Siili rapsuttaa itseään usein.

Yleinen siilikeskustelufoorumi

Siili rapsuttaa itseään usein.

ViestiKirjoittaja HeZu » 24 Marras 2010, 23:20

Meillä on n. 6 kuukautinen siilivauva Suffeli nimeltään ja olen huomannut että se raapii itseään usein, varsinkin kun juoksentelee irrallaan makkarissa. Voisiko tämä liittyä piikkien vaihtoon?

Kiitokset vastauksista, ollaan avomiehen kans vielä niin uusia siilin omistajia että oli pakko kysyä :)
HeZu
Member
 
Viestit: 17
Liittynyt: 06 Marras 2010, 14:43

ViestiKirjoittaja tini » 26 Marras 2010, 20:00

Tän aiheen ei varmaan kuulunut olla lukossa? Mulle voi antaa satikutia, jos menin avaamaan tarkotuksella suljetun topicin! :D
Joo, kuuden kuukauden iässä piikit vaihtuu myös eli hyvin voi rapsutella siksi. Toisaalta talvi kun tulee, ilma kuivuu aika paljon ja näin siilinkin iho kuivuu. Laittakaa ruokaan ja kylpyveteen helokkiöljyä (saa apteekista kapseleina, joihin pistetään sitten reikä :)), niin luulis auttavan :)
Jos rapsuttelu jatkuu, kannattaa käydä lääkärissä määrittämässä onko loisia tai sitten vaan hakea loishäädön (stronghold esim.) :)
tini
Member
 
Viestit: 1788
Liittynyt: 21 Elo 2004, 05:14
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Tiinuski » 27 Marras 2010, 02:56

Meillä auttoi humilac-suihke moiseen vaivaan :) ei enää vipu veivaa selässä jatkuvasti!
Tiinuski
Member
 
Viestit: 192
Liittynyt: 19 Maalis 2008, 15:38
Paikkakunta: Oulu

ViestiKirjoittaja Oona » 27 Marras 2010, 18:18

Ja eläimille tarkoitettua helokkiöljyä saa apteekista myös pienessä pullossa, siitä saa helposti annosteltua tipan vaikka ruoan sekaan :)
Oona
Member
 
Viestit: 28
Liittynyt: 04 Marras 2009, 15:39

ViestiKirjoittaja tini » 30 Marras 2010, 18:54

Humilac tai Vetriderm on käypiä noista suihkeista, mutta jos luomumpaa kaipaa, niin helokkiöljy on hyvää kamaa :) Ei ainakaan tarvii miettiä mitä sitä pistää siilinsä iholle imeytymään :P
Pulloihin mä en oo vielä törmännykään, hyvä tietää! :)
tini
Member
 
Viestit: 1788
Liittynyt: 21 Elo 2004, 05:14
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja vannuli » 01 Joulu 2010, 21:28

Helokkiöljy on hyvää! Humilac suihkausta Liisi ainakin pelästyy...
vannuli
Member
 
Viestit: 29
Liittynyt: 14 Huhti 2009, 18:38
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Carnation » 02 Joulu 2010, 00:52

Olen huomannut lukiessani siilifoorumin topiceja, että siilin ihon ongelma on TODELLA yleinen :o Minua kiinnostaisi todella tietää mistä tämä johtuu! Esimerkiksi chinchilloilla terraario nostaa liikaa ilmankosteutta ja voi aiheuttaa sientä, voisiko siilinkin iho-ongelmat johtua jostain tämän tyyppisestä tekijästä? Tai jos ilmankosteus ei ole esimerkiksi riittävä, jolloin iho kuivuu? En usko että näin monen siilin sairastuminen iho-ongelmiin (ja vielä näin samantyylisiin) voi johtua loisista.. tms. Voisiko kyseessä olla väärä ruoka? (ei tarpeeksi rasvapitoista) Vitamiinin puutos? Tai tuo mainitsemani ilmankosteus.

Mitä teille muille tulee mieleen näistä iho-ongelmista? Voisiko jokin ratkaiseva yhteinen tekijä löytyä tähän ongelmaan? ;) (ja kyllä, nämä on näitä keskiyön pohdintoja, joiden julkaiseminen tulisi jättää kokonaan tekemättä :D )
Carnation
New member
 
Viestit: 2
Liittynyt: 28 Marras 2010, 13:32

ViestiKirjoittaja seep » 02 Joulu 2010, 09:09

No nyt ottaa huomioon tämän talven, jolloin mein siilin selkä ainankin yleisimmin on kuivempi kuin kesäisin. Muuta en valitettavasti osaa ehdottaa.
seep
Member
 
Viestit: 29
Liittynyt: 07 Elo 2006, 12:56
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Carnation » 02 Joulu 2010, 10:23

Niin, hyvä huomio :) Olisiko tähän sitten yhdistettävissä ilmankosteus/ lämpötilan aleneminen? Paitsi että useimmissa asunnoissa ilman lämpötila ei muutu talvea kohti ja siksi siilin kuivan ihon aiheuttaja voisikin olla esimerkiksi tuo riittämätön ilmankosteus?
Carnation
New member
 
Viestit: 2
Liittynyt: 28 Marras 2010, 13:32


Paluu Siilikeskustelu