Kana!

Siilien ravintoon ja ruokintaan keskittyvä keskustelufoorumi

Kana!

ViestiKirjoittaja Morso » 11 Elo 2007, 16:27

Jos siilille antaa kanaa, niin täytyykö joka päivä keittää uusi kanafilee vai säilyykö se jääkaapissa? Ja jos säilyy niin kuinka kauan?

(otsikko kuullostaa varmaa aika tyhmältä)
Morso
Member
 
Viestit: 24
Liittynyt: 09 Elo 2007, 16:10

ViestiKirjoittaja Anitta2 » 11 Elo 2007, 16:47

Eiköhän se säily samalla lailla kuin ihmisenkin ruoka eli päivän verran.
Parempi on pakastaa liha ja kana pieninä annoksina. Tai antaa kanaa silloin kun laittaa sitä itsellekin. Ilman suolaa ja mausteita kylläkin.
Anitta2
Member
 
Viestit: 1039
Liittynyt: 29 Marras 2004, 12:26
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Pug » 12 Elo 2007, 21:55

Meillä ostettiin kaupasta rasia kanan jauhelihaa, keitettiin ja laitettiin pusseissa pakkaseen. Siitä sitten saa joko ihan helposti tai muutaman irroittelevan iskun jälkeen helposti yhden illan annoksen sulamaan. Tuollainen 400g rasia jauhelihaa riittää pakastettuna todella pitkäksi aikaa, meidän neiti muutti tänne noin kuukausi sitten ja kun jauhelihaa on annettu n. rkl päivässä, jauhelihasta on kulunut vasta n. reilu puolet.
Pug
Member
 
Viestit: 46
Liittynyt: 19 Heinä 2007, 17:57
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Lizette » 14 Elo 2007, 22:49

Täältä olen tainnut tämän vinkin saada mutta meillä siis tehdään kanan kanssa näin:
Kun olen paistanut lihan (teflonilla ilman rasvaa), jäähdytän sen lautasella. Pistän pakastepussin pohjalle päivän annoksen ja laitan solmun niin että solmun taaksen ei jää tyhjää, ainoastaan tämä annos. Sitten seuraava annos ja solmu ja näitä niin kauan ettei pussiin enään mahdu jolloin tuloksena on eräänlainen (aika karu) helminauha. Näitä sitten teen niin monta että koko jauheliha on käytetty. Pakkasesta on sitten helppo ottaa edellisenä iltana seuraavan päivän annos jääkaappiin sulamaan, senkus leikkaa pussista möhkäleen (ja muistaa jättää solmun seuraavaa annosta pitelemään).
Itse saatan kyllä tehdä puolesta paketista pienen kastikkeen tai syöttää puolet koiralle ja vain puolet päätyy Hebelle... Mutta ei se ole neidiltä pois =)
Teen myös valmiita annoksia pieniin pakastepurkkeihin (vetoisuus desin luokkaa), jonne laitan valmiiksi purkkiötökät, maissin, porkkanan, jauhelihan....Vaihtelevasti eri purkkeihin. Illalla ottaa seuraavan päivän ruuan sulamaan jääkaappiin. Kun ruoka on sulanut siihen on helppo lisätä elävät ötöt. Jauhikset voi myös pakastaa ruoka-annoksen mukana elävänä.
Lizette
Member
 
Viestit: 172
Liittynyt: 07 Maalis 2006, 17:25
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Memma » 14 Elo 2007, 23:12

Itse käytän kanan filepaloja, joita paistan pannulla. Laitan paperisiin muffinsivuokiin aina päivän annoksen kolmelle siililleni ja pakastimeen. Sieltä on helppo ottaa vuoka kerrallaan sulamaan illan ruokintaa varten. Joskus harkitsin myös jääpalamuottien käyttämistä tähän tarkoitukseen, mutta kolmelle siilille ei taida yksi kolo riittää.
Memma
Member
 
Viestit: 1342
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 15:26
Paikkakunta: Paimio

ViestiKirjoittaja Morso » 15 Elo 2007, 09:53

Kiitos vastauksista!
Mutta jäi mietityttämään, että voiko <u>kaikki</u> ruuat (mitä siilille voi antaa) pakastaa? (paitsi tietenkin kuivaruuat) Ja jos ei niin mitä niistä ei saa pakastaa?
Morso
Member
 
Viestit: 24
Liittynyt: 09 Elo 2007, 16:10

ViestiKirjoittaja Natsuko » 15 Elo 2007, 10:56

<strong>Memma</strong>

Meillä käytetään tuota jääpalamuottia, ainakin jauhelihan kans niihin koloihin mahtuu ehkä puoli teelusikallista, eli ei riitä edes yhdelle siilille yksi kolo!

<strong>Morso</strong>

Teoriassa luulisin, että kaiken voi pakastaa, mutta ei kai kukaan pakasta esimerkiksi pilttiä? Meillä on erinäisistä syistä tällä hetkellä ehkä 80% ruoista pakkasessa ja hyvin maistuu edelleen.
Natsuko
Member
 
Viestit: 346
Liittynyt: 17 Marras 2006, 17:59
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Anitta2 » 15 Elo 2007, 11:28

Kyllä minä olen pakastanut porkkanasosettakin. Yksi sosepurkki kun riittää sen verran pitkäksi aikaa, että jääkaapissakin menee loppu pilalle. Olen laittanut teelusikallisen kokoisia kokkareita kerroksittain paperin päälle ja laatikkoon pakastimeen. Sieltä voi sitten ottaa yhden nokareen tarvittaessa.
Myös purkkisirkkoja ja muita purkkiöttösiä olen pakastanut.
Anitta2
Member
 
Viestit: 1039
Liittynyt: 29 Marras 2004, 12:26
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Kati_O » 15 Elo 2007, 11:56

Naudan jauhelihassa (mahdollisimman vähärasvaista!) ollaan meillä siirrytty kokonaan raakana tarjoilemiseen, ja ainakin meidän hurja EP Dino pitää siitä todella paljon. Raaka liha pilaantuu hyvin nopeasti, joten se pitää mahdollisimman pian oston jälkeen pakastaa. Könttinä jos pakastaa niin itku tulee kun siitä koittaa vuolla annoksia ;) joten meillä käytetään täältä palstalta bongattua ideaa (ehkä Ramseksen Maijan?): lihaa noin 400g pakastepussiin, kaulitaan tasaiseksi reilun sentin paksuiseksi levyksi ja sitten jollakin 'aseella' ruudutetaan se levy, meillä käytetään pitkää tylsää veistä, pitsaleikkurikin käy. On tosi kätevä taittaa siitä aina yksi pala annokseen.

Kanan filesuikaleet meillä paistetaan teflonilla ja pakastetaan, samoin kaikki purkkiötökät. Joskus Tiimarista löysin käteviä pikkurasioita, joihin mahtuu juuri sopivasti isomman Exoterrapurkin sisältö. Pienempiä ötökkäpurkkeja tyhjennän yleensä kaksi yhteen rasiaan, siis eri sortteja tietty.

Eikä sovi unohtaa elävää ravintoa, ainakin jauhikset ja jättikset ovat helppoa ja herkullista sapuskaa. Ne tarjoillaan meillä aina elävinä. Jättislaatikossa on yleensä hieman yökkö haju, mutta itse olen päässyt siitä eroon tarjoilemalla loirojen ravinnoksi yrttejä silloin tällöin. Meillä jättikset tuoksuvat basilikalle ja sitruunamelissalle, eikä Dinoa ole asia haitannut yhtään :)
Kati_O
Member
 
Viestit: 153
Liittynyt: 25 Syys 2004, 13:06
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Memma » 15 Elo 2007, 14:38

Me ollaan myös joskus pakastettu pilttiä laittamalla se minigrip pussiin ja litistämällä levyksi. Siitä saa kätevästi taitettua sopivia paloja Arekselle herkuksi. Muut eivät juuri kasviksista/hedelmistä perusta.

Kati_O myös veli poika pitää raa'asta lihasta. Meinaa sormet mennä mukana kun joskus ruokaa laittaessa tarjoilen jauhelihaa raakana. :D
Memma
Member
 
Viestit: 1342
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 15:26
Paikkakunta: Paimio

ViestiKirjoittaja Kati_O » 15 Elo 2007, 17:00

Memma: kyllä noissa eepeissä on vaan jotain alkukantaista viehätysvoimaa :) Toistaiseksi ei mikään elävä ole jäänyt syömättä (tai no, kissaa ei saanut onneks kiinni ;) ) ja juuri samaan tyyliin meilläkin ruokaillaan että sormet meinaa mennä mukana jos ei ole varovainen. Todella ihania otuksia, vaikka vähän hurjia välillä.

Niin ja kun nyt ruokaketjussa ollaan, niin mainostan vielä meidän hyviä kokemuksia kuivatuista hyönteisistä, niin helppoa ruokaa ei ole toista! Ainakin Dismapet (www.dismapet.com) myy kuivattuja sirkkoja, ja meillä niitä on päivittäin lautasella, ja matkaruokana ovat myös tosi käteviä. Kaikki siilit eivät välttämättä niitä syö, mutta esim. liottamalla ne vedessä niistä saattaa tulla houkuttelevampia siilille. Meillä menee missä muodossa vain ;)
Kati_O
Member
 
Viestit: 153
Liittynyt: 25 Syys 2004, 13:06
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Natsuko » 16 Elo 2007, 00:23

Täällä myös ovat Dismapetin lämpökuivatut sirkat kovassa huudossa. Nykyään niitä menee vähän vähemmän kuin ennen, paree olis ettei Pyro kyllästy kun just kolme pussia ostin! No, säilyyhän ne varmaan tuomiopäivään saakka jos välillä ostaakin jotain muuta...

<strong>Kati_O</strong>
Mä kokeilin tuota ruudutuskonstia, ainoa haitta oli se, että pakastepussikin repesi kun taitoin niitä paloja irti. Mitä lie sekundapusseja ostin :P
Natsuko
Member
 
Viestit: 346
Liittynyt: 17 Marras 2006, 17:59
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Lizette » 17 Elo 2007, 11:55

Itse olen pakastanut kaikkea paitsi kuivattuja tuotteita (sirkat ja raksut), jotka muutenkin säilyvät pitkään.
Jauhiksetkin olen välillä laittanut pakkaseen annosten mukana jos niitä on ollut reilusti kasvamassa.
Lizette
Member
 
Viestit: 172
Liittynyt: 07 Maalis 2006, 17:25
Paikkakunta: Finland


Paluu Ravinto & ruokinta