Salmonella ja raskaus

Siilien terveyteen, hyvinvointiin ja sairauksiin keskittyvä keskustelufoorumi

Salmonella ja raskaus

ViestiKirjoittaja Aksu » 12 Helmi 2006, 21:55

Moikka, <br> <br>onko kenelläkään kokemuksia miten siilin hoito on onnistunut raskausaikana tai, kun talossa on pieni vauva? <br>Siilit kun voivat kantaa salmonellaa, joka voi tarttua raskaana olevaan ja istukan läpi päästä sikiöön. Sikiöllehän salmonella on hengenvaarallinen kuin myös alle vuoden ikäiselle lapselle.
Aksu
New member
 
Viestit: 1
Liittynyt: 12 Helmi 2006, 21:39

ViestiKirjoittaja zoozoo » 12 Helmi 2006, 22:00

Riittävä kasihygienia kyllä estää tartunnan. Silloin kun lapsi alkaa ryömiä lattialla on siilu syytä pitää sellaisissa tiloissa missä lapsi ei konttaile. Enpä usko että sen kummempia ongelmia ilmenee. <br>Siili on nyt suurena peikkona salmonellan suhteen, kuitenkin esim linnut ja kilpparitkin ovat salmonellan kantajia. <br>Aikuiset huonommin syövät siilin sontaa ja ainakin minä pesen siilin astiat ja vehkeet erikseen ja en kyllä usko että vaaraa on.
zoozoo
Member
 
Viestit: 1499
Liittynyt: 07 Touko 2004, 09:36
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja Marianne » 12 Helmi 2006, 23:33

Meillä on 3 siiliä, ja itse olen raskaana. Vauva syntyy maaliskuun lopulla... Käsihygienia on todella tärkää aina siilien kanssa, ja siitä pitää huolehtia. Eli aina kun olen käsitellyt siiliä tai sen tavaroita, hiekkalaatikkoa, ruokkinut tms. olen pessyt kädet huolellisesti saippualla. Myös raa´an lihan, varsinkin kanan käsittelyssä pitää olla varovainen... <br> <br>Lasta en ajatellut päästää siilien kanssa tekemisiin, ja meillä siilit eivät asu vapaana.
Marianne
Member
 
Viestit: 3990
Liittynyt: 17 Elo 2003, 23:04
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja Anitta2 » 14 Helmi 2006, 12:35

Salmonellan suhteen kannattaa muistaa että eniten tartuntoja on tullut ruuan kautta. Käsien pesu on tärkein toimenpide salmonellatartuntojen ehkäisyssä. <br> <br>Tässä muutama lainaus netistä löytyneistä kirjoituksista. <br> <br>"Lähes joka viidennessä Suomeen tuodussa siipikarjanlihaa sisältävässä erässä oli Elintarvikeviraston mukaan viime vuonna salmonellaa. Tutkituissa lihaerissä todettiin taudinaiheuttajaa, vaikka alkuperämaassa kirjoitettujen todistusten mukaan niiden piti olla puhtaita salmonellasta". <br> <br>"Suomessa rajoittavien määräysten alla on kaksi nautatilaa Pohjois-Savossa ja yksi sikatila Pohjanmaalla". <br> <br>"usein salmonellaa löytyy myös tuontikasviksista, kuten viime vuonna esimerkiksi espanjalaisesta jäävuorisalaatista ja thaimaalaisista yrteistä ja mausteista".
Anitta2
Member
 
Viestit: 1039
Liittynyt: 29 Marras 2004, 12:26
Paikkakunta: Helsinki


Paluu Terveys & sairaudet



cron