kölli ja paljaat kädet

Yleinen siilikeskustelufoorumi

kölli ja paljaat kädet

ViestiKirjoittaja maisa » 03 Kesä 2009, 19:55

Hei vaan kaikille

meille muutti kolme viikkoa sitten kovasti odotettu maailman söpin siilinpoikanen nimeltään Kölli Antero.

Köllillä ja meillä oli ensin kahden viikon koeaika allergiatestauksen takia, ja sen aikana kölliä nostettiin syliin fleesepesän sisällä. rohkeana siilinä kölli on käynyt kiipeilemässä sylissä haistellen, mutta pelkästään paljain käsin (ilman fleeceä) kölliä ei olla nostettu.

kuinka me etenemme pikkusiilin kanssa? pussista ulos ei tulla vaan hengailemaan, vaan kyllä kölli puuhailee jotain kokoajan ulos tullessaan?

t.maisa ja kölli
maisa
New member
 
Viestit: 5
Liittynyt: 03 Kesä 2009, 19:51
Paikkakunta: Joensuu

ViestiKirjoittaja Marianne » 03 Kesä 2009, 22:53

Muistakaa, että siilin piikit ovat terävät ja yleensä niissä on likaa. Siili tekee vaahtiksia ja kierii hiekassa + ulosteessaan eli piikeissä on bakteereja. Terävät piikit voivat (ja tekevät) ihoon pieniä haavoja, ja niistä menee näitä bakteereja ihoon. Useille ne aiheuttavat kutinaa, punoitusta, nyppyjä jne.

Siiliä on hyvä käsitellä paljain käsin, mutta jos allergisia reaktoita siilin piikeistä tulee, niin on parempi käsitellä sitä fleecen avulla. Näin siilistä ei ainakaan ole pakko luopua. Ei siili siitä välitä, vaikka sitä ei paljain käsin pidetäkään.

Jos Kölli on rohkea (niinkuin kirjoitat), voitte ottaa sen syliin ihan paljain käsin. Kannattaa nostaa siiliä aina kahdella kädellä molemmin puolin, jotta se tuntee olonsa turvallisemmaksi. Siilin voi heittää kämmenille selälleen ja kokeilla, miten se reagoi. Otsapiikkeihin koskettaessa lähes kaikki siilit reagoivat nostamalla piikit pystyyn. Hyvä koskettelutapa on melko raskas (ei kutittava ja kevyt hiplaus) silitys keskeltä selkää.

Rohkeasti vain kokeilemaan. Kerro ihmeessä, miten edistytte!! Ja palkkiona hyvästä käytöksestä kannattaa käyttää vaikka matoja :)
Marianne
Member
 
Viestit: 3990
Liittynyt: 17 Elo 2003, 23:04
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja Janski » 04 Kesä 2009, 15:31

hei! meille muutti noin kuukausi sitten pieni tyttösiili :) ikää nyt 3kk. Olen käsitellyt illalla kuten kasvattaja neuvoi, mutta silti inka ei sylissä juurikaan viihdy. Olisiko mitään avuksi? Tiedän etteivät kaikki siilit suuria sylissä olijoita ole. Niin, ja piikkien vaihto on meneillään. Jotain syytä asiaan tällä? Sylissä olen pitänyt fleesessä ja ilman.
Janski
Member
 
Viestit: 27
Liittynyt: 05 Huhti 2009, 17:46

ViestiKirjoittaja lafleur » 04 Kesä 2009, 15:35

Meillä sylissä viihtyminen vaihtelee ihan päivittäin ilman sen suurempia syitä. Joskus neiti vain haluaa olla sylissä ja joskus sitä taas ei voisi vähempää huvittaa istua siliteltävänä.

Alkuvaiheessa minä annoin iltaruuista puolet aina sylityshetken aikana, jolloin siilini oppi yhdistämään positiivisen tunteen (herkkuhetken) minun hajuuni ja ääneeni.

Lisäksi kannattaa ainakin aluksi varoa ettei siili saa mitään lieviä ''traumoja'' sylissä ollessaan, esim joku kova meteli tai kamala kieputtelu saatta pistää siilin yhdistämään sylittelyn negatiiviseen kokemukseen.

Mulla ei muuta juuri nyt tule mieleen.
lafleur
Member
 
Viestit: 376
Liittynyt: 13 Elo 2007, 02:17
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja Janski » 04 Kesä 2009, 15:44

olen joskus kokeillut tuota ruuan antamista sylissä tai sen avulla houkutellut syliin, mutta sen jälkeen on pakko päästä alas. Ongelmana on myös neidin himo jauhisiin, meinaa samalla sormet lähteä mukaan :D
Janski
Member
 
Viestit: 27
Liittynyt: 05 Huhti 2009, 17:46

ViestiKirjoittaja iida_ » 04 Kesä 2009, 19:09

Jotkut siilit saatta vaan olla luonteeltaan vähemmän seurallisia, mutta sinnikkäästi kun vaan sylissä pidetään ja just ruuan avulla houkutellaan, niin luulisi, että siilityttöne alkaa pikkuhiljaa viihtyä sylissä paremmin (:
iida_
Member
 
Viestit: 175
Liittynyt: 28 Elo 2006, 12:20
Paikkakunta: Espoo


Paluu Siilikeskustelu