Puhtaana pito

Tee-se-itse -puuhasteluun, projekteihin ja nikkarointivinkkeihin keskittyvä keskustelufoorumi

Puhtaana pito

ViestiKirjoittaja aned » 19 Elo 2014, 13:11

Hei!

Täällä tuleva siilin omistaja kyselisi vähän neuvoja :)

Elikkäs siileistä ei ole aiempaa kokemusta, ja hauaisin vähän perustietoja siilikaapin puhtaanapitoon. Pitääkö siilikaapin tasoja päällystää jollain? Miten usein siivotaan ja vaihdetaan vessan ja kylpyhiekan sisältö? Tieto myös siilin puhtaanapidosta ja siistimisestä (esim kynsien leikkuun aikaväli) on erittäin tervetullutta, kuten muukin tieto aiheeseen liittyen! :)
aned
New member
 
Viestit: 1
Liittynyt: 19 Elo 2014, 13:05

Re: Puhtaana pito

ViestiKirjoittaja mPetri » 20 Elo 2014, 09:31

Täällä on isot laatikot lattitasossa. Kumpaankin menee 4 aukeamaa hesaria ja reunat on kätevä teipata ristiin, niin lehdet pysyvät paikallaan. Vaihdan ne kerran viikossa. Joka aamu kerään irtonaiset ulosteet ja imuroin iltaisin kevyellä teholla irtonaiset roskat ja hiekat pois. Sanomalehtipaperi sopinee myös siilikaappiin tai sitten vahakangas tms.

Hiekat menevät useamman viikon kun niitä sekoittaa välillä sekä kerää ulosteet pois. Itsellä kristallihiekkaa ja jos sitä käyttää siilin "vehkeet" pitää tarkistaa joka päivä; muutaman kerran jäänyt hiekanjyvä sinne.

Kynnet leikkaan kahden viikon välein tassupesun yhteydessä. Siili puhdistaa tassujaan myös itse, joten tassupesua ei välttämättä tarvitse kauhean usein suorittaa. Tassupesun jälkeen siili tykkää kuivatella mahaansa lämpöpeiton välissä.

Siiliä en ole pessyt koskaan kokonaan. Iho-ongelmia tällä yksilöllä ei ole ollut (kuiva iho, hilseily) ja piikit ovat kiiltäviä. Tosin myös ruokavalio on melko rasvainen.
Mikäli peset siilin kokonaan; se ei saa saada vetoa ja se pitää kuivattaa hyvin ettei vilustu.
mPetri
Member
 
Viestit: 27
Liittynyt: 23 Touko 2013, 10:38

Re: Puhtaana pito

ViestiKirjoittaja Tapis » 20 Elo 2014, 21:25

Heippa. Itse pesen siilit 1-2 kuukauden välein, kevyesti, lähinnä kylpyhiekat pois. Ja tarvittaessa jos ulosteet on lentänyt selkään pyöräillessä :) riippuu tosin siilistä kuinka sottainen on :)
Jos kylvetät siilin, varo ettei vettä pääse korviin.

Sanomalehti on varmaankin yleisin alustapaperi, mutta itselläni olen törmännyt sanomalehtimusteallergiaan. Alkoi tulemaan ikäviä paiseita ja kaiken tutkimisen, lääkäreiden, kokeilun ja eliminoimisen jälkeen jäljelle jäi musteallergia. Paiseet poistuivat kun vaihdoin musteettomaan paperiin. Tiedän nyt yhteensä 4 siiliä jotka ovat musteelle allergisia (tai yliherkkiä).
Tiedän että tämä on harvinainen esiintymä, mutta ei ole pahitteeksi miettiä muita vaihtoehtoja kuitenkaan, koska sanomalehtimuste on todellakin myrkyllistä ja kulkeutuu tassuista suuhun.
Avatar
Tapis
Member
 
Viestit: 557
Liittynyt: 27 Marras 2005, 22:36
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Puhtaana pito

ViestiKirjoittaja Annelihamsu » 03 Syys 2014, 11:51

Itselläni on omatekoinen kaappi, jossa on tasot päällystetty muovimatoilla. Juoksupyörän alle ja sen lähiympäristöön oon käyttänyt sanomalehteä. Juoksupyörän lähelle oon sijoittanut myös vessan, joten se tekee osan tarpeistansa sinne :) muovimattoa voi kysyä jonkin rakennusliikkeen ylijäämistä, antavat usein ilmaiseksi semmoisia :)
Avatar
Annelihamsu
Member
 
Viestit: 21
Liittynyt: 21 Marras 2013, 17:49
Paikkakunta: Tampere


Paluu Nikkarointi & vinkit



cron