Ikääntymisen ensimerkit?

Siilien terveyteen, hyvinvointiin ja sairauksiin keskittyvä keskustelufoorumi

Ikääntymisen ensimerkit?

ViestiKirjoittaja Sirpa » 13 Heinä 2005, 21:47

Jo muutaman viikon ajan olen katsellut, että Tuffen kuonokarvoitus on muuttunut pikkuhiljaa sellaseksi "iäkkäämmän" oloiseksi. Tänä aamuna, kun pojan pää pilkisti kylppärin kaapin alta, kuten aina, kun yön jälkeen menen hakemaan sitä päiväpesäänsä nukkumaan, oikein säikähdin, sillä nyt huomasin ihan selvästi, että pojassa on tapahtunut ilmiö, jota kutsun "mustan koiran kuonoksi". Tiedättehän, kun tummassa koirassa tai kissassa alkaa kuono-osassa näkyä, että hän ei ole enää ihan pentu.... <br> <br>Oletteko muut huomanneet siileissänne samoja merkkejä? Tuffeli täyttää lokakuussa kaksi vuotta, joten ei sen pitäisi mielestäni vielä olla vanhenemassa, justiinhan se vasta oli pieni poikanen... <br> <br>PS. <br>Juha-poikamme on keksinyt Tuffelle Lenni-lokinpoikasta mukaellen: "Olen Tuffe, siilinpoikanen, harmaanvalkoinen. Tuffe, siilipoikanen, on madot herkkuu sen!"
Sirpa
Member
 
Viestit: 520
Liittynyt: 11 Joulu 2003, 13:01
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja Tarja » 13 Heinä 2005, 22:28

Minä olen huomannut samantyyppistä ulkonäkömuutosta Kaapossani joka täyttää jouluna 3 vuotta. Mutta muuten hän on oikein virkeä otus edelleen..
Tarja
Member
 
Viestit: 741
Liittynyt: 29 Elo 2003, 09:23
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Taina » 21 Heinä 2005, 20:31

Me olemme myös huomanneet merkit Gudussa ja aiemmin Tahvossa(joka on jo matotaivaassa), vaikka ei vielä pitäisi ikä painaa, mutta karvoitus, väri ja olemus on erilainen , kuin ennen. <br>jotenkin edelleen uskon, että näiden kasvattisiilien ikä ei ole pitkä vielä nykyään ja se varmaankin pitenee, kunhan saamme enemmän tietoa ruokavaliosta ym. täällä Suomessa. <br>Sekä pieneläin lääkäreiden tieto karttuu pikku-hiljaa puikuloidemme sairastellessa ikäviä tauteja ja böböjä.
Taina
Member
 
Viestit: 1168
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 00:15

ViestiKirjoittaja Soili » 21 Heinä 2005, 21:01

Minä olen joskus miettinyt, että onkohan se ihan terveellistä, että siili juoksee niin älyttömästi juoksupyörässä. Luulisi käyvän sydämelle ajan mittaan. Aina tietysti sanotaan, että liikunta on hyväksi, mutta on siitä joskus haittaakin.
Soili
Member
 
Viestit: 512
Liittynyt: 06 Maalis 2005, 11:01
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja miia » 21 Heinä 2005, 21:47

siili vaatii paljon liikuntaa ja uakon sen itse tietävän miten paljon haluaa juosta.näin helteellä ainakii mun siilit juoksee vähemmän. jos siili ei saa tarpeeks liikuntaa sille kertyy rasvaa ja se voi aihettaa sairauksia.
miia
Member
 
Viestit: 1274
Liittynyt: 20 Elo 2003, 18:46
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Anne57 » 25 Heinä 2005, 20:56

Kasvattja jolta ostin Topin oli sitä mieltä ettei siili tarvitse juoksupyörää,mutta sillä on oltava tilaa silloin juosta vapaana.Meillä on Topilla juoksupyörä koska sillä on vain neljän neliön alue olla vapaana.En nimittäin voi päästää vapaaksi koko asuntoon koska voinpäästä karkuun
Anne57
Member
 
Viestit: 119
Liittynyt: 06 Helmi 2005, 18:17
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja Sirpa » 25 Heinä 2005, 21:08

Meillä ei Tuffella aluksi ollut juoksupyörää, enkä edes kauheasti ajatellut asiaa, koska poika saa olla joka yö vapaana noin 10 neliömetrin saunassa. Vaan vuosi sitten kesähoitopaikasta sain ostettua juoksupyörän ja siitä lähtien pyörän surina on kuulunut talomme öisiin ääniin siitäkin huolimatta, että edelleen yönviettopaikka on sama. Uskon kyllä vahvasti, että siilin liikunnantarve on niin suuri ja se todella TARVITSEE juoksupyörää voidakseen hyvin. <br>Taina kirjoitti mielestäni asiaa siitä, että varmastikin joskus tulevaisuudessa osaamme hoitaa rakkaita lemmikkejämme niin, että elinikä pitenee. Ravinto on varmastikin yksi tärkeimmistä elinikään vaikuttavista asioista, mutta myöskin lemmikkisiilin olosuhteet yleensäkin. Päivän aikainen meteli eläimen lepotilassa, siilin herätteleminen päivisin jne. saattavat mielestäni vaikuttaa siilin elinikään, vaan tästä asiasta olemme keskustelleet ennenkin...
Sirpa
Member
 
Viestit: 520
Liittynyt: 11 Joulu 2003, 13:01
Paikkakunta: Vantaa


Paluu Terveys & sairaudet