Miksi jauhikset ei kuoriudu?

Siilien ravintoon ja ruokintaan keskittyvä keskustelufoorumi

Miksi jauhikset ei kuoriudu?

ViestiKirjoittaja Issu » 02 Marras 2009, 20:07

Mulla on kyllä fleecepaloja koppisten siellä kopassa, mutta munat eivät kuoriudu :o lämpöä on 23 astetta, ruokaa saatavilla, mutta kuoriutumista ei kuulu. Missä vika? Aikaa on kulunut varmasti jo pari kuukautta.
Issu
Member
 
Viestit: 191
Liittynyt: 15 Syys 2008, 19:31
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja lafleur » 02 Marras 2009, 23:56

Mihin niitä fleecepaloja tarvitaan?

Jos koppiksilla ei ole tarpeeksi safkaa ja kosteita ruokia (esim. salaatti tai porkkana) olen huomannut että toukkia ei ala tulla, kenties koppikset syövät pieniä toukkia jos ovat nälkäisiä? Onko sulla tavallisia jauhiksia vai jättijauhiksia?
lafleur
Member
 
Viestit: 376
Liittynyt: 13 Elo 2007, 02:17
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja Issu » 04 Marras 2009, 10:33

Tavallisia jauhiksia. Mä yritän antaa niille paljon niitä kosteita ruokia mut ei ne kyllä niitä paljon syö. Laitoin niitä fleecepaloja ku jossai ohjees luki et ne munis paremmin niihin.
Issu
Member
 
Viestit: 191
Liittynyt: 15 Syys 2008, 19:31
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Kutri » 04 Marras 2009, 14:43

Onkos sulla ollenkaan sielä leseitä pohjana eli kuivaruokaa madoille? Katso ohjeet kasvatukseen täältä: <a href="http://www.tahdenlennon.com/index_ruokahyonteiset.htm" target="_blank" rel="nofollow">http://www.tahdenlennon.com/index_ruokahyonteiset.htm</a>
Avatar
Kutri
Member
 
Viestit: 1293
Liittynyt: 01 Elo 2007, 14:40
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja Issu » 04 Marras 2009, 21:37

Mä olen katsonut ne ohjeet kyllä sieltä kutri, on leseitä, jauhettuja kissannaksuja ja kaurahiutaleita.
Issu
Member
 
Viestit: 191
Liittynyt: 15 Syys 2008, 19:31
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja lafleur » 04 Marras 2009, 23:48

Oiskohan se mahdollista, että koppikset munii niihin kosteisiin ruokiin, ja sitten kun ne kerätään pois menee munat siinä mukana? Outoa.

Ne on muuten aluksi ihan todella pieniä ne madot, sellaisia 2mm pitkiä joita on tosi vaikea havaita, ja ne möyrivät lähinnä leseiden alla piilossa.
lafleur
Member
 
Viestit: 376
Liittynyt: 13 Elo 2007, 02:17
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja Amanda » 05 Marras 2009, 01:12

Meidän tuotannon alkamiseen meni joskus aikoinaan muutamia kuukausia, odottele rauhassa. Ja kannattaa antaa porkkanan siivuja ruokana ja jättää ne vaan boksiin eikä kerätä pois. Maistuu kovina käppynöinäkin viellä. Porkkanat voi heitellä ympäri boksia.

Fleecepalat ottaisin pois, munakennoja tilalle. Pohjalle toosi iso kerros kaurahiutaleita (jopa 10cm) ja kalanruokaa yms sinne. Sitten vaan valoja pois (meillä kasvo räjähdysmäisesti poikaystävän vaatekaapissa, mukavan kuuma ja pimeä).

Ja eläinkaupasta kannattaa hakea satsi matoja lisää, jos enempi koppiksia helpottais asiaa.
Amanda
Member
 
Viestit: 1620
Liittynyt: 12 Touko 2004, 18:57
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Issu » 05 Marras 2009, 08:40

Selvä. Yritän sitä. Mut eikö ne porkkanan palat homehdu jos ne sinne jättää? Laitan lisää ruokaa niille sitten. Ja unohdin mainita että onhan mulla kalanruokaakin siellä. Mun mielestä näyttää siltä et nois fleecepalois olis munia? mut ei ne vaan kuoriudu.Täytyy nyt penkoa se boksi et jos siellä olis matoja. Ja pimeässä koppikset ovat :)
Issu
Member
 
Viestit: 191
Liittynyt: 15 Syys 2008, 19:31
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Natsuko » 05 Marras 2009, 10:25

Porkkanat kuivuvat ihan nätisti, kunhan purkissa ei ole kantta. Minäkin ottaisin fleecet pois, meillä ei ainakaan sellaisia ole tarvittu. :) Pikkumatojen kuoriutumista tuskin näkee ilman suurennuslasia, meillä yleensä ensimmäiset merkit vauvoista on nähnyt vasta, kun ne ovat olleet reilun puolen sentin mittaisia. Ja silloinkin vaan tiukasti tuijottamalla huomaa, että lesekerros liikkuu. :)

Kärsivällisyyttä vaan, kyllä sieltä matoja tulee.
Natsuko
Member
 
Viestit: 346
Liittynyt: 17 Marras 2006, 17:59
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Issu » 10 Marras 2009, 19:08

Tongin sitä laatikkoo, siellä on pikkumatoja :D Pitäskö ne koppikset nyt sit siirtää eri astiaa?
Issu
Member
 
Viestit: 191
Liittynyt: 15 Syys 2008, 19:31
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Amanda » 10 Marras 2009, 22:04

No jos ruokaa on vaan tarpeeksi ja piiloja ni sanoisin että ei.
Meillä on kaikki samassa ja ylituotantoa on hirmusesti jopa meidän 3 suursyömärille.
Amanda
Member
 
Viestit: 1620
Liittynyt: 12 Touko 2004, 18:57
Paikkakunta: Finland


Paluu Ravinto & ruokinta