mun siili puree itseään, miksi?

Siilien terveyteen, hyvinvointiin ja sairauksiin keskittyvä keskustelufoorumi

mun siili puree itseään, miksi?

ViestiKirjoittaja Inku » 22 Maalis 2008, 22:33

Reetun takajalka on kipeä ja se puree sitä. Jalkaterä on verinen ja muodoton. Haluaisin tietä miksi se tekee niin? Käytiin lääkärissä pari tuntia sitten ja silloin se ei vielä purrut jalkaansa. Saatiin antibioottia takajalan tulehdukseen sekä betadinea puhdistukseen. Nyt se ei lopeta jalkansa puremista!
Inku
Member
 
Viestit: 30
Liittynyt: 18 Maalis 2008, 19:29

ViestiKirjoittaja Nea » 22 Maalis 2008, 22:44

Vastaus kysymykseesi taitaa löytyä jo viestisi ensimmäisestä lauseesta: siilisi puree jalkaansa, koska se on kipeä. Näin tekevät monet muutkin eläimet tuskissaan.

Puremalla siili voi kuitenkin saada jalalleen pahempaa tuhoa aikaiseksi, joten se olisi saatava estettyä. Muilla eläimillä käytetään muovisia kaulureita, saisikohan sellaista mitenkään siilille askarrelluksi? Toinen mieleen tuleva vaihtoehto olisi sitten jalan kääriminen sen verran tiukkaan siteeseen, ettei siili saisi sitä auki... Uuden eläinlääkärireissun saatatte kyllä tarvita ja kenties siilille kipulääkitystä? Tsemppiä, tosi kurja tilanne, voi siili parkaa :(
Nea
Member
 
Viestit: 830
Liittynyt: 25 Elo 2005, 00:37
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Inku » 22 Maalis 2008, 23:29

Tultiin just pienestä eläinlääkäristä. Reetu sai kipupiikin ja on nyt rauhottunut. Huomenna mennään eläinsairaalaan ja katsotaan mitä tehdään. siili on nyt kopissaan. En uskalla laittaa sille mitään sidettä koska jos se alkaa sitä jyrsimään, niin se voi tukehtua siitä tulevaan nöyhtään. Tällä hetkellä minua eniten pelottaa se jos Reetu puree jalkaansa "loppuun asti". Olen itkenyt koko ajan. Huomenna katsomme sitten tarkemmin että mitä teemme siellä eläinsairaalassa. Ehkä Reetun jalka pitää amputoida.:'( Samoin kun minua pelottaa se että kun kipupiikki vaikuttaa vain n. 8 tuntia, niin aamulla se on valmaan aivan villinä! Minua juuri siinä pelottaa että se jyrsii jalkansa "loppuun".:'''((( yhyy*
Inku
Member
 
Viestit: 30
Liittynyt: 18 Maalis 2008, 19:29

ViestiKirjoittaja Inku » 22 Maalis 2008, 23:30

Ajattelen juuri miten hirveätä tämä on myös Reetulle! Sitä sattuu varmaan aivan vietävästi!!:''((
Inku
Member
 
Viestit: 30
Liittynyt: 18 Maalis 2008, 19:29

ViestiKirjoittaja Inku » 23 Maalis 2008, 15:14

Tultiin just eläinlääkäriltä, hesasta. Reetun jalkaan on tullut kuolio. Me saatiin 2 vaihtoehtoo, joko et sen jalka amputoidaan (ei oo varmaa et herääks se sitte enää.) tai että annetaan sille piikki.:'( Mut Reetun jalka voidaan amputoida vasta tiistaina, pyhien jälkeen. Siihen asti se saa antibioottia ja käydään kipupiikillä noin kerran päivässä. Mä en oikeesti tiiä mitä teen. Mä en haluu et Reetu joutuu kärsimään. Mä luulen et Reetun jalka amputoidaan. Mä en haluu et se kuolee! Vaikka kyllähän sekin päivä on vielä tulossa. Mut mä haluisin et sit ku Reetu kuolee, niin se kuolis normaalisti. Mitä te tekisitte jos teil ois noi kaks vaihtoehtoo? Ite mä en osaa päättää. Voisitteks te antaa oman mielipiteenne? Voi Reetu parkaa.:'(
Inku
Member
 
Viestit: 30
Liittynyt: 18 Maalis 2008, 19:29

ViestiKirjoittaja Nea » 23 Maalis 2008, 15:40

Tämän tapainen side voisi pysyäkin:
<a href="http://www.puppiesandflowers.com/blogimages/dec2007/hedgehog1.jpg" target="_blank" rel="nofollow">http://www.puppiesandflowers.com/blogimages/dec2007/hedgehog1.jpg</a>

Eli tuo päällimmäisin värillinen kerros sitoo alemmat kerrokset yhteen, eikä siitä pitäisi kauheasti nukkaa lähteä. Ja vaikka lähtisikin, en uskoisi siilin sitä silti heti nielevän. Mitä kauluriin tulee, niin lueskelin eilen noita ulkomaisia siilifoorumeja ja ilmeisesti jokuset ovat sellaistakin siilillä onnistuneesti käyttäneet esim. raapimisen estämiseksi. Tosin joku taisi sanoa, että oli laittanut kartion ns. väärin päin eli levein lieri kohti häntää siilin ruumiinmuodon takia.

Harmi, ettette saaneet suun kautta annettavaa kipulääkettä mukaan. Se olisi voinut auttaa, kun kipupiikin teho laantuu. Onneksi pääsette kuitenkin sinne eläinsairaalaan tänään, tilanne kuulostaa varsin pahalta. Kerro sitten, miten kävi! Paranemispuhalluksia pienelle, toivotaan parasta!

EDIT. Olittekin jo käyneet lääkärillä ja saaneet tuomion. Aika hurjat vaihtoehdot :( Onnea päätöksentekoon, itse en suorilta siiliä näkemättä osaa sanoa, lähtisinkö yrittämään hoitoa vai en...
Nea
Member
 
Viestit: 830
Liittynyt: 25 Elo 2005, 00:37
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja miia » 23 Maalis 2008, 19:14

miulla yhellä siilille tuli kanssa kuolio takajalkaan. päätin yrittää amputoimista. siili toipu hommasta hyvin ja kirjas kolmella jalalla ihan kun ei ois ikinä neljää omistanutkaan. valitettavasti amputoinin yhteydessä huomattiin kasvaimen lleen syyllinen tuoon kuolioon ja parin kk päästä leikkauksesta se uusi toiseen jalkaan. oli ehtinyt jo levitä.
siilisi yrttää itse poistaa kuollutta jalkaansa. jos se muuten on terve ni kyl mie ite koittasin tuota amputaatiota.
mut voimia päätöksen tekoon.
miia
Member
 
Viestit: 1274
Liittynyt: 20 Elo 2003, 18:46
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Inku » 23 Maalis 2008, 19:39

Kiitos paljon vastausista!! Ja kiitos Nea ehdotuksista. Saatamme yrittää sitä sidettä. Luulen että yritämme myös amputointia..
Huono puoli siinä on juuri sen että jos se kuolio ehtii levitä. Kun vasta tiistaina kirurgit voivat leikkauksen suorittaan (pyhien vuoksi).
J kun ei tiedä kuinka nopesti tämä kuolio sitten leviää..:(
Inku
Member
 
Viestit: 30
Liittynyt: 18 Maalis 2008, 19:29

ViestiKirjoittaja miia » 23 Maalis 2008, 21:12

kuolion ns. leviämnen liene siili kohtasta. miulla sitä koitettiin erikeinoin saada tassuata pois ja paranemaan ei viikossa levinnyt alue ainakaan silloin kun oli eläinlääkäri lomalla joka suostui hoitamaan siilejä juuri silloin ni joutu oottaa. tiistaihin ei kuitenkaan ole enää kauaa onneksi.
miia
Member
 
Viestit: 1274
Liittynyt: 20 Elo 2003, 18:46
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Inku » 23 Maalis 2008, 23:00

Okei. No mä en oikein nyt enää tiiä mitä mä teen. Luulen ettei Reetu välttis selviä. Kun lääkäri sanoi meille että pienillä eläimillä, esim. siileillä, marsuilla, hiirillä niin ne yrittävät pitää vaivansa piilossa melko "viimeiseen asti". Että totakaan ei tiiä et koska toi Reetun vaiva oikein sai "syntynsä". Eli että koska se alkoi ja etä mistä se tuli.
Inku
Member
 
Viestit: 30
Liittynyt: 18 Maalis 2008, 19:29

ViestiKirjoittaja Inku » 24 Maalis 2008, 00:11

Nyt mul ei oo enää siilii.. Me käytiin siel eläinlääkärissä. Ja se sano et se kuolio oli edenny tosi nopeesti. Sen varmaat oli jo tippumass pois..:'( Sille annettiin piikki..
Nyt se ei enää herää! Mä en kestä.. Siis en vaan voi uskoo et se on poissa, justhan puol tuntii sitten se viel tuhisi mun sylissä. Nyt se nukkuu ikiunta. yhyy* sniff*
Inku
Member
 
Viestit: 30
Liittynyt: 18 Maalis 2008, 19:29

ViestiKirjoittaja nande » 24 Maalis 2008, 00:38

Voi kuinka surullista :( Lämmin osanotto täältä. Ainakaan Reetun ei tarvitse kärsiä enää, mutta ikävä on varmaan hirveä...
nande
Member
 
Viestit: 259
Liittynyt: 11 Huhti 2006, 17:19
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Nea » 24 Maalis 2008, 00:49

Voi hurja, osanottoni :(
Nea
Member
 
Viestit: 830
Liittynyt: 25 Elo 2005, 00:37
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Wawa » 24 Maalis 2008, 10:21

Olihan se hyvä, ettei Reetun tarvinnut kärsiä enempää. Olisihan se tietysti ollut mukavaa pitää pikku nuppu kotona loppuun saakka.

Mutta todella yllättävää!:( Koita kestää!
Wawa
Member
 
Viestit: 375
Liittynyt: 27 Helmi 2008, 20:12

ViestiKirjoittaja Inku » 24 Maalis 2008, 12:49

Kiitos.. haudataan se meijän pihalle.. haluun sille hienon haudan.
En aatellu et mun eka lemmikki kuolis näin traagisesti.
Inku
Member
 
Viestit: 30
Liittynyt: 18 Maalis 2008, 19:29

Seuraava

Paluu Terveys & sairaudet