Vitamiinikuurit

Siilien ravintoon ja ruokintaan keskittyvä keskustelufoorumi

Vitamiinikuurit

ViestiKirjoittaja Anna » 07 Elo 2005, 22:07

Kuinka tarpeellisia siilille ovat vitamiinivalmisteet? Ja te, jotka annatte siilillenne vitamiineja ruuan mukana, kuinka usein ja kuinka pitkin väliajoin? Ja mikä olisi hyvä "perusvitamiinilisäke" siilille silloin tällöin ja mistä sellaisen saisi hankittua?
Anna
Member
 
Viestit: 127
Liittynyt: 04 Heinä 2004, 15:54

ViestiKirjoittaja Kaisa » 07 Elo 2005, 22:31

Kissoille tarkoittu Pirskatti tabletti, saa eläinkaupoista ja apteekeista, sopii myös siileille. Kuten myös koirien vastaava Citro Oska jauhe. <br> <br>Minä annan epäsäännöllisesti ihan sellaisen hyppysellisen. Eli toisinaan kerran viikossa, välillä saattaa mennä kuukausi etten muista vitamiini lisää ruokaan laittaa.
Kaisa
Member
 
Viestit: 3367
Liittynyt: 27 Elo 2003, 15:11
Paikkakunta: Laukaa

ViestiKirjoittaja Kikke » 08 Elo 2005, 12:27

Ruokavalion ollessa monipuolinen ei siili sinänsä tarvitse extra-vitamiineja (paitsi odotuksen ja piikinvaihdon aikaan ainakin itse suosittelen..), mutta itse annan Kaisankin mainitsemaa Pirskatia kuitenkin silloin tällöin. Kysyin Pirskatin valmistajalta, että kuinka Pirskattia tulisi sitten loppujen lopuksi käyttää, kuureina vai koko ajan. Tässä vastaus (hän siis vastaa kissan puolesta, en maininnut käyttäväni tuotetta kääpiösiilille, koska se olisi aiheuttanut vain hämmennystä, heh): <br> <br><i>Hei Kikke! <br> <br>Kyselit annostusohjeita Pirskatti valmisteeseemme. Mielestäni Pirskatin suhteen mahdollisimman tasainen ja pitkä-aikanen annostus on parempi kuin lyhyt kuuri-muotoinen annostus. <br> <br>Pirskatissa on mukana vesiliukoisia vitamiineja ja jos kissa saa niitä <br>kerralla enemmän kuin tarvitsee, niin ylimääräiset vitamiinit tulevat <br>virtsan mukana ulos eläimestä. Eli paras mahdollinen hyöty tuotteella saavutetaan, kun se annetaan tasaisesti tasapainottamaan dieettiä. <br> <br>Kuurimuotoisesta annostuksesta ei ole mitään haittaa tai vaaraa, mutta osa tuotteesta tulee tällöin ulos kuten ylempänä totesin.</i> <br> <br>Kasvavalle Illusia siilillemme annan Pirskattia nyt koko ajan 1/4 tabletin jauhettuna, koska sillä on piikinvaihtokin menossa. Elvikselle joka on jo iso miehen köriläs, en anna kuin silloin tällöin. Yleensä viikon kuureina..
Kikke
Member
 
Viestit: 2550
Liittynyt: 11 Marras 2003, 16:56
Paikkakunta: Rovaniemi

ViestiKirjoittaja Roosa » 08 Elo 2005, 12:57

Meillä annetaan siileille C-vitamiinia ja kalkkia pikkuisen suurinpiirtein joka toinen päivä, välillä pidän pitempää taukoa. Meillä kun kumpikaan ei syön esim. raejuustoa niin olen katsonut parhaimmaksi lisäillä kalkkia ruokaan.
Roosa
Member
 
Viestit: 432
Liittynyt: 21 Touko 2004, 13:38
Paikkakunta: Outokumpu

ViestiKirjoittaja Knightrider » 08 Elo 2005, 17:26

Ikinä en ole kyllä Ronille lisävitamiineja antanut, lähinnä siksi ettei se varmaan suostuisi syömään vitamiinijauheella päällystettyä ruokaa (olen olettanut että Royal Canin-raksuihin on lisätty vitamiineja tarpeeksi?). Maistuukohan se jauhe siilin suussa omituiselta? <br> <br>Entä kalkkilisä, mistä sitä saa ja mitä mahtaa maksaa? Tosin siinäkin on aika suuri riski ettei Roni suostu sitä syömään mutta voisi sitä toki kokeilla.. Onko vaaraa että siilille antaa liikaa kalkkilisää?
Knightrider
Member
 
Viestit: 542
Liittynyt: 22 Helmi 2004, 13:58
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja mustikka » 08 Elo 2005, 17:34

Onks muitten siilit yhtä hulluina pirskattiin ku meidän Milli? Se nimittäin tekee joka kerta ihan hillittömästi vaahtiksia, kun saa pirskatin palasen ja luulenpa, että sil taval suurin osa vitamiineista taitaa päätyä palleron selkään eikä sinne minne kuuluis. Joskus sitte piilottelenki vitamiinit jauhelihapalloon, ettei ihan hyödyttömiks jäis. Että on näillä pikkusillä kyl niin outo maku :D
mustikka
Member
 
Viestit: 89
Liittynyt: 17 Loka 2003, 15:57
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Katinka » 08 Elo 2005, 17:43

Meillä myös menee Pirskatin palaset tosta noin vaan. Tosin Muska on niin älyttömän ahne, että se söisi varmaan kaiken mahdollisen mitä kuppiin laitetaan :)
Katinka
Member
 
Viestit: 1132
Liittynyt: 06 Loka 2004, 20:41
Paikkakunta: PK-seutu

ViestiKirjoittaja Pinni » 08 Elo 2005, 18:24

Me emme ole antaneet Taaville lisävitamiineja, kun olen katsonut raksujen tuoteselostusta ja ne näyttävät olevan monipuolisia. Taavilla ei ole koskaan ollut mitään huomattavaa piikinvaihtoakaan. <br>Eilen illalla hän sai ensi kerran raksuina suuhygieniä raksuja ja niissäkin on selosteen mukaan vaikka mitä. Herralla oli täys <br>vauhti päällä vielä klo 6.00. Juoksupyörä sai sellaista kyytiä että oksat pois. Sporttissiilimme ei meinannut mennä nukkumaan ollenkaan. Kenties MM- kisahurma on tarttunut ;).
Pinni
Member
 
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Touko 2004, 15:50

ViestiKirjoittaja hekate » 14 Elo 2005, 23:16

Meillä on nutriplussaa, mutta Aleuti ei suostu syömään ruokaa minkä päällä sitä on.. <br>Ajattelin että koska Aleuti syö niin vähän ja vain kahta kuivamuonaa, sille on pakko saada jotain ravintolisää, joten voisikos tuota koirien citro oskaa vaikkapa sekoittaa veteen?
hekate
Member
 
Viestit: 94
Liittynyt: 06 Tammi 2005, 13:27

ViestiKirjoittaja Kikke » 15 Elo 2005, 06:57

Meillä raksuja ei anneta kovin paljoa, vaan pääpaino on tuoreruoassa. Meillä annetaan lisäksi sitten vitamiini- ja kalsium lisää (Pirskatti). <br> <br>Liiallinen kalsiumin saanti aiheuttaa ainakin ihmisillä käsitteekseni mm. munuaiskiviä. Tästä on muistaakseni jossain täällä palstalla juttuakin. <br> <br>Mikä on Citro Oskan käyttöohje? Jos siinä lukee, että sen voi sekoittaa veteen, on se sitten ok. Mikäli siinä ei lue niin luulenpa, että se ei edes sekoitu kunnolla, vaan saattaa vain painua pohjalle?
Kikke
Member
 
Viestit: 2550
Liittynyt: 11 Marras 2003, 16:56
Paikkakunta: Rovaniemi

ViestiKirjoittaja kumikana » 28 Elo 2005, 21:06

heippa! <br> <br>voisiko siileille lisätä juomaveteen c-vatamiini liuosta (marsujen ja kanien)?
kumikana
New member
 
Viestit: 4
Liittynyt: 28 Elo 2005, 20:55
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Memma » 10 Tammi 2006, 23:04

Miten olette annostelleet Pirskattia? Oletteko laittaneet sitä saman verran kuin ohjeessa on kissoille sanottu eli 1tabletti 2 painokiloa kohti vai vähemmän? Onko kellään tiedossa turkulaista eläinkauppaa, jolla olisi valikoimissa Nektonreptia, jota Raulio suositteli mielummin kuin Pirskattia? En ole saanut aikaiseksi pyytää Zoojatarta tilaamaan ko. kalkkivalmistetta. <br> <br>Edit: Entä mitä vitamiinivalmistetta olette siileille käyttäneet? <br> <br>Edit2: kappas, kikke olikin jo laittanut, että antaa ohjeen mukaan.. :D
Memma
Member
 
Viestit: 1342
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 15:26
Paikkakunta: Paimio

ViestiKirjoittaja Kaisa » 10 Tammi 2006, 23:19

Minä ostin Nekton Reptiä tuolta Reptilicasta viime kerralla. Olen antanut sitä semmoisen pienen ripauksen joka päivä.
Kaisa
Member
 
Viestit: 3367
Liittynyt: 27 Elo 2003, 15:11
Paikkakunta: Laukaa

ViestiKirjoittaja Kikke » 11 Tammi 2006, 08:53

Öö minä olen käsittänyt, että Nekton Rep on ihan pelkkä vitamiinivalmiste? Nekton Repillä on sitten erikseen kalkkivalmisteet. Näin minä olen ymmärtänyt.. <br> <br>Minulla on nykyisin käytössä Nutriplus ja Pirskatti, molempia käytän kuitenkin vain hyvin harvoin.
Kikke
Member
 
Viestit: 2550
Liittynyt: 11 Marras 2003, 16:56
Paikkakunta: Rovaniemi

ViestiKirjoittaja Kaisa » 11 Tammi 2006, 09:18

Luin eilen tuota Nekton Repin tuoteselostetta, jos en väärin lukenut siinä olisi mukana jo kalkkia. Täytyy tänään lukea vielä uudestaan ja tarkemmin.
Kaisa
Member
 
Viestit: 3367
Liittynyt: 27 Elo 2003, 15:11
Paikkakunta: Laukaa

Seuraava

Paluu Ravinto & ruokinta



cron