Käykö siilin väiliaikaiseksi asunnoksi?

Tee-se-itse -puuhasteluun, projekteihin ja nikkarointivinkkeihin keskittyvä keskustelufoorumi

Käykö siilin väiliaikaiseksi asunnoksi?

ViestiKirjoittaja Issu » 13 Huhti 2010, 07:18

Olen lähdössä viikon päästä 2 viikkoa kestävälle lomamatkalle ja vien siilin äitini hoiviin. Yritän nyt keksiä siilille väliaikaista asuntoa. Ajattelin että voiko sen laittaa asumaan saunan lattialle? Tietysti oven alla oleva pieni aukko pitää sulkea. Mutta mietin vaan että miten ilma mahtaa vaihtua saunatiloissa? ja kun meidän pesukone ja kuivausrumpu on kylpyhuoneessa ja pitävät jonkin verran meteliä niin haittaako se? Jossei tämä järjestely käy niin majoitan siilin säilytyslaatikkooni, otan siitä vaikka mitat ja laitan tänne sitten tiedot. Miltä kuulostaa?
Issu
Member
 
Viestit: 191
Liittynyt: 15 Syys 2008, 19:31
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Tapis » 13 Huhti 2010, 08:12

Moi. Mun mielestä jokaisessa saunassa on myös ilmanvaihto putket, eli oven alaosan tukkiminen ei vaikuta oleellisesti mitenkään. Kannattaa myös laittaa jotain lattiakaivon päälle, ettei jalka mene mihinkään ritilään. Ja tietysti jos siellä jotain muita hankalia paikkoja on niin tukkia.

Minulla on siili ollut myös saunanlattialla ja mennyt ihan ok. Varsinkin jos saunassa on lattialämmitys vielä pienellä niin sehän on loistavaa.

En usko että pesukoneen ääni aiheuttaa ongelmia.
Avatar
Tapis
Member
 
Viestit: 557
Liittynyt: 27 Marras 2005, 22:36
Paikkakunta: Nurmijärvi

ViestiKirjoittaja merjah » 13 Huhti 2010, 13:19

Yksi meidän siileistä asuu omassa kaapissaan kodinhoitohuoneessa, jossa on pyykkikone ja kuivausrumpu. Ei näytä mitenkään hermostuvan metelistä.
merjah
Member
 
Viestit: 829
Liittynyt: 27 Loka 2004, 10:10
Paikkakunta: Kuopio

ViestiKirjoittaja Issu » 13 Huhti 2010, 15:14

öö yks ongelma on kuitenkin. kävin äsken tsekkaamassa niin saunassa on 30 lämmintä näin päivisin, koska aurinko paistaa ikkunasta sisälle (saunassa pieni ikkuna ylhäällä). Toi 30 asteen lämpätila on kyl hiukan liikaa. Uskaltaako ikkunaa sitten pitää auki? ettei tuu vetoa tai mitään?. Toisena vaihtoehtona on asumus joka on pituudeltaan 160 cm ja leveydeltään 60 cm. Se on siis säilytyslaatikko, johon rakennetaan sit isommat laidat :)
Issu
Member
 
Viestit: 191
Liittynyt: 15 Syys 2008, 19:31
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja iida_ » 13 Huhti 2010, 16:03

En usko että toi 30c lämpötila on ongelma, kunhan siili pääsee varjoisaan paikkaan, eikä joudu olemaan suorassa auringonpaisteessa.
iida_
Member
 
Viestit: 175
Liittynyt: 28 Elo 2006, 12:20
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja Issu » 13 Huhti 2010, 16:56

Pääsee varjoisaan paikkaan :) mutta meillä on myös lattialämpö päällä nyt.
Issu
Member
 
Viestit: 191
Liittynyt: 15 Syys 2008, 19:31
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Anitta2 » 13 Huhti 2010, 17:18

Kannattaa ehkä mitata lämpötilaa illalla ja aamulla lattian läheltä nurkista. Usein lattialämmitys on vain keskilattialla ja luulen, että siilille riittää jokin viileämpi nurkkaus.
Ikkunan auki pitäminen voi aiheuttaa lattialämmön lisäämistä jos termostaatti alkaa vaatia lisää lämpöä tuuletuksen takia.
Ikkunaan voi myös laittaa verhon, joka vähän estää auringonpaistetta.
Lisäksi siilihän tarvitsee nukkumiseen pimeän paikan eli kopin, joka voi olla hiukan erillään lattiasta, vaikka pienillä nappuloilla, niin ei lattialämmitys lämmitä suoraan laatikon pohjaa.
Toivottavasti löytyy hyvä ratkaisu.
Anitta2
Member
 
Viestit: 1039
Liittynyt: 29 Marras 2004, 12:26
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Tapis » 13 Huhti 2010, 18:29

Eikös lattialämmitystä pysty säätämään pienemmälle. Jos vähän tiputtaisi lämpötilaa siilinasumis ajaksi?
Ja noi Anittan neuvot kuulostaa hyviltä.
Avatar
Tapis
Member
 
Viestit: 557
Liittynyt: 27 Marras 2005, 22:36
Paikkakunta: Nurmijärvi

ViestiKirjoittaja Issu » 14 Huhti 2010, 07:24

selvä,mä mittailen ne lämpötilat :) siili nukkuu aina pahvilaatikosta väkertämässäni pesässä :)

äiti on hirveen huolissaan saunan lattiasta, niin kestääkö se siilin pissat ja kakat vai täytyykö lattia suojata jotenkin?
Issu
Member
 
Viestit: 191
Liittynyt: 15 Syys 2008, 19:31
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Katinka » 15 Huhti 2010, 10:13

Ei ne lattiat kärsi mitenkään, varsinkin jos siilin vierailu ei ole kovin pitkä. Ja eiköhän äitisi siivoile tuotokset :)

Meillä on ollut monta kertaa vieraileva siili saunan kylppärissä, ja pesukonekin on siellä mekkaloinut. Hyvin on aina mennyt, saunan oven alusen olen kyllä tukkinut tiukoilla pyyhemytyillä.
Katinka
Member
 
Viestit: 1132
Liittynyt: 06 Loka 2004, 20:41
Paikkakunta: PK-seutu

ViestiKirjoittaja Talitiainen » 11 Heinä 2010, 22:17

Hei.
Nostelen vähän tätä aihetta esille, koska minulle on juuri tulossa sama tilanne eli siili n. viikoksi asumaan saunan lattialle.

Miten olette tukkineet tuon saunan oven alusen niin, ettei siili pääse karkaamaan sieltä?
Kiitos!
Talitiainen
Member
 
Viestit: 19
Liittynyt: 04 Huhti 2009, 20:58

ViestiKirjoittaja Marianne » 11 Heinä 2010, 22:34

siilillä on tosi paljon voimaa, esim pahvin se siirtää kepeesti tieltään.
Jotain järeämpää suosittelen siis.
Marianne
Member
 
Viestit: 3990
Liittynyt: 17 Elo 2003, 23:04
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja Issu » 25 Heinä 2010, 23:23

ei ole enää vara-asunto ongelmaa kun ei oo enää siiltäkään :( mutta tiedoksi jollekkin muulle sitten.
Issu
Member
 
Viestit: 191
Liittynyt: 15 Syys 2008, 19:31
Paikkakunta: Finland


Paluu Nikkarointi & vinkit