Siili oksentanut viime yönä.

Siilien terveyteen, hyvinvointiin ja sairauksiin keskittyvä keskustelufoorumi

Siili oksentanut viime yönä.

ViestiKirjoittaja Mimmi » 08 Huhti 2006, 13:16

Nyt oli jo kolmas aamu kun juoksupyörässä ei ole ollu kakankakkaa, vaikka yleensä se on todella törkyinen (viime yönä nukkumaan mennä kuulin ihan hetken juoksupyörän hyörinää, mutten osaa sanoa onko se miten paljon kaiken kaikkiaan juossut). Pökäleitä kyllä löytyy muutama sieltä täältä ja näyttääkin ihan normaaleilta. Kauhukseni kuitenkin huomasin lattialla ihmeellistä mössöä,ilmeisesti oksennusta. <br>Kannattaako lähteä suoraan eläinlääkäriin? <br>Siili on kuitenkin viime päivinä tuhissut entiseen malliin, ruokaa syönyt normaalisti ja paino pysynyt lähes grammalleen samana. <br>Oksentaako siilit välillä ihan ilman syytä vai onko silloin joku aina vikana? <br> <br>Oon niin huolissani,että vatsani heittää ympyrää. :( <br> <br>Niin ja mikä hyvä eläinlääkäri päivystäisi näin viikonloppuna (voiko alkuviikkoon odottaa)? Käyttämäni eläilääkäriasema Arkki kun on kiinni viikonloppuisin. Espoossa siis asun, muttei tuota ongelmaa lähteä helsinkiin tai vantaalle.
Mimmi
Member
 
Viestit: 96
Liittynyt: 03 Maalis 2005, 12:29
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Kaisa » 08 Huhti 2006, 14:52

Onko siilisi saattanut syödä esimerkiksi vaalean leivän muruja = saanut vehnää? Saiko se ennen oksentamista jotain uutta ruokaa? Onko mahdollisesti päässyt nuoleskelemaan uteliaana esimerkiksi jotain pesuaineita? <br> <br>Oksentaminen on yleensä aina merkki jostain sopimattomasta jota on joutunut masuun, lukuunottamatta tietysti matkapahoinvointia. Stressikin saattaisi aiheuttaa oksentelua. Ensimmäisenä itse tarkistaisin kyllä tuon ruokapuolen ja sitten tuon kemiallisiin aineiseen käsiksi pääsyn. <br> <br>Mikäli siili on virkeä, syö ja liikkuu ihan täysin normaalisti, paino ei putoa, eli ei siis ole mitään merkkejä mistään "viasta" eikä oksentamista tapahdu uudestaan, uskaltaisin odottaa maanantaihin ja soittaisin sitten eläinlääkärille heti aamusta.
Kaisa
Member
 
Viestit: 3367
Liittynyt: 27 Elo 2003, 15:11
Paikkakunta: Laukaa

ViestiKirjoittaja Iikki » 08 Huhti 2006, 14:55

En osaa sanoa, kuinka yleistä on että siili oksentaa. Omani eivät ole ikinä oksentaneet, mutta toisaalta ei minulla ole ollut siilejäkään kuin vajaa vuoden. Mevet (Munkkivuoressa) on ainakain auki viikonloppuisin, mutta siellä ei kyllä todennäköisesti ole mitään siiliasijantuntijaa paikalla. Eriksson on aina välillä siellä, mutta käsittääkseni ei viikonloppuisin. Mevetiin voi myös soittaa kysymään neuvoja, kuten myös yliopiston pieneläinklinikalle, jossa päivystävät vuorokauden ympäri. <br> <br>Mikäli siilisi kuitenkin syö normaalisti, ja kakka on normaalia, en usko että sinun vielä kannattaa ihan hirveästi huolestua. Ainakin koirat ja kissat oksentelevat vähän väliä kun ovat syöneet jotain sopimatonta, eikä se näillä ole yleensä vaarallista. Mikäli oksentaminen jatkuu veisin kuitenkin heti eläinlääkäriin.
Iikki
Member
 
Viestit: 19
Liittynyt: 10 Elo 2005, 19:28
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja Mimmi » 08 Huhti 2006, 15:29

Siilini asustaa keittiössä, joten esimerkiksi leivän muruset,yms voivat olla mahdollisia, vaikka aina tarkistankin,ettei mitään ole lattialla (ja syön kyllä todella harvoin leipää). Pesuaineen mahdollisuus on olematon kun yleensä pesen lattiat vaan kuumalla vedellä eikä tuolla keittiössä säilytetä pesuaineita. <br>Ihan normaalin virkeältä vaikuttaa, varmaankin sitten odottelen maanantaihin kuitenkin tilaa seuraillen. <br> <br>Huolestuin vaan kun noita muita keskusteluja, yms. olen lukenut ja joissakin siili on ihan normaalisti käyttäytynyt vaikka onkin ollut joku vialla. <br> <br>Noh, saitte minut ainakin vähän rauhoittumaan. <br>Mutta seurailen nyt tilannetta, kannattaako kuitenkin olla eläilääkäriin yhteydessä vaikkei oksentelua enää tapahdu?
Mimmi
Member
 
Viestit: 96
Liittynyt: 03 Maalis 2005, 12:29
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Sirpa » 08 Huhti 2006, 21:27

Meillä Tuffe on pari kertaa oksentanut, kun se on ahminut kuivaruokaa kovalla kiireellä. Ruoka on mennyt "väärään kurkkuun" ja hetken kuluttua poika on puklauttanut. Minä en ole näistä oksennuksista ollut lainkaan huolissani.
Sirpa
Member
 
Viestit: 520
Liittynyt: 11 Joulu 2003, 13:01
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja tanjakuu » 08 Huhti 2006, 21:49

Sakari myös oksensi joskus oikein kunnolla ja pelästyin tosi kovin - kohtaus meni kuitenkin ohi ja johtui ilmeisesti vain jonkinlaisesta vatsanväänteestä, joka varmaan johtui oudosta ihmisestä lähimaastossa. Eli ei kannata munkaan mielestä huolestua! Olen samaa mieltä, että jos ruoka maistuu ja siili on virkeä, ei ole hätää.
tanjakuu
Member
 
Viestit: 241
Liittynyt: 22 Joulu 2004, 08:17
Paikkakunta: Turku


Paluu Terveys & sairaudet