Kasvattajia oulussa / oulun lähellä?

Yleinen siilikeskustelufoorumi

Kasvattajia oulussa / oulun lähellä?

ViestiKirjoittaja pepeliini » 02 Loka 2009, 19:01

Heippa kaikki! =)

Me ollaan siilin ottamista pohdiskeltu jo pidemmän aikaa, ja nyt lopulliseen päätökseen auttaisi kasvattajan kanssa juttelu sekä päästä katsomaan siilejä. Onkohan Oulussa tai Oulun lähiseuduilla kasvattajia joiden siilejä voisi tulla katsomaan ja hankkimaan lisätietoa? Rovaniemellä näytti ainakin tuon listan mukaan olevan tauolla kasvattaja..
pepeliini
New member
 
Viestit: 1
Liittynyt: 02 Loka 2009, 18:49
Paikkakunta: oulu

ViestiKirjoittaja Tiinuski » 02 Loka 2009, 22:30

Heippa!

Tänne minun luo saa ainakin tulla katselemaan siiliä, vaikken kasvattaja olekaan :) yhteyttä voi ottaa tiina.jamsa(a)gmail.com

Oulusta ei tällä hetkellä löydy kasvattajaa.
Tiinuski
Member
 
Viestit: 192
Liittynyt: 19 Maalis 2008, 15:38
Paikkakunta: Oulu

ViestiKirjoittaja Luttana » 03 Loka 2009, 01:22

Pepeliinillehän voisi laittaa kutsua, kun seuraavan kerran treffataan Oulun seudun siilistien kanssa :) Pääsisitte samalla kertaa tutustumaan useampaan siili-yksilöön ja keskustelemaan useamman siilinomistajan kanssa...

Minulla on tarkoitus loppuvuoden aikana/viimeistään vuodenvaihteen tienoilla pistää kasvattajanimianomus sisään hallitukselle ja keväälle on suunnitteilla ensimmäinen poikue, kunhan tuo nuorimmaisin tyttö tulee sopivaan ikään :) Ja Oulussa siis asustan.
Luttana
Member
 
Viestit: 72
Liittynyt: 02 Maalis 2008, 14:16
Paikkakunta: Oulu

ViestiKirjoittaja parabellum88 » 06 Heinä 2010, 22:57

Meille voi myös tulla katsomaan siilejä. Asumme Haapavedellä Oulusta reilu sata kilometriä etelään päin.
Jos haluat tutustua siililämme löydät kotisivumme osoitteesta: parabellum88.nettisivu.org.
<em>Kaikenlainen poikasten mainostaminen palstalla on kiellettyä muiden kuin virallisten kasvattajien toimesta.
-Tini</em>
parabellum88
Member
 
Viestit: 20
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 22:34
Paikkakunta: Haapavesi

ViestiKirjoittaja mariaslak » 07 Heinä 2010, 01:45

parabellum88, kerrot kotisivuillasi, että siiliä voi pitää häkissä. Miksi? Siilihän voi kiivetä häkin pinnoja pitkin tai työntää päänsä johonkin reikään ja loukata itsensä pahastikin. Ajattelin kysäistä, jos on tullut kotisivuja tehdessä vaikka ajatusvirhe :)
mariaslak
Member
 
Viestit: 11
Liittynyt: 25 Helmi 2010, 21:02

ViestiKirjoittaja parabellum88 » 07 Heinä 2010, 04:37

Olen itsekin ensimmäisellä siililläni käyttänyt ja muillakin nähnyt käyttettävän isokokoista kani häkkiä siileillä ja hyvällä menestyksellä. Kun kokoa on tarpeeksi ja häkissä on juoksupyörä siili ei yleensä kiipeile kaltereissa. Ainakaan itse en ole koskaan nähnyt siilini kiipeilevän seinillä. Erijuttu tietenkin jos ei ole pyörää mutta sellaisessa häkissä ei kyllä hyvä siilin pitäjä lemmikkiään majoitakkaan. Paras ratkaisu kyllä tosin on pitää siilillä aitausta kaappia tai suurta puulaatikkoa tai omaa huonetta.
parabellum88
Member
 
Viestit: 20
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 22:34
Paikkakunta: Haapavesi

ViestiKirjoittaja Katinka » 07 Heinä 2010, 07:20

Siiliä ei suositella pitämään häkissä. Siili on uskomattoman hyvä kiipeämään ja saattaa satuttaa itsensä pinnoihin, tai ujuttaa päänsä pinnojen väliin. Lisäksi häkkien pinta-ala on riittämätön. Siilillä tulisi asuinpinta-alaa olla vähintään 2 m2.
Katinka
Member
 
Viestit: 1132
Liittynyt: 06 Loka 2004, 20:41
Paikkakunta: PK-seutu

ViestiKirjoittaja parabellum88 » 07 Heinä 2010, 12:43

Samallalailla moni muukin eläin voi loukata itsesensä häkissä eikä minun lemmikeilleni ainakaan ole koskaan sellaista käynyt, Lisäksi suurimmat kaneille suunnitellut häkit ovat melko lähellä suositus mittoja ja kun sinne laittaa virikkeitä ja juoksupyörän niin ihan hyvin asiansa ajaa. Varsinkin kun siili kuten mikä tahansa eläin tarvitsee asunnon koosta riippumatta jaloittelua häkin ulko puolella. Toki edelleen olen sitä mieltä ettei häkki ole asunmus vaihto ehdoista paras mutta tarvittaessa sekin toimii ihan hyvin. Ei niitä ihan turhaan valmisteta:)
parabellum88
Member
 
Viestit: 20
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 22:34
Paikkakunta: Haapavesi

ViestiKirjoittaja miia » 07 Heinä 2010, 18:47

kylä tuo iso kaninhäkki on silti hyvin pieni ja jos sinne laittaa viel juoksupyörän ni minimi neliö määrä vielä kauempana tilasta. voihan siiliä häkissä pitää mut mielummin sit useempi yhteen tms et siili saa tosiaan enemmän tilaa.
miia
Member
 
Viestit: 1274
Liittynyt: 20 Elo 2003, 18:46
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja parabellum88 » 07 Heinä 2010, 21:50

Saksasta tilaamalla saa melko edullisesti isoista kani häkeistä päällekkäin ladottuja "kerrostaloja". Sellainen olisi varmaan häkeistä parhain. Minulla on asustellut yksi siili tavallisessa isossa siilin tarpeet huomioiden sisustetussa kani häkissä mutta pääsi kyllä melkein joka yö lattialle sieltä ravaamaan:)
parabellum88
Member
 
Viestit: 20
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 22:34
Paikkakunta: Haapavesi

ViestiKirjoittaja Anitta2 » 07 Heinä 2010, 22:06

Joillakin on ollut kanihäkki siilin yöpymispaikkana, mutta yleisesti ottaen tuollainen häkki ei taida olla siiliyhdistyksen suositusten mukainen. Pinta-alakin jää aika pieneksi. Minulla oli Laralla kanihäkki, mutta otin yläosan pois kun se kerran roikkui ritilässä. Eli siis pohjaosa jäi nukkumis- ja ruokailupaikaksi, muuten sai juosta lattialla. Meillä ei toki sitten voinut sitä ritilää muutenkaan ajatella kun oli välillä poikasia. Niille olis voinut käydä huonosti kun kiipeilivät kaikkiin mahdollisiin paikkoihin.
Anitta2
Member
 
Viestit: 1039
Liittynyt: 29 Marras 2004, 12:26
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja parabellum88 » 08 Heinä 2010, 02:08

Kumma kyllä, itse olen koko siili "urani" aikana säästynyt kaikenlaisilta häkki ongelmilta enkä ole ikinä nähnyt siilin kiipeilevän tai roikkuvan kaltereissa. Olen myös nähnyt emoa poikasineen pidettävän sellaisessa hyvällä menestyksellä. Mutta jos ajatellaan että siili lähinnä nukkuu ja syö häkissä ainakin minun mielestäni pienempi tila riittää. Olen muuten ajatellut että siilihän on tavallan vielä puolivilli lemmikki yleisempiin lemmikkeihin verrattuna, onhan siiliä pidetty lemmikki eläimenä varsin vähän aikaa eikä täten ehditty jalostaa kuten esim jyrsijöitä. Tältä kantilta ajateltuna Tilan tarve siilillä on todellakin valtava koska tavallaan iso talokaan ei vastaa luonnossa liikkumista. Onneksi juoksu pyörät ovat keksitty että se edes vähän kompensoi liikunnan tarvetta ja raksutkin voi syöttää virike pallosta:)
parabellum88
Member
 
Viestit: 20
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 22:34
Paikkakunta: Haapavesi

ViestiKirjoittaja merjah » 08 Heinä 2010, 09:42

Meillä on ollut vuosien varrella myös häkkejä. Tällä hetkelläkin on toisella siilillä häkin ja kaapin yhdistelmä, mutta häkistä on otettu kattoluukku pois. Matala kaappiosa olisi yksistään liian pieni, joten siksi on päädytty pitämään juoksupyörää tuossa häkkiosassa. Omat siilit eivät aikuisina ole kiipeilleet, mutta treffeillä olleen tyttöystävän olen nähnyt joskus kiipeävän. Poikaset joutuivat olosuhteiden pakosta asumaan ensimmäiset viikkonsa isossa kanihäkissä, jonka seinien alaosat vuorasin tiiviisti pahvilla juuri tuon kiipeilyvaaran vuoksi.

Lasiovellinen kaappi on meillä ollut paras ratkaisu. Siileissä on eroja ja monet kiipeilevät, joten häkkiä en siksi voi suositella ensisijaiseksi asunnoksi siilille.
merjah
Member
 
Viestit: 829
Liittynyt: 27 Loka 2004, 10:10
Paikkakunta: Kuopio

ViestiKirjoittaja tini » 08 Heinä 2010, 19:05

Parabellum, mikä mahtaa olla "siiliurasi" pituus?
Meinaan, kun tässä keskustelussa eri mieltä olevat ovat olleet siilistejä useita vuosia, jopa lähemmäs 10vuotta. Ja varmasti kokemusta riittää vähän joka asiasta.
Meillä oli alkuun ensimmäisen siilin kasvattajalta otettu mallia ja siili asui kaapissa, jossa oli verkosta tehdyt ovet. Verkot on vuosien saatossa vaihtunut lasiin, sillä lähes jokainen meidän siileistä on niissä, juoksupyöristä huolimatta, kiipeillyt. Toiset vähemmän innokkaasti ja toiset sitten niidenkin edestä..
Tuli muuten lasit oviin raivolla, kun eka kertaa näin siilin kiipeävän yli puolen metrin korkuisen verkon yläpäähän ja tippuvan sieltä alas..

Lisään vielä, että EHDOTTOMASTI EI SIILEJÄ HÄKKEIHIN!!
tini
Member
 
Viestit: 1788
Liittynyt: 21 Elo 2004, 05:14
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Marianne » 08 Heinä 2010, 21:22

Meillä eka siili (2002) ostettiin, niin sille sai siihen sitten eläinkaupasta (kasvattajia ei vielä ollut), häkin, joka oli tosi pieni näin jälkikäteen ajatellen... Juoksupyörästä ei edes puhuttu silloin mitään. . . Voi sääli sitäkin siiliä, mutta ajat muuttuvat ja tietous lisääntyy. Kun se lisääntyy, pitää ihmisten sen mukaan vaihtaa käsityksiään ja tapojaan myös siilienhoidossa. Myös ruokintaohjeet ovat muuttuneet 10v aikana tosi paljon.

Tämä juurikin siksi, että siili on niin nuori lemmikki, ja meillä kokemuksen kautta muokataan suosituksia. Tämä koskee myös kasvatusta ja kasvattajasääntöjä on muokattu myös useasti.

Häkkisiilimme kiipesi iltaisin kaltereissa ja roikkui katossa kuin hamsteri konsanaan. JA sitten se mätkähti maahan... Kops vain. Mutta onni, ettei mitään käynyt. Tällöin tosin pehmikkeenä oli puruja / mörttiröpöä, ei sanomalehteä.... Se vähän pehmensi alastuloa.

Myöhemmin siilien häkinpohjat olivat niin korkeat / pahvatut, ettivät ne päässeet niistä ylös. Oma huone, iso kaappi, vapaus tms ovat hyviä, kunhan siilillä on turvalliset olot :D Jokaisella on varmasti erilainen tila käytettävissä tai mahdollistettu, niin pitää sen mukaan elää. Kunhan tilaa on riittävästi.
Marianne
Member
 
Viestit: 3990
Liittynyt: 17 Elo 2003, 23:04
Paikkakunta: Tampere

Seuraava

Paluu Siilikeskustelu