Muutama kysymys

Siilien ravintoon ja ruokintaan keskittyvä keskustelufoorumi

ViestiKirjoittaja pirzu » 06 Huhti 2008, 00:58

Me annetaan Liljalle elävät ötökät pesuvadissa: Lilja laitetaan pesuvatiin ja noukitaan sille matoja ja sirkkoja sinne yksi kerrallaan. Eivät lähde minnekään karkuun, ja ollaan kyllä koko ajan itse vieressä vahtimassa, että ne menee parempiin suihin. Lilli pyörii vadissa ihan hulluna niiden perässä :) Lattiallekin olen laittanut matoja, ei ne kovin nopeasti liiku ja kyllä Lilja ne kiinni saa, on se semmonen peto! Sirkkoja en uskaltaisi laittaa, ne on niin vikkeliä.

Meillä ei jauhomadot ole päässeet purkeista karkaamaan (ainakaan vielä), vaikkei purkeissa ole edes kansia päällä. Nätisti ovat purkeissaan pysyneet. Koppiaisten purkkien päällä pidän kansia, ettei ne säntää sieltä karkuun... Itseä inhottaa niin ajatus, että löytäisin jonkun öttiäisen paikasta, minne se ei kuulu! Hyi! :S
pirzu
Member
 
Viestit: 55
Liittynyt: 25 Tammi 2008, 23:35
Paikkakunta: Pori

ViestiKirjoittaja Luttana » 06 Huhti 2008, 00:59

Jauhomadot ei takuulla karkaa kupista, missä on yli 4cm pystyt sileät reunat, jättijauhiksille pitää olla enemmän reunoja koska ovat isompia. Ja jauhomadot on helpoimpia kasvattaa kun taas sirkat minusta työläimpiä ja ennenkaikkea äänekkäimpiä.

Itse olen kasvattanut aikaisemmin matelijoille sirkkoja, mutta nyt ostan sirkat ja torakat kasvatan itse, sillä ovat helpompia, kuin sirkat. Ja noi mun torakat ei kiipeile eli ne voi pitää kannettomassa varastolaatikossa ihan huoletta :)

Mitä jos ehdottaisit äidillesi, että ostaisitte sirkkoja joko eläinkaupasta tai sitten ruokaeläinkasvattajalta aina pienen satsin kerralla? Kun sirkat pitää vaikka 15 litran smartissa, johon poraa pieniä ilmareikiä (max 3mm) poralla niin eivät takuulla karkaa ja syöttää ne voi vaikka pinseteistä tai jos haluaa siilin saavan metsästää, niin ostaa vaikka 75 litran smartin, jonne laittaa siilin sirkkojen kanssa.

Ja eikö äitisi tiennyt siiliä hankkiessanne, että siilin pääasiallinen sapuska on hyönteiset. Varmasti Lolasi olisi tyytyväinen jos saisi edes pari kertaa viikossa eläviä ruokaeläimiä...Meillä Wiljo ei vilkaisekkaan kuivattujen perään :) Jos Oulun suunnalla asut, niin voit vapaasti tuoda äitisi katsomaan minun ruokaeläinviljelmiä ;D
Luttana
Member
 
Viestit: 72
Liittynyt: 02 Maalis 2008, 14:16
Paikkakunta: Oulu

ViestiKirjoittaja Wawa » 06 Huhti 2008, 08:10

Senkin mä olen sanonut. Kyllä mun mielestä siilille saisi antaa
eläviäkin ötököitä, vaikka purkista meneekin yhtä hyvin.
Pitäähän siilillä joskus olla hauskaa. Lola ei kai ikinä
ole saanut eläviä ötököitä. Voisi olla hänelle
mukava uusi juttu. Mutta tuota pesuvatijuttua
voisi kokeilla, eipä tullut itsellä mieleen!:)
Wawa
Member
 
Viestit: 375
Liittynyt: 27 Helmi 2008, 20:12

ViestiKirjoittaja Anitta2 » 06 Huhti 2008, 08:38

Pesuvati tms on oiva ötököitten syöttöpaikka siilille. Siili mielellään metsästää koppiksia, torakoita ja matosia. Jos et vielä saa äitiäsi suostumaan eläviin öttösiin, niin tulepa siili-ihmisten tapaamisiin. Siellä yleensä jollakin on eläviä öttisiä mukana ja siilisi voisi saada vähän pitää metsästyskivaa.
Jauhomadot ei kiipeile, mutta mulla toissapäivänä matokippo heilahti ja sit niitä matoja oli pöydällä ja lattialla. Nyt vasta kolmen vuoden jälkeen muuten uskallan koskea matoihin paljain käsin. Tosin en kädestä niitä siilille syötä, koska siili innoissaan vois napata sormestakin.
Anitta2
Member
 
Viestit: 1039
Liittynyt: 29 Marras 2004, 12:26
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Wawa » 06 Huhti 2008, 17:29

Sain luvan! Jes. Pyydän eläviä matoja mun kaverilta
ja laitan jääkaappiin, ettei ne kehity.
Wawa
Member
 
Viestit: 375
Liittynyt: 27 Helmi 2008, 20:12

ViestiKirjoittaja Nea » 06 Huhti 2008, 18:24

Muistathan sitten ottaa matoset noin päivää paria ennen siilille syöttämistä pois sieltä jääkaapista erilliseen astiaan syömään massunsa täyteen erilaisia kasviksia, puurohiutaleita, kissanraksuja, kalanruokaa, kaikkea mahdollista vitamiini-/kivennäisainepitoista jne :)

Jos siilille tarjoaa jauhomatoja suoraan jääkaapista, ei niissä ole juuri ravintoarvoa jäljellä vaan ne ovat vain ikään kuin "tyhjiä kuoria".
Nea
Member
 
Viestit: 830
Liittynyt: 25 Elo 2005, 00:37
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Wawa » 08 Huhti 2008, 18:17

Hyvä tietää. Kiitos Nealle!
Wawa
Member
 
Viestit: 375
Liittynyt: 27 Helmi 2008, 20:12

ViestiKirjoittaja Wawa » 16 Huhti 2008, 20:07

No nyt vasta oltaisiin päästy syöttämään Lolalle niitä eläviä ötököitä, mutta siltä mun kaverilta olikin madot lopussa. Vielä pitää odottaa. Sit kun niitä tulee, niin eihän ne kerkeä parissa päivässä kehittyä?
Wawa
Member
 
Viestit: 375
Liittynyt: 27 Helmi 2008, 20:12

ViestiKirjoittaja Jennimaria » 16 Huhti 2008, 20:14

useita viikkoja siinä menee.
Jennimaria
Member
 
Viestit: 218
Liittynyt: 18 Helmi 2007, 17:09

ViestiKirjoittaja Natsuko » 16 Huhti 2008, 21:47

Jos puhe on matojen kehittymisestä kuorista ruokakelpoisiksi niin pari päivää riittää. Jos taas vastakuoriutuneiden matojen kehittymisestä niin voi mennä kuukausi tai pari ihan hyvin. Hae vaikka ensi hätään eläinkaupasta matoja (ne sitten on niitä kuoria) ja syötä ne läskeiksi. 50 grammaa matoja riittää hyvin syötettyinä pariksi kuukaudeksi ihan hyvin.
Natsuko
Member
 
Viestit: 346
Liittynyt: 17 Marras 2006, 17:59
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Wawa » 30 Huhti 2008, 16:10

Noniin, nyt ollaan kokeiltu eläviä matoja ja Lola
tykkäs tosi paljon! Ne on sen uutta herkkua. Ollaan
aina pesun jälkeen tarjottu palkinnoksi pinseteillä nenän eteen.
Se söi melkein pinsetitkin.

Ollaan otettu ne aina vähintään puoleksi tunniksi syömään
kaurahiutaleita, ennen kuin ollaan syötetty sille. Siitä on tullut
oikea ahmatti!:)
Wawa
Member
 
Viestit: 375
Liittynyt: 27 Helmi 2008, 20:12

ViestiKirjoittaja lafleur » 30 Huhti 2008, 18:17

Kannattaa antaahiutaleiden lisäksi myös esim porkkanaa. Meillä madot elelee kaurahiutaleiden seassa ja saavat porkkanaa varsinaiseksi ruuaksi. Viimeksikin kun haettiin kaupasta matosia niin ne syöksyivät kovalla innolla porkkanan kimppuun :)
lafleur
Member
 
Viestit: 376
Liittynyt: 13 Elo 2007, 02:17
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja Anitta2 » 30 Huhti 2008, 18:43

Myös kissanraksuja voi vähän hienontaa matosille.
Anitta2
Member
 
Viestit: 1039
Liittynyt: 29 Marras 2004, 12:26
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Natsuko » 30 Huhti 2008, 21:07

Noihin pinsetteihin: Pyron toinen etuhammas on katkennut (taitaa olla yleinen vaiva siileillä) ja tuo metallisten pinsettien pureskelu voi olla syypää. Kannattaa siis varoa ja syöttää matoja sormista heti, kun uskaltaa sen verran käsitellä niitä.
Natsuko
Member
 
Viestit: 346
Liittynyt: 17 Marras 2006, 17:59
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja pirzu » 30 Huhti 2008, 23:52

Matojen ruokkimisesta muuten: onko kukaan muu antanut lehtisalaattia jauhiksille?? Mä olen meinaan antanut ja hyvin se on niille maistunut, samoin kurkkua olen välillä laittanut tarjolle ja sitäkin ne kyllä järsivät.
pirzu
Member
 
Viestit: 55
Liittynyt: 25 Tammi 2008, 23:35
Paikkakunta: Pori

EdellinenSeuraava

Paluu Ravinto & ruokinta