mikä on suositeltavin?

Tee-se-itse -puuhasteluun, projekteihin ja nikkarointivinkkeihin keskittyvä keskustelufoorumi

mikä on suositeltavin?

ViestiKirjoittaja toive » 26 Huhti 2014, 19:30

Mikä olisi paras siilille, terraario vai kaappi? mitä muita vaihtoehtoja on? kuinka iso asumuksen pitäisi olla, että riittääkö kuutiometri? en vielä ole hankkimassa siiliä, mutta haluan tietää mahdollisimman paljon ennenkuin teen päätöksen. Eli olkaa kilttejä ja auttakaa tiedonhaussani :)
toive
New member
 
Viestit: 3
Liittynyt: 26 Huhti 2014, 19:22

Re: mikä on suositeltavin?

ViestiKirjoittaja Tapis » 26 Huhti 2014, 21:58

Moi. Terraario on liian avoin ja valoisa siilille. Monet, myös minä itse, suosittelen kaappia monesta syystä. Siilin kodin pinta-ala tulee olla n. 1,5-2 neliötä + juoksupyörä. Siilit on hyviä kiipeilijöitä, joten kerrostalo ratkaisu sopii hyvin siihen. Vie vähän lattiatilaa, mutta saadaan neliöitä ylöspäin.
Kaapissa on helppo pitää lämpötilaa 22-25 astetta, jonka siili tarvitsee. Jos siili on vapaana, esim. huoneessa, tulee sen varpaat tutkia joka ilta, koska esim. hius voi kiertyä varpaan ympärille helposti ja aiheuttaa kuolion. Monessa perheessä on muita eläimiä ja lapsia, joten kaappi on myös siilille turvallinen. Kaappi on myös helppo siivota.
Kaapin saa hyvinkin edullisesti esim. huutonetistä olen ostanut 60,- ja 80,- kaapit, jotka olen sitten tuunailut siilille sopiviksi. Siilit tykkäävät ahtaista ja pimeistä paikoista, joten kerrokset voivat hyvin olla matalat, lukuunottamatta juoksupyörälle yhtä isompaa kerros väliä.
Joillain on esim. omassa huoneessa vapaana, mutta lämpötila pitää olla tarpeeksi lämmin. Siilit eivät myöskään opi sisäsiistiksi, joten jätöksiä tulee sitten olemaan siellä sun täällä.
Avatar
Tapis
Member
 
Viestit: 557
Liittynyt: 27 Marras 2005, 22:36
Paikkakunta: Nurmijärvi


Paluu Nikkarointi & vinkit



cron