Royal Canin?

Siilien ravintoon ja ruokintaan keskittyvä keskustelufoorumi

Royal Canin?

ViestiKirjoittaja vasystava » 08 Joulu 2008, 20:18

Tästä varmasti on jossain keskustelussa jo puhetta, mutta kysyn nyt kuitenkin erikseen. Eli tuntuu, että ainut"kunnollinen"kissanraksu, jota hämeenlinnassa on saatavilla on Royal Canin.
Siis millaista siilin ruuaksi? Järkevä ostos?
Ja niitäkin kun sattuu olemaan kymmentä eri alalajia, niin mikä RC raksuista olisi juuri siilille paras vaihtoehto?:)
vasystava
Member
 
Viestit: 28
Liittynyt: 22 Elo 2008, 22:41
Paikkakunta: Hämeenlinna

ViestiKirjoittaja Anitta2 » 08 Joulu 2008, 20:47

Varmaan mielipiteitä on monta. Minä olen antanut siileilleni Royal Caninin raksuista Babycat 34, Kitten 36, Sensible 33, Indoor 27, Hair and skin 33 ja voi olla että muitakin olen antanut kun olen saanut näytepusseja.
Tuota Babycattia olen antanut poikasille ensimmästen viikkojen aikana, kun rupeavat tulemaan emon kupille. Sitten Kitteniä ja aikuisille sitten noita muita.
Siilit on ainakin toistaiseksi olleet terveitä ja vanhempi on yli 4v.
Tietysti raksujen lisäksi annan sirkkoja, muita öttisiä, jauhomatoja, broileria jne ja raksut on vain pieni lisä.
Anitta2
Member
 
Viestit: 1039
Liittynyt: 29 Marras 2004, 12:26
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja merjah » 08 Joulu 2008, 20:53

Meillä on käytetty enimmäkseen Royal Caninin Light 40 -raksuja. Niiden huono puoli on se, että ne ovat melko kovia. Tänä syksynä tilasin koepusseja Acanan raksuja ja ne näyttävät kelpaavan siileille vielä paremmin kuin RC:n raksut ja ovat ravintosisällöltään hyviä. Acanaa on helppo tilata nettikaupasta.
merjah
Member
 
Viestit: 829
Liittynyt: 27 Loka 2004, 10:10
Paikkakunta: Kuopio

ViestiKirjoittaja Issu » 08 Joulu 2008, 23:00

Tuosta acanasta on nyt lähiaikoina ollut paljon puhetta, niin mikä nyt sit todellisuudessa on se siilille paras raksu? Acana vai RC? Kun itse ostaisin uusia raksuja, mutta kun en saa teidän mielipiteitä selville, varsinkaan acanan uudistumisen jälkeen.
Issu
Member
 
Viestit: 191
Liittynyt: 15 Syys 2008, 19:31
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Nea » 08 Joulu 2008, 23:31

Mielipiteitä on moneksi ja se sallittakoon :) Oman mielipiteeni mukaan Royal Canin ei ole (erityisesti hintaansa ja statukseensa "eläinkauppojen huippuruokana" verrattuna). Aiheesta olen kirjoitellut useampaan topicciin, mm.
<a href="http://www.suomensiiliyhdistys.fi/forum/index.php?&action=vthread&forum=4&topic=4014&page=0#msg69234" target="_blank">http://www.suomensiiliyhdistys.fi/forum/index.php?&action=vthread&foru m=4&topic=4014&page=0#msg69234</a>

<a href="http://www.suomensiiliyhdistys.fi/forum/index.php?&action=vthread&forum=5&topic=3466&page=1#msg67043" target="_blank">http://www.suomensiiliyhdistys.fi/forum/index.php?&action=vthread&foru m=5&topic=3466&page=1#msg67043</a>

Itselleni RC:n kyseenalainen laatu kävi ilmeiseksi erityisesti eläinkaupassa töissä ollessani, kun laskiskelimme eri ruokamerkkien eläinproteiinipitoisuuksia, joista RC:n tulos oli huonoin, eli protskuprosentit pussin kylkeen saadaan pitkälti kasviproteiinista (halvempaa).

En jaksa käydä toistamaan itseäni, joten tässä muutamia pointteja aiemmista kirjoituksista:

<em>"Royal Caninin hinta-laatusuhde ei välttämättä ole paras mahdollinen. Sisältää paljon maissia, osa laaduista myös vehnää ja eläinperäisten proteiinien osuus on huomattavasti pienempi kuin monilla muilla merkeillä. Lisäksi osa (muistaakseni Kitten ja Light ainakin sekä kissanmaidonvastike) sisältää säilöntäaineena BHT:tä (E321), jonka on tutkimuksissa havaittu aiheuttavan eläimille kasvaimia (siileillä yleinen ongelma!), syöpää, epämuodostuneita poikasia, allergioita ym. ongelmia. Royal Canin ei myöskään suostu paljastamaan raksujensa lihapitoisuutta, mutta jos se olisi kovinkin korkea, sitä varmasti markkinoitaisiin suureen ääneen. Acanalla tuo prosentti on kissanraksuissa 60 - markkinoiden huippuluokkaa. "</em>

"<em>Mitä itse olen Royal Caninin pussien kylkiä tihrustellut, niin muistaakseni ihan kaikissa ei BHA:ta ole, mutta juurikin tuossa Lightissa ja Kittenissä ainakin (joita meillä syötettiin) sekä myös kissanmaidonvastikkeessa. Muutenkaan en tykkää siitä, että RC on lisännyt tuotteisiinsa vehnää ja soijaa (jotka eivät tietenkään lihansyöjille tarkoitettujen raksujen laatua paranna) eikä RC:n väki myöskään suostu paljastamaan raksujensa lihapitoisuutta, mikä herättää hieman epäilyksiä. Jos se olisi kovin korkea, sitä kyllä varmasti markkinoitaisiin suureen ääneen. Joissain RC:n eläinlääkärisarjan raksuissa maissi ja viljat ovat jopa ensimmäisenä raaka-ainelistalla eli pääraaka-aineena ! Itse olen siis monien muiden tapaan tullut siihen tulokseen, että RC ei valitettavasti taida olla hintansa väärti.

Eläinkaupasta löytyy sitten useitakin vehnättömiä vaihtoehtoja (mm. Nutro Choice Cat Light ja Hill's Science Plan: Feline Light Adult)."</em>

Ja tosiaan mitä tulee eläinperäisen proteiinin määrään, RC:llä prosentti oli muistaakseni 48% tai sitä luokkaa, lähes kaikilla muilla merkeillä 70->, Orijenilla jopa 98%. Tämä laskelma on toki vain suuntaa antava, mutta suunta on kuitenkin selvä. Lisäksi muistelen jostakin lukeneeni, että RC olisi maailman suurimpia kasviproteiinin ostajia... Kritiikkiä ko. merkkiä kohtaan löytyy myös koira- ja kissapalstoilta.

Tuolta meidän eläinkaupastamme Acanan vanhoja tuotteita vielä löytyy, mutta niiden loppuessa siirtynemme todennäköisesti Orijeniin (tällä hetkellä mielestäni markkinoiden laadukkain raksu), josta tosin ei valitettavasti vielä ole Lightia saatavilla kissoille. Niinpä siiliemme raksuannosta varmaankin vähän tipautetaan ja koitetaan sitten saada muilla sitkeillä purtavilla hampaita hoidettua.

Acanan uudet tuotteet muistuttavat pitkälti Orijenin tuotteita (minkä vuoksi en tätä uudistusta oikein ymmärräkään), eli niistäkin voisi yhä jokin sopiva vaihtoehto löytyä, mutta tosiaan annoskokoa lienee syytä tipauttaa, ettei siilin energiansaanti lisäänny hullusti...
Nea
Member
 
Viestit: 830
Liittynyt: 25 Elo 2005, 00:37
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja vasystava » 09 Joulu 2008, 22:54

Jees, kiitoksia paljon vinkeistä!
Yhden pussin nyt tota RCtä ostin, kun oli akuutti tarve,
mutta seuraavaksi sitten paremmalla varoitusajalla tutustun netin kautta saataviin parempiin merkkeihin:)
vasystava
Member
 
Viestit: 28
Liittynyt: 22 Elo 2008, 22:41
Paikkakunta: Hämeenlinna

ViestiKirjoittaja Wawa » 14 Joulu 2008, 10:59

Mites toi Hill's Science Plan Feline Light-systeemi?

Löydettiin sitä eläinkaupasta, niin siinä oli kyljessä, että se menis jo 5kk päästä huonoksi? Onko säilymisaika tosiaan niin pieni?

Kun nuo meidän nykyiset Nutro Choise Lightit säily ainakin pidempään ja siilille ei todellakaan viidessä kuukaudessa saa syötettyä sellasta määrää kuivaruokaa. Kissalle pussi on ihan ok, mutta kun se maksaakin sen 30e, nii sitten joutuis heittää ainakin puolet pois.

Ja laitan sitten tähän samaan viestiin tämänkin:

Että kun tuolla Petshopissa on noita siilien ruokia ja monet sieltä ostaa, niin vielä yksi parannusehdotus tosi hyvään valikoimaan:

Jos sieltä voisi saada noita kuivaruokia sellaisissa siileille sopivan kokoisissa esim.1/2 l pakasterasiassa esim. 10eurolla?
Kun pussikoko on niin suuri siinä Acanassa ja Hill'sin Feline Lightissä niin ne sais hyvin jaettua siellä ja myytyä tarvitseville.

Vähän vaikee selittää tätä ideaa, mutta uskoisin että tajusitte vähän, mitä tarkotin.:)
Wawa
Member
 
Viestit: 375
Liittynyt: 27 Helmi 2008, 20:12

ViestiKirjoittaja Nea » 14 Joulu 2008, 18:29

^ Hill'sin pussi on saattanut olla siellä eläinkaupassa sen verran pitkään, ettei säilytysaika ole enää kovin pitkä. Kannattaa kysyä myyjältä, olisiko varastossa uudempaa erää olevaa pussia ja selittää samalla syy eli että kun siilillä tuo menekki on huomattavasti kissan menekkiä pienempi. Toinen vaihtoehto on ostaa pussi kimpassa useamman siilistin kesken.

Tuo idea pienemmistä ruokaeristä kannattaa muuten varmaan välittää suoraan Petshopille/kirjoittaa se Petshopin omaan ketjuun, saattaa täällä vilahtaa ohi silmien, jos eivät kaikkia keskusteluja aina lue...
Nea
Member
 
Viestit: 830
Liittynyt: 25 Elo 2005, 00:37
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Anoona » 12 Touko 2009, 17:22

Itse en omista vielä siiliä, mutta vähän ajan päästä kyllä. Niin minkä kokoinen raksu määrä olisi siilille sitten sopiva, että sen saa kokonaan menemään?

Ajattelin kun tuota acanaa saisi vielä tuolta netti sivuilta tilattua 3kg säkkinä.
Anoona
Member
 
Viestit: 12
Liittynyt: 23 Maalis 2009, 20:13
Paikkakunta: Hyvinkää

ViestiKirjoittaja merjah » 12 Touko 2009, 20:10

3 kg:n säkistä ehtii varmasti suurin osa vanhentua, jos raksuja syöttää vain yhdelle siilille. Niitähän annetaan muun ruoan lisänä. Meidän siilit ovat saaneet vain noin 8 - 10 kpl raksuja päivässä.
merjah
Member
 
Viestit: 829
Liittynyt: 27 Loka 2004, 10:10
Paikkakunta: Kuopio

ViestiKirjoittaja Sam » 12 Touko 2009, 21:34

Royal Caninin Babycat 34 meillä syötetaan pennuille ja emolle.
Sam
Member
 
Viestit: 258
Liittynyt: 24 Maalis 2009, 16:18

ViestiKirjoittaja Anoona » 13 Touko 2009, 17:05

Niin sitä kanssa ajattelin.
Varmaan tuo 400g olisi sitten ihan hyvä vaihtoehto. (:
Anoona
Member
 
Viestit: 12
Liittynyt: 23 Maalis 2009, 20:13
Paikkakunta: Hyvinkää

ViestiKirjoittaja Kutri » 14 Touko 2009, 10:42

Acanan Kitteniä tuolta sivuilta vielä löytyy tosiaan ja sehän sopii 6kk asti siilille. Tämän jälkeen tulisi jo syöttää aikuisraksua mutta valitettavasti tuota acana adult lightia ei valmisteta enään sellaisenaan vaan ravintosisältä on oleellisesti muuttunut. Siitä löytyy myös keskustelua tuossa aikaisemmin. Orijen on tällä hetkellä siis se parempi vaihtoehto raksuille. Royal Canista ollaan montaa mieltä ja siitä löytyy selityksiä tuolta kun selaa vähän taaksepäin. Itse en syötä siileillemme myöskään Royalia.

Kannattaa kuitenkin kysyä tuleeko siilivauvan mukana raksuja koska jotkut kasvattajat antavat niitä kyllä mukaan. Meillä esim. poikasten mukana lähti acana kitteniä sen verran että riittää sinne 6kk asti joten uusien omistajien ei tarvitse hankkia kuin vasta aikuisraksuja.
Avatar
Kutri
Member
 
Viestit: 1293
Liittynyt: 01 Elo 2007, 14:40
Paikkakunta: Tampere


Paluu Ravinto & ruokinta