siilillä rupi jalassa

Siilien terveyteen, hyvinvointiin ja sairauksiin keskittyvä keskustelufoorumi

siilillä rupi jalassa

ViestiKirjoittaja Issu » 04 Marras 2008, 22:11

Huomasin juuri siilini takatassussa ruven, olin jo aiemmin huomannut että molemmat jalat olivat vähän punaiset ja nyt sitten huomasin ruven. Mitä mun pitäisi tehdä? en myöskään tiedä mistä se on voinut tulla, ehkä mun huoneeni matosta tai juoksupyörästä? Apua!

Ja paniikin vuoksi en käytä nyt hakua, haluan nopean vastauksen!
Issu
Member
 
Viestit: 191
Liittynyt: 15 Syys 2008, 19:31
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Natsuko » 04 Marras 2008, 22:31

Tassunpohjatulehdus? Tuo punoitus ja rupeutuminen viittaisivat vähän siihen suuntaan. Siisti nyt ensi hätään siilin ympäristö kaikesta ylimääräisestä liasta, etteivät jalat tulehdu lisää. Sitten voisit perehtyä siihen, mikä tuon aiheuttaa. Onko juoksupyörä liian karkea tms? Ihoa voi myös rasvailla apteekin perusvoiteilla, mutta taas kerran se eläinlääkärikeikkakin on järkevä, varsinkin oireiden pitkittyessä.
Natsuko
Member
 
Viestit: 346
Liittynyt: 17 Marras 2006, 17:59
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Issu » 05 Marras 2008, 19:45

Selvä, todennäköinen aiheuttaja on joko mattoni tai juoksupyörä (mattoni on huoneessa väärinpäin ettei piikit ottaisi siihen kiinni ja maton pohja karkea.) Se rupi on juuri irtoamaisillaan, kannattaisiko odottaa kunnes se irtoaa? Mulla ei nyt oo apteekin perusrasvaa, mutta voiko siihen suihkuttaa septidiniä? Menoa se ei näytä haittaavan.
Issu
Member
 
Viestit: 191
Liittynyt: 15 Syys 2008, 19:31
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja rosmarine » 06 Marras 2008, 23:26

Missä kohtaa jalkaa rupi on?
En ala toistamaan sitä mitä Natsuko kertoi, olen siis samaa mieltä. Meillä kuitenkin lähti yhdestä ruvesta oikea rupirumba. Onko rupi vaan tasainen iholla, vai onko sen alla ns. ''patti''? Meidän Mollylla oli ensin vain yksi rupi, jonka alla patti, kunnes niitä sitten tuli lisää. Takajalat olivat paikkoja, joissa niitä oli eniten, mutta myös leuassa oli. Ruvet irtoilivat aina välillä, etenkin pesun jälkeen, ja iho oli sen jälkeen ihan auki. Käytiin sitten lääkärissä, eikä oikeastaan koskaan saatu tietää mistä se tarkalleen johtui, mutta epäilynä oli jonkin uuden asian aiheuttama allerginen reaktio, joka sitten on puhjennut ihotulehdukseksi. Kahden viikon antibiotilla läks :)

Toivotaan, että teidän siilulla on vain ihan tavallinen rupi, kerroin kuitenkin meidän kokemuksia. Älä kuitenkaan vielä säikähdä, kattele rauhassa että tuleeko rupia lisää/vaikuttavatko ne jotenkin siilin olotilaan.
rosmarine
Member
 
Viestit: 112
Liittynyt: 20 Syys 2008, 15:42

ViestiKirjoittaja Nea » 08 Marras 2008, 02:17

Juu, kannattaa antaa ruven irtoilla itsekseen eikä ainakaan mennä nyppimään sitä irti :) Septidinin suihkuttelusta tuskin on koskaan juuri haittaa, etenkään jos iho näyttää siltä, että voisi olla vielä rikki irtoavan ruven alla (eli rupi ennen aikojaan repeytynyt irti).

Terrapoly vet olisi hyvää rasvaa tuollaisiin ihorikkoumiin, mutta ilmeisesti sitä ei enää saa ilman reseptiä. Myös Betadine-kylvetyksiä on siilin ihorikkoihin suositeltu.

Mutta tosiaan kannattaa katsella siilin aluetta ja asumusta sillä silmällä, ettei ole mitään teräviä särmiä tai kulmia, jotka haavaumia voisivat aiheuttaa.
Nea
Member
 
Viestit: 830
Liittynyt: 25 Elo 2005, 00:37
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Issu » 14 Marras 2008, 18:37

Siilin rupi irtosi kylvettämisen jälkeen, rasvasin sitä jalkoja pari päivää bepanthenilla ja hyvässä kunnossa pikkuisen jalat ovat :)
Issu
Member
 
Viestit: 191
Liittynyt: 15 Syys 2008, 19:31
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja tini » 14 Marras 2008, 18:43

Huomasithan, että Nea puhui Betadinesta eikä Bepanthenista? ;)
Pääasia kuitenkin, että siiluran jalat on nyt kunnossa :)
tini
Member
 
Viestit: 1788
Liittynyt: 21 Elo 2004, 05:14
Paikkakunta: Helsinki


Paluu Terveys & sairaudet



cron