Kummaa käyttäytymistä

Siilien terveyteen, hyvinvointiin ja sairauksiin keskittyvä keskustelufoorumi

Kummaa käyttäytymistä

ViestiKirjoittaja Miiy » 19 Touko 2007, 03:06

Nyt on taas sellainen jakso, että Hamlet ei juokse lainkaan juoksupyörässä. Epäilen sen johtuvan siitä, etten ole minään yönä saanut oikein nukuttua ja olen allut ahdistunut, ja se on sitten siirtynyt siiliin. Lisäksi tänään Hamlet oli mennyt unilaatikkoonsa ja kun ravistin sen pois ja nostin, poju puraisi sormesta. Lisäksi se äänteli kummallisesti; aivan kuin tuhinan ja kurinan välimaastossa, aivan kuin murinaa(?). Laitoin siilin hetkeksi sängylleni viereeni ja äkkiä eläin kipitti mieletöntä vauhtia pois minusta, oli vähällä tippua reunalta kunnes nappasin siilin. Ja kun nostin, se yritti taas purra. Laitoin lattialle ja se kipitti kaapin alle. Mistäköhän tuossa olisi voinut olla kysymys? Olisiko se pelästynyt käsien outoa hajua, kun olin puhdistanut hopeita ja laittanut tavallista käsirasvaa?
Miiy
Member
 
Viestit: 150
Liittynyt: 27 Marras 2006, 13:59
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja nande » 19 Touko 2007, 09:01

Minkä ikäinen Hamlet on? Monella siilillähän on 6kk:n iässä piikien vaihto ja silloin ne ovat usein ärtyneitä. Meillä ainakin Sulo oli silloin melkoinen äkäpussi, oikea murrosikäinen :)

Millainen Hamlet on muuten luonteeltaan? Usein siilit eivät tykkää näistä herätyksistä ja säikähtäessään saattavat puraista.
nande
Member
 
Viestit: 259
Liittynyt: 11 Huhti 2006, 17:19
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja merjah » 19 Touko 2007, 11:31

Meidän Mersu murisee, jos se pelkää jotain. Muiden siilien en ole koskaan kuullut ääntelevän sillä tavalla.
merjah
Member
 
Viestit: 829
Liittynyt: 27 Loka 2004, 10:10
Paikkakunta: Kuopio

ViestiKirjoittaja Miiy » 19 Touko 2007, 12:17

Olin herättänyt Hamletin tyypilliseen tapaan jo iltaseitsemältä ja se lusmuili ja jossain vaiheessa meni takaisin köllimään -> luultavasti nukahti.

Hamlet on vähän yli 7kk. En ole kyllä huomannut, että Hamletilla olisi ollut mitenkään hirveän erityisesti piikkien vaihtoa.

Luonne... Hamlet on arahko ja tuhisee helposti. Se tykkää kölliä jossain lämimässä, pimeässä ja fleeceisessä paikassa aamuyhteen asti, jonka jälkeen se muuttuu enemmän aktiiviseksi. Se on aktiivinen aikaisemmin, jos sen laittaa olohuoneen lattialle ja antaa sille tarpeeksi aikaa miettiä, lähtisikö tutkimaan paikkoja. Se on kyllä utelias kuten siilien kuuluukin olla, mutta arkuus tosiaan näkyy. Kun sain Hamletin, minulla meni vähän yli puoli viikkoa saada se rauhoittumaan, poju kun tuhisi kuin veturi, pomppi ja piikitteli. Eli lyhyesti sanottuna Hamlet on arka ja hermostuu jos joku on ahdistunut tai hermostunut.
Miiy
Member
 
Viestit: 150
Liittynyt: 27 Marras 2006, 13:59
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Miiy » 31 Touko 2007, 23:04

Nonni. Nyt se on sitten taas pahentunut. Hamletin päivä: jökötä, syö, ulosta, jökötä, syö, jökötä, syö, jökötä, syö, mene nukkumaan. :( Mikä sitä vaivaa? Jos mun ahdistuneisuus tarttuu siihen, miten viedä siili kallonkutistajalle? Hamlet ei juokse yhtään juoksupyörässä, se ei kipitä kuin ehkä minuutin pari lattialla iltaisin ja enimmäkseen se jököttää jossain.

En ole huomannut mitään piikkien vaihdon tapaista, joitakin yksittäisiä piikkejä on kuitenkin alkanut kasvaa lisää. Apua tarvitaan. Ahdistaa sen tilanne.
Miiy
Member
 
Viestit: 150
Liittynyt: 27 Marras 2006, 13:59
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja nande » 31 Touko 2007, 23:12

Kirjoitit aikaisemmin, että Hamlet on arka ja tuhisee helposti. Siilit eivät välttämättä ole kovin seurallisia ja jotkut siilit liikkuvat vain silloin, kun kukaan ei näe. Hamlet kuitenkin syö normaalisti, joten tuo jököttäminen kuuluu todennäköisesti Hamletin luonteeseen.
Jos olet huolestunut ja Hamletin käytös on kovasti muuttunut, voi olla hyvä viedä Hamlet lääkärille tarkastettavaksi.
nande
Member
 
Viestit: 259
Liittynyt: 11 Huhti 2006, 17:19
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja martevuo » 01 Kesä 2007, 00:40

Moron Miiy :)

Simo on ihan samallainen kuin Hamlet. Ikää kohta 6kk. Ruoka maistuu kokoajan enemmän ja enemmän, joten en ole huolissani että sillä olis joku huonosti. Aluksi oli vähän uuteen paikkaa tulo syömislakkoa.

Nyt olen yrittänyt totutella sitä uuteen hajuun sillä se asusti eläinkaupassa 5kk. Mitä enemmän se on kotiutunut tähän asuntoon ja minuun, sitä enemmän se näyttää mieltä ja tuhisee. Tosn sitä vilkkaammin kipittää ja tuntee paikkoja.

Olen ottanut sen syliin noin joka toinen ilta 22 jälkeen kun ei ole aikaisemmin tullut piilostaan ulos. kuitenkin oon kuulut sen jo jotain äheltävän että ei se unessa enään ole ollut siihen aikaan.

Hyvä esimerkki tänään ja eilen. Otin Simon taas totuttelu käsittelyyn niin se käänsi selän mua päin vaan (makasin sohvalla) ja alko kököttää vatsalla. Anto koskea vähän vain otsaan ja muuten tuhisi ja hyppi. Jos sen nostaa maahan ni kipittää piiloon mahd pian tai se on kädessä niin Simo haluu koko ajan mennä jonnekkin (pois kädestä ilmeisesti)

Tänään otin 22.30 sen taas syliin. Se oli kävi sitä ennen syömässä ja meni, mut nähtyään, sohvan taakse piiloon. Nostin sen syliin ni kauhee tuhina. Sylissä se jäi kyseiseen asentoon varmaan 15min ennen ku nosti päätään. Lopulta 30min päästä anto silittää otsaa. Sitä kesti hetken ja sit riitti herralle. lähti vaeltaa pois sylistä ja kun koitin auttaa sen takas maahan niin oli tosi vihanen taas :D

Vein sen kuvassa näkyvään koppaan ja lähdin ite pois. Ensimmäistä kertaa heinäsirkat kipossa ja kun se kipitti äkkiä taas sieltä kyseisestä kopista pois, ja näki ne sirjat, alko mieletön ahmiminen.

Syönnin jälkeen se katteli siinä hetkin ja kun lähetyin ihan hiljaa ja valrvasti etukautta sormella niin johan nousi taas piikit pystyyn ja juoksi piiloon.

Tiedän että tänä yönä se ei käy kun vaan kääntymässä taas tossa jossain (juoksee vapaana) kun normaalisti viipeltää aika mielettömästi. Simo jotenkin suuttuu aina ja menee mököttämään eikä liiku jos on vastavanlaisia totuttelu iltoja takana.

Nyt on vähän vaikee tilanne että pitäskö sitä vaan jaksaa otella syliin ja koittaa totutella vai antaa kavelin olla ja koittaa lähestyä vasta vaikka 1kk päästä..Onko tietoa kauan tuo piikkienlähtöaika kestää ja ovatko pikit ihan pieniä vai täysmittasia. Nimittäin tuolta matolta on jotaa pikku piikin palasia llöytyny?

tossa niitä kuvia toissapäiväseltä ja eiliseltä.

<a href="http://martevuo.1g.fi/kuvat/Sekalaista+ja+v%E4liaikaista/SimoDude/" target="_blank" rel="nofollow">http://martevuo.1g.fi/kuvat/Sekalaista+ja+v%E4liaikaista/SimoDude/</a>

Ainii, usein tulee hätä kakka ja pissa jos se on ollu sylissä käsittelyssä ja lasken sen esim pöydälle. Se menee joteki lukkoon tai kokee itsensä vaivautuneeksi.

Sitä taas tietää että ensi yö tulee olemaan rauhallinen kun se alko moköttää täs iltasesta taas :D

-Joni
martevuo
New member
 
Viestit: 5
Liittynyt: 14 Touko 2007, 22:57
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Miiy » 01 Kesä 2007, 09:34

Hamletillekin maistuu ruoka oikein hyvin ja fleecet ovat rakkaita. Mutta juoksupyörää se ei ole huomaavinaan, mikä on outoa, kun elukka on ollut meillä jo melkein yli 4 kuukautta, ikä yli 7 kuukautta. Se vaan lopetti juoksemisen.
Miiy
Member
 
Viestit: 150
Liittynyt: 27 Marras 2006, 13:59
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Anitta2 » 01 Kesä 2007, 10:12

Oletko tarkistanut juoksupyörän sisäpinnan. Meillä Lara on muutaman kerran lopettanut juoksemisen pyörässään ja silloin on auttanut kun on karhentanut juoksupintaa. Pitää tietysti varoa ettei tule liian karheaksi siilun jaloille. Minä karhennan ensin reippaasti poikittain karheammalla hiekkapaperilla ja sitten vähän tasoittelen hienommalla .
Anitta2
Member
 
Viestit: 1039
Liittynyt: 29 Marras 2004, 12:26
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja nande » 01 Kesä 2007, 17:09

martevuo!
Kyllä Simoa kannattaa käsitellä jatkuvasti, vaikka se ei olisikaan ihastuksissaan. 1kk tauko on liian pitkä ja alkaa uusi totuttelu. Me otamme Sulon joka ilta vähäksi aikaa syliin, kun se on ensin saanut matoja ja nykyään se hyväksyy sen ihan hyvin. Noin puolen vuoden iässä oli aika hankala vaihe, kun se tuhisi ja pomppi ja sitä kesti kyllä reilun kuukauden. Kyllä Sulo nykyäänkin ensin tuhahtaa, mutta rauhoittuu sitten ja edelleen joskus on myös huonompia iltoja. Ei kukaan jaksa joka ilta hyvällä tuulella olla :)
nande
Member
 
Viestit: 259
Liittynyt: 11 Huhti 2006, 17:19
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Natsuko » 03 Kesä 2007, 10:48

Miiy

Pidätkö edelleen ahdistuneena huoneessasi valoja yötä päivää? Tai muutenkin valoja, kun käsittelet siiliä? Siilihän ei yöeläimenä juuri liikuskele jos on valoisaa. Jotenkin omaan silmään osui myös tuo siilin RAVISTELU nukkumapaikastaan. En kyllä yhtään ihmettele jos nuori siili palloilee ja pelkää, jos se toistuvasti säikytetään hereille. Pahimmassa tapauksessa se oppii kohta pelkäämään koko hereillä oloa.

Tuo siilin palloilu ja puhina ei välttämättä tarkoita arkuutta. Luulisin että suurin osa siileistä tuhisee ja puhisee aina, kun jotain yllättävää tapahtuu. Meidän Pyro vetää otsatukkaa eteen heti, kun kuulee kovia ääniä ja joku liikahtaa nopeasti. Se on siilin refleksi ja näkyvissä jopa kevyessä nukutuksessa! Hamlet ei siis välttämättä ole mitenkään erityisen arka siili. Jotkut siilit eivät missään vaiheessa suostu lellittäviksi vaan ovat mieluummin omissa oloissaan ja liikkuvat tosiaan vain silloin, kun kukaan ei näe.
Natsuko
Member
 
Viestit: 346
Liittynyt: 17 Marras 2006, 17:59
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Miiy » 04 Kesä 2007, 00:48

Nyt kun minulla tosiaan on Hamlet, pidän himmeää pientä pöytävaloa äisin ettei otus häiriinny. En minä nykyisin ravistele sitä pois, vaan kaappaan hellästi.

Katsoin muuten vähän tarkemmin ja huomasin uusia, pieniä piikkejä - hieman myöhästynyt piikkien vaihto?

Ja tänään kun tulin huvipuistosta ja yritin saada vähän paijailtua, Hamlet alkoi tuhista kuin veturi, pomppi takiaisena ja kuului kummia kluk -sivuääniä. Eikä tee muuta kuin tuhise ja pompi lähelläni, vanhempiani se sietää. Onko huolestuttava? (tosin olen jo huolestunut) Mistä voisi johtua?
Miiy
Member
 
Viestit: 150
Liittynyt: 27 Marras 2006, 13:59
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja nande » 04 Kesä 2007, 08:05

Miiy,

tuo ei ollenkaan huolestuttavaa siilin käytöstä, vaan kuullostaa aivan normaalilta. Siili kun haluaa, että asioissa edetään juuri hänen tahtinsa mukaan :)
nande
Member
 
Viestit: 259
Liittynyt: 11 Huhti 2006, 17:19
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Miiy » 04 Kesä 2007, 09:28

Ok. ja luulen, että eilinen käytös johtui paniikista. Ehkä jotenkin se, että oli kauheaa mennä pariin laitteeseen heijastui sitten Hamletiin.
Miiy
Member
 
Viestit: 150
Liittynyt: 27 Marras 2006, 13:59
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Natsuko » 05 Kesä 2007, 06:58

Mä en jaksa uskoa, että siili tuntisi mitenkään omistajansa paniikin. Kyllähän se varmasti tuntee olonsa epävarmaksi, jos käsittelijä on epävarma mutta silloin tuskin puhutaan ahdistuneisuudesta tms. Saattaa kuulostaa ikävältä, mutta todennäköisesti Hamlet pelkää sinua liiallisen käsittelyn jälkeen. Anna sille pari päivää aikaa rauhoittua ja lähestyä itse, ehkä tilanne sillä vähän helpottuu.

Siiliä ei saisi herättää kesken unien, se on tosi stressaavaa siilille. Siili ei ole mikään varsinainen paijailulemmikki ja jos se haluaa nukkua koko sen ajan kun sinä olet hereillä, sen on saatava nukkua.
Natsuko
Member
 
Viestit: 346
Liittynyt: 17 Marras 2006, 17:59
Paikkakunta: Finland

Seuraava

Paluu Terveys & sairaudet



cron