Äkillinen vierastaminen

Siilien terveyteen, hyvinvointiin ja sairauksiin keskittyvä keskustelufoorumi

Äkillinen vierastaminen

ViestiKirjoittaja Miiy » 12 Elo 2007, 19:14

Otimme Hamletin (ikä noin 9kk) mökillemme perjantaina. Samana iltana en ehtinyt herättää sitä, koska minun oli vastattava parista mökin työstä, joten äitini, jonka siili tuntee hyvin, herätti otuksen. Illemmalla, kun siili oli tuotu olohuoneeseen (se rakastaa löhötä sohvannurkassa tyynyjen alla), se alkoi hyvin pelokkaasti tuhista, kun haistoi minut, meni aivan palloksi. Olin samana päivänä käsitellyt akryylimaalia ja tuoretta leppää, mutta käsissäni ei olisi pitänyt olla mitään hajua, koska olin pessyt ne tarkasti saippualla. Koko illan siili vierasti aivan kuin olisin tehnyt sille jotain pahaa. :(
Seuraavana iltana kävin itse herättämässä ja siili meni palloksi, kova tuhina ja kovan pelon 'kluk' -äänet kuuluivat. Vein jälleen ala-kertaan ja siili rauhoittui äitini luona, minua se pelkäsi.

Ihmettelen, mistä tämä äkillinen vierastaminen / pelko johtuu. Tänään kun lähdimme mökiltä ja noukin Hamletin varovaisesti matkalaatikkoonsa, se tuhisi samalla tavalla kuin aikaisemmin. Olisiko mitään ideoita, miksi Hamlet käyttäytyy noin?
Miiy
Member
 
Viestit: 150
Liittynyt: 27 Marras 2006, 13:59
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Morso » 12 Elo 2007, 19:26

Ihan vaan veikkaus, mutta oisko se saippua jotenki ollu vahvan hajuista? Tai piditkö itse hattua jota siili ei ollut ennen nähnyt? En kyllä yhtään tiedä, antaa kokeneempien kertoo...
Morso
Member
 
Viestit: 24
Liittynyt: 09 Elo 2007, 16:10

ViestiKirjoittaja Miiy » 12 Elo 2007, 19:39

En pidä hattuja. Saippua mietoa, Bliwin sinivuokko ja poimulehti. Tottunut siihen hajuun.

Toinen ongelma, jota olen miettinyt: siilithän vaihtavat piikit viimeistään joskus kahdeksan kuukauden ikäisinä? Hamletilta ei piikkejä silloin tippunut kuin pari.
Miiy
Member
 
Viestit: 150
Liittynyt: 27 Marras 2006, 13:59
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Pau2 » 12 Elo 2007, 20:51

Uusi ympäristö voi aiheuttaa vierastamista vaikka ihmiset olisivatkin tuttuja. Jos Hamlet on kotona taas oma itsensä, niin kaikki on varmasti hyvin :)
Pau2
Member
 
Viestit: 461
Liittynyt: 19 Elo 2005, 08:48
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Anitta2 » 12 Elo 2007, 21:59

Voihan olla, että sinussa oli sitä outoa hajua vaatteissa tai muualla ihossa/hiuksissa ja siili siksi tuhisi ja pallotteli.
Anitta2
Member
 
Viestit: 1039
Liittynyt: 29 Marras 2004, 12:26
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Rauhaton » 12 Elo 2007, 23:55

No mökillä ollessa käytetään kaikenlaisia myrkkyjä, tuliko savuteltua hyttysmyrkkyjä pihalla tai laitettua iholle? Olen itse huomannut että hyttysmyrkyt haisevat vielä parikin päivää iholla vaikka kuinka pesisi.

Siilillä hajuaisti on tärkein aisti ja siili perustaa hajujen mukaan kaiken liikkuvan ja tutun. Jos käsittelit akryylimaalia niin veikkaan että siilisi kyllä haistoi sen. Käsittelitkö esim. muita eläimiä? Oma siilini senkuin puhisee jos olen käsitellyt koiria (vaikka olen käteni pessyt). Siilin hajuaisti on meidän ihmisten hajuaistia hurjasti tarkempi, eli vaikka et itse hajua haista, se ei tarkoita etteikö siilisi haistaisi sitä ;)

Olen vahvasti sitä mieltä että tuo äkillinen vierastaminen on hajuperäistä, luulisi sen kyllä rauhoittuvan kotona kunhan pääsee tuttuun ympäristöön ja alat taas normaalisti käsitellä sitä. Juttelu on myös tärkeää, sillä ääni on toinen millä siili omistajansa tunnistaa. Eli jutustelua ja hellittelyä kannattaa kokeilla :)
Rauhaton
Member
 
Viestit: 17
Liittynyt: 13 Joulu 2005, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Miiy » 14 Elo 2007, 16:12

Noh, Hamlet rauhoittui täällä kotona sitten vähitellen. Nyt se on taas melkein oma, pehmoinen, lötkö itsensä.
Miiy
Member
 
Viestit: 150
Liittynyt: 27 Marras 2006, 13:59
Paikkakunta: Helsinki


Paluu Terveys & sairaudet



cron