Monipuolinen ruoka siilille

Siilien ravintoon ja ruokintaan keskittyvä keskustelufoorumi

ViestiKirjoittaja Kude » 10 Huhti 2009, 19:31

Tuli tässä mieleeni, kun saimme eilen naapureilta lahjoituksena purkillisen pirkka katkarapuja, niin että onkohan niissä liikaa suolaa? Tai siis, jos suolaa ei saisi olla yhtään, niin sitten niissä kyllä on liikaa.
Mutta myydäänkö normaaleissa ruokakaupoissa katkarapuja, jotka sopisivat siilille?
Kude
Member
 
Viestit: 549
Liittynyt: 29 Loka 2005, 12:01
Paikkakunta: Suomi, Finland

ViestiKirjoittaja Natsuko » 10 Huhti 2009, 20:44

Jos niissä on suolaa, sitä on liikaa :) Voit huuhdella katkarapuja siten, että liotat niitä vedessä ja vaihdat vettä useamman kerran puhtaaseen. On kyllä melko työlästä, eikä kaikkea suolaa välttämättä saa pois.

Katkarapujen sopivuuden siilille selvittää helpoiten, kun tarkistaa tuon suolapitoisuuden. Normikauppojen valikoima kun voi vaihdella paljonkin, täällä tuskin kukaan tietää tuota varmaksi.
Natsuko
Member
 
Viestit: 346
Liittynyt: 17 Marras 2006, 17:59
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Kude » 12 Huhti 2009, 19:31

Juups, nyt on nuo katkikset jo syötykin, ja kyllä olivat melkoisen suolaisia. Niin siis minä olen syönyt, ei siili :D

Eli jos ei yhtään suolaa ole niin se on hyvä...?
Kude
Member
 
Viestit: 549
Liittynyt: 29 Loka 2005, 12:01
Paikkakunta: Suomi, Finland

ViestiKirjoittaja Janski » 13 Huhti 2009, 14:21

Mitä hyönteisiä olisi hyvä aluksi ostaa pienelle siilille? Tuo petshop vaikuttaa luotettavalta niin ajattelin sieltä tilata. Mitkä hyönteisistä olivat kaikkein rasvaisimpia? (tietää mitä syöttää paljon ja mitä vähän)
Janski
Member
 
Viestit: 27
Liittynyt: 05 Huhti 2009, 17:46

ViestiKirjoittaja Memma » 13 Huhti 2009, 18:09

Kannattaa ostaa ihan kaikkea vaan. Kyllä se jo voi syödä kaikkea, jos on luovutusiän ohittanut. Sirkat on aika sellaista perusruokaa, pillarsit ja madot rasvaisempia. Kannattaa tilata purkki, taikka kaksi kaikkea ja katsoa mikä uppoaa. Kannattaa selailla näitä ruokakeskusteluja, sillä niissä on paljon yksityiskohtaisia ehdotuksia ruokavalioiksi, myös ongelmasiileille.
Memma
Member
 
Viestit: 1342
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 15:26
Paikkakunta: Paimio

ViestiKirjoittaja Juseve » 15 Huhti 2009, 22:53

Kysyisin tässä että oletteko tilanneet sieltä <a href="http://www.petshop.fi" target="_blank" rel="nofollow">www.petshop.fi</a> nettikaupasta mitään? Oliko luotettava? Ja sitten myös tässä ihmettelen että mitä ne vaahtikset ovat mistä melkein kaikki puhuvat foorumeilla. Esim. ''Tarjosin siilille sitä ja sitä ja sillä tuli vaahtiksia''.
Tuo Petshop kuulostaa hyvältä ja luotettavalta, joten jos saan siilin joskus tilaisin varmaan sieltä tavaraa. Siilin aloituspakettikin tuntuu hyvältä. Mutta siis onko luotettava? Aloin siinä vaiheessa miettimään kun katsoin sivuilta kaupan puhelinnumeron. Kuulosti niin keksityltä. Ja sitten muuten saako siilille antaa muroja/mysliä?
Juseve
Member
 
Viestit: 36
Liittynyt: 02 Huhti 2009, 16:42
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja pirzu » 16 Huhti 2009, 00:08

Itse oon tilannut petshop.fi:stä muistaakseni neljä kertaa, teen tilaukset 2-3 kuukauden välein. Aina oon saanut kaiken, mitä oon tilannutkin. Hyvin on palvelu pelannut ja tilaukset oon maksanut etukäteen. Eli luotettava on :) Suosittelen lämpimästi! Sieltä kuitenkin saa esim. siilin ruuat paljon halvemmalla, esim. Petshopissa Zoomedin sirkkapurkki maksaa 4,40 euroa, kun eläinkaupoissa oon nähnyt sen maksavan 9,90 euroa. Yrityksen omistajatkin oon muuten tavannut kerran Tuffareilla, olivat sielläkin myymässä tuotteitaan, eli yritys on oikeasti olemassa eikä mitään huijausta.

Vaahtikset... Mitenköhän sen kuvailisi sanoin... No, jos siili maistaa jotain uutta makua, niin se tekee vaahtiksia eli hinkkaa kieltään piikkeihinsä. Ja se vasta näky onkin! Sitten sitä vaahtoa eli siilin sylkeä saattaa olla sen niskassa ja selässä ja siellä sun täällä siiliä... Jostain joskus luin, että tekemällä vaahtiksia siili rekisteröi uuden maun muistiinsa. Ihan varmaksi en tuota tietoa kuitenkaan sano, mutta tällainen muistikuva mulla on.

En kyllä itse lähtisi syöttämään muroja tai myslejä siilille. Niissä on viljaa ja jotkut ovat maustettujakin. En sen kummemmin osaa perustella, miksen syöttäisi, mutta on vain sellainen tuntuma, että ne eivät siilin ruokavalioon kuulu.
pirzu
Member
 
Viestit: 55
Liittynyt: 25 Tammi 2008, 23:35
Paikkakunta: Pori

ViestiKirjoittaja Anitta2 » 16 Huhti 2009, 06:58

Olen tilannut Petshopista useamman kerran ja aina on toiminut hyvin. Olen myös pari kertaa hakenut tavaran heidän toimipisteestään noutoaikoina.
Omistajan olen tavannut tuffareilla ja oikein miellyttävä ja mukava henkilö.
Eli kauppa on oikeasti olemassa ja toimitukset hoituvat mallikkaasti.
Anitta2
Member
 
Viestit: 1039
Liittynyt: 29 Marras 2004, 12:26
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Soili » 04 Kesä 2009, 17:07

Onko kukaan yrittänyt syöttää lehtokotiloita siilille? Meillä olisi mökillä niitä, tosin Lilith on aika valikoiva neiti, joten epäilen menevätkö kaupaksi.
Soili
Member
 
Viestit: 512
Liittynyt: 06 Maalis 2005, 11:01
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja lafleur » 04 Kesä 2009, 17:47

Ei kannata antaa ainakaan luonnosta mitään ötöjä, koska niissä voi olla vaikka mitä tauteja/loisia/saasteita tms. Ainakaan kukaan ei suosittele antamaan luonnosta löytyviä ötököitä. Itselläni ei ole kokemusta että miten riskaapelia se sitten on.

Ainakin luonnonsiilit syövät lehtokotiloita innokkaasti, mutta mua vähän epäilyttää se kuori, koska se on kuitenkin tosi kovaa ja särkyessään halkeaa teräviksi säröiksi. Jos kerran ei suositella edes pähkinöitä syöttämään terävien palojen ja tukehtumisvaaran vuoksi niin voisi kuvitella että kotilot ovat vielä vaarallisempia.
lafleur
Member
 
Viestit: 376
Liittynyt: 13 Elo 2007, 02:17
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja Soili » 04 Kesä 2009, 20:25

Joo Lafleur, tiedän tuon teorian luonnonötököistä, mutta esimerkiksi Einar Eriksson oli siitä eri mieltä. Hän nimittäin sanoi, että niissä saattaisi olla enemmän vitamiineja ym. koska ne ovat saaneet monipuolista ravintoa, päinvastoin kuin ruokaeläimiksi kasvatetut, ja piti luonnon hyönteisiä hyvänä vaihtoehtona.

Eli alkuperäinen kysymykseni siis olikin, onko kukaan tarjonnut lehtokotiloita siililleen?
Tosin esim. Äijä ei suostunut etanoihin koskemaankaan.
Soili
Member
 
Viestit: 512
Liittynyt: 06 Maalis 2005, 11:01
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Amanda » 05 Kesä 2009, 12:30

Voihan sitä kokeilla :) Jos kuitenkin akaattikotiloita syötetään ja niillähän on kova kuori, niin miksipä ei sitten lehtokotiloita.
Monta siilivainajaa olisi jo, jos kuoret särkyisivät teräviksi ja tekisivät oikeasti vahinkoa. Ei siilejä pumpulista ole tehty :)
Amanda
Member
 
Viestit: 1620
Liittynyt: 12 Touko 2004, 18:57
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Tarja T ja Siiri » 05 Kesä 2009, 23:36

Aika monen eläinlääkärin ja muunkin eläinihmisen mielestä luonnon ötököiden antamisesta siilille on enemmän hyötyä kuin haittaa. Syksyllä voi varmuuden vuoksi sitten antaa loishäätöä niskaan ja sillai. Taisi jokunen vuosi sitten myös siilispesialisti Johanna Raulio puhua tuffareilla tästä asiasta. Hakua käyttäen löytynee sekin tieto tältä palstalta.

edit. enpä löytänyt enää itsekään tuota tiivistelmää Johanna Raulion puheesta. Olen satavarma, että se täällä palstalla oli. Jatkan etsimistä...
Tarja T ja Siiri
Member
 
Viestit: 677
Liittynyt: 12 Maalis 2004, 19:43
Paikkakunta: Suolahti

ViestiKirjoittaja Nea » 06 Kesä 2009, 01:46

Pähkinöissä suurin vaara piilee siinä, että hyönteissyöjän piikkimäiset hampaat uppoavat pähkinöihin, jotka sitten jumittuvat hampaiden väliin ja etenkin kitalakeen. Kotiloiden kuoret eivät varmaankaan samalla tavalla pääse uppoamaan, vaan risahtavat rikki, joskin teräviä nuo reunat varmasti ovat. Mutta jotenkin tosiaan eurooppalaisetkin niitä kuitenkin syövät :)

Tässä tuo Raulion opastus: <a href="http://www.suomensiiliyhdistys.fi/forum/index.php?&action=vthread&forum=5&topic=2562&page=0#msg41072" target="_blank">http://www.suomensiiliyhdistys.fi/forum/index.php?&action=vthread&foru m=5&topic=2562&page=0#msg41072</a>
Nea
Member
 
Viestit: 830
Liittynyt: 25 Elo 2005, 00:37
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Aichie » 14 Kesä 2009, 22:56

Siili on aina todennäköinen salmonellan kantaja, vaikka se ei siihen itse sairastukaan. Siilin käsittelyn jälkeen tulisi aina pestä kädet huolellisesti. Aivan pienet vauvat ja konttausikäiset lapset tulisi pitää erossa siileistä, sillä heille tartunta voi olla hengenvaarallinen. Englannissa on kuollut pieni vauva matelijasta saatuun salmonellaan. Siiliä ei saa milloinkaan pestä keittiön pesualtaassa.

Toi pätkä on kopioitu siitä Raulion tekstistä, mutta en ole huomannut missään lukevan, että siilit kantaisivat salmonellaa. Olenko ollut vaan sokea??
Aichie
New member
 
Viestit: 9
Liittynyt: 16 Heinä 2008, 23:09
Paikkakunta: Finland

EdellinenSeuraava

Paluu Ravinto & ruokinta



cron