Rapsuttelusta - mikä on normaalia?

Siilien terveyteen, hyvinvointiin ja sairauksiin keskittyvä keskustelufoorumi

Rapsuttelusta - mikä on normaalia?

ViestiKirjoittaja Misty88 » 13 Huhti 2012, 10:26

Olen kärsinyt viime aikoina unettomuudesta, ja niinpä olen kuunnellut siilin öisiä tekemisiä melkein päivittäin. Huomasin, että siili rapsuttelee aika paljon aamuyöllä, joskus muutamia minuutteja kerrallaan. Sillä on hiekkis, joten luulin että hiekat ehkä kutittaa selkää ja pesin selän, tämän jälkeen ei rapsutellut enää niin paljon, nyt viime päivinä siili on taas alkanut rapsuttaa, tällä kertaa kylkiä ja korvia (kuulen äänestä ettei piikkejä). Käytössä Humilac ja helokkiöljy, iho ei näytä kuivalta, kyljissä tosin, missä menee raja karvojen ja piikkien välissä, on punoitusta, ja samanlaista korvien takana. Löysin foorumilta viestin, että siilit rapsuttelevat itseään mielellään ihan muuten vaan, mutta missä menee kohtuuden raja? :)

Siilini rapsuttelee melkein aina pelkästään aamuyöllä, olen miettinyt että voisiko olla joku tylsistymisen merkki, kun ruuat on syöty ja nukkumaanmenoaika lähestyy?
Misty88
Member
 
Viestit: 32
Liittynyt: 29 Joulu 2011, 16:24

ViestiKirjoittaja Sasoleil » 13 Huhti 2012, 15:10

Jos siili ei hilseile, loishäätö on hoidettu ja mikään muu ei ole ulkoisesti vialla (esim. ei verta, karvaa ei lähde tupottain, iho ei punoita vahvasti), en itse olisi huolissani. Kyllähän jokaista ihmistäkin kutittaa useamman kerrankin päivän aikana ;) Meillä on ainakin ilmankosteus vielä tosi matalalla talven jäljiltä, myös sehän vaikuttaa aika paljon tuohon rapsutteluun (ainakin meillä).

Jos mietit tuota tylsistymistä, niin en usko, että se rapsutteluun kauheasti vaikuttaa. Mutta voithan tietysti testata ja lisätä siilillesi uusia virikkeitä - ei se niistä ainakaan pahastu!
Sasoleil
Member
 
Viestit: 39
Liittynyt: 29 Marras 2009, 21:59
Paikkakunta: Helsinki


Paluu Terveys & sairaudet



cron