Siilin näköinen otus

Yleinen siilikeskustelufoorumi

ViestiKirjoittaja Hapatus » 27 Joulu 2006, 13:44

Kuvia saatte hetken odotella...Mulla on muutama, mutta ne on aika köpöjä.

Tanrekit tulivat kasvattajalta, ulkomailta.
Hapatus
Member
 
Viestit: 19
Liittynyt: 27 Joulu 2006, 03:02

ViestiKirjoittaja tini » 27 Joulu 2006, 13:48

<em>Ravinnoksi tanrekille kelpaa hyvälaatuinen kissanruoka (sekä tuore, että kuiva). Sen lisäksi tanrekille on hyvä tarjota heinäsirkkoja, toukkia ja matoja.</em>
Tästä sain käsityksen, että lisänä on hyönteiset. Googlesta löytyy kyllä yllättävän paljon tietoa, jos jaksaa vaan tutkia useampia sivustoja eikä tyydy ensimmäisestä saatuihin tietoihin. Kiitos tästä oppitunnista.
Et vastannut vielä kauanko tanrekkisi ovat sinulla olleet?
tini
Member
 
Viestit: 1788
Liittynyt: 21 Elo 2004, 05:14
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Hapatus » 27 Joulu 2006, 13:53

Pahoittelen, että "johdin" harhaan :)
Tanrekin pääasiallinen ravinto on siis hyönteiset, mutta tarjolla niille on jatkuvasti kissanruokaa.

Tanrekit ovat olleet minulla nyt reilu puolisen vuotta.
Kasvattaja antoi kattavan tietopaketin mukaan ja se ei kovin kummoisesti eroa kääpiösiilin hoitamisesta. Räikein ero on tuo horrostaminen.
Hapatus
Member
 
Viestit: 19
Liittynyt: 27 Joulu 2006, 03:02

ViestiKirjoittaja emulis4 » 27 Joulu 2006, 14:04

Höh.....
En varmaan ikinä pääse Saksaan kun oon nii lyhyt X)!
emulis4
Member
 
Viestit: 176
Liittynyt: 24 Joulu 2006, 20:34

ViestiKirjoittaja emulis4 » 27 Joulu 2006, 14:49

Söpöjä tyyppejä ovat!Vähän niinkun siili,mut naama on erilainen
emulis4
Member
 
Viestit: 176
Liittynyt: 24 Joulu 2006, 20:34

ViestiKirjoittaja Indi » 27 Joulu 2006, 14:50

Kiva otus.. >D
Indi
Member
 
Viestit: 223
Liittynyt: 25 Marras 2005, 16:01
Paikkakunta: Järvenpää

ViestiKirjoittaja Hapatus » 27 Joulu 2006, 16:22

Nyt on kuvia otettu...Mikä on käytäntö, laitanko ne tänne linkkeinä vai suoraan kuvina vai galleriaan. Galleriahan on vain siileille...vai?
Hapatus
Member
 
Viestit: 19
Liittynyt: 27 Joulu 2006, 03:02

ViestiKirjoittaja Marianne » 27 Joulu 2006, 16:55

Galleria on vain yhdistyksen jäsenille, vain he saavat tunnukset. Mikäli olet jäsen, voit pyytää tunnukset Marcinilta.

Linkit on ehkä paras vaihtoehto muuten :)
Marianne
Member
 
Viestit: 3990
Liittynyt: 17 Elo 2003, 23:04
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja TCC » 27 Joulu 2006, 22:21

Olen oikeastaan läpikulkumatkalla, mutta luin tämän läpi, ja oli kertakaikkiaan pakko vastata.

Ihmetyttää mitä jotkut ihmiset pitävät vaikeana lemmikkieläimenä.
Maassamme on kansainvälisesti yllättävän korkean tason tietämys eksoottisten eläinten hoidosta.
Täällä nyt puidaan elintilaa, ravintoa ja talvilepoa.

Tuntuu kuin ihmiset eivät millään ymmärtäisi että jotkut satsaavat huomattavia summia rahaa hieman harvinaisempien lajien kasvatukseen ja ylläpitoon.

Talvilepo on välttämätön lajeille jotka käyvät sen läpi luonnossakin.
Horrostavan hyönteissyöjän elimistö, ennenkaikkea ruuansulatus ja aineenvaihdunta -joka omansalainen hyönteissyöjillä- saavat levähtää.
Lisääntymisen kannalta talvilepo on merkityksekäs, sukusolujen valmistumisen, vietin yms. vuoksi.
Alemmilla lajeilla puutteellinen talvilepo johtaa helposti komplikaatioihin lisääntymisessäkin.
Talvehditan itse yli 20 lajia ihan rutiinilla, ihmisen hoivissa talvilepoon valmistautuminen on säännöllisen ruokinnan ansiosta maksimaalis-potentiaalista.
Ts. edellytykset ovat toista maata kuin luonnossa, jossa olosuhteet eivät suosi automaattisesti talvehtivia lajeja.
Lepojakson evääminen on eläinrääkkäystä.

Kuten se, ettei ole valmis uhraamaan suuriakin summia rahaa sen eteen, että eläin todella saa luonnollisia olosuhteita vastaavat vankeusolot.
Jos pitää huoneenkokoista hiekkalaatikkoa hupijuttuna, voi yllättyä kun saa tietoa siitä mitä kaikkea harvinaisempia captive-bred elukoita kasvattavat ihmiset ovat todella valmiita tekemään.

Syöttäisin itse telfairille myös sammakoita ja ehkä satunaisen hiiren pinkin, koska niiden ravintoarvot ovat paremmat kuin vaikkapa tenebrio molitorin.
Sirkat ja torakat ovat lapsellisen helppoja kasvattaa, paitsi jos siitäkin on tehtävä ongelma.

Älkää loukkaantuko, millään muulla tavoin en opeta siilien hoidossa, koska en omista sellaista.
Hoitotoimenpiteet joista marmatin ovat yleispäteviä, sori vain, jo ihan elinkaarenkin takia.
TCC
New member
 
Viestit: 1
Liittynyt: 27 Joulu 2006, 22:03

ViestiKirjoittaja tini » 27 Joulu 2006, 22:42

Juuri näin. Oliko tässä nyt kyse eläinrääkkäyksestä, kun telfair on horrostettu ja afrikkalaista kääpiösiiliä ei? :D
tini
Member
 
Viestit: 1788
Liittynyt: 21 Elo 2004, 05:14
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja zoozoo » 27 Joulu 2006, 23:06

Kukin voi sitten kasvattaa vaikka elehvantteja jaa saada ne talvehtimaan. Miksi marmatus? Mulle toi siilu on ihan tarpeeksi haasteellinen. Ei mitään ymmärtämistä, kukin satsaa harrastukseen mitä tykkää. Minulle on ihan sama vaikka "herbiiliharrastajat" asuisivat suuressa terraariossa ja popsisivat pinkkejä, hykerryttävä ajatus. Nämä siilit ei talvehdi.
zoozoo
Member
 
Viestit: 1499
Liittynyt: 07 Touko 2004, 09:36
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja Hapatus » 27 Joulu 2006, 23:29

Mä en täysin kaikkea TCC:n tekstistä allekirjoita, osan kyllä.

Itselläni on kasa myös herppejä ja olen niillekin lepokauden pitänyt (koska ne luonnossakin sen pitää). Aiemmin jo mainitsin, että tanrekin kohdalla tuntuu tuo suurin mörkö olevan juuri horrastaminen. Eihän sitä pakko ole tehdä, kukaan ei käske.

On vaan jotenkin outoa, että tätä nykyä on muodikasta sanoa tarjoavansa eläimelle mahdollisimman luontainen elinympäristö jne. Tätä tapahtuu koirien, kissojen ja monien muiden eläinten parissa.
Tanrekille luontaista vastaava ei ole juoksupyörä häkissä/terrassa. Se ei ole myöskään muovimatto tai sanomalehti alusena.
(enkä tarkoita, että se olisi jotenkin paha asia pitää näitä asioita eläimellä, mutta luontaista se ei ole)
Miksi puhua suut ja silmät täyteen tarjoamisistaan, jos sitä ei kuitenkaan tapahdu.

Hieman alentuvasti todnäk minuun tullaan täälläkin suhtautumaan, koska itse toimin näin miten toimin. Jotkut teistä toimivat miten toimivat. Mikään tapa ei ole väärin...kai.

Itse olen sen verran tarkka eläintä ottaessani, että tarjoan sille mahdollisimman luontaisen ympäristön, mitä nyt vankeudessa voi tarjota. Jos otan eläimen, mikä tarvitsee hiekalla täytetyn huoneen pärjätäkseen, niin varmasti sellaisen sille teen.
Mahdollisuus kun siihen on. Vielä ei vaan sellaista eläintä ole tönöön kotiutunut, eikä kotiudu.

Elefantit ei muuten talvehdi.

<em>Nämä siilit ei talvehdi.</em>

Ihan ystävällisesti kysyn. Jos ne eivät talvehdi, miksi ne sitten menevät horrokseen tietyssä lämpötilassa?
Hapatus
Member
 
Viestit: 19
Liittynyt: 27 Joulu 2006, 03:02

ViestiKirjoittaja zoozoo » 28 Joulu 2006, 12:03

Jos valkovatsa pääsee horrokseen esim liian kylmän asumuksen vuoksi se kuolee. Näiltä puuttuu jokin sellainen "rasva" joka pitää ne hengissä. Tuota oli joku viisas tutkinut kirjallisuudesta. Katso hakusanalla horrostaminen, löydät yksityiskohdat.
Ei ole mitenkään väärää että koittaa saada sen ympäristön luonnonmukaiseksi, päinvastoin, mutta luulen että näitä valkovatsoja pidetään paljon sellaisina vapaina-, ja sylilemmikkeinä. Meillä nuo ovat ainakin sellaisia haisuleita että muovihommelit ja sanomalehdet auttavat että näiden kanssa pystyy elelemään. Lienevätkö nuo sinun lemmikkisi hieman "villimpiä".
Minulla on muuten kilppari joka ei talvehdi, se hengaa talven sellaisessa puolihorteessa ja ilmestyy halutessaan syömään ja kylpyyn.
Ilmankos se elehvantti jota koitin nukuttaa pyristeli vastaan ;D
zoozoo
Member
 
Viestit: 1499
Liittynyt: 07 Touko 2004, 09:36
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja lesmis » 28 Joulu 2006, 12:03

Hapatus, luepa tuolta talvehtimisesta: <a href="http://hedgehogcentral.com/hibernate.shtml" target="_blank" rel="nofollow">http://hedgehogcentral.com/hibernate.shtml</a>
lesmis
New member
 
Viestit: 8
Liittynyt: 02 Heinä 2006, 17:28
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja Hapatus » 28 Joulu 2006, 18:56

lesmis, talvehtiminen on hyvinkin tuttua noiden muutamien herppielukoiden kautta.

zoozoo, koskeeko tuo horrostuskielto ainoastaan valkovatsaa?
Talvehtiiko se luonnossa? Entä miten on ihan lepokausi? Sen ei automaattisesti tarkoita monen asteen lämpötilan vaihtelua vaan ihan pientä, sekä siltä ajalta ravinto pois.
Hapatus
Member
 
Viestit: 19
Liittynyt: 27 Joulu 2006, 03:02

EdellinenSeuraava

Paluu Siilikeskustelu