_kiiltava_puolikiiltava_ja_puolihimmea_FI-FIN_.PDF" target="_blank" rel="nofollow">Tikkurila</a> vs <a href="http://www.osmocolor.com/ktt_lapikuultava_puuvaha.pdf" target="_blank" rel="nofollow">OsmoColor</a>

<strong>*Tiheysero hyvin pieni verrattuna Osmocolorin vahaan.</strong><em> (1,05 vs 0,90-0,96g/cm3 )</em> Ei mitään tietoa onko tällä arvolla mtn merkitystä.

<strong>*Vesiliukoinen</strong> (kyseessähän on vesiohenteinen lakka). Niin en osaa sanoa, että saako piikkipallo nuolemalla tuosta jotain irti?

<strong>*R-lausekkeiden määrä </strong>
Tikkurila: R22,36,38,41,43,50
OsmoColor: R43,65,66
(Nämä lausekkeet näyttäisivät kuitenkin viittaavan tuotteeseen, sen nestemäisessä muodossa).

En usko, että kuivumisen jälkeen tuotteilla olisi hirveitä eroja. OsmoColor on itselleni tuttu, eli jos joku on oman kaapin esim lakannut, voisi vastata viisaampana tähän.

** Eli **
Kun kaappi ei enää haise lakalta (annathan kuitenkin kuivua sen viikon), voinee siili sinne muuttaa :)

"Just my fifty-cents"
Nocu
Member
 
Viestit: 44
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 17:04
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Nea » 24 Helmi 2009, 17:39

Ei kannata panikoida tuosta lakasta, varmasti ihan asiansa ajaa, kunhan antaa kaapin rauhassa kuivua ja höyryjen haihtua.

Kuivumisesta löytyi ko. tuotteesta googlettamalla seuraavaa: <em>Pölykuiva n. 1/2 tunnissa. Hionta ja seuraava käsittely voidaan suorittaa 2-3 tunnin kuluttua. Käyttöönottokuiva seuraavana päivänä. Lakkapinta saavuttaa lopullisen kovuuden n. kahden viikon kuluessa lakkauksesta. Tänä aikana on vältettävä kovaa rasitusta, puhdistuskäsittelyä ja tarraavien esineiden asettamista lakatulle pinnalle.</em>

Eli tuossa ajassa pahimmat käryt varmaankin haihtuvat. Muistakaahan pitää kaapin ovet jatkuvasti auki tuuletuksen vuoksi, jos kaapista jo ovet löytyy.

Siili ei ole jyrsijä eikä näin ollen todennäköisesti ikinä tule asumustaan maistelemaan, eikä siitä juuri hyönteissyöjän hampaillaan irti saisikaan (vrt. jyrsijöiden taltat). Lakan myrkyttömyys on siis lähinnä vain kaikkien riskien minimointia.

Ja kun tuossa Kivan turvallisuusselosteessa oli vielä välittömän myrkyllisyyden, syövyttävyyden ja ärsyttävyyden kohdalla pelkkä viiva, niin eiköhän se aika vaaratonta tököttiä ole :)
Nea
Member
 
Viestit: 830
Liittynyt: 25 Elo 2005, 00:37
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja merjah » 25 Helmi 2009, 00:33

Meillä on siilikaappi lakattu tuolla Kiva-kalustelakalla. Kaappi on ollut käytössä jo kolme vuotta eikä siitä meidän Osku-vanhukselle ole tullut mitään oireita. Lattiat on päällystetty muovimatolla, joka ulottuu joka kerroksessa noin 10 cm korkeudelle seinään. Kaappi kuivui aika kauan ennen käyttöönottoa, muistaakseni ainakin viikon.
merjah
Member
 
Viestit: 829
Liittynyt: 27 Loka 2004, 10:10
Paikkakunta: Kuopio

ViestiKirjoittaja Issu » 25 Helmi 2009, 09:19

Hienoa hienoa! :D Nyt mun ei siis tarvi panikoida. Siili nyt kumminkin asustelee mun huoneen lattialla, jota myös pestään ihan pesuaineilla, eikä se ainakaan sitä ole nuoleskellut. Annan siis lakan vain olla ja kuivua kunnolla. Juu ovi on ja auki on (:
Issu
Member
 
Viestit: 191
Liittynyt: 15 Syys 2008, 19:31
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Issu » 25 Helmi 2009, 21:12

Kysyin ihan tikkurilan maalijutusta että sopiiko se eläimille. Vastaus oli tällainen:

"Kysyit Kiva kalustelakan sopivuutta käyttökohteeseen, joka on kosketuksissa eläinten kanssa. Tässä tapauksessa voidaan suositella samoja tuotteita kuin suositellaan käytettäväksi puisissa lasten leluissa tai kalusteissa.Värittömään lakkaukseen voit käyttää Miranol yleislakkaa, Jalo himmeälakkaa, Kiva kalustelakkaa tai Unica Super uretaanialkydilakkaa. Jos haluat värillistä lakkaa, käytä Kivaa tai Unica Superia, joka on sävytetty Monicolor Symphony -sävytyspastoilla."

eli mä nyt oon kumminkin lakannut sen kaapin jo sillä kaluste kivalla ja luotan että se on tarpeeksi myrkytöntä niinkuin rautakaupassa väittivät.
Issu
Member
 
Viestit: 191
Liittynyt: 15 Syys 2008, 19:31
Paikkakunta: Finland


Paluu Nikkarointi & vinkit