Muutama kysymys

Siilien ravintoon ja ruokintaan keskittyvä keskustelufoorumi

ViestiKirjoittaja Luttana » 01 Touko 2008, 00:17

Siis madoillehan voi antaa kaikkea missä ei ole suolaa, sokeria tai ylettömästi rasvaa. Eli kaikki hedelmät käy, samoin vihannekset...Sipulia en ehkä antas kuitenkaan. Hedelmät ja vihannekset pitäs vain vipaloida mahdollisimman ohuiksi, niin eivät mätäne vaan kuivavat. Ja kosteaa ruokaa pitääkin antaa myös siksi, että madot saa tarvitsemansa nesteen niistä. Ja myös siis sirkoille ja torakoille kelpaa kaikki mikä madoillekki :)

Itse käytän yleensä kiinankaalta, porkkanaa, kurkkua ja myös mandariinia, kun on niin nestepitoista :) Murennan myös koiran raksuja kasvatusalustaan. Myslit menevät kaupaksi ja hiutaleina käytän 4-viljan hiutaleita.

Mitä monipuolisemmin siilin ruokaelukat syö sitä monipuolisempaa ravintoa ne ovat siilille...
Luttana
Member
 
Viestit: 72
Liittynyt: 02 Maalis 2008, 14:16
Paikkakunta: Oulu

ViestiKirjoittaja Anitta2 » 01 Touko 2008, 08:50

Kurkun kanssa kannattaa olla varovainen. Se homehtuu helposti. Minä otan siitä pois kaikkein märimmän keskustan (syön sisustan itse).
Kuivattuja leivänmurusiakin voi antaa. Ruiskorpun palasia ole joskus hienontanut. Salaatinlehtiä ole antanut vähän ja enimmäkseen niitä kuivahkoja lehden reunoja. Porkkanoiden kuoria annan madoille ja syön itse sisustat.
Joskus olen laittanut märän paperin pullon kierrekorkin sisälle ja sen juoma-astiaksi madoille. Näin ryynit ei kostu eikä vesi valu hukkaan. Madot käyvät imemässä kosteutta paperista.
Anitta2
Member
 
Viestit: 1039
Liittynyt: 29 Marras 2004, 12:26
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Natsuko » 01 Touko 2008, 10:17

Minä olen onnistunut homehduttamaan kokonaisen jättiviljelmän laittamalla näkkärinmuruja. Ihan olivat kuivia ja muistaakseni kosteat olivat kannen päällä, mutta kammottava löyhkä alkoi nousta astiasta hyvin nopeasti. Kannattaa olla varovainen, vika saattoi tosin olla myös laittajassa ;)
Natsuko
Member
 
Viestit: 346
Liittynyt: 17 Marras 2006, 17:59
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Wawa » 01 Touko 2008, 11:03

Ei jauhometojen ruokinnassa niin tarkka tarvitse olla,
kunhan vain katsoo, että ruoka on puhdasta.
Eiköhän salaatti käy, jos ne sitä kerran syö.
Tietysti pitää katsoa, että ne on sellaisia aineksia, mitä
myös siili voi syödä. Tai enpä tiedä, kertokaa joku viisaampi.

Lolalle muuten tuli hieman loysä maha noista madoista.
Wawa
Member
 
Viestit: 375
Liittynyt: 27 Helmi 2008, 20:12

ViestiKirjoittaja Nea » 01 Touko 2008, 13:51

Kyllä sillä pikkuisen on väliä, mitä jauhiksille syöttää, koska syömästään ruuasta, eli tässä tapauksessa madoista siili saa (tai on saamatta) ravintoaineet omiin elintoimintoihinsa. Jos madoilla on tyhjä/kauraa täynnä oleva suoli, ei niistä "tyhjistä kuorista" ole siilille ravitsemuksellisesti juuri hyötyä. Siksi madot pitäisi tankata ravintoarvoiltaan rikkaiksi mahdollisimman monipuolisella ruokatarjonnalla ennen siilille syöttämistä. Tankkausaterian olisi hyvä sisältää vitamiineja, proteiineja (kissanraksuja, kalanruokaa), kasviksia ja sitten vielä niitä viljatuotteita lisäksi. Puoli tuntia kuulostaa aika lyhyeltä tankkausajalta, kun yhtä vuorokautta suositellaan. Mieluiten ainakin useampi tunti olisi madoille hyvä antaa aikaa.

Tässä vielä sammakkolampi.net:n hyvää tietoa aiheesta:

<em>Pelkillä viljatuotteilla eläneet jauhotoukat eivät ole kovin ravinnepitoista ravintoa sammakkoeläimille. Mutta jos toukat ovat eläessään syöneet runsaasti vitamiinejä ja kivennäisaineita sisältäviä ruoka-aineita, sisältävät myös ötökät itsessään runsaasti näitä sammakoille hyödyllisiä aineita. Tätä ravintoeläinten vitaminointitapaa kutsutaan Suomessakin englanninkielisellä termillä "gut-loading". Gut-loadingin nimissä viljelyalustaan kannattaa lisätä akvaariokalojen hiutaleruokia, jyrsijöille ja linnuille suunniteltuja kuivaravintoseoksia ja erilaisille eläimille suunniteltuja kuivapellettejä (jotka tarvittaessa voi ennen lisäämistä jauhaa). Kaikki vitaminoitu ja vitamiinipitoinen jonka jauhotoukat syövät on aina kotiinpäin!

Gut-loadingin toinen muoto on se, että tietyllä ruokintakerralla sammakoiden ruoaksi tarkoitetut toukat poimitaan viljelmästä jo edellisenä päivänä, ja ne laitetaan vuorokaudeksi pieneen astiaan, jossa niille on ravinnoksi vain ja ainoastaan jotakin sammakkoeläimille tarkoitettua vitamiini-hivenaine -jauhetta. Tällöin toukat syövät viimeisen vuorokautensa tätä puhdasta vitamiiniseosta, ja tällöin niiden ruoansulatukanava on maksimaalisen täynnä tätä vitamiiniä kun ne tarjotaan sammakoille ruoaksi.

Kaikista parhaan tuloksen saa jos ravintoeläimille tarjoaa jonkin verran vitamiinejä koko niiden kasvun ajan, sekä tehostetusti viimeisen vuorokauden ajan. </em>

Lähde: <a href="http://www.sammakkolampi.net/ruoka/jauhotoukat.html" target="_blank" rel="nofollow">http://www.sammakkolampi.net/ruoka/jauhotoukat.html</a>

Lisää siis vähän tankkausajan kestoa ja madoille tarjoamasi ruuan monipuolisuutta, niin hyvä tulee :) Siilisi varmasti kiittää!
Nea
Member
 
Viestit: 830
Liittynyt: 25 Elo 2005, 00:37
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Wawa » 05 Touko 2008, 09:43

Me ollaan annettu matoja lähinnä herkkupaloina,
sillä ne ovat siilimme suurta herkkua ja tietääkseni
hyvin proteiinipitoisia syömästään ravinnosta huolimatta.

Ruoaksi ollaan sitten laitettu tölkkimatoja.
Mutta pitää tarjota sitten vähän monipuolisempaa
ravintoa, se on näemmä tarpeen.
Wawa
Member
 
Viestit: 375
Liittynyt: 27 Helmi 2008, 20:12

ViestiKirjoittaja Natsuko » 05 Touko 2008, 15:01

Ei proteiinipitoisia, vaan rasvapitoisia. Ja samoja matojahan ne tölkkimadotkin ovat, joten ihan yhtä rasvaisia ne ovat. Madoissa olisi hyvä olla muutakin kuin tyhjät kuoret ja rasvaa, joten sen suuremmin Neaa toistamatta niille kannattaa syöttää hyvää ruokaa.

Kyllä mä suosisin tuoreiden matojen antamista ja niiden hyvää ruokkimista, kun siihen kerran on mahdollisuus. Tölkkiruoka on aina tölkkiruokaa, kyllä sen itsekin tietää syökö mieluummin appeensa tuoreena vai tölkistä.
Natsuko
Member
 
Viestit: 346
Liittynyt: 17 Marras 2006, 17:59
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Katinka » 05 Touko 2008, 15:30

Minäkin olen saanut matofarmin homehtumaan näkkärillä. Luulin että kuiva näkkäri on hyvää madoille, mutta nähtävästi se keräsikin hetkessä kaiken kosteuden farmista.

Muuten ruokin farmia kissanraksuilla, ruisleivällä ja erilaisilla vihanneksilla, mm. porkkanalla ja kaalilla.
Katinka
Member
 
Viestit: 1132
Liittynyt: 06 Loka 2004, 20:41
Paikkakunta: PK-seutu

ViestiKirjoittaja Natsuko » 05 Touko 2008, 23:10

Joo niin minäkin luulin. Eipä mennyt kuin hetki niin oli homeessa koko setti :/

Meillä tuorein setti matosia kyllästyi elämäänsä ja kuoli pois. Pitää taas ostaa lisää, josko uudet pysyisi vähän paremmin hengissä.
Natsuko
Member
 
Viestit: 346
Liittynyt: 17 Marras 2006, 17:59
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Luttana » 06 Touko 2008, 10:49

Miten ihmeessä te onnistutta tappamaan jauhomatofarmin O_o Ku ite en saa hengiltä millään. Joskus aikoinani matelijaharrastusta lopettaessani jopa unohdin viljelmän kaappiin lähemmäs puoleks vuodeks ja hengis olivat edelleen...
Luttana
Member
 
Viestit: 72
Liittynyt: 02 Maalis 2008, 14:16
Paikkakunta: Oulu

ViestiKirjoittaja Wawa » 06 Touko 2008, 15:14

Anteeksi hyvät ihmiset!

Olin tulossa muokkaamaan tekstiä, kun tietokoneeni ei yhtäkkiä suostunut avaamaan siiliyhdistyksen sivua.
En tiedä miksi, mutta tiesin, että siitä tulisi väärinkäsityksiä, kun tajusin
vasta hetkeä myöhemmin, että olin kirjoittanut väärin.
Wawa
Member
 
Viestit: 375
Liittynyt: 27 Helmi 2008, 20:12

ViestiKirjoittaja lafleur » 06 Touko 2008, 15:45

Luttana: ehkä nyt oli kyse jättisfarmista(?), joka vaatii aikalailla enemmän huolenpitoa kuin tavalliset jauhikset.
Meillä myös kaikki kuivaruoka vetää turpeesta kosteuden itseensä ja homehtuu vaikka olisi alustalla.
lafleur
Member
 
Viestit: 376
Liittynyt: 13 Elo 2007, 02:17
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja Natsuko » 06 Touko 2008, 18:47

<strong>Luttana</strong>

Osa madoista alkoi ehkä olla jo elinkaarensa päässä ja muutenkin vain löytyi valtavia määriä kuivahtaneita matoja. Nämä siis aivan tavallisia, eivät jättiksiä. Syytän huonoa erää, koska aiemmin olen onnistunut hoitamaan madot hyvin :)

Jättikset taas eivät kuolleet, ainoastaan niiden ympäristö homehtui. Pakastelin koko setin, jotta sain astiat puhtaiksi ja madoistakin suurimmat homeitiöt pois. Pakkasesta kelpasivat vielä ravinnoksi.
Natsuko
Member
 
Viestit: 346
Liittynyt: 17 Marras 2006, 17:59
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Luttana » 07 Touko 2008, 01:43

Siis pidättekö te matoja suljetussa astiassa? Siis kansi päällä vai miten?

Koska mie ruokin matoja miltei kaikella mahdollisella ja erityisesti tuoreilla vihanneksilla ja hedelmillä. Viipaloin ohuiksi viipaleiksi tai pieniksi paloiksi ja nakkelen matojen lootaan. Ja mulla ei ole ikinä homehtunu ei jauhomatoloota eikä myöskään jättijauhisloota. Ja siksi en ymmärrä, että miten kuivaruoka voi homehtua lootaan, kun mie en saa homehtumaan edes hedelmiä ja vihanneksia sinne lootaan.

Ja jos oikeesti pidätte viljelmissä kansia päällä niin kaikki kannet poispois hetimiten. Matoviljelmät ei tosiaan tartte kansia vaan kansi aiheuttaa juurikin tuon homehtumisen. Madot kehittää todella paljon lämpöä ja sitä mukaa umpinainen loota kerää kosteutta.

Hyvin on mielessä kaverin jättijauhistuliaiset Ruotsinreissulta, jotka oli suljetuissa astioissa (joissa toki ilmareiät oli) yön yli autossa ja madot olivat kirjaimellisesti kiehuneet. Kaikki kuolleita ja haju jotain todella kuvottavaa. Sitävastoin sirkat ei ollu moksiskaan...

Siili-jutuissa en tosiaan ole vielä mikään huippuasiantuntija, mutta ruokaötököiden kasvattamisesta luulen tietäväni tarpeeksi neuvomaan :)
Luttana
Member
 
Viestit: 72
Liittynyt: 02 Maalis 2008, 14:16
Paikkakunta: Oulu

ViestiKirjoittaja Marianne » 07 Touko 2008, 08:00

Mulla on myös matolaatikot avonaisia ilman kantta, enkä oo hometta saanut ikinä syntymään. Ruokamadot on jääkaapissa odottamassa tankkausta, ja tankkausmadot tiskipöydällä pari päivää -> siilin suuhun. Madot syö kissanruokaa, kaurahiutaleita, ruisleivän paloja, porkkanaa, pohjana on vielä korppujauhoakin lämpöä tuomaan.

Matoset on kyllä älyttömän sitkeitä. Itsekin "unohdin" kesän jälkeen anoppilan keittiönkaappiin pari laatikkoa eri asteisia matofarmeja. Siellä oli koppislaatikko ja alienlaatikko.. noh.. pari kk myöhemmin siellä oli elämää, vaikka ruoka oli loppunut eikä vedestä tietoa. Ihan kipeetä :D
Marianne
Member
 
Viestit: 3990
Liittynyt: 17 Elo 2003, 23:04
Paikkakunta: Tampere

EdellinenSeuraava

Paluu Ravinto & ruokinta



cron