Allergia / iho-oireet

Yleinen siilikeskustelufoorumi

Allergia / iho-oireet

ViestiKirjoittaja Koitsu » 14 Maalis 2009, 20:58

Hei

Onko muilla kokemusta, että siilin piikkien kosketus silloinkin kun siili ei puhistele aiheuttaa allergisen reaktion? Minulle ihoon tulee vaaleita paukuroita jotka kutiavat ja polttelevat n. tunnin. Kämmeniin tulee vain kutina ja polttelu, mutta käsivarsiin nousee paukurat samoin tuli jalkojen ihoon jopa sukan lävitse. Siili käveli jalkojeni välistä, jolloin ihooni nousi taas kutisevat paukurat. Kieltämättä tämä vähentää intoa pidellä siiltä. Lisäksi olen hieman huolissani, voiko siili aiheuttaa muillakin tavoin allergiaa kuin iho-oireita? Meille kun otettiin nimenomaan allergiaperheelle sopiva kaveri. Siili on ollut meillä vajaan vuoden, ja nämä iho-oireet ovat tulleet minulle vasta nyt. Käsien pistelyä on ollut jo pidempään.
Koitsu
New member
 
Viestit: 6
Liittynyt: 14 Maalis 2009, 20:57

ViestiKirjoittaja Kutri » 14 Maalis 2009, 22:11

Voi harmin paikka.. :(
Siiliä on markkinoitu jossain vaiheessa allergiavapaaksi lemmikiksi. Tämä tieto ei kuitenkaan pidä paikkaansa. On toki niitäkin tapauksia jossa siili ei aiheuta allergiaa vaikka muuten allerginen olisi. Monesti allergia saattaa kuitenkin puhjeta vasta pitkänkin ajan kuluttua siitä kun siili on tullut taloon eikä suinkaan ihan heti.
Avatar
Kutri
Member
 
Viestit: 1293
Liittynyt: 01 Elo 2007, 14:40
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja Koitsu » 14 Maalis 2009, 22:24

Luuletko tai tiedätkö voiko siili aiheuttaa allergiaoireita muutenkin kuin pideltäessä ja iho-oireiden muodossa? Lähteekö siitä allergisoivaa hilsettä ym. kuten koirista ja kissoista? Riskeeraanko nyt poikani terveyttä siilin kanssa? Aikoinaan koirasta piti luopua jottei lapselle kehity astmaa. Siili asuu samassa huoneessakin lapseni kanssa.
Koitsu
New member
 
Viestit: 6
Liittynyt: 14 Maalis 2009, 20:57

ViestiKirjoittaja Kutri » 14 Maalis 2009, 22:57

Kyllähän siilistä hilsettä irtoaa ja karvainenkin se on vatsapuolelta kuten muutkin allergisoivat eläimet. Varmaankin ne jotka oikeasti kärsivät allergiasta siilin kanssa osaavat neuvoa hieman minua paremmin kun itsellä ei tästä omakohtaista kokemusta ole.
Avatar
Kutri
Member
 
Viestit: 1293
Liittynyt: 01 Elo 2007, 14:40
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja Soili » 14 Maalis 2009, 23:01

Kannattaa kokeilla siilin tassujen pesua. Minulla ainakin tulee kosketusihottumaa likaisista pikku käpälistä juoksupyörässä vietettyjen tuntien jälkeen.
Soili
Member
 
Viestit: 512
Liittynyt: 06 Maalis 2005, 11:01
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Koitsu » 14 Maalis 2009, 23:11

Tassuja pestään kyllä aina kun ovat likaiset. Huomenna kokeillaan kylvettää koko kaveri.. Lähinnä huolestuttaa, josko siili aiheuttaa allergiaa muutenkin kuin koskettamalla koska tuo kosketusreaktio on niin voimakas.
Koitsu
New member
 
Viestit: 6
Liittynyt: 14 Maalis 2009, 20:57

ViestiKirjoittaja Natsuko » 15 Maalis 2009, 02:42

Täällä nuo samat paukurat ovat enemmän kuin tuttuja. Olen aina (= kaksi vuotta) saanut pieniä iho-oireita siilistämme, mutta kesällä puhjenneen astman myötä oireet karkasivat aivan käsistä. Tosiaan jo kosketus siilin piikkeihin nostaa valkoiset paukamat, jotka turpoavat ja kasvavat toisiinsa kiinni, kunnes jonkun ajan päästä laskeutuvat. Kutina ja kirvely samaan aikaan on jotain ihan järjetöntä. Itse en saa muita oireita siilistä, joten emme ole siitä luopumassa, mutta en tosiaan voi koskea siihen lainkaan. Onneksi samassa taloudessa on käsittelyyn kykeneväkin ihminen :/

Jos poikasi tai sinä itse ette saa siilistä allergista nuhaa tai hengenahdistusta ja käsittely on jollain tavoin mahdollista, ei ole mitään syytä luopua siilistä. Saiko poikasi koirasta allergisia oireita vai miksi luovuitte siitä (jos sopii kysyä)? Eläimistä luopuminen vain siksi, että ne joskus voivat aiheuttaa allergiaa tai niistä irtoaa hilsettä, ei ole oikeaa lapsen tai sen puoleen oman terveyden suojelua.

Pahoittelen, jos mielipiteeni vaikuttaa jyrkältä, se ei ole tarkoitukseni.
Natsuko
Member
 
Viestit: 346
Liittynyt: 17 Marras 2006, 17:59
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Tanjuk » 15 Maalis 2009, 17:41

Itselleni puhkesi allergioiden lisäksi astma hoitokanin vuoksi, ja sen jälkeen siilien käsittely ja siivoaminen on ollut todella tuskallista.

Onneksi mieheni hoitaa siivoukset, ja minä käsittelen siilejä vai "pakon edessä". Viimeksi siivosin siilit tuossa kuukausi sitten ja yskin seuraavan vuorokauden astmalääkkeistä huolimatta=(

Saan myös kamalaa ihottumaa piikeistä, allergialääkkeellä laskee pois noin 2tunnissa. Tämä tulee testattua silloin tällöin kun leikkaan siilien kynnet, tätä mieheni ei nimittäin uskalla tehdä. Käytän ohuita hanskoja, se vähän helpottaa.

Siileistä emme kuitenkaan joudu luopumaan, koska asuvat lasiovisessa kaapissa (kaappi on niin iso, että ei ole "pakko" päästä heitä vapaaksi kovin usein) joka pitää oireet riittävästi kurissa.

Jos teillä jo on siili ollut noin kauan, niin etteköhän olisi huomanneet jos oireita olisi lapselle tullut? Meilläkin on yksi lapsista todella allerginen koirille (yksi anafylaksiaan johtanut iho-reaktio takana) mutta ei saa siileistä oireita. Ei kyllä tosin siilejä käsittelekään.
Tanjuk
Member
 
Viestit: 61
Liittynyt: 14 Elo 2007, 18:09
Paikkakunta: turku

ViestiKirjoittaja Soili » 15 Maalis 2009, 19:35

Minulla on kyllä sekä astma että pöly- ja siitepölyallergia, mutta siileistä en saa minkäänlaisia hengitysoireita, ainoastaan iho-oireita. Minua ne oireet eivät kamalasti häiritse kun olen ikäni saanut atooppista ihottumaa milloin mistäkin. Kyllä siili edelleenkin aiheuttaa huomattavasti vähemmän allergiaa kuin kissat, jotka saavat minut heti aivastelemaan. Eli kokemukset saattavat vaihdella paljonkin tällä saralla.

Jauhomatofarmista sen sijaan sain niin pahat astmaoireet, että siitä piti luopua. Joskus allergia saattaa siis tulla jostain muusta kuin itse siilistä.
Soili
Member
 
Viestit: 512
Liittynyt: 06 Maalis 2005, 11:01
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja tini » 15 Maalis 2009, 20:14

Iho-oireisiin auttaa siilin pesu. Piikithän eivät itsessään voi aiheuttaa allergiaa, kun niistä ei mitään irtoa. Toki tekevät pieniä reikiä (ja kynsien lisäksi naarmujakin) ihoon, joista lika pääsee ihon sisään ja aiheuttaa näppulöitymiä. Siileillähän voi olla piikeissä sylkeä (vaahtiksista), ulostetta (hiekkalaatikossa pyöriskelystä), jne, joten kyllä niistä aika tujua tavaraa pääsee ihoon.
Jotkut siilit maistelevat ihmisen ihoa, jolloin toki sylki voi aiheuttaa allergisen reaktion. Mutta kannattaa kokeilla pesua! Lemmikistä luopuminen on aina kurjaa, josko sen saisi pesulla vältettyä :/
Ja tosiaan, mille tahansa voi olla allerginen, jopa akvaariolle, eli täysin allergiavapaata lemmikkiä ei ole olemassa. Toki siili allergisoi vähemmän kuin monet muut, mutta jokainen ihminen on omanlaisensa allergioineen.
tini
Member
 
Viestit: 1788
Liittynyt: 21 Elo 2004, 05:14
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja tini » 15 Maalis 2009, 20:58

Avasin tän lukosta :)
tini
Member
 
Viestit: 1788
Liittynyt: 21 Elo 2004, 05:14
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja SoileJ » 16 Maalis 2009, 10:17

Mullekin alkoi tulla noita paukuroita kun Onni oli ollut meillä vuoden tai pari. Muita oireita ei onneksi ole tullut, edes siivotessa, ja Onni on nyt jo 5-vuotias.
SoileJ
Member
 
Viestit: 197
Liittynyt: 20 Marras 2003, 23:44
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Koitsu » 17 Maalis 2009, 22:24

Siilin pesu ei tosiaan auttanut mitään oireisiin. Äsken juuri nostin siilin ja vein miehelleni, niin taas ollaan kutisevilla paukuroilla. On se aika kurjaa, kun tekisi mieli kaveria pidellä, mutta ilman kutinoita..Mutta en minä nyt niin itsestäni välitä, ainoastaan huolettaa ettei pojun allergiat pahene siilin takia.
Koitsu
New member
 
Viestit: 6
Liittynyt: 14 Maalis 2009, 20:57

ViestiKirjoittaja Marianne » 17 Maalis 2009, 22:34

Koitsu, sitten vain hanskat käteen, eipä muu auta.. kunnon nahkakintaat... Kyllähän sitä niinkin voi pidellä, jos muu ei auta.
Marianne
Member
 
Viestit: 3990
Liittynyt: 17 Elo 2003, 23:04
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja Tapsu » 22 Maalis 2009, 13:36

Minä saan myös noita kutisevia näppylöitä ja siksi pidän Juliusta sylissä fleecekankaan kanssa. Näppylät kyllä häviävät nopeasti.

Ehkä siilinpitäminen on kuitenkin jollakin lailla siedättänyt minua, koska ennen sain rakkuloita monista koiristakin ja nykyään en ollenkaan tai sitten asialla ei ole mitään tekemistä keskenään, en tiedä..
Tapsu
Member
 
Viestit: 574
Liittynyt: 04 Touko 2004, 08:13


Paluu Siilikeskustelu