Ruokavalio ja vähän muutakin

Siilien terveyteen, hyvinvointiin ja sairauksiin keskittyvä keskustelufoorumi

Ruokavalio ja vähän muutakin

ViestiKirjoittaja Miumau » 07 Marras 2004, 23:31

Olen kovasti lueskellut noita sairauksiin ja ruokavalioon liittyviä keskusteluja ja nyt on herännyt muutamia kysymyksiä. <br> <br>Meidän Justus-poika syö Royal Canin babycat nappuloita ja Royalin sensibleäkin olen koittanut antaa ja ilmeisesti niitäkin on muutama syöty. Mitenkähän saisin Justuksen maistamaan muitakin raksuja? Olen koittanut antaa James Wellbelovedin ankka-riisä, fretin nappuloita, royalin kitteniä ja hair& sikin-ruokaa, mutta herra ei suostu syömään muutakun niitä babycat nappuloita. <br> <br>Päivittäiseen ruokavalioon kuuluu lisäksi Nutro choisen kitten- märkäruoka johon sekoitetaan 2-3 sirkkaa ja 1-2 havaijinbanaanihiipijää. Pari kertaa viikossa annan joko tuoretta porkkanaa tai luomu vauvanruoka-porkkanasosetta 1 teelusikan. Myös raejuustoa ja kananmunaa olen muutaman palan sillointällöin antanut. Onko ruokavalio liian yksipuolinen? ja pitäisikö ostaa jotain lisävalmisteita? <br> <br>Sitten rupesin tässä pohtimaan sellaista asiaa että mistähän johtui kun n. puolitoista viikkoa sitten huomasin Justuksen (ilmeisesti) kakan mukana tulleen jotain vihreää tavaraa. Mulla on sellanen puinen ramppi ja huomasin siihen imeytyneen tuota vihreää joka tulkintani mukaan olisi tullut kakan mukana. En tarkalleen muista mitä olin anatanut ruuaksi mutta en ainakaan mitään normaalista poikkeavaa. Annoin kuitenkin asian olla koska tätä vihreää juttua ei ole sen jälkeen ilmaantunut. <br> <br>Nyt olen myös havainnut että Justus hieman rapsuttelee itseään ja ehkä hieman hilseileekin. Täytyy nyt tänään oiken kunnolla tutkia. Auttaako hilseilyyn muuten se humilac-suihke? <br> <br>Ja vielä viimeiseksi kysyn että onko sileille normaalia sellainen "jakaus" pään keskellä. siis sellainen n. 3 cm pitkä kasitale keskellä päätä jossa ei ole piikkejä? Justuksella on ollut tällainen ihan pienestä pitäen ja ajattelin vaan että onko yksilöllinen vai löytyykö kaikilta siileiltä tällainen? <br> <br>Kiitos!
Miumau
Member
 
Viestit: 198
Liittynyt: 12 Heinä 2004, 21:03
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Kaisa » 07 Marras 2004, 23:39

Todennäköisesti juuri uloste oli vihreää (ainakin osittain) tämä on todettu johtuvan ruokavaliomuutoksesta, ainakin yleensä. Myös sirkkojen on huomattu aiheuttavan vihreyttä ulosteessa (normaalia suurempi määrä, tai pidemmän tauon jälkeen). Vihreästä ulosteesta on juteltu paljonkin, kokeilepas haulla "vihreä uloste" josko tärppäis. Satunnaisesti ja kertaluonteisesti ei tuo vihreys ole ilmeisesti vaarallista, varsinkin jos johtuu uudesta tai poikkeavasta ruokavaliosta, <br> <br>Hilseilyyn pitäisi tuon Humilacin auttaa, kannattaa ainakin kokeilla. <br> <br>Kaikilla afrikkalaisilla kääpiösiileillä on tuo piikitön jakaus päälaella, toisilla voimakkaampi kuin toislla.
Kaisa
Member
 
Viestit: 3367
Liittynyt: 27 Elo 2003, 15:11
Paikkakunta: Laukaa

ViestiKirjoittaja Tarja T ja Siiri » 08 Marras 2004, 00:05

Meillä on noiden siilivauvojen myötä alettu aina silloin tällöin kostuttaa raksuja lämpimällä vedellä. Kaikki siilit, niin isot kuin pienetkin, ovat tykänneet tuosta kosteasta raksumössöstä. Merkillä ei näytä olevan suurta väliä, kunhan on vähän kosteaa ja pehmeää :)
Tarja T ja Siiri
Member
 
Viestit: 677
Liittynyt: 12 Maalis 2004, 19:43
Paikkakunta: Suolahti

ViestiKirjoittaja Kikke » 08 Marras 2004, 09:27

Tarjan vinkki on huomattu täälläkin ihan hyväksi. Sekoittele eri raksuja ja laita ne likoamaan, kun ruoka on semmoista pehmeää niin muussaa ne mössöksi :) Voi olla, että sitten jonkin ajan kuluttua muutkin raksut maistuvat ihan kuiviltaankin. <br>Ihan kuiviakin raksuja siilin kuitenkin olisi hyvä syödä jo hampaidenkin takia. Jos siili ei liho noista baby cat raksuista niin ne ovat varsin oivaa ruokaa :) <br> <br>Oletko antanut Justukselle keitettyä jauhelihaa ja kanaa? <br>Muitakin vauvanruokia voi kokeilla, niiden valikoima on aika huima :) Täytyy kuitenkin muistaa ruoan valinnassa se, mitä siilille ei saa antaa. <br>Pakastevihanneksiakin/-maissia voi testata, muussaa niitä vaikkapa tuon raksuseoksen sekaan :) <br>Annatko myös jauhomatoja ja jättijauhomatoja? Matoja tulee muistaa ruokkia monipuolisesti tai niiden ravintoarvot jäävät köyhäksi. <br>Kalaakin voi kokeilla, mutta jotkut siilit ovat kalalle allergisia. Jos kokeilee niin kokeilee ensin hyvin pienellä määrällä. <br>Myös mantelilastuja voi testata, mutta ne kannattaa murskata ennen tarjoilua pieneksi. <br> <br>Reptilicakin on laajentanut valikoimaansa, sieltäkin voi tilailla nykyisin jo jos sun vaikka mitä ötökkää lisäämään ruokavalion monipuolisuutta. Itse meinasin testata tässä mm noita muurahaisen munia :D <br> <br>Lisävitamiiniksi voi antaa esim. Aptus Pirskattia, Tehovitolia tmv. <br>Edellä mainittuja saa apteekista ja ainakin Aptusta saa joistakin lemmikkieläinkaupoistakin.
Kikke
Member
 
Viestit: 2550
Liittynyt: 11 Marras 2003, 16:56
Paikkakunta: Rovaniemi

ViestiKirjoittaja Miumau » 08 Marras 2004, 16:54

Huomasin juuri eilen tietokoneelta poistuttuani että olin unohtanut mainita viestissä ne jauhomadot... Eli annan matojen koosta riippuen n. 15-20 jauhomatoa, joskus enemmänkin koska osa madoista on todella pieniä. Täytyykö noita jättijauhiksiakin muuten antaa? vai ovatko vain vain vaihtoehto pienimmille jauhiksille? Laskeskelin vain että kovasti tulee halvemmaksi antaa noita pieniä. <br> <br>Jauhelihaan Justus ei ollut pahemmin koskenun kun sitä kerran kokeilin antaa. Kanaa en ole vielä testannut. Kannattaako esim. ostaa rintafileen pala, paistaa ja pilkkoa se ja sitten pakastaa? Kuinka kauan kana säilyy pakasteessa? Voiko kanan paistamiseen käyttää rypsiöljyä? Täällä on puhuttu oliiviöljystä. <br> <br>Tuota manteliakin silloin tällöin olen murskattuna antanut ja sitten olen lisäksi muutaman kerran viikossa antanut sera raffy1- ötökkäseosta. Myös hyla-raejuustoa annan pari kertaa viikossa. Kaikki ovat kadonneet ihan hyvällä menestyksellä. <br> <br>Täytyykin kokeilla tuota Tarjan vinkkiä kostuttaa raksuja. Kuinka paljon sitä vettä muuten kannatttaa laittaa esim. 2 teelusikalliseen raksuja? Ettei ihan keitoksi menisi ;) <br> <br>Olin aikeissa ostaa Aptus citro-oskaa kun sitä ollaan tääläkin suositeltu. Pitääkö antaa kuurina? <br> <br>Nyt kun noista vihreää ulostetta mahdollisesti aiheuttavista sirkoista tuli puhetta niin oletteko huomanneet että jotkin sirkat ovat sisältä vihreitä? Minä kun joudun lihanleikkuutehtäviin niin tulee huomattua kaikenlaista :) Noista säilykesirkoista siis jotkut ovat ihan vihreää mömmöä täynnä sisältä ja toiset taas "normaalin" värisiä. Mistäköhän johtuu moinen? <br> <br>Kiitos paljon vastanneille avusta!
Miumau
Member
 
Viestit: 198
Liittynyt: 12 Heinä 2004, 21:03
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Lea ja Justus » 08 Marras 2004, 17:17

Justuksen Elmo-veli tykkää todella paljon keitetystä jauhelihasta ja kanasta sekä porkkanasoseesta. Jauhomadot eivät aluksi maistuneet ollenkaan mutta nyt ne ovat suurinta herkkua. Myös Royal Canin naksut uppoavat hyvin mutta kissan purkkiruokien suhteen poitsu on aika nirso. <br> <br>Myös Elmon uloste oli aluksi parina päivänä vihreää mutta kun se tottui ruokavalioonsa, niin vihreyttä ei ole enää näkynyt. <br> <br>Joko muuten Justuksen kuvia löytyy galleriasta?
Lea ja Justus
Member
 
Viestit: 117
Liittynyt: 24 Syys 2004, 21:22
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja Miumau » 08 Marras 2004, 17:24

Kuvia ei valitettavasti löydy ihan vielä galleriasta mutta ne tulevat sinne viikon sisään joskos vihdoin pääsisin maksamaan jäsenmaksun. <br> <br>Veljeksillä on muuten aika erilaiset makumieltymykset ruuan suhteen :D
Miumau
Member
 
Viestit: 198
Liittynyt: 12 Heinä 2004, 21:03
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Kaisa » 08 Marras 2004, 19:47

Enpäs ole pistänyt sirkkaa palasiksi, niin ei ollut tietoa niiden sisäkalujen väristä. Voisiko väri johtua esimerkiksi juuri hotkitusta tuoreruoasta, ei olisi vielä ehtinyt sulaa ja on siksi vihreätä maha täynnä? <br> <br>Itse olen paistanut kanaa vaihtelevissa öljyissä, oliivi/rypsi/rapsi/auringonkukka, ihan pikku tilkka siis vain sitä öljyä. Kanan fileet olen pieninyt paistamisen jälkeen, tai sitten olen ostanut suoraan kanafile suikaleita. Pakkasessa säilyy paistettuna 1-2 kk. <br> <br>Jättiksiä ei ole pakko lisätä ruokavalioon, ne ovat ravintoarvoltaan lähellä tavallista jauhista. Itse olen laskenut hinnan tulevan lähes samaksi onko sitten tavallisia tai jättiksiä. Täällä tavikset maksavat 0,05 kpl ja jättikset 0,10 eli yhden jättiksen hinnalla saa 8 tavista. Karkeana arviona arvioisin yhden jättiksen vastaavan korkeintaan 10 tavallista jauhista (siis koko ja paino). <br> <br>Citro oskaa jauhetta voi antaa vaikka esim. kerran viikossa, laskin annostusta 250 g siilille kissan ja koiran annostuksen mukaisesti. Annos on huima 0,125 ml/250 g :D
Kaisa
Member
 
Viestit: 3367
Liittynyt: 27 Elo 2003, 15:11
Paikkakunta: Laukaa

ViestiKirjoittaja Knightrider » 09 Marras 2004, 16:38

Ronilla on myös lähes aina vihreää kakkaa, mutta sitä on ollut alusta alkaen, joten en ole siitä erityisemmän huolissani (kaikilla Puutorin akvaarion siileillä näyttää olevan). Itse veikkaisin myös syyksi noita sirkkoja jos jotain syitä pitäisi keksiä. Vihreä lähes limamainen uloste sitten onkin jo merkki jostain vakavammasta, kuten Sakun kanssa saimme huomata. <br> <br>Miumau: Ei välttämättä kanaa tarvitse ostaa edes fileinä, vaan kun ostaa kanan jauhelihaa säästyy siltä pilkkomiselta. Sitten kun vielä jaksaa annostella ne pieniksi foliopalluroiksi pakastimeen, saa kätevästi joka ilta kerta annoksen.
Knightrider
Member
 
Viestit: 542
Liittynyt: 22 Helmi 2004, 13:58
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Miumau » 11 Marras 2004, 19:22

Voi ei. Nyt rupesi taas vähän huolestuttamaan... <br> <br>Nyt kun olen tässä seuraillut ulosteen laatua, olen todennut mukana tulevan sillointällöin hieman limaa. Mitähän tämä lima on? Sitä on vähän mutta sen verran että sen näkee. <br>Knightrider: Millaista Sakun uloste oli ja mistä tämä lima johtui? <br> <br>Justus ei ole nyt suostunut syömään kun Royalin babycatteja. Luulen sen juhtuvan siitä kun vaihdon märkäruuan makua ja nyt vaihdoin taas takaisin eikä herra nirso ole suostunut oikein kunnolla syömään tätä aijempaa enää. Nyt siis poika ei ole syönyt muutamaan päivään muutakun babycat-raksuja, raejuustoa ja 1-1,5 tl märkäruokaa johon on sekotettu 2 pilkottua banaanihiipijää ja sirkkaa. Voiko syömättömyys aiheuttaa muutoksia kakan laadussa? Tuo syömättömyys luultavasti johtuu siitä että otin herran juoksupyörän pois yöksi kun siitä kuuluu niin kova meteli ettei talossamme nuku kukaan. Aamulla herra sitten saa päästellä pyörällään. Epäilen että Justus protestoi pyörälakkoa syömättömyydellään. Tänäänkin taas aamulla oli jäljellä paljon ruokaa mutta sitten päivällä kun olin tullut kaikki laittamani uudet raksut oli syöty. <br> <br>Tiedä sitten. Yritän seurailla tilannetta...
Miumau
Member
 
Viestit: 198
Liittynyt: 12 Heinä 2004, 21:03
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Kaisa » 11 Marras 2004, 20:00

Kyllähän ruokavalio vaikuttaa suoranaisesti ulosteen laatuun, määrään ja väriinkin (sekä tuoksuun). Mikäli Justus syö kuitenkin noita raksuja, en olisi ihan kauhean huolissani. Raksuissa on hyvät ravintoarvot ja vitamiinit lisättynä, yksipuolistahan se toki on pelkkiä raksuja pupeltaa. <br> <br>Viltsullakin on ollut toisinaan semmoinen limainen klöntti ulosteessa, mutta hyvin harvoin. Kun muuten ei ole ollut mitään hälyttävää, ruoka maistuu, ulkoisesti siili näyttää terveelle, iho/piikit/turkki kunnossa, silmät kirkkaat, liikkuu normaalisti etc. niin tämmöisen yksittäisen ja ennenkaikkia harvoin olevan limaklöntin olen antanut jäädä omaan arvoonsa. Oletan sen johtuvan tavalla tai toisella ravinnosta.
Kaisa
Member
 
Viestit: 3367
Liittynyt: 27 Elo 2003, 15:11
Paikkakunta: Laukaa

ViestiKirjoittaja Satu H » 11 Marras 2004, 23:40

Meillä tuntuu välillä menevän kaikki ruoka kaupaksi ja välillä nirsoillaan. <br> <br>Nyt Siiri H imettäessä tilasin lisäksi 3 purkkia vahakoisontoukkia. Kävin hakemassa ne tänään Ison Omenan Faunattaresta ja lisään niitä ruokavalioon vähitellen. Ravintoarvoltaan niiden pitäisi olla hyviä, mutta ne ovat aika vikkeliä kiipeilijöitä, joten ne kyllä täytyy syöttää vahtien, ettei pääse karkaamaan ennenkuin ehtivät parempiin suihin.
Satu H
Member
 
Viestit: 33
Liittynyt: 10 Tammi 2004, 21:20
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Kaisa » 11 Marras 2004, 23:48

Vahakoisa rasiat kannattaa pitää vallihaudan ympäröimänä, voi muuten yhtenä aamuna olla seinillä ja kaikkialla purkista karanneita koisia.
Kaisa
Member
 
Viestit: 3367
Liittynyt: 27 Elo 2003, 15:11
Paikkakunta: Laukaa

ViestiKirjoittaja maija » 12 Marras 2004, 04:12

meillä ei tuo keitetty/paistettu ruoka uppoa..siis kala menee vaikka ahvenfile olisi paistettuna ja seisoisi päällänsä..mutta yritäs jauhelihaa paistettuna..ramses kiertää sen kaukaa.se on vauvana jo saanut sitä kasvattajalla raakana ja ei suostu syömään kypsää ja sillä siisti.eikä tuosta raa'asta lihasta ole tullut mitään vatsanväänteitä tai loisia..kaikki hyönteiset maistuu liiankin hyvin(poika on oikein pulleassa kunnossa) ja välillä herkutellaan lohi-kalallakin.
maija
Member
 
Viestit: 716
Liittynyt: 22 Maalis 2004, 00:21
Paikkakunta: tampere

ViestiKirjoittaja Tarja T ja Siiri » 12 Marras 2004, 08:41

Juuri kuulin luennolla, että kotimaisella jauhelihalla on niin tarkka valvonta, ettei siitä takuulla löydy mitään loisia. Saa syödä ihminenkin raakana, jos haluaa.
Tarja T ja Siiri
Member
 
Viestit: 677
Liittynyt: 12 Maalis 2004, 19:43
Paikkakunta: Suolahti

Seuraava

Paluu Terveys & sairaudet