kissan ruuasta

Siilien ravintoon ja ruokintaan keskittyvä keskustelufoorumi

kissan ruuasta

ViestiKirjoittaja Danatsu » 25 Kesä 2006, 14:25

Voiko siili syödä pelkästään kissan kuiva-ja purkkiruokia?? <br> <br>Ja älkää vastakko mitään ette kyllä meidän neiti jauhomatoja saa ja yms. <br>Tahtoisin vain tietää vastauksen. <br> <br>kiitos jo etukäteen
Danatsu
New member
 
Viestit: 3
Liittynyt: 25 Kesä 2006, 14:21
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Marianne » 25 Kesä 2006, 16:26

Voihan se syödä, mutta se ei ole siilille hyväksi. Kannattaa antaa mahdolisimman vähän kissojen raksuja, muutamia päivässä (purkkiruokaa suositellaan lähinnä villisiileille). Uloste haisee ja sitä tulee enemmän. <br>Raksuistakin suositellaan vähärasvaisia. <br> <br>Siili elää varmasti pidempään ja saa vähemmän mitään ylimääräistä elimistöönsä, kun syö mahollisimman luonnonmukaista ravintoa, eli hyönteisiä.
Marianne
Member
 
Viestit: 3990
Liittynyt: 17 Elo 2003, 23:04
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja tini » 26 Kesä 2006, 17:39

Niinno, syöhän ihminenkin nälkäänsä vaikka pieniä kiviä.. Se ei silti tarkota, että ne tekisivät hyvää. Oli mikä tahansa eläin kyseessä, kun lemmikki on hommattu, pitäisi ruokinnassa sekä elinoloissa yrittää mennä eläimen ehdoilla. Mulla menee yliymmärryksen O.o
tini
Member
 
Viestit: 1788
Liittynyt: 21 Elo 2004, 05:14
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Danatsu » 30 Kesä 2006, 14:12

Okei.. <br>Kiitti kun vastasitte!! <br>No sitten eliikäs jos niitä hyönteisiä pitää antaa (joo et mä annan kun se kerta sille hyvää tekee) niinpitääkö ne ostaa kaupasta vai onko mahdollista mennä pihalle pyydystään? (asun maalla ja ilmassa pörrää vaikka mitä ötökkää)
Danatsu
New member
 
Viestit: 3
Liittynyt: 25 Kesä 2006, 14:21
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Marianne » 30 Kesä 2006, 14:24

Suositus on, että joko ostaa kaupasta tai kasvattaa itse. Jauhomatoja on helppo kasvattaa itse, sirkkoja myös, jos perehtyy asiaan. <br>Ulkoa pyydystetyissä hyönteisissä voi olla loisia. Mutta jos siilille tekee loishäädön kesän jälkeen, niin ulkoakin voi jotain kokeilla. <br>Madot pitää "puhdistaa", ettei likaista multaa mene siilin massuun. <br> <br>Purkkihyönteisiä tilataan usein kimppatilauksina, luepas aihe "kimppatilaus," niin voit vaikka osallistua siihen, tulee paljon halvemmaksi kun osaa kaupasta. <br>Siilin on saatava hyönteisiä, tämä pitää siilinostajan aina muistaa ennen hankintaa.
Marianne
Member
 
Viestit: 3990
Liittynyt: 17 Elo 2003, 23:04
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja Danatsu » 30 Kesä 2006, 16:09

Joo en ole vielä hankkinut siiltä kun en tiedä tästä ruokinnasta niinkään hirveästi. <br>Päätin tehdä niin että pyydystäisin ihan pihalta mutta mitenkäs se loishäätösitten toimii? Kissoille olen antanut sisäloisiin tarkoitettua häätötabuja mutta entä siili? Annanko niille sitten pienen palan tabua veteen liutettuna ja sitten sekoitan ruokaan vai miten?
Danatsu
New member
 
Viestit: 3
Liittynyt: 25 Kesä 2006, 14:21
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Marianne » 30 Kesä 2006, 16:39

Siileillä loishäädön tekee eläinlääkäri. Yleensä se on pistos. <br>Kissan ja koiranlääkkeet eivät väkisin tehoa siiliin. Annosmäärät ovat myös erilaisia. Siileillä on aika haastavaa arvioida oikeaa lääkemäärää, sillä ne sietävät hyvin lääkkeitä, mutta ovat pikkuisia.
Marianne
Member
 
Viestit: 3990
Liittynyt: 17 Elo 2003, 23:04
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja cati » 30 Kesä 2006, 18:24

minulle sanottiin kun ostin siilini, että antaisin kissan/fretin raksuja siilini ruoaksi ja vähäsen jauhomatoja myös, mutte että kissan/fretin raksut on sen "pääruoka".... onko se huono juttu jos annan siililleni enimmäkseen kissan raksuja??! : o
cati
New member
 
Viestit: 6
Liittynyt: 18 Kesä 2006, 21:55

ViestiKirjoittaja Memma » 01 Heinä 2006, 23:16

Siili on pääasiassa hyönteissyöjä. Sen tulee saada joka päivä yli puolet ruuastaan hyönteisiä ja lisäksi lihaa ja joskus kasviksia. Kissan ruoka on vain lisuke, jota siilin ei pitäisi joutua syömään nälkäänsä. Ravinto-osiosta tällä sivulla löytyy runsaasti lisää tietoa, jolla voit koota siilillesi terveellisen ruokavalion. Ethän itsekään haluaisi syödä vain pelkkää näkkileipää.
Memma
Member
 
Viestit: 1342
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 15:26
Paikkakunta: Paimio

ViestiKirjoittaja cati » 02 Heinä 2006, 14:46

kiitos vastauksestasi.. :) minun pitää varmaan sitten heti ruveta syöttää siillilleni enemmän hyönteisiä ja lihaa. :) siilini on kauhean nirso eikä se halua syödä vihanneksia.. olen kyllä yrittänyt mutta ne ei kelpaa sille..
cati
New member
 
Viestit: 6
Liittynyt: 18 Kesä 2006, 21:55

ViestiKirjoittaja zoozoo » 02 Heinä 2006, 22:25

Ensin siili nirsoilee, pikkuhiljaa se kyllä alkaa syödä muutakin. Keitetty broileri-, ja paistijauheliha Erilaiset piltti kasvis soseet höystettynä öttiköillä siitä se lähtee.
zoozoo
Member
 
Viestit: 1499
Liittynyt: 07 Touko 2004, 09:36
Paikkakunta: Tampere


Paluu Ravinto & ruokinta